Gå til innhold

Bør man logge kcal for å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lykkes med logging én gang for 3-4 år siden. Gikk ned 13-14 kg og da sommerferien kom og loggingsvanene forsvant så har jeg ikke klart å komme tilbake til dit jeg var. Jeg har begynt med logging maaange ganger, men det går ikke nå. Nå veier jeg litt over 100 og tør ikke veie meg. Jeg har tenkt ut noen tiltak i hodet mitt som jeg håper kan hjelpe meg med å endre livsstilen og de dårlige matvanene: 

Spise mer ren og proteinrikt (da mener jeg feks fisk 1-2 dager i uken. Jeg er ikke glad i det, men nå spiser jeg det omtrent aldri og det er tåpelig. Mere rent kjøtt og mer grønnsaker. Mindre potet og pasta.) 

prøve å holde meg til faste måltider og mindre porsjoner. 

Droppe sjokoladen. Den er min dårlige svakhet og jeg trenger det strengt tatt ikke. Jeg kan kose meg med litt popcorn/potetgull eller grønnsaker med dip på lørdagen. Jeg må bare avruses fra sukkeret. Orker ikke mer av det. 

Trene litt enkel hjemmetrening: jeg går tur hver dag og har ikke tid til treningssenteret, men har mulighet for litt ellipse og styrke hjemme. Jeg syns det er kjedelig, men det er mer kjedelig å få pustebesvær på vei opp trappen hjemme. 

Er dette mål som er overkommelig og som vil gi effekt uten at jeg logger? Det kan på ingen måte bli verre nå føler jeg. Julen nærmer seg og jeg blir kvalm av hvor mett jeg hele tiden er. Merkelig følelse... 

Til slutt: drømmen er å kunne gå ned nok til at det er forsvarlig å begynne å prøve å bli gravid til sommeren. Er det realistisk å gå ned nok, og å få en sunnere og friskere kropp frem til det, enda jeg er så svær? 

Anonymkode: d9177...f15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste man må for å gå ned i vekt, er å spise mindre, men det må være på ordentlig, og over tid. Logging av matinntaket er kun et hjelpemiddel, men det kan være svært effektivt om du gjør det riktig. Det vil ikke virke hvis du ikke er klar for og villig til å spise mindre. Hvis du er klar for og villig til å spise mindre over tid, er det ikke sikkert at du trenger å logge. Da kan det være tilstrekkelig å holde seg til faste måltider.

Men å spise mindre, på ordentlig, og over tid, faktisk for resten av livet om planen er å holde vekta, er ikke noe man uten videre vil være villig til. De fleste trenger en omstilling i måten de tenker på. Veldig mange legger hindringer i veien for seg selv. Se om du kjenner igjen noe av dette, som er temmelig vanlig:
Fokus på enkeltmatvarer og næringsstoffer istedenfor kostholdet under ett.
Dele inn mat i sunt og usunt, rent og urent.
Spise mat man liker som belønning for å spise mat man misliker.
Planer om kjedelig trening, istedenfor å finne en aktivitet de liker eller som føles meningsfull.
Tenke på seg selv som syk, svak, avhengig og hjelpeløs, istedenfor en som er ressurssterk og tilpasningsdyktig.
Synes synd på seg selv, når det største problemet man har, er for mye mat.

Du kan gå ned inntil 1% av kroppsvekten din per uke.

Anonymkode: 91c34...c51

• Liker 3
Skrevet

Ser du har fått mange gode råd i innlegget over. Ellers vil jeg vel foreslå å droppe logging nå, siden du ikke synes det har holdt i lengden. Jeg har ikke logget noe og har tatt av 20kg siden juni. Så det kan gå helt fint uten, men viktig å være konsekvent med valgene man tar. 
Jeg gjorde disse grepene og synes det fungerte greit - tøft i noen uker, så ble det en vane og helt ok: 

- ca halverte alle måltider (altså mengden). 

- kuttet søtt, unntatt litt 86% sjokolade et par ganger i uka.

- byttet ut brød med rugsprø

- økte på med grønnsaker

- Ingen spising utenom måltider

- to kopper grønn te og mer vann per dag. 

Kanskje noe av det kunne passe for deg og? Eller en annen måte, mange muligheter her. Jeg er ganske overrasket over hvor godt dette har fungert på meg. Har utsatt vektnedgang i årevis og tenkt at det ville bli fryktelig slitsomt, og at jeg sikkert måtte gå sulten resten av livet. Men etter en vanskelig periode i starten, ble alt bare helt vanlig og greit. Tror noe av det viktigste er at jeg fra første dag spiste slik jeg skal spise for resten av livet. Føler meg mindre og sjeldnere sulten nå enn før jeg startet. 
Lykke til med vektnedgang, heier på deg 🤩

• Liker 1
Skrevet

Man må ikke logge, men det er for mange et veldig effektivt verktøy. Jeg gjør en kombinasjon av å logge og periodisk faste. Jeg må vanligvis gå ned 3-4 kilo i året (går sakte opp når jeg ikke følger med) og tar da en periode med logging og faste. 

Anonymkode: bd39e...3a2

• Liker 1
Skrevet

Man må absolutt ikke, men for meg er det en kjekk måte å få litt oversikt på. Både på om jeg har spist for lite eller for mye.

Gir også fint innblikk i mengdeforhold og kaloriinnhold i ulike matvarer, som igjen fører til at ting går litt mer på autopilot senere.

Jeg er normalvektig, men vil ned noen ekstra kilo, og for meg funker kaloritelling ekstremt bra og effektivt. Hindrer meg f.eks. i å ta en ekstra neve nøtter i forbifarten når jeg egentlig ikke er sulten osv.

Om du fra før har nogenlunde kontroll på matvarer og inntak så er det derimot ikke sikkert det er så viktig for din del.

Anonymkode: a9d2e...10a

• Liker 1
Skrevet
Pæretre skrev (På 6.12.2020 den 21.33):

Tror noe av det viktigste er at jeg fra første dag spiste slik jeg skal spise for resten av livet. Føler meg mindre og sjeldnere sulten nå enn før jeg startet. 
Lykke til med vektnedgang, heier på deg 🤩

Dette er måten å lykkes på 😊  Er man veldig overvektig så er det av en grunn, man har spist for mye/ spist feil sammensatte måltider. Skal man ned i vekt og bli der så må kostholdsvanene endres.  Jeg har kollegaer og venner som prøver den ene dietten etter den andre, går ned i vekt, begynner å spise akkurat som før (selv om de har tenkt å redusere mengde og spise mer grønt), og vekta går opp til gamle høyder og noen ganger enda mer....  Jeg har slanket meg en gang, og holder vekta uten problemer. Dette skyldes at jeg over lang tid har fått innarbeidet et nytt fast kostholdsmønster som passer for meg. Jeg tenkte aldri at "når jeg har gått ned fem kg til så skal jeg spise det, og det, og det". Jeg har ikke utelukket noe av det jeg liker fra kostholdet mitt, jeg har bare endret på mengde og tilberedningsmåter 😊 

Anonymkode: ed0c6...ed8

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk ned 8 kg i fra august-desember i fjor uten å telle kalorier. Gjorde disse grepene:

- Sørget for å ha minst 10 000 skritt hver dag, og hadde et mål om 3 lengre gåturer hver uke. 
- Kuttet søtsaker ned til et minimum, bare litt på lørdager.

- Kuttet ut brød og spiste bare knekkebrød. 

Anonymkode: 6f9bb...e5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette er måten å lykkes på 😊  Er man veldig overvektig så er det av en grunn, man har spist for mye/ spist feil sammensatte måltider. Skal man ned i vekt og bli der så må kostholdsvanene endres.  Jeg har kollegaer og venner som prøver den ene dietten etter den andre, går ned i vekt, begynner å spise akkurat som før (selv om de har tenkt å redusere mengde og spise mer grønt), og vekta går opp til gamle høyder og noen ganger enda mer....  Jeg har slanket meg en gang, og holder vekta uten problemer. Dette skyldes at jeg over lang tid har fått innarbeidet et nytt fast kostholdsmønster som passer for meg. Jeg tenkte aldri at "når jeg har gått ned fem kg til så skal jeg spise det, og det, og det". Jeg har ikke utelukket noe av det jeg liker fra kostholdet mitt, jeg har bare endret på mengde og tilberedningsmåter 😊 

Anonymkode: ed0c6...ed8

Enig i mye her, og ved en omlegging, slapp jeg på en måte å tenke slanking. Kostholdet var endret ferdig fra start, det var bare å venne seg til det. Og en bonus er at matlaging har blitt mer interessant og gøy, synes jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Teller ikke kalorier, men gjør omtrentlige overslag for å passe på at jeg ligger i underskudd.

Har kuttet ut alt av sjokolade, snacks kaker, drikke med kalorier o.l. (unntatt ved spesielle anledninger) og spiser ikke noe etter middag (med mindre jeg er veldig sulten). Har smakt på en liten kakebit når vi har bakt julekaker, og merker at det ikke smaker så godt som før. Det er en viktig utvikling for en som tidligere åt enorme mengder hver dag.

Har fokus på å spise næringsrikt og sunt. Har gått ned 30 kg.

Anonymkode: c4f70...27a

• Liker 3
Skrevet

Nei, man må ikke loggføre kalorier. Jeg teller, rett og slett fordi det er den sunneste og beste måten for meg. Tidligere har det å ikke føre regnskap ført til at jeg utviklet et svært usunt forhold til mat, fordi jeg for sikkerhets skyld tok i, og overestimerte mengden kalorier for hvert måltid i hodet. Jeg gikk selvsagt ned i vekt, men fikk et ganske forstyrret syn på både meg selv, vekt og mat.

Anonymkode: ea035...fd7

Skrevet

Jeg er en kronisk underestimerer og må telle for å ikke lure meg selv. Sånn ble jeg overvektig. Trodde jeg spiste "normalt". Andre klarer fint å gå ned i vekt uten å logge kcal. 

Anonymkode: 47812...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...