Gå til innhold

Har mannen din hatt testikkelretensjon? eller tatt sædtest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

trenger sårt råd.

Vi har prøvd i ca ett halvt år. Snakket litt med mannen i dag og vi kom plutselig inn på at han faktisk hadde en operasjon som 9 åring i den ene testikkelen. Jeg har googlet og googlet og skjønner at en operasjon som 9 åring er svært sent? Han husker lite.

Nå lurer jeg på om vi skal gå privat og evt. be om en sædprøve? Men får jo helt vondt i hjertet av å sende mannen min for å ta en slik prøve uten å ha prøvd så lenge. Kan noen dele erfaringer? Jeg finner svært lite om testikkelretensjon på forum og skulle så gjerne ha lest om erfaringer.

Anonymkode: 73667...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mangler en testikkel. Ble operert for det ca 6 år gammel, men til ingen nytte. 

Likevel har jeg to barn. 

Av ulike grunner har jeg tatt flere sædprøver på ulike stadier i livet. De har variert veldig, men bedre, høyere fertilitet med tiden. 

Noen god forklaring på variasjonen og forbedringen har det ikke vært mulig å fastslå. Legene er ikke så flinke til å forklare hvorfor ting virker som de skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen tok sædprøve under prøving. Var jo greit å vite litt hva vi hadde å jobbe med. Var raskt overstått 

Anonymkode: b0643...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får du vondt i hjertet av at han tar sædprøve? Det er jo ikke noen invanderende operasjon akkurat, det er tvert i mot ganske mye enklere enn undersøkelsene vi kvinner går igjennom.

Min mann har forøvrig gjort det samme (testikkeloperasjon som barn) og sæden hans var helt normal :) Han valgte selv å ta sædprøve når vi startet med prøving. 

Anonymkode: fa3b6...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forresten 3. emnet jeg har lest om dette her på forumet i dag? 🤔

Min mann tok forresten operasjonen såpass sent at han husker det, men hvor gammel han var vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er forresten 3. emnet jeg har lest om dette her på forumet i dag? 🤔

Min mann tok forresten operasjonen såpass sent at han husker det, men hvor gammel han var vet jeg ikke. 

Var bare jeg som dro opp en gammel en..fant lite info ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor får du vondt i hjertet av at han tar sædprøve? Det er jo ikke noen invanderende operasjon akkurat, det er tvert i mot ganske mye enklere enn undersøkelsene vi kvinner går igjennom.

Min mann har forøvrig gjort det samme (testikkeloperasjon som barn) og sæden hans var helt normal :) Han valgte selv å ta sædprøve når vi startet med prøving. 

Bare føler det er så tidlig. Han er så god så han vil gjøre alt, men skulle jo gjerne vært foruten. Det som bekymrer meg er at det ble gjort som 9 åring og ikke baby som de nå anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare føler det er så tidlig. Han er så god så han vil gjøre alt, men skulle jo gjerne vært foruten. Det som bekymrer meg er at det ble gjort som 9 åring og ikke baby som de nå anbefaler.

Er mange som har gjort dette senere enn baby, og for de aller aller fleste så går jo dette fint!

Anonymkode: 93b31...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er mange som har gjort dette senere enn baby, og for de aller aller fleste så går jo dette fint!

Anonymkode: 93b31...025

det er godt å vite. Vi har aldri tenkt på at det i denne sammenhengen men det kan jo være veldig viktig!

Hvis man googler får man opp mye skummelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Min mann var iallfall ikke baby, men som sagt så husker han ikke akkurat alder, men tror tidlig barneskole (7 år kanskje?). Han er 34 år nå og hadde altså helt fin prøve :) Det var ikke noe problem for ham å ta den sædprøven, litt småkleint å runke på det rommet sa han men jeg sjekket meg også og indre UL er jo en god del mer ubehagelig enn sædprøve vil jeg påstå, så om dere har råd og han vil så ville jeg ikke tenkt over at det var noe problem! :) Så slipper dere å bekymre dere for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mann var iallfall ikke baby, men som sagt så husker han ikke akkurat alder, men tror tidlig barneskole (7 år kanskje?). Han er 34 år nå og hadde altså helt fin prøve :) Det var ikke noe problem for ham å ta den sædprøven, litt småkleint å runke på det rommet sa han men jeg sjekket meg også og indre UL er jo en god del mer ubehagelig enn sædprøve vil jeg påstå, så om dere har råd og han vil så ville jeg ikke tenkt over at det var noe problem! :) Så slipper dere å bekymre dere for det. 

Takk for et fint svar❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...