Gå til innhold

Kjøre bak andre med langlys på

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi lærte på mørkjekjøringen at man kan kjøre bak en bil med langlysene på, hvis man hadde behov for det. Vi sjekket om vi ble plaget av det og merket ikke noe spesielt, når den andre kjøreskole bilen kjørte bak med langlys på. Men det kan jo være annerledes for den som kjører?

Alle jeg har spurt sier at dette er helt feil. Andre mener man vil bli blendet i fordi lysene treffer i speilene. Noen som vet hva som er riktig??

Anonymkode: 5facf...a1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet bare at jeg ikke ser en dritt om det ligger en bak med fjernlysene på så det gjør jeg selvfølgelig aldri mot andre heller.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ikke stemme at dere lærte dette? Man blir jo helt blendet. 

Anonymkode: 17a76...f79

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det går ikke, om noen gjør det bak meg så kjører jeg til siden og slipper dem forbi.

Anonymkode: 778ca...6e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en er langt bak andre, kan man ha langlysene på. Men om en ligger rett bak, nei! 

Anonymkode: 54e89...abb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører alltid etter "kan jeg se at fjernlysene mine treffer bilen foran så dimmer jeg", kjører noen bak meg med fjernlys på så blir jeg egentlig forbannet. Kjører man bak med nærlys så bruker man lysene til bilen foran til å se langt.

Det høres ut som du misforsto det du ble lært på kjøreskolen? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa ikke noe om avstand, men kan ikke si at bilen var veldig langt bak når de kjørte. Lysene lyste opp i det minste speilet (det utvendige speilet læreren har)  og siden det lyste inn der mente de at det ikke er et problem å ha langlys på. De speilene er jo ikke der til vanlig. Lysene kom inn i det innvendige speilet og, men jeg merket ikke noe til at det var ubehagelig.

Læreren spurte oss om vi ble plaget av lyset, og hva vi tenkte.  Vi svarte at det var lite plagsomt, da det hovedsaklig kom lys i det lille speilet, og vi ble ikke blendet. Lærer bekreftet at det er ok å ha på langlys om man trenger det.

Det samme sa de som satt i den andre bilen. Snakket på tlf i høytaler med dem, og lyset plaget dem i liten grad🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en funksjon i det innvendige speilet som dimmer skarpt lys fra biler, men fjernlys forstyrrer meg likevel siden det reflekterer i sidespeil. 

Ligger jeg bak en bil hvor det er så mørkt at man knapt ser foran seg, slakker jeg litt på farten til det er så pass stor avstand til at jeg også kan ha på fjernlys.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei det går ikke, om noen gjør det bak meg så kjører jeg til siden og slipper dem forbi.

Det er ikke alltid så lett, når det er kølmørkt og du kjører på en ukjent vei i 80.

Anonymkode: f68b2...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man blender sjåføren i bilen foran og det er både plagsomt og kan føre til farlige situasjoner, men de fleste biler har blendingsbryter på speilet og mange nyere biler blender speilet automatisk.

Speil.jpg.ad0d8aa1f738bae7589ad706a9a6f801.jpg

Anonymkode: 2df8a...1de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke alltid så lett, når det er kølmørkt og du kjører på en ukjent vei i 80.

Anonymkode: f68b2...860

Jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi lærte på mørkjekjøringen at man kan kjøre bak en bil med langlysene på, hvis man hadde behov for det. Vi sjekket om vi ble plaget av det og merket ikke noe spesielt, når den andre kjøreskole bilen kjørte bak med langlys på. Men det kan jo være annerledes for den som kjører?

Alle jeg har spurt sier at dette er helt feil. Andre mener man vil bli blendet i fordi lysene treffer i speilene. Noen som vet hva som er riktig??

Hvorfor skal man ha på fjernlys når man ligger bak en annen bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen du får en trailer bak deg med fjernlys på, så vil du nok ikke si at det går «greit».

Anonymkode: 4315d...5f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SamusAran skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal man ha på fjernlys når man ligger bak en annen bil?

Vet ikke, kan jo spørre kjørelæreren min. 

De sa i hvertfall at det er bedre å ha de på enn å ikke ha de på, for man ser mer. Folk bruker generelt langlysene for lite ble det sagt , det er bedre å ha de på enn å kjøre på en fotgjenger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke, kan jo spørre kjørelæreren min. 

De sa i hvertfall at det er bedre å ha de på enn å ikke ha de på, for man ser mer. Folk bruker generelt langlysene for lite ble det sagt , det er bedre å ha de på enn å kjøre på en fotgjenger osv.

Wow... Må være en av disse falske kjøreskolene dette. Hvor i landet var det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...