Mann923 Skrevet 6. desember 2020 #1 Skrevet 6. desember 2020 (endret) Hei. Jeg er en bekymret far som har en sønn som ofte dropper de første konsonantene i setninger og ord. Han klarer å lage lydene individuelt men ofte ikke i ord. F eks sier han odhest istedet for flodhest og økken istedet for kjøkken. Jeg har "lest meg litt opp på internett" og funnet ut at det er noe som heter initial consonant deletion. Selvfølgelig er dette et "rødt flagg" uten at man går mer i drtaljer og jeg blir engstelig. Videre har han bra ordforråd og sier setninger på 3-5 ord ( om ikke altid like tydelig) og setningene er bygd gramatisk korrekt. Er det noen som har erfaring med slikt ? Barnehagen har pratet med oss om logoped og slike ord bekymrer meg ( jeg har en moderat angstdiagnose) og tankene mine går automatisk til at det må være "noe i veien" med han. Noen som har erfaringer med lignende språkproblemer ? Mvh En litt overengstelig far Ps. Han dropper ikke altid konsonantene og det virker som han lærer dem etterhvert. Feks sa han amma og appa før men sier nå mamma og pappa Endret 6. desember 2020 av Mann923 Staving
minister-mio Skrevet 6. desember 2020 #2 Skrevet 6. desember 2020 Mange barn har uttaleproblemer eller andre språkutfordringer og kan ha nytte av logoped. Det betyr ikke nødvendigvis at han har andre utfordringer. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #3 Skrevet 6. desember 2020 Det er helt normalt at konsonantene blir droppet i starten av ord når de er så små. Konsonanter - og spesielt når det er to på rad - er generelt vanskelig for små barn. Det kommer seg. Snakk med logoped, de biter ikke, og kan komme med gode tips til en bekymret pappa (uten at det er noe alvorlig galt, altså) Anonymkode: 3495b...ca2 2
Mann923 Skrevet 6. desember 2020 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er helt normalt at konsonantene blir droppet i starten av ord når de er så små. Konsonanter - og spesielt når det er to på rad - er generelt vanskelig for små barn. Det kommer seg. Snakk med logoped, de biter ikke, og kan komme med gode tips til en bekymret pappa (uten at det er noe alvorlig galt, altså) Anonymkode: 3495b...ca2 Takk for svar 🙂 Ja , jeg kvepper bare litt til når jeg leser ord som "røde flagg". I min verden er "røde flagg" to ord man bruker i en kontekst når det er noe alvorlig gale .
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #5 Skrevet 6. desember 2020 Min straks treåring sier ikke s når den kommer først. Det er kole og ko, i stedet for skole og sko. Men bamse og buss sies riktig. Hvis ungen er i humør øver vi på ordene som uttales feil. Samboer er barnehagelærer, og han er ikke bekymret. Jeg er ikke bekymret. Anonymkode: 3ec31...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #6 Skrevet 6. desember 2020 Vår snart treåring sliter med akkurat det samme. Barnehagen har ønske om at barnet får sjekket hørselen hos spesialist, så lege har sendt henvisning. Vi har selv bedt barnehage om å få bistand av logoped. Men vi er ikke bekymret. Synes bare det tar lang tid. Barnet forstår alt, men har laget egne ord og navn på ting og mennesker. Noen konsonanter begynner å komme, spesielt de som sies ofte. «Natta og takk» det er tydelige ord nå. Jeg ville ikke vært bekymret enda. Håper du føler det ikke er noe å være redd for når du hører vi er fler i samme situasjon. Anonymkode: 9a53e...380 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #7 Skrevet 6. desember 2020 Mann923 skrev (1 time siden): Hei. Jeg er en bekymret far som har en sønn som ofte dropper de første konsonantene i setninger og ord. Hzn klarer å lage lydene individuelt men ofte ikke i ord. F eks sier han odhest istedet for flodhest og økken istedet for kjøkken. Jeg har "lest meg litt opp på internett" og funnet ut at det er noe som heter initial consonant deletion. Selvfølgelig er dette et "rødtflagg" uten at man går mer i drtaljer og jeg blir engstelig. Videre har han bra ordforråd og sier setninger på 3-5 ord ( om ikke altid like tydelig) og setningene er bygd gramatisk korrekt. Er det noen som har erfaring med slikt ? Barnehagen har pratet med oss om logoped og slike ord bekymrer meg ( jeg har en moderat angstdisgnose) og tankene mine går automatisk til at det må være "noe i veien" med han. Noen som har erfaringer med lignende språkproblemer ? Mvh En litt overengstelig far Ps. Han dropper ikke altid konsonantene og det virker som han øærer dem etterhvert. Feks sa han amma og appa før men sier nå mamma og pappa Ligner litt på mitt barn, som nå er 4 år. Han snakker bare bedre og bedre, så tipper det går seg til. Ikke noe galt med ham😊 Et tips til deg hvis du er en katastrofetenker (som meg), og har barn. Google er virkelig ofte ikke din venn. Husker jeg i starten googlet masse. Men man starter med å Google putetrekk, og ender etter to klikk på krybbedød. Det er stressende og sjelden til hjelp. Jeg fikk meg flere barn og ble litt mer avslappet. Og googlingen lar jeg mannen ta seg av, han er litt mer avslappet😄 Anonymkode: af3e0...4ff 1
Mann923 Skrevet 6. desember 2020 Forfatter #8 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vår snart treåring sliter med akkurat det samme. Barnehagen har ønske om at barnet får sjekket hørselen hos spesialist, så lege har sendt henvisning. Vi har selv bedt barnehage om å få bistand av logoped. Men vi er ikke bekymret. Synes bare det tar lang tid. Barnet forstår alt, men har laget egne ord og navn på ting og mennesker. Noen konsonanter begynner å komme, spesielt de som sies ofte. «Natta og takk» det er tydelige ord nå. Jeg ville ikke vært bekymret enda. Håper du føler det ikke er noe å være redd for når du hører vi er fler i samme situasjon. Anonymkode: 9a53e...380 Takk for svar 🙂 Guttungen min forstår også alt . Han er på alle andre måter en normal nesten 3åring bortsett fra dette med konsonantene i starten av setningene. Han kan også bli litt bøllete når han ikke får artikulert seg skikkelig men den sammenhengen klarer også jeg å se 😉 Det hører også med at han kunne bare si 3-4 ord ved toårsalderen men nå har jeg ikke lenger telling på hvor mange ord han kan. Lager også korrekte setninger ( selv om de selvfølgelig lider av start-konsonantmangel). Han har med andre ord hatt en rakettutvikling i språk siste halvåret 1
Mann923 Skrevet 6. desember 2020 Forfatter #9 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ligner litt på mitt barn, som nå er 4 år. Han snakker bare bedre og bedre, så tipper det går seg til. Ikke noe galt med ham😊 Et tips til deg hvis du er en katastrofetenker (som meg), og har barn. Google er virkelig ofte ikke din venn. Husker jeg i starten googlet masse. Men man starter med å Google putetrekk, og ender etter to klikk på krybbedød. Det er stressende og sjelden til hjelp. Jeg fikk meg flere barn og ble litt mer avslappet. Og googlingen lar jeg mannen ta seg av, han er litt mer avslappet😄 Anonymkode: af3e0...4ff Vanskelig å holde seg unna 😄
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #10 Skrevet 6. desember 2020 Nevøen min fikk hjelp av logoped siste året i barnehagen og første året på skolen. Hadde kanskje vært lettere om han hadde fått det da han var 3-4 år. Uansett, nå snakker han helt perfekt, det feiler han ingenting, han er smart, skoleflink, sosial kompetent og ellers normal på alle måter. Anonymkode: e4ba5...fd5 1
Mann923 Skrevet 6. desember 2020 Forfatter #11 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nevøen min fikk hjelp av logoped siste året i barnehagen og første året på skolen. Hadde kanskje vært lettere om han hadde fått det da han var 3-4 år. Uansett, nå snakker han helt perfekt, det feiler han ingenting, han er smart, skoleflink, sosial kompetent og ellers normal på alle måter. Anonymkode: e4ba5...fd5 Så fint å høre 🙂
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #12 Skrevet 6. desember 2020 Dette er en helt vanlig "feil" å gjøre på den alderen. Etter det du skriver er språket hans godt utviklet ellers og er fremdeles i konstant utvikling. Man kan ikke forvente at alt kommer på plass med en gang Antageligvis er det en del av utviklingen hans, og ikke en feil, forsinkelse eller vanske det er snakk om. Hvis barnet enda sliter med det samme rundt 5-årsalderen kan dere få hjelp av logoped, men sannsynligvis tar de fleste igjen utviklingen frem til skolestart Anonymkode: 863ba...763 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #13 Skrevet 6. desember 2020 Kommer også veldig an på hvilke konsonanter som droppes, og om det er konsonanter som står sammen med andre konsonanter f. Eks. Er forskjell på å droppe "m" i mamma og å droppe "s" i sko. Det siste er veldig vanlig, men heller ikke det første er bekymringsverdig når barnet er så lite enda. Anonymkode: 583eb...0d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå