AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #21 Skrevet 8. desember 2020 DNB Global Indeks Storebrand Global ESG Plus VanEck Vectors Biotech ETF Anonymkode: 6439b...a32
Knirke Skrevet 8. desember 2020 #22 Skrevet 8. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: 2,8% avkastning på 5 uker vil jeg si er ganske bra, ja. På ett år tilsvarer det en avkastning på 33,6%. Anonymkode: e8cb1...d80 Du kan si og mene akkurat hva du vil, men du får ikke meg til å synse at 2,8% er mye. Ikke 33,6% heller. Men så driver ikke jeg med indeksfond😉 PS: Du har ingen forutsetning for å si noe om utviklingen over det neste året bare fordi du har hatt et fond i 5 uker.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #23 Skrevet 8. desember 2020 Det finnes bransje indeksfond. Indeksfond er mer enn dnb global indeks og osebx. Anonymkode: 566fe...389
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #24 Skrevet 8. desember 2020 Knirke skrev (1 time siden): Jeg skrev at indeksen (og med det mener jeg OSEBX) er såvidt i pluss for året. Prøv å les innlegg ordentlig før du svarer. Det vet jeg, men det finnes da vitterlig flere indekser å følge. Men allikevel så mener du at det er bedre å ha pengene stående på konto. Men for all del - deg om det. 10års annualisert avkastning på KLP AkjseNorge Indeks (SIden du er opptatt av OSEBX) er på 8,24%, hvorav avkastning hittil i år er -0,01%. Men om en skal være kortsiktig med investeringene sine, så ja, da er banken rett plass. Men om en ser lengre frem i tid, så er det mest sannsynlig ikke bedre å ha pengene i banken enn i indeksfond, om det så er et globalt eller norsk. Men det burde du ha visst, siden du tydeligvis er investert i bransjefond. Anonymkode: 2ccb6...1fb 2
The_Stig Skrevet 8. desember 2020 #25 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det finnes bransje indeksfond. Indeksfond er mer enn dnb global indeks og osebx. Anonymkode: 566fe...389 Selvsagt, men ingen bransjeindeksfond meg bekjent har en så lenge klart å slå forvaltede bransjefond - mulig det finnes eksempel..
Knirke Skrevet 8. desember 2020 #26 Skrevet 8. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det vet jeg, men det finnes da vitterlig flere indekser å følge. Men allikevel så mener du at det er bedre å ha pengene stående på konto. Men for all del - deg om det. 10års annualisert avkastning på KLP AkjseNorge Indeks (SIden du er opptatt av OSEBX) er på 8,24%, hvorav avkastning hittil i år er -0,01%. Men om en skal være kortsiktig med investeringene sine, så ja, da er banken rett plass. Men om en ser lengre frem i tid, så er det mest sannsynlig ikke bedre å ha pengene i banken enn i indeksfond, om det så er et globalt eller norsk. Men det burde du ha visst, siden du tydeligvis er investert i bransjefond. Anonymkode: 2ccb6...1fb Sukk... Jeg har ikke argumentert for at det er bedre å ha penger i banken enn i fond, jeg brukte banken som et bilde på lav avkastning. Men du leser akkurat det du vil. Skjønner ikke hvorfor jeg gadd å svare i en tråd om indeksfond i det hele tatt. Jeg har ikke indeksfond og kommer ikke til å kjøpe det heller, så det blir siste ord fra meg
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #27 Skrevet 8. desember 2020 Knirke skrev (1 time siden): Sukk... Jeg har ikke argumentert for at det er bedre å ha penger i banken enn i fond, jeg brukte banken som et bilde på lav avkastning. Men du leser akkurat det du vil. Skjønner ikke hvorfor jeg gadd å svare i en tråd om indeksfond i det hele tatt. Jeg har ikke indeksfond og kommer ikke til å kjøpe det heller, så det blir siste ord fra meg Men eksempelet du brukte er meget dårlig. Alle kan være etterpåklok og si at i 2020, så burde en ikke ha investert i Norsk indeks, da kunne en like gjerne ha hatt penger i banken. Men du vet like godt som meg, at å ta et enkeltår når det gjelder fond er ikke et godt sammenligningsgrunnlag. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du sier du er glad du ikke har indeksfond, men da bransje fond. Statestikk viser at indeksfond slår aktiv forvaltede fond i de fleste tilfeller over tid. Så mens du sitter og gladelig betaler dyre gebyrer, så sitter jeg stille i båten og betaler en brøkdel av din forvaltningakostnad - sett bort fra aksjene dine. Nå vet jeg ikke hvilke fond du har, men om du har det teknologi fondet som "den vanlige nordmann" så har det gitt 26% lavere avkastning de siste 5 årene mot indeks. Så hadde en investert i MSCI World Information Technology så hadde en hatt 26% høyere avkastning de siste 5 årene enn DNB Teknologi. Anonymkode: 2ccb6...1fb 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #28 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Men eksempelet du brukte er meget dårlig. Alle kan være etterpåklok og si at i 2020, så burde en ikke ha investert i Norsk indeks, da kunne en like gjerne ha hatt penger i banken. Men du vet like godt som meg, at å ta et enkeltår når det gjelder fond er ikke et godt sammenligningsgrunnlag. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du sier du er glad du ikke har indeksfond, men da bransje fond. Statestikk viser at indeksfond slår aktiv forvaltede fond i de fleste tilfeller over tid. Så mens du sitter og gladelig betaler dyre gebyrer, så sitter jeg stille i båten og betaler en brøkdel av din forvaltningakostnad - sett bort fra aksjene dine. Nå vet jeg ikke hvilke fond du har, men om du har det teknologi fondet som "den vanlige nordmann" så har det gitt 26% lavere avkastning de siste 5 årene mot indeks. Så hadde en investert i MSCI World Information Technology så hadde en hatt 26% høyere avkastning de siste 5 årene enn DNB Teknologi. Anonymkode: 2ccb6...1fb MSCI WIT er vel strengt tatt en ETF og ikke et indeksfond som var temaet her.. Anonymkode: 6c730...c6f
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #29 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): MSCI WIT er vel strengt tatt en ETF og ikke et indeksfond som var temaet her.. Anonymkode: 6c730...c6f Det er stemmer. Poenget var, hvorfor betale ~1.5% forvaltningskostnad (kommer an på fondstilbyder) for DNB Teknologi, når en kan kjøpe MSCI WIT til 0.25%. Anonymkode: 2ccb6...1fb
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #30 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er stemmer. Poenget var, hvorfor betale ~1.5% forvaltningskostnad (kommer an på fondstilbyder) for DNB Teknologi, når en kan kjøpe MSCI WIT til 0.25%. Anonymkode: 2ccb6...1fb Mye bra som kan sier om ETF’er, og spesielt på kortsiden - men de er som aksjer markedsstyrt - med andre ord kan man risikere å ende opp med noe som er uomsettelig og i lange perioder verdiløst ved krakk da det ikke finnes kjøpere. Et Fond får man alltids solgt til verdien av selskapene som fondet er investert i - om en på etterskudd - og det er ikke avhengig av at andre kjøper i akkurat det produktet du er investert i. Om man får en Dotcom hendelse hvor teknologisektoren krakker så er det ikke dagen/året å sitte med en teknologi-ETF. Det skjer sjelden, men samtidig noe man må ha i bakhodet kan skje (og det har skjedd mange ganger). Man er på ingen måte skånet for krakk i et fond heller, spesielt mht at handel skjer på etterskudd, men det krakker som regel langt mindre en tilsvarende ETF’er. Nå hørtes jeg kanskje negativ ut til ETF, det er jeg ikke - men tenker det er viktig man er bevisst på hva man kjøper (mange ETF’r investerer også i skyhøy risiko, uten at det ofte kommer veldig klart frem) Anonymkode: 6c730...c6f
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #31 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 20.24): Jeg startet med indeksfond i slutten av oktober og har hatt over 7k i avkastning hittil på en totalinvestering på 250k. Godt betalt for noen uker, etter min mening 🙂 Anonymkode: e8cb1...d80 Det synes jeg var labert, i disse tider. Jeg investerte 625k i to forvaltede fond for 5 uker siden og har fått en avkastning på 117k. Hadde jeg investert 250k hadde avkastningen vært på 47k. Anonymkode: 6a58c...14e
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #32 Skrevet 23. desember 2020 Sett inn pengene i aksjer som TSLA og PLTR. Disse vil mangedoble seg innen 3-5 år. Dette er solide og etablerte selskaper. Eller så kan du sette inn i fond som DNB global indeks eller ETFs som VTI, da har du mye mindre risiko men også mye mindre avkastning. Eller du kan gjøre som de smarte investorene og ha begge deler, noe jeg også gjør. Anonymkode: e2d66...705
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #33 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sett inn pengene i aksjer som TSLA og PLTR. Disse vil mangedoble seg innen 3-5 år. Dette er solide og etablerte selskaper. Eller så kan du sette inn i fond som DNB global indeks eller ETFs som VTI, da har du mye mindre risiko men også mye mindre avkastning. Eller du kan gjøre som de smarte investorene og ha begge deler, noe jeg også gjør. Anonymkode: e2d66...705 Det er vel litt sent å sette penger i TSLA nå, som de er verdt like mye som de 9 nest mest verdifulle bilprodusentene til sammen.... (mao. er nok mesteparten av potensialet allerede tatt ut) Anonymkode: 6a58c...14e 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #34 Skrevet 23. desember 2020 Knirke skrev (På 8.12.2020 den 15.55): Heldigvis ingen, siden indeksen (i Norge) har gått i minus i hele år. Er vel såvidt i pluss nå, men man hadde tjent mer på å ha pengene i banken. Jeg har ett teknologifond og ett ESG fond, og resten i enkeltaksjer. Hæ? Jeg kastet en ekstra 200000 etter lokale indeksfond i april og har tjent vel 25% på at krakket ble rettet opp. Ser du året under ett, ja, men om du har ekstra penger og tok ut dine i tide, for å reinvestere senere - da tjener du godt. Jeg likviderte mye forskjellig da nyheten om virus i Kina kom, mesteparten av pengene hadde stått siden 2009, faktisk. Man kan ikke alltid gamble, og det er ikke anbefalt heller, men finleser du nyhetene litegrann, kan du ta unna de største katastrofene - eller unike mulighetene, om du ser på det slik. Anonymkode: bf5fd...4a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå