Gå til innhold

Hvilke indeksfond har dere investert i?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

De som ikke har trenger ikke å svare, men de kan selvsagt.

Endret av PetterKanin
Videoannonse
Annonse
Skrevet

DNB global indeks

Skrevet

KLP Aksjeverden

DNB Global indeks

Anonymkode: 99ce8...5bd

Skrevet

Investerer for tiden fast (ukentlig) i følgende i vist vekting, hvorav 2 er indeks-fond.

2020-12-07_09-18-06.png

• Liker 2
Skrevet
The_Stig skrev (På 7.12.2020 den 9.21):

Investerer for tiden fast (ukentlig) i følgende i vist vekting, hvorav 2 er indeks-fond.

2020-12-07_09-18-06.png

Her var det mange dårlige valg.

Hilsen en som lever av indeksfond.

Anonymkode: c16ed...10f

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvilke valg mener du er dårlig? Og hva ville du gjort?

Anonymkode: 92d33...5af

Skrevet
The_Stig skrev (På 7.12.2020 den 9.21):

2020-12-07_09-18-06.png

Er det ikke bedre med et globalt indeksfond enn alt det der?

Anonymkode: 62b22...8f0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har da langt mer avkastning på de aktivt forvaltede fondene en index - Bytter fond etter hvor jeg tror vinden blåser fremover.  Skulle gjerne vist hvilke fond du mener er dårlige valg - Uten at jeg egentlig bryr meg nevnverdig 😄  

Endret av The_Stig
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke bedre med et globalt indeksfond enn alt det der?

Anonymkode: 62b22...8f0

Alt etter som - Indexfond gir deg bred og god spredning på investeringene - men man får ikke med de store avkasningene som man kan oppnå ved å se i trender.

En stor fondsportefølje i bransjefond gir også bred eksponering, på lik linje med globale indexfond - men da med noe mer risiko (og om man følger litt med - stort sett bedre avkastning).

Allianz Global Artificial Intelligence har økt med 91,5% siden nyttår, Lannebo Teknik 41% osv.. Da er ikke noen få prosent i forvaltning noe problem.  Om jeg hadde vært så lur å klar å ha med de beste fondene i markedet så har enkelte av disse (innen elbil/autonomi) gått nærmere 150% siden nyttår.

Listen er ikke å lese som at dette er fordeling av verdi, men fordeling av kjøp på nåværende tidspunkt.

Kjøper også aksjer for ca 30-40% av månedlig investeringsbeløp, det medfører langt mer risiko - men det gir også svært mye læring.

Ingenting galt i å kjøpe kun indeksfond, men da forblir man passiv (noe som for mange sikkert passer best)

Endret av The_Stig
  • Liker 1
Skrevet

Heldigvis ingen, siden indeksen (i Norge) har gått i minus i hele år. Er vel såvidt i pluss nå, men man hadde tjent mer på å ha pengene i banken. 

Jeg har ett teknologifond og ett ESG fond, og resten i enkeltaksjer. 

Skrevet
Knirke skrev (4 timer siden):

Heldigvis ingen, siden indeksen (i Norge) har gått i minus i hele år. Er vel såvidt i pluss nå, men man hadde tjent mer på å ha pengene i banken. 

Hmm jeg sparer i indelsfond hos dnb og har hatt en avkastning på 25.000. Ville fått laaangt mindre på "høyrentekonto".

Anonymkode: d41cd...f8f

• Liker 1
Skrevet

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm jeg sparer i indelsfond hos dnb og har hatt en avkastning på 25.000. Ville fått laaangt mindre på "høyrentekonto".

Og de 25.000 har du tjent i år? I 2020?

Skrevet
Knirke skrev (1 minutt siden):

Jeg startet med indeksfond i slutten av oktober og har hatt over 7k i avkastning hittil på en totalinvestering på 250k. Godt betalt for noen uker, etter min mening 🙂

Anonymkode: e8cb1...d80

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg startet med indeksfond i slutten av oktober og har hatt over 7k i avkastning hittil på en totalinvestering på 250k. Godt betalt for noen uker, etter min mening 🙂

Ja, du kan jo mene det, for all del... 

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (16 minutter siden):

Ja.

Skrevet

KLP AksjeGlobal indeks V. Har hatt 10% avkastning i år. 

Anonymkode: ba7c2...309

Skrevet
Knirke skrev (4 timer siden):

Hmm, jeg har hittil i år en avkastning på 20% - totaltsett på mine 4 fond. Så litt bastant påstand du kommer med at man hadde tjent mer av å ha pengene stående i banken i år. Hadde vertfall ikke fått over 70 000,- i rente der i år, som det fondene mine har gitt meg. 

Anonymkode: 2ccb6...1fb

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm, jeg har hittil i år en avkastning på 20% - totaltsett på mine 4 fond. Så litt bastant påstand du kommer med at man hadde tjent mer av å ha pengene stående i banken i år. Hadde vertfall ikke fått over 70 000,- i rente der i år, som det fondene mine har gitt meg. 

Anonymkode: 2ccb6...1fb

Jeg skrev at indeksen (og med det mener jeg OSEBX) er såvidt i pluss for året. Prøv å les innlegg ordentlig før du svarer.

Endret av Knirke
Skrevet
Knirke skrev (34 minutter siden):

Ja, du kan jo mene det, for all del... 

2,8% avkastning på 5 uker vil jeg si er ganske bra, ja. På ett år tilsvarer det en avkastning på 33,6%. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...