Gå til innhold

Kan fastlegen utføre kontroller fremfor hs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg velge og gå til fastlegen med baby for kontroll? eller er det slik at jeg må gå til helsestasjonen? jeg har helt til nå benyttet meg av svangerskapskontroll oss Min fastlege, og lurer på om jeg kan fortsette og benytte meg av min fastlege både for meg selv og baby etter fødsel? noen her som har gjort det samme?

Anonymkode: 21122...1cd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du kan det. 

Anonymkode: c4905...309

Skrevet

Du kan, men de fleste velger HS og det er også der de som oftest har best opplegg.

Anonymkode: aa96c...3c0

• Liker 1
Skrevet

Klart du kan det. Helsestasjon er et tilbud, ikke et krav. 

• Liker 2
Skrevet

Bare lurer på hvordan jeg skal gå frem, helsestasjonen vet ikke engang at jeg er gravid. skal jeg bare ringe de da etter fødsel og si at jeg har utført kontrollene mine oss min fastlege, men ønsker og ta med baby og utføre kontrollene på helsestasjonen om jeg fks isteden ønsker oppfølging der?

• Liker 1
Skrevet

Må legge til at det er mye smitte og mye covid 19 hvor jeg holder til så er veldig skeptisk..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare lurer på hvordan jeg skal gå frem, helsestasjonen vet ikke engang at jeg er gravid. skal jeg bare ringe de da etter fødsel og si at jeg har utført kontrollene mine oss min fastlege, men ønsker og ta med baby og utføre kontrollene på helsestasjonen om jeg fks isteden ønsker oppfølging der?

Hs får beskjed når du har født, og så blir du kontaktet etterpå. Da jeg fikk barn var det hjemmebesøk først, men vet ikke hvordan det er nå med covid og alt det der. Hvis du ikke ønsker dette gir du beskjed om at du skal følges opp hos fastlegen.

• Liker 2
Skrevet

Vet du om legen ønsker å følge opp da? Og har utstyr? Har du heller ikke lyst på barselgruppe ol?

Skrevet

Kan jeg velge og gå til fastlegen med baby for kontroll? eller er det slik at jeg må gå til helsestasjonen? jeg har helt til nå benyttet meg av svangerskapskontroll oss Min fastlege, og lurer på om jeg kan fortsette og benytte meg av min fastlege både for meg selv og baby etter fødsel? noen her som har gjort det samme?

Aldri hørt om dette. Hvorfor kan du ikke følge opplegget som er ment for nyfødte? Helsestasjonen er super på oppfølging av nyfødte og foreldrene. De er flinke på amming blant annet, og dette er ikke sikkert fastlegen kan noe om. I tillegg har jo hs barneleger som sjekker barnet ditt ved flere anledninger. Vet du om fastlegen tar på seg vaksinering, blant annet? Jeg forstår virkelig ikke hvorfor noen mennesker må være så vanskelig altså.. 

• Liker 4
Skrevet

Helsestasjonen tilknyttet din bostedsadresse får automatisk beskjed fra sykehuset om at du har født og du vil bli kontaktet av helsesykepleieren du får tildelt. De fleste kommer på hjemmebesøk så fort du er kommet hjem fra sykehuset, så du slipper dra noe sted med ny liten baby, også er det jevnlige kontroller på helsestasjonen etter det. :)

Om du ikke ønsker oppfølging der lå du nok si fra om det når du blir kontaktet av helsestasjonen. 

Forøvrig er det i utgangspunktet ikke fastlegens oppgave å ta slike kontroller og det er også stor sannsynlighet for at fastlegen ikke har det utstyret eller kompetanse som helsestasjonen har. 

Anonymkode: 34d96...b62

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det kan du. Helsestasjon er et tilbud og ikke et krav, og helsesøstrene er som oftest utdaterte.

Anonymkode: 650a9...3ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror ikke du kan det. 

Anonymkode: c4905...309

Jo hun kan.

• Liker 3
Skrevet

Vet du om legen ønsker å følge opp da? Og har utstyr? Har du heller ikke lyst på barselgruppe ol?

Hun kan alltid bytte over til en fastlege som vil. Hvorfor prøvet du å så tvil i henne? Barselsgrupper kan man få andre steder også.

• Liker 4
Skrevet
MFO skrev (1 time siden):

Aldri hørt om dette. Hvorfor kan du ikke følge opplegget som er ment for nyfødte? Helsestasjonen er super på oppfølging av nyfødte og foreldrene. De er flinke på amming blant annet, og dette er ikke sikkert fastlegen kan noe om. I tillegg har jo hs barneleger som sjekker barnet ditt ved flere anledninger. Vet du om fastlegen tar på seg vaksinering, blant annet? Jeg forstår virkelig ikke hvorfor noen mennesker må være så vanskelig altså.. 

Vanskelig? Helsestasjonen er et jævla tilbud, ikke et krav. Det er faktisk mange som velger bort helsestasjonen pga gammeldagse og hovmodige helsesøstre.

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, MFO said:

vanskelig? fordi Jeg vurderer og benytte meg av min fastlege som jeg har benyttet meg av i Hele svangerskapet? det står jo i følge helsenorge og andre kilder at helsestasjonen er ett frivellig tilbud, og at så lenge barnet får oppfølging at det ikke spiller så stor rolle om det er helsestasjonen eller fastlegen som tar i mot oss..jeg skjønner ikke helt hva du mener med og påpeke at jeg er vannskelig.

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Vanskelig? Helsestasjonen er et jævla tilbud, ikke et krav. Det er faktisk mange som velger bort helsestasjonen pga gammeldagse og hovmodige helsesøstre.

tusen takk.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Helsestasjonen tilknyttet din bostedsadresse får automatisk beskjed fra sykehuset om at du har født og du vil bli kontaktet av helsesykepleieren du får tildelt. De fleste kommer på hjemmebesøk så fort du er kommet hjem fra sykehuset, så du slipper dra noe sted med ny liten baby, også er det jevnlige kontroller på helsestasjonen etter det. :)

Om du ikke ønsker oppfølging der lå du nok si fra om det når du blir kontaktet av helsestasjonen. 

Forøvrig er det i utgangspunktet ikke fastlegens oppgave å ta slike kontroller og det er også stor sannsynlighet for at fastlegen ikke har det utstyret eller kompetanse som helsestasjonen har. 

Anonymkode: 34d96...b62

ok jeg skal tenke litt på det.. siden jeg ikke har benyttet meg av jm på helsestasjonen I svangerskapet,  men fastlegen så tenkte jeg det kunne være like greit og fortsette og benytte oss av vår fastlege. jeg har 2 barn fra før av som har benyttet seg av hs men nå får de oppfølging av fastlegen, når det kommer til amming har jeg veldig god oversikt da jeg fullammet mine 2 barn og ønsker også og gjøre det med nr 3 om det lar seg gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

barselgruppe tror jeg de har sluttet med nå paga covid 19, kommer nokk ikke til og benytte meg av det da det er masse korona i bydelen hvor jeg bor. ønsker ikke og risikere at baby eller jeg blir syk heller. 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, atropos said:

Hs får beskjed når du har født, og så blir du kontaktet etterpå. Da jeg fikk barn var det hjemmebesøk først, men vet ikke hvordan det er nå med covid og alt det der. Hvis du ikke ønsker dette gir du beskjed om at du skal følges opp hos fastlegen.

ok takk ☺

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...