Gå til innhold

Boliglån støtte /student/Husbanken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg ser på nettsidene til husbanken at de tilbyr dette med startlån. Jeg er da 25 år og er bachelor student i mitt 4 semester. Jeg har alltid tenkt på boligkjøp, men så har jeg aldri hatt muligheten til å spare noe særlig mye, jeg har nå nylig fått en deltidsjobb ved siden av studiene, jobben er relevant forhold til det jeg studerer og er en bra jobb, det skal sies også at studien jeg tar nå og erfaringen jeg har kan gi meg tilgang på jobber der jeg kan tjene godt i fremtiden. Kan dette med startlånet gis til meg som en førstegangsetablerer for å da kunne dekke egenkapital?

Jeg ønsker gjerne høre om det er noen andre studenter som har kjøpt bolig under studiene eller rett etter om hvordan dere gjorde det i forhold til sparingen av egenkapital? (Jeg ønsker å høre fra dere som ikke har fått noe hjelp hjemmefra). 

NB: (BSU har ikke jeg tilgang på lenger i med at jeg har tatt ut penger derfra) 

NB: Jeg har også ca 49 000,- i kreditt pga Covid-19 utfordringer-Holder på å nedbetale.

Tusen hjertelig takk på forhånd :) 

Anonymkode: bc4ea...a1b

Skrevet

Tviler på at de gir startlån til studenter. Prøv heller når du har fast jobb, og først hvis du har fått avslag fra andre banker

Anonymkode: dc9b0...dcf

• Liker 1
Skrevet

Du kan få hjelpe hjemmefra!

Anonymkode: 4bc6b...630

• Liker 1
Skrevet

Startlån er for de som Sliter økonomisk ,eks alene foreldre ,uføre etc.

de prioriterer ikke folk som fullt mulig kan få lån i vanlig bank ved å spare litt

Anonymkode: 0520e...769

• Liker 3
Skrevet

Kan jeg få startlån og tilskudd? 

Startlån kan gis til barnefamilier, eldre, personer med nedsatt funksjonsevne eller andre som bor i en uegnet bolig og enten vil kjøpe bolig eller utbedre/tilpasse boligen sin. 

Startlån kan også gis til refinansiering dersom du står i fare for å miste boligen.

Får du lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån. Er du ung i etableringsfasen, eller i en situasjon hvor du kan spare, får du heller ikke startlån. Barnefamilier som har behov en stabil bolig raskt, er unntatt fra kravet om å spare.

https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/

Anonymkode: 0520e...769

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei 

Jeg ser på nettsidene til husbanken at de tilbyr dette med startlån. Jeg er da 25 år og er bachelor student i mitt 4 semester. Jeg har alltid tenkt på boligkjøp, men så har jeg aldri hatt muligheten til å spare noe særlig mye, jeg har nå nylig fått en deltidsjobb ved siden av studiene, jobben er relevant forhold til det jeg studerer og er en bra jobb, det skal sies også at studien jeg tar nå og erfaringen jeg har kan gi meg tilgang på jobber der jeg kan tjene godt i fremtiden. Kan dette med startlånet gis til meg som en førstegangsetablerer for å da kunne dekke egenkapital?

Jeg ønsker gjerne høre om det er noen andre studenter som har kjøpt bolig under studiene eller rett etter om hvordan dere gjorde det i forhold til sparingen av egenkapital? (Jeg ønsker å høre fra dere som ikke har fått noe hjelp hjemmefra). 

NB: (BSU har ikke jeg tilgang på lenger i med at jeg har tatt ut penger derfra) 

NB: Jeg har også ca 49 000,- i kreditt pga Covid-19 utfordringer-Holder på å nedbetale.

Tusen hjertelig takk på forhånd :) 

Anonymkode: bc4ea...a1b

Startlån er ikke for studenter

Anonymkode: 9f469...668

• Liker 3
Skrevet

Dersom du i din situasjon ville hatt krav på startlån kunne jo alle fått det, hvorfor i huleste trodde du det var en løsning? 

Anonymkode: 17f88...e60

• Liker 6
Skrevet

Husbanken gir hjelp til de med langvarig nedsatt betalingsevne, ikke til studenter som har mulighet til grei lønn etter studiene er over.
Det gis hjelp til de som langvarig ikke har mulighet til å spare, ikke til de som ikke kan spare i studietiden.
Du vil ha mulighet til å spare etter utdanning, du vil ha betraktelig bedre betalingsevne etter endt studie, så nei, startlån er ikke for deg som er student.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan få hjelpe hjemmefra!

Anonymkode: 4bc6b...630

Hvem skal hun hjelpe hjemmefra mener du? 

Skrevet

Er kun for de som ikke kan få boliglån andre banker pga. vanskelig livssituasjon. Jeg er alene med barn, leier privat, og har ikke sjanse for å komme på boligmarkedet. Har nå spart noe men ikke nok for ordinære banker. Jeg har søkt på hos husbanken men prosessen er ikke så enkelt som man tror. De har 9 måneders behandlingstid har jeg bor. De har fortalt at jeg oppfyller kriteriene for å få innvilget men ikke så høy ramme heller. De tar hensyn til at barna skal få stabil bosted å vokse opp i. Regner med å ikke få mer enn det er anbefalt 5x inntekten. 

Vil si hvis du er i ordinær jobb og ikke har noe  hensyn å ta så oppfyller ikke du kravet. 

Skrevet
10 minutter siden, s65 said:

Er kun for de som ikke kan få boliglån andre banker pga. vanskelig livssituasjon. Jeg er alene med barn, leier privat, og har ikke sjanse for å komme på boligmarkedet. Har nå spart noe men ikke nok for ordinære banker. Jeg har søkt på hos husbanken men prosessen er ikke så enkelt som man tror. De har 9 måneders behandlingstid har jeg bor. De har fortalt at jeg oppfyller kriteriene for å få innvilget men ikke så høy ramme heller. De tar hensyn til at barna skal få stabil bosted å vokse opp i. Regner med å ikke få mer enn det er anbefalt 5x inntekten. 

Vil si hvis du er i ordinær jobb og ikke har noe  hensyn å ta så oppfyller ikke du kravet. 

5 x inntekt er ikke «anbefalt», det er maksimum. Og typisk ikke noe man får med lav inntekt, da størstedelen av inntekten går til grunnleggende utgifter. 

Anonymkode: 89da2...34f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...