AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #1 Skrevet 6. desember 2020 Skal prøve å gjøre en lang historie kort: Jeg har, etter altfor lang tid, omsider kontaktet fagforeningen på jobb på grunn av trakasserende oppførsel fra en medarbeider. Først og fremst fordi jeg i over et år har blitt hindret i å utføre arbeidet mitt ordentlig, men nå også fordi det har begynt å gå utover privatliv og helsen min. Etter en lengre samtale med tillitsvalgt, der jeg beskrev forholdene, ble jeg trodd og forsikret om at vedkommende lenger ikke skal kunne blande seg inn i mitt arbeid (vedkommende har hektet seg på prosesser h*n i utgangspunktet ikke har noe med, diskreditert alt jeg har gjort systematisk foran andre, og direkte sabotert og forsinket viktige prosesser). Etter mitt ønske skjer dette uten å opprette sak, da jeg har forstått at slikt gjerne blir en krevende prosess man sjelden kommer godt ut av. Vedkommende har støttespillere i lederposisjon, og mye av det som er skjedd har blitt mulig som følge av en rekke organisatoriske (probelamtiske) forhold. Nå viser det seg at vedkommende fremdeles lykkes i å blande seg inn i prosesser tross forsøk på å melde ifra om problemene, og jeg kjenner at dette har trukket seg ut over så lang tid at jeg ikke føler jeg har mer å gå på. Jeg er mentalt nedbrutt, jeg har fysiske smerter og plager, og her om dagen begynte jeg plutselig å gråte på butikken av ren utmattelse "uten grunn". Det har rett og slett blitt for mye for meg, og jeg ser ingen umiddelbare veier ut da jeg har forsøkt å gå via de kanalene man skal uten at det bærer frem. Jeg vurderer derfor å gå til legen og be om en sykemelding, bare for å kunne få puste. Det sitter imidlertid veldig langt inne å sykmelde seg, da jeg aldri har vært sykemeldt før. Er det noen som har vært i en lignende situasjon og kan dele noen erfaringer? Jeg er klar over at konflikt på arbeidsplassen i seg selv ikke kvalifiserer til sykemelding, men jeg har knapt sovet det siste halvåret, gått med konstant sterk angst, og sliter med sterke hodepiner og store konsentrasjonsvansker, m.m., og fungerer uansett svært dårlig for tiden. Jeg er redd jeg kommer til å knekke fullstendig om jeg ikke får hodet over vannet en liten periode snart. Anonymkode: 732ad...6b2 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #2 Skrevet 6. desember 2020 Jeg mener dette er god grunn til å bli sykemeldt. Da får du en pause. Legen vil sikkert forstå dette. Anonymkode: 58b45...075 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #3 Skrevet 6. desember 2020 Du blir ikke sykemeldt for konflikt på arbeidsplass nei, men du kan absolutt bli sykemeldt fordi du er helt på linja til å være kraftig utbrent. Du bestiller deg en time hos legen, og forteller hvordan du har det, både fysisk og psykisk, og så vil legen gjøre en vurdering om du skal ha sykemelding og hvor lang tid du eventuelt bør ha i første omgang for å få hodet over vannet. En ting kan jeg iallefall si: om du fortsetter og faktisk blir skikkelig utbrent, så risikerer du flere år med sykemelding. Jeg ville ikke sykemelde meg, jeg ville fortsette prøve, for jeg hadde heller ikke vært sykemeldt før. At jeg var utmattet, ikke sov eller spiste skikkelig, og ikke klarte konsentre meg var ikke "god nok grunn" etter min egen mening, jeg klarte jo sikkert holde ut litt mer. Det endte opp i nesten 4 års sykemelding, og for å i det hele tatt makte jobbe igjen etter sykemeldingen måtte jeg bytte bransje og gå ned mer enn 100 000 i årslønn. Det å ikke kunne jobbe de fire årene har vært ille nok, men det som gjør mest vondt er alt det andre jeg også mistet fordi jeg presset meg så langt. Det har vært 4 år hvor venner har fått seg kjærester og samboere, stiftet familie, opplevd masse, og gått videre i livet mens jeg har ligget hjemme med angst og utmattelse. Anonymkode: 204f3...9c9 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #4 Skrevet 6. desember 2020 Du må nødvendigvis opprette sak, hvis ikke skjer det jo lite, som du nå opplever. Det er en ting som gjelder i arbeidskonflikter, enten må man være villig til å stå løpet ut (og ha evne til å være ganske brutal selv, om du så skal gå over lik), eller så må du bytte jobb. Har du lite å gå på og ikke ønsker å ta kampen, så vil jeg faktisk anbefale deg å bytte jobb, før du er så sliten at du absolutt ikke har noe energi igjen. Anonymkode: 42045...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #5 Skrevet 6. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du må nødvendigvis opprette sak, hvis ikke skjer det jo lite, som du nå opplever. Det er en ting som gjelder i arbeidskonflikter, enten må man være villig til å stå løpet ut (og ha evne til å være ganske brutal selv, om du så skal gå over lik), eller så må du bytte jobb. Har du lite å gå på og ikke ønsker å ta kampen, så vil jeg faktisk anbefale deg å bytte jobb, før du er så sliten at du absolutt ikke har noe energi igjen. Anonymkode: 42045...7e6 Hei, ja jeg er veldig aktiv i jobbsøking, og har planer om å komme meg ut så fort jeg kan. Så nå handler det om å finne ut hvordan jeg skal «holde ut» frem til jeg har fått meg annen jobb og kan si opp (og holde ut oppsigelsestiden). Jeg merker det er vanskelig for meg å ty til sykemelding da jeg føler et stort ansvar for å følge opp prosjektene jeg holder i. Men samtidig kjenner jeg på at jeg ikke klarer mer slik det er nå heller. Jeg sliter med veldig mørke tanker og følelser og har det rett og slett virkelig ikke bra for tiden. Dette er ekstremt vanskelig for meg, så håper noen andre kanskje har noen råd eller lignende erfaringer der er fant en måte å klare seg nogenlunde. Anonymkode: 732ad...6b2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #6 Skrevet 6. desember 2020 57 minutter siden, AnonymBruker said: Du blir ikke sykemeldt for konflikt på arbeidsplass nei, men du kan absolutt bli sykemeldt fordi du er helt på linja til å være kraftig utbrent. Du bestiller deg en time hos legen, og forteller hvordan du har det, både fysisk og psykisk, og så vil legen gjøre en vurdering om du skal ha sykemelding og hvor lang tid du eventuelt bør ha i første omgang for å få hodet over vannet. En ting kan jeg iallefall si: om du fortsetter og faktisk blir skikkelig utbrent, så risikerer du flere år med sykemelding. Jeg ville ikke sykemelde meg, jeg ville fortsette prøve, for jeg hadde heller ikke vært sykemeldt før. At jeg var utmattet, ikke sov eller spiste skikkelig, og ikke klarte konsentre meg var ikke "god nok grunn" etter min egen mening, jeg klarte jo sikkert holde ut litt mer. Det endte opp i nesten 4 års sykemelding, og for å i det hele tatt makte jobbe igjen etter sykemeldingen måtte jeg bytte bransje og gå ned mer enn 100 000 i årslønn. Det å ikke kunne jobbe de fire årene har vært ille nok, men det som gjør mest vondt er alt det andre jeg også mistet fordi jeg presset meg så langt. Det har vært 4 år hvor venner har fått seg kjærester og samboere, stiftet familie, opplevd masse, og gått videre i livet mens jeg har ligget hjemme med angst og utmattelse. Anonymkode: 204f3...9c9 Dette traff meg skikkelig. Til tross for alt føler jeg fremdeles at jeg har å bli igjen og gjøre jobben min. Kanskje jeg må prøve å skyve vekk stolthet og flink pike-pliktfølelsen og komme meg til legen. Jeg sliter med ekstrem skyldfølelse over å skulle slippe alt jeg holder i. Samtidig som jeg begynner å gråte av bare tanken på jobb omtrent. Anonymkode: 732ad...6b2 2
Kenelz Skrevet 6. desember 2020 #7 Skrevet 6. desember 2020 Man blir ikke sykmeldt pga konflikter på arbeidsplassen, dessverre. Du har nødt til å ta det videre og opprette en sak.
atropos Skrevet 6. desember 2020 #8 Skrevet 6. desember 2020 Jeg er sykemeldt med samme opprinnelsesgrunn. På sykemeldingen min står det «utmattet». så kommer man seg litt, men problemet blir jo ikke borte, så hvis du har et ønske om å fortsette i denne jobben, må du nok opprette sak.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #9 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei, ja jeg er veldig aktiv i jobbsøking, og har planer om å komme meg ut så fort jeg kan. Så nå handler det om å finne ut hvordan jeg skal «holde ut» frem til jeg har fått meg annen jobb og kan si opp (og holde ut oppsigelsestiden). Jeg merker det er vanskelig for meg å ty til sykemelding da jeg føler et stort ansvar for å følge opp prosjektene jeg holder i. Men samtidig kjenner jeg på at jeg ikke klarer mer slik det er nå heller. Jeg sliter med veldig mørke tanker og følelser og har det rett og slett virkelig ikke bra for tiden. Dette er ekstremt vanskelig for meg, så håper noen andre kanskje har noen råd eller lignende erfaringer der er fant en måte å klare seg nogenlunde. Anonymkode: 732ad...6b2 Som sagt, enten må du ta en annen jobb, eller så må du være villig til å stå i konfrontasjoner der du f. eks. tar opp lyd fra der du blir trakassert, og der du tar til motmæle. Gjerne med harde ord og handlinger på tomannshånd. Spør deg selv om du ville vært villig til å drepe motstanderen (om så bare teoretisk). Er svaret ja er man klar for konfrontasjon, er svaret nei, så bør man finne seg en annen jobb. Anonymkode: 42045...7e6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #10 Skrevet 6. desember 2020 Erfaring sier at det å møte konflikter på jobb er svært vanskelig og uansett hvor ressurssterk du er så blir du taperen. Mitt råd er å snakke med lege. Du får nesten garantert sykemelding med tanke på de plagene du beskriver. Det er ikke verdt helsa di å begynne med en varsler/klagesak. Så søker du aktivt annen jobb i sykemeldingsperioden. Ja, jeg snakker av egen erfaring. Anonymkode: a4075...93e 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #11 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette traff meg skikkelig. Til tross for alt føler jeg fremdeles at jeg har å bli igjen og gjøre jobben min. Kanskje jeg må prøve å skyve vekk stolthet og flink pike-pliktfølelsen og komme meg til legen. Jeg sliter med ekstrem skyldfølelse over å skulle slippe alt jeg holder i. Samtidig som jeg begynner å gråte av bare tanken på jobb omtrent. Anonymkode: 732ad...6b2 Jeg hadde også den skyldfølelelsen, derfor presset jeg meg langt over hva jeg burde ha gjort, og endte opp der jeg gjorde. Din arbeidsgiver kommer ALDRI til å belønne deg for å jobbe deg syk. Din arbedisgiver kommer ALDRI til å takke deg for at du jobbet til du ble utbrent, og DU kommer iallefall aldri til å være takknemlig for at du presset deg helt fram til du møtte veggen. Ingen rundt deg kommer til å si "nei men så flink du var som ikke tok pause før du kollapset". Anonymkode: 204f3...9c9 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #12 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Erfaring sier at det å møte konflikter på jobb er svært vanskelig og uansett hvor ressurssterk du er så blir du taperen. Mitt råd er å snakke med lege. Du får nesten garantert sykemelding med tanke på de plagene du beskriver. Det er ikke verdt helsa di å begynne med en varsler/klagesak. Så søker du aktivt annen jobb i sykemeldingsperioden. Ja, jeg snakker av egen erfaring. Anonymkode: a4075...93e Kommer helt an på om det er konkrete forhold (som kan dokumenteres) som er saken eller ikke. Er det kun påstand mot påstand som ikke kan backes opp med noe sliter man, men om man er tøff nok så er det mulig å vinne saker der man har nok dokumentasjon. Anonymkode: 42045...7e6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #13 Skrevet 6. desember 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Kommer helt an på om det er konkrete forhold (som kan dokumenteres) som er saken eller ikke. Er det kun påstand mot påstand som ikke kan backes opp med noe sliter man, men om man er tøff nok så er det mulig å vinne saker der man har nok dokumentasjon. Anonymkode: 42045...7e6 Tror dessverre det er slik at dersom det hadde vært mulig å legge frem konkret dokumentasjon, hadde verken dette innlegget eller sykemelding vært nødvendig eller aktuelt. Vedkommende er ikke særlig vennligsinnet, men dessverre ikke dum heller. Anonymkode: 732ad...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #14 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror dessverre det er slik at dersom det hadde vært mulig å legge frem konkret dokumentasjon, hadde verken dette innlegget eller sykemelding vært nødvendig eller aktuelt. Vedkommende er ikke særlig vennligsinnet, men dessverre ikke dum heller. Anonymkode: 732ad...6b2 Da er neste spørsmål: Kan dokumentasjon fremskaffes (f. eks. ved lydopptak som klart viser at du blir trakassert) og har du noen støtte blant noen av kollegene? Anonymkode: 42045...7e6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #15 Skrevet 6. desember 2020 Ok, TS her. For ordens skyld: jeg har vært i kontakt med Arbeidslivstelefonen og diskutert muligheter. De bekreftet at dette faller inn under Arbeidstilsynets definisjon av trakassering. Utfordringen er at mange tilfeller som mine ender opp som ord mot ord, og det frarådes nærmest å gå til sak da det koster langt mer enn det gir, spesielt når deler av ledelsen er i bildet, som noen har vært inne på tidligere. Så jeg er klar over kan man i prinsippet kan og ideelt sett må gjøre. Akkurat her ønsker jeg råd og erfaringer knyttet til sykmelding / hvordan takle tiden frem til man kommer seg ut. Anonymkode: 732ad...6b2 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #16 Skrevet 6. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Ok, TS her. For ordens skyld: jeg har vært i kontakt med Arbeidslivstelefonen og diskutert muligheter. De bekreftet at dette faller inn under Arbeidstilsynets definisjon av trakassering. Utfordringen er at mange tilfeller som mine ender opp som ord mot ord, og det frarådes nærmest å gå til sak da det koster langt mer enn det gir, spesielt når deler av ledelsen er i bildet, som noen har vært inne på tidligere. Så jeg er klar over kan man i prinsippet kan og ideelt sett må gjøre.* Akkurat her ønsker jeg råd og erfaringer knyttet til sykmelding / hvordan takle tiden frem til man kommer seg ut. Anonymkode: 732ad...6b2 *»Så jeg er klar over hva man i prinsippet kan og ideelt sett bør gjøre», skulle det stå der. Anonymkode: 732ad...6b2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #17 Skrevet 6. desember 2020 Ser at de to siste svarene kan tolkes som litt sure. De er overhodet ikke ment slik. Setter pris på alle kommentarer, er bare veldig sliten og føler meg maktesløs. Anonymkode: 732ad...6b2 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #18 Skrevet 6. desember 2020 Basert på det siste du skriver, at det i bunn og grunn er påstand mot påstand, så har man ikke en spesielt sterk posisjon med mindre du har noen kollegaer som er villig til å bekrefte at det du sier stemmer. Nå vet jo ikke vi her inne alt, men basert på det du skriver, så fremstår det som en kamp du ikke bør ta. Det finnes etter sigende ikke noe som kan dokumenteres om jeg forstår deg rett, og da har man ingenting å bygge saken på. Ny jobb høres ut som det beste på sikt. Anonymkode: 42045...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #19 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 6.12.2020 den 18.41): Ok, TS her. For ordens skyld: jeg har vært i kontakt med Arbeidslivstelefonen og diskutert muligheter. De bekreftet at dette faller inn under Arbeidstilsynets definisjon av trakassering. Utfordringen er at mange tilfeller som mine ender opp som ord mot ord, og det frarådes nærmest å gå til sak da det koster langt mer enn det gir, spesielt når deler av ledelsen er i bildet, som noen har vært inne på tidligere. Så jeg er klar over kan man i prinsippet kan og ideelt sett må gjøre. Akkurat her ønsker jeg råd og erfaringer knyttet til sykmelding / hvordan takle tiden frem til man kommer seg ut. Anonymkode: 732ad...6b2 Jeg har vært der du er og anbefaler sykemelding med en gang. Dernest anbefaler jeg å ikke gå videre med saken på jobb. Du taper mer enn du tjener på det. Realiteten er at det er lite fagforeninger gjør. Man må gjerne til advokat for at det skal hjelpe, og når du er så utslitt som du allerede er, kan jeg si deg at det ikke blir noe bedre når saken blir løftet høyere. Du aner ikke hva folk er istand til å gjøre. Og du aner ikke hva du kommer tilbake til om du kommer tilbake til jobb. Kollegaer er ikke den de var før, lederen blir annerledes mot deg osv. Det beste du gjør er å sykemelde deg, hent deg inn, og kom deg bort. Hvis ikke blir dette (en av) din mest dyrekjøpte erfaring (i livet). Anonymkode: 9098b...30d 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #20 Skrevet 10. desember 2020 Dersom legen sykemelder deg, pass på at det blir presisert at det faktisk foreligger medisinske årsaker til dette. Det har tydeligvis oppstått trøblete forhold rundt dette i andre saker: «– Du må være klar i samtale med legen. Vi ser at legens første sykeerklæring er svært viktig, og derfor må du være tydelig på at det ikke er konflikten som er årsak til at du trenger sykmelding, men at du er blitt syk og fyller de medisinske vilkår som følge av konflikten» https://fagbladet.no/nyheter/konflikter-pa-jobben-kan-gjore-deg-syk-men-pass-pa-hva-du-sier-nar-du-kommer-til-legen-6.91.649202.1ec80c2fb7 https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/sykdomsvilkar-og-funksjons-og-arbeidsevne/mobbing-og-konflikt-pa-arbeidsplassen Anonymkode: 0c354...11a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå