Thyra Skrevet 6. desember 2020 #1 Skrevet 6. desember 2020 F.eks 3 pr. Betyr det at man da er forplikter til å betale leie for leiligheten i 3 år selv om man flytter ut før? Er det ikke mulig å komme ut av kontrakten før perioden er over? Og i så fall, har man lov å leie ut boligen videre?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #2 Skrevet 6. desember 2020 Muligheten for framleie avhenger av hva som står i kontrakten. I utgangspunktet er du bundet for tre år, men man kan alltids ta en prat med utleier og spørre om man kan løses fra kontrakten dersom du/hen finner en ny leieboer som kan ta over. Anonymkode: 63442...0b3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #3 Skrevet 6. desember 2020 Det må avtales om leiligheten kan sies opp, typisk med tre måneders oppsigelsestid, før den tidsbestemte perioden er over. Utleieselskaper opererer gjerne med tre års leieperioder, fordi de da har muligheten til å bli kvitt en problemleietaker, om andre måter svikter. Er du en god leietaker, vil du gjerne få tilbud om en ny periode på tre år. Anonymkode: 25e44...9e7
Jolsen Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 Selv om det står 3 års leieperiode så star det sannsynligvis også 3 måneders oppsigelsestid.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 Maks leietid i Norge er 1 år inkl 3 mnds oppsigelse. Dvs du er bundet 9 mnd, deretter 3 mnd oppsigelse. Dette kan ingen overstyre. Selv om du har tidsbestemt på 3 år har du 3 mnd oppsigelse om du vil trekke deg før. Men med mindre huseier kommer med ny kontrakt etter disse 3 årene må du flytte Anonymkode: 7926c...b55
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Maks leietid i Norge er 1 år inkl 3 mnds oppsigelse. Dvs du er bundet 9 mnd, deretter 3 mnd oppsigelse. Dette kan ingen overstyre. Selv om du har tidsbestemt på 3 år har du 3 mnd oppsigelse om du vil trekke deg før. Men med mindre huseier kommer med ny kontrakt etter disse 3 årene må du flytte Anonymkode: 7926c...b55 Det stemmer ikke. Jf. husleieloven § 9-3: "Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år." Unntaket er dersom det gjelder leilighet i samme hus som utleier. Da er det tillatt med tidsbestemt kontrakt på ett år. Når det gjelder tidsbestemt avtale er altså hovedregelen en minstetid på tre år. Anonymkode: 63442...0b3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 Selv om det er tidsbestemt har utleier plikt til å gjøre det de kan for etterkomme krav om tidligere avslutning av leieforholdet. Utleier kan for eksempel ikke nekte å legge ut leiligheten på finn bare fordi du har sakt ja til tidsbestemt leietid. Anonymkode: 97249...a16
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 Det er ikke angrerett på kontrakter. Du kan flytte ut idag, men må betale husleie for det som står i kontrakten. Jeg har kontrakt som sier jeg ikke kan flytte ut før om ca 1 år. Passer meg utmerket. Etter det året er omme har jeg ikke gyldig kontrakt og jeg tvinges til å flytte. Hurra. Anonymkode: 84eab...74a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Fremleie er ikke lov ifølge husleiekontrakten -. Huseier ønsker bestemme hvem han vil ha. Han krevde referanser fra jobb og tidligere huseier pluss 4 måneder depositum før han ville leie ut til meg. Anonymkode: 84eab...74a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fremleie er ikke lov ifølge husleiekontrakten -. Huseier ønsker bestemme hvem han vil ha. Han krevde referanser fra jobb og tidligere huseier pluss 4 måneder depositum før han ville leie ut til meg. Anonymkode: 84eab...74a Kunne du vist ham denne? https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/713/Reglene-om-fremleie.aspx Det er ikke sikkert han kan nekte fremleie. Hvorfor vil han ikke at du skal kunne si opp? Depositum er innafor, men husk at de må settes pÅ depositumkonto. Referanser er det også vanlig å be om. Anonymkode: fb67a...35f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 Huseier ønsker ikke at jeg flytter før om 1 år. Grunnen til det er at siden jeg har godtatt at jeg ikke kan si opp kontrakten på 1 år har han garantert sikker huisleie fra meg i det året. Han sier det er dyrt og arbeid skaffe nye leieboere . Hvis jeg ikke betaler husleien kan han gå til namsmannen og få lønnstrekk . Han kan holde på i 10 år med det. . Slipper aldri unna husleie betalinger uansett . Livredd for inkasso og namsmann. Anonymkode: 84eab...74a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 Huseier kan nekte fremleie. Det har jeg opplevd selv. Han må ha en grunn for å nekte ja .... En grunn kan være. - overbefolket - vedkommende passer ikke inn - - osv osv. Mange grunner er akseptable . Leieboerne har lite å si når det kommer til stykket. De fleste kontrakter har formuleringen .....fremleie ikke tillatt. Anonymkode: 84eab...74a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå