Gå til innhold

Hva er dine gode juleminner med med familien da du var tenåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Omstendighetene rundt min egen ungdomstid var ikke så bra, bortsett fra selve julaften da jeg var hos tante og onkel.

Nå har jeg selv tenåringer, og jeg er usikker på hva jeg kan gjøre for å skape gode juleminner. 

pepperkakebaking og småkake- laging er visst ikke særlig interessant. Å lese bøker på kvelden for dem er visst heller ikke noe de lenger ønsker. 

Så blir de sittende der da, foran telefon eller PC’n på rommene sine. Koser meg med håndarbeid og julemusikk selv, men bekymrer meg for hva deres minner blir i forhold til julen, nå som de mener alt har blitt så kjedelig? Nettspill er også ut, kun en julefilm på kvelden føler jeg er alt vi kan gjøre sammen... Derfor lurer jeg på; 

Hvilken godt minne har du selv med familien da du var ungdom? 

Anonymkode: 9a367...03f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God frokost, med masse deilig og forskjellig pålegg, nystekte rundstykker og hele kjernen samlet rundt bordet.

Og ikke minst: på julemorgen så satt vi ungdommen oss til foran juletv med julesokken "nissen"(ja, foreldrene mine sier den dag idag at det er nissen som kommer med gaver og julesokk, enda vi nå er godt voksne) hadde kommet med, mens foreldrene våre enten satt med oss eller styra litt rundt. 

Anonymkode: 9dcb4...01c

• Liker 4
Skrevet

Fikk en pose godteri hver morgen julaften. Den tradisjonen hadde vi lenge i min familie. God julefrokost, grøt med mandel og premie til "vinneren". Ellers husker jeg at jeg og søsknene mine var som ungdommer flest. Vi satt for oss selv på rommet, spilte dataspill osv. Så var det jo julekvelden på kvelden. Middag og gaver. Dessert til slutt. Så gikk vi tilbake på rommene våre. Syns det var koselig jeg :)

Lille julaften måtte vi "unga" pynte juletreet og stua. Det har vi hatt som tradisjon i alle år. Til og med da vi hadde flytta ut for å studere, måtte vi pynte på lille julaften når vi kom hjem på juleferie.

Anonymkode: 4e738...1c7

• Liker 3
Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg har alltid synes at det var koselig å bake sammen med familien og det har vi alltid gjort så det er gode juleminner for meg. Vi lagde også konfekt. 

Pynte juletreet har også vi ungene fått ansvaret for. 

Se på juleprogram på julaften, spise grøt sammen med familien og lure på hvem som fikk mandelen, pynte meg, åpne pakker og spise god middag på julaften. 

Jeg var kanskje ikke en typisk tenåring siden jeg synes mye av det vi gjorde som barn var like koselig i tenårene. 

Skrevet

Altid frokost sammen i helgene frem mot jul. De får ikke pakkekalender, men en adventsgave hver søndag. Jeg hører på julemusikk hver dag til de blir lei. Sånn moren min gjorde å. Hatet det, men elsker det nå 😅

Vi spiser mølje, risgrøt med mandel i uka før jul. På julaften får de Julestrømpe med litt av hvert fra nissen. Ser på alt av juleting på tv, julemusikk. Til middagen hører vi på Sølvguttene som synger julen inn. 

Selv som 50 åring får jeg forsatt Julestrømpe fra nissen av min mor. Elsker det 😊

Helt normalt at ungdom syns sånt er kjedelig. Er en periode på noen år så går det over 😊

Anonymkode: 86e31...e8f

• Liker 4
Skrevet

Min jul nesten vært år da jeg bodde hjemme:

2 dager før jul gikk vi i skogen og hentet juletre. Lillejuleaften pyntet vi treet, tente bål, lagde middag sammen og koste oss med en kopp kakao. Juleaften spiste vi frokost sammen foran tven og så på julefilm. Så gikk vi ut i snøen og akte, mens pappa tente bål og mamma kokte kakao som vi fikk servert ved bålet når vi begynte å bli kalde. Eller så ble det ski eller slalom tur. Vi gikk inn og alle var med å laget middag hvis det var middag hjemme, skulle vi bort satt vi foran tven og så på julefilm sammen til vi skulle gå. Gikk alltid i pysj hele julen, utenom middag selskaper 🙂har helt fantastiske minner fra julen med familien ❤️ er nå 9 år siden jeg flyttet hjemme fra. 

Anonymkode: 689a3...40d

Skrevet

Du kan jo prøve å overtale dem til å bli med å bake og lage julepynt en kveld eller to, så er det godt mulig at de synes det er kjekt likevel. Kanskje litt mer enn bare å røre sammen deig osv., hva med å lage og pynte hvert sitt pepperkakehus, konkurrere om det fineste eller noe? Og gjerne avslutte med julefilm der man spiser og koser seg med baksten.

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Vi fikk oppgaver før jul, hvem som skulle bake hvilke kaker, steke kjøttkaker, hente tre osv. Alt sammen med pappa. Som tenåringer var vi litt mindre interessert, men gjorde det lell. Så kunne vi ta med oss venner på div aktiviteter. Da kunne vi feks sitte ute med bål, koke grøt ute osv. På julaften var det julestrømper, frokost, klemme på pakker, ut å gå/leke/ake, så leste pappa høyt en historie og juleevangeliet, middag, så pakker utover sene kvelden. 

Hadde ikke så mye nettspill og internett som lokket når jeg var ung da. Var litt lettere for foreldrene å få oss med sikkert, samtidig så hadde pappa tid til å ordne alt, og tid er jo mangelvare for de fleste. 

Skrevet

Kjenner problemstillingen. Her i huset er det populært med julefilm om kvelden med gløgg og pepperkaker og godis til, og vi får ungdommene med på litt baking hvis de er i humør til det. Noe alle er med på er julekonfektverksted, hvor vi smelter sjokolade og former og dypper marsipankuler. Kreativt og gøy. Barna/ungdommene er også med på å pynte juletreet og pynte resten av huset til jul. Når jeg koker karameller, hjelper de med å pakke dem inn (da er det naturligvis lov til å prøvesmake underveis).

Å lage julegavemerkelapper kunne kanskje også vært noe? 

Anonymkode: bfb81...37e

Skrevet

Egentlig ingen, men jeg hadde satt pris på baking (inviter en jevnaldrende venn eller to), filmkveld med kakao og noe godt. Dere kan også gå på skøyter om dere har en skøytebane i nærheten. Julemarked ute er det mange byer som har. Er det snø kan dere ta en skitur eller lignende. 

Anonymkode: 5daf1...5ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Omstendighetene rundt min egen ungdomstid var ikke så bra, bortsett fra selve julaften da jeg var hos tante og onkel.

Nå har jeg selv tenåringer, og jeg er usikker på hva jeg kan gjøre for å skape gode juleminner. 

pepperkakebaking og småkake- laging er visst ikke særlig interessant. Å lese bøker på kvelden for dem er visst heller ikke noe de lenger ønsker. 

Så blir de sittende der da, foran telefon eller PC’n på rommene sine. Koser meg med håndarbeid og julemusikk selv, men bekymrer meg for hva deres minner blir i forhold til julen, nå som de mener alt har blitt så kjedelig? Nettspill er også ut, kun en julefilm på kvelden føler jeg er alt vi kan gjøre sammen... Derfor lurer jeg på; 

Hvilken godt minne har du selv med familien da du var ungdom? 

Anonymkode: 9a367...03f

Bare jeg kunne følt at jeg kunne være med selv, avslappet og kunne gjøre det jeg ville. Også ha foreldre som var i godt humør og i ny og ne kom å tilbydde meg noe godt. Bare for å vise meg at de er der og tenker på meg. 

Også at jeg fikk noe foreldrene mine hadde tenkt spesielt ut til akkurat meg. Eventuelt i ny og ne fikk tak i noe som var vanskelig å finne, kun for meg. 

Bare det hadde gjort julaften, jul og romjulen koselig for min del.

Den besto av sure foreldre som brukte tid på hver sine ting. Oss tenåringene var bare slitsomme og i veien, noe vi fikk høre ofte. Min søster fikk slike spesielle gaver som gjerne var bestilt et år i forveien. Mens jeg fikk noe raskt og billig som kanskje ikke en gang passet til meg mer. 

Jeg har f.eks aldri sett ferdig noe film eller serie på TV på julaften eller lillejulaften. For så fort jeg satte meg til så trampet mamma inn og skrudde av. Enten forstyrret det henne eller så fortjente jeg det ikke. 

Anonymkode: 18af6...95e

Skrevet

Bake julekaker sammen, hente juletreet i skogen og pynte det senere, julemusikk på full guffe, risengrynsgrøt med mandel, spille brettspill, men aller viktigst; stresse ned. Det er utrivelig med noen som kaver med at alt skal være tipp topp, da har man mistet poenget.

Skrevet

Har ikke lest alle innleggene, men ville bare komme med mine tips. Har både gode minner og mindre gode minner fra juletiden som tenåring. Har som deg ungdom i hus nå, og gjør meg de samme tankene som deg. Det jeg har fine minner til er:

- så «voksen» julefilm sammen med mamma eller feks julematlagingsprogram.

- julenøttene, faktisk! Men det går vel ikke lenger?

- gå en tur, eller sparktur, hvis det var fint vær

- bli vartet litt opp, feks med en kopp kakao og et pledd eller noe.

- at mamma lagde noe til dessert som hun visste jeg likte

- pakke gaver sammen

- juleverksted kan jo være hyggelig hvis man gjør det litt voksnere :) Lage julekort og til-fra lapper

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Bare jeg kunne følt at jeg kunne være med selv, avslappet og kunne gjøre det jeg ville. Også ha foreldre som var i godt humør og i ny og ne kom å tilbydde meg noe godt. Bare for å vise meg at de er der og tenker på meg. 

Også at jeg fikk noe foreldrene mine hadde tenkt spesielt ut til akkurat meg. Eventuelt i ny og ne fikk tak i noe som var vanskelig å finne, kun for meg. 

Den besto av sure foreldre som brukte tid på hver sine ting. Oss tenåringene var bare slitsomme og i veien, noe vi fikk høre ofte. Min søster fikk slike spesielle gaver som gjerne var bestilt et år i forveien. Mens jeg fikk noe raskt og billig som kanskje ikke en gang passet til meg mer. 

Jeg har f.eks aldri sett ferdig noe film eller serie på TV på julaften eller lillejulaften. For så fort jeg satte meg til så trampet mamma inn og skrudde av. Enten forstyrret det henne eller så fortjente jeg det ikke. 

Men du fortjente det ❤️ Får vondt av å lese innlegget ditt. Håper du gir deg selv en bedre jul i dag. Varm klem til deg. 

Skrevet

Lagde julekonfekt. Noe som ikke tok så lang tid som småkaker. Og ikke så styrete.
All pyntingen foreldrene mine gjorde, julemusikken de spilte.
Julefilmer på TV.
Tradisjonene i seg selv.
Tid med dem hjemme.
Hjemmelaget "fredagspizza" i adventstiden, spise sammen foran The Julekalender. 
Å selv få gå rundt i byen og handle gaver med venninner.

Anonymkode: 8b83d...a42

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så trist. Hvordan er ditt forhold til foreldrene dine i dag?

Anonymkode: 8dc6f...efe

Skrevet
Mazarini skrev (9 timer siden):

Men du fortjente det ❤️ Får vondt av å lese innlegget ditt. Håper du gir deg selv en bedre jul i dag. Varm klem til deg. 

Så lenge jeg har feiret alene (fra jeg var 17) så har det vært bedre 😊

Skrevet

Kan egentlig skrive hva min 17-åring syns gir julestemning og som "må" gjøres i jula. 

Før jul har hun venninner på besøk som hun lager pepperkaker sammen med, og de pynter pepperkakehus. Jeg og hun baker også noen kaker sammen samtidig som vi hører på julemusikk.

Hun handler julegaver sammen med venninner.

Vi ser på julefilmer både hver for oss og sammen.

På juleaften er det først strømpe med godteri og julehefte i, så er det 3 nøtter til Askepott på sofaen i pysjen. Midt på dagen lager vi risengrynsgrøt med mandel i.

Og på kvelden er det selvsagt julegaver og julemusikk.

Hun får fortsatt pakkekalender som hun selv ønsker. Den inneholder nå flaxlodd, ansiktsmasker og lignende pluss beløp hun får på vipps en gang i uka.

Dette er det hun sier er jul for henne 🎅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...