NorthernLight Skrevet 7. desember 2020 #41 Skrevet 7. desember 2020 mima skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke at viruset ikke finnes. Det finnes, men tiltakene nå er overdrevet og gjør mer skade enn det gjør godt. Overdrevet? Da har du tydeligvis ikke forstått alvoret med Covid-19. 4
Apis Skrevet 7. desember 2020 #42 Skrevet 7. desember 2020 Det overrasker meg at folk ikke skjønner at munnbindet i all hovedsak skal beskytte andre ikke deg selv, det som har effekt er vis en som er smittsom med viruset, kanskje uten å vite det selv, bruker munnbind, da kommer ikke spyttet ut igjennom munnbindet. 4
isw Skrevet 7. desember 2020 #43 Skrevet 7. desember 2020 (endret) Munnbind hjelper, men må brukes riktig. Noen tips: - Ha rene hender (vasket eller spritet) når du tar på munnbindet. - Sett på munnbindet før du går på bussen eller inn i en butikk, ikke når du er der. - Sørg for at du bruker et munnbind som passer deg. Ofte er de for små eller for store. Munnbindet skal sitte passe stramt og det skal være litt tyngre å puste. Du skal merke at munnbindet trekker seg litt sammen når du puster inn, sånn at du vet at luften går gjennom munnbindet og ikke inn fra sidene. Klem til rundt nesen. - Ikke ta på munnbindet når det er i bruk. Ikke ta munnbindet av og på eller ned under haken. - Når du tar av munnbindet, ta kun på strikkene. Utsiden skal ikke berøre huden verken på hender eller ansikt. Kast munnbindet etter bruk og ikke bruk det igjen - Vask eller sprit hendene etter du har tatt av munnbindet. Husk at tøymunnbind sjelden eller ikke har dokumentert effekt. Bedre enn ingenting, men godkjente engangsmunnbind type II eller IIR er de beste. Viktigste er dog riktig bruk. Endret 7. desember 2020 av isw 3
mima Skrevet 7. desember 2020 #44 Skrevet 7. desember 2020 NorthernLight skrev (7 minutter siden): Overdrevet? Da har du tydeligvis ikke forstått alvoret med Covid-19. I starten når man trodde at det var mye mere dødelig så var det greit med nedstenging. Nå vet man mer. Og ifølge skrekktall på nyhetene blir mange smittet(men uten å bli innlagt) så det blir flere og flere som blir motstandsdyktig mot viruset. 2
Frøkensina Skrevet 7. desember 2020 #45 Skrevet 7. desember 2020 mima skrev (2 minutter siden): I starten når man trodde at det var mye mere dødelig så var det greit med nedstenging. Nå vet man mer. Og ifølge skrekktall på nyhetene blir mange smittet(men uten å bli innlagt) så det blir flere og flere som blir motstandsdyktig mot viruset. Det man blant annet vet er at der viruset får massiv spredning i samfunnet så dør det flere også utenfor risikogruppene fordi jo større virusmengde man blir utsatt for jo mer alvorlig blir sykdommen, man vet at mange sliter med senvirkninger og at sykehusene blir overfylte. I USA har de kommet opp i 2500 dødsfall om dagen. Motstandsdyktigheten mot viruset har ikke endret seg, det er en feilslutning. Det kommer av at det både har spredd seg i yngre demografier og at testingen er mye høyere nå enn i starten. 4
Collan Skrevet 7. desember 2020 #46 Skrevet 7. desember 2020 32 minutter siden, mima said: Jeg tror ikke at viruset ikke finnes. Det finnes, men tiltakene nå er overdrevet og gjør mer skade enn det gjør godt. Angående tiltakene: For 4-5 uker siden hadde vi eksponentiel vekst i smittetilfeller og av folk som ble innlagt på sykehus. Innstramningene ser ut til å ha fått smittekurven nedover, slik at vi ikke får overfylte sykehus til jul. Hva tror du det gjør med et samfunn om sykehusene er overbelastet og ikke kan ta i mot folk som har alvorlig forløp av Covid19? Eller hva med de som trenger sykehusplass av andre grunner som ikke får plass, fordi det er så mange innlagte med Covid19? Det skjedde i Belgia, Italia, Spania og i Sverige er nå sykehusene på bristepunktet. Vi mennesker har dessverre vanskelig for å lære av andres feil, det er noen som må gjøre alle feilene selv. Skjønner du ikke at valget står mellom eksponentiel vekst eller ikke? Sør-Korea og Kina har klart å få smitten ned og kan holde samfunnet ganske åpent. Det skyldes i hovedsak at det i Sørøst-Asia er en mye mer kollektivistisk kultur. Folk tenker mye mer på hvordan de kan tjene fellesskapet, mens vi i Europa og USA har en mye mer individualistisk kultur. Derfor er det ikke realistisk at vi kan holde samfunnet like åpent som i Sør-Korea og unngå at smitten vokser eksponentielt. Hvis du tror det ville gått greit å ha eksponentiel vekst og overfylte sykehus må du begrunne det. Hvor lenge tror du helsearbeiderne orker å jobbe hvis det hele tida er overfylte sykehus og smitten i samfunnet ikke går ned? Hvor lenge tror du de er villige til den risikoen det innebærer å være tett på de smittede hvis folk i samfunnet oppfører seg som idioter og ikke gidder å overholde smittevernstiltakene? 5
mima Skrevet 7. desember 2020 #47 Skrevet 7. desember 2020 Collan skrev (28 minutter siden): Angående tiltakene: For 4-5 uker siden hadde vi eksponentiel vekst i smittetilfeller og av folk som ble innlagt på sykehus. Innstramningene ser ut til å ha fått smittekurven nedover, slik at vi ikke får overfylte sykehus til jul. Hva tror du det gjør med et samfunn om sykehusene er overbelastet og ikke kan ta i mot folk som har alvorlig forløp av Covid19? Eller hva med de som trenger sykehusplass av andre grunner som ikke får plass, fordi det er så mange innlagte med Covid19? Det skjedde i Belgia, Italia, Spania og i Sverige er nå sykehusene på bristepunktet. Vi mennesker har dessverre vanskelig for å lære av andres feil, det er noen som må gjøre alle feilene selv. Skjønner du ikke at valget står mellom eksponentiel vekst eller ikke? Sør-Korea og Kina har klart å få smitten ned og kan holde samfunnet ganske åpent. Det skyldes i hovedsak at det i Sørøst-Asia er en mye mer kollektivistisk kultur. Folk tenker mye mer på hvordan de kan tjene fellesskapet, mens vi i Europa og USA har en mye mer individualistisk kultur. Derfor er det ikke realistisk at vi kan holde samfunnet like åpent som i Sør-Korea og unngå at smitten vokser eksponentielt. Hvis du tror det ville gått greit å ha eksponentiel vekst og overfylte sykehus må du begrunne det. Hvor lenge tror du helsearbeiderne orker å jobbe hvis det hele tida er overfylte sykehus og smitten i samfunnet ikke går ned? Hvor lenge tror du de er villige til den risikoen det innebærer å være tett på de smittede hvis folk i samfunnet oppfører seg som idioter og ikke gidder å overholde smittevernstiltakene? Men hvis så mange har blitt smittet, så er det på vei til å bli mye mer immunitet i befolkningen, og da blir det ikke eksplosjon av tilfeller. Noe smitte og innleggelser må man regne med, særlig nå om vinteren. Viruset har vært i omløp siden ifjor vinter( ble oppdaget antistoffer hos person i Italia), Og mulig før det også. Sykehusene har aldri vært overfylt, og med mange personer som er motstandsdyktig mot viruset så kommer det ikke til å bli en eksplosjon på sykehusene. I Norge iallefall, her som vi bla. Ikke har mye antibiotika resistens. Endel pasienter i andre land ble satt på respirator selv om de ikke burde hatt den behandlingen-kan også være årsak til død eller senskader. 4
isw Skrevet 7. desember 2020 #48 Skrevet 7. desember 2020 mima skrev (9 minutter siden): Men hvis så mange har blitt smittet, så er det på vei til å bli mye mer immunitet i befolkningen, og da blir det ikke eksplosjon av tilfeller. Noe smitte og innleggelser må man regne med, særlig nå om vinteren. Viruset har vært i omløp siden ifjor vinter( ble oppdaget antistoffer hos person i Italia), Og mulig før det også. Sykehusene har aldri vært overfylt, og med mange personer som er motstandsdyktig mot viruset så kommer det ikke til å bli en eksplosjon på sykehusene. I Norge iallefall, her som vi bla. Ikke har mye antibiotika resistens. Endel pasienter i andre land ble satt på respirator selv om de ikke burde hatt den behandlingen-kan også være årsak til død eller senskader. Selv i de land hvor sykehusene nærmest har hatt sprengt kapasitet, har man bare immunitet i 10-15% av befolkningen. Tenk den katastrofen det hadde blitt om smitten hadde spredd seg fritt? 5
mima Skrevet 7. desember 2020 #49 Skrevet 7. desember 2020 isw skrev (1 minutt siden): Selv i de land hvor sykehusene nærmest har hatt sprengt kapasitet, har man bare immunitet i 10-15% av befolkningen. Tenk den katastrofen det hadde blitt om smitten hadde spredd seg fritt? Verne om de eldre/svake, nøye med hygiene og hjemme når man er syk. Og hvordan vet man egentlig at det ikke er flere som er immune? Alle har et immunforsvar, selv om man ikke har vært eksponert for sars covid2 før så er det mange som ikke har blitt syke eller så syke at de blir innlagte- så det betyr at immunforsvaret har gjort jobben. Eller endel har hatt lignende virus tidligere. 3
Gjest RoNo Skrevet 7. desember 2020 #50 Skrevet 7. desember 2020 mima skrev (15 minutter siden): Verne om de eldre/svake, nøye med hygiene og hjemme når man er syk. Og hvordan vet man egentlig at det ikke er flere som er immune? Alle har et immunforsvar, selv om man ikke har vært eksponert for sars covid2 før så er det mange som ikke har blitt syke eller så syke at de blir innlagte- så det betyr at immunforsvaret har gjort jobben. Eller endel har hatt lignende virus tidligere. Gi meg et eksempel på land som har fått det til. I tillegg må du snart forså hvor mange er i risikogruppe eller har nærkontakt med disse. Den teorien om immunitet har blitt drøftet flere ganger, og for å si det mildt. Det er IKKE du som har vist mest kunnskap om området.
mima Skrevet 7. desember 2020 #51 Skrevet 7. desember 2020 (endret) RoNo skrev (9 minutter siden): Gi meg et eksempel på land som har fått det til. I tillegg må du snart forså hvor mange er i risikogruppe eller har nærkontakt med disse. Den teorien om immunitet har blitt drøftet flere ganger, og for å si det mildt. Det er IKKE du som har vist mest kunnskap om området. 1. Har ikke mennesker immunforsvar? 2. Flere eksperter er enige om at PCR tester viser både rester fra andre virus, tidligere infeksjon av sars covid2, kan være falsk positiv, og pga. stor arbeidsmengde og flere uerfarne som jobber på laboratoriet også feil svar. Om testene skulle være egnet til formålet og alle de positive testene er riktige så betyr det jo at viruset ikke skaper så mye innleggelser nå(med mange positive men ikke mange på sykehus og flere isåfall immune), 3. Hvis det ikke finnes flokk/gruppe immunitet så betyr det heller ikke at en vaksine har noen funksjon. 4. Det finnes en pandemiplan- der man skal være klare for å ta imot flere innlagte. Endret 7. desember 2020 av mima 5
Fakta? Skrevet 7. desember 2020 #52 Skrevet 7. desember 2020 Nylig sluppet rapport fra Tyskland anslår at munnbindpåbud reduserte antall smittede med 15 - 75% i løpet av 20 dager, med et snitt på 45%. https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117 Det er i samsvar med flere andre undersøkelser. 3
Gjest RoNo Skrevet 7. desember 2020 #53 Skrevet 7. desember 2020 (endret) mima skrev (8 minutter siden): 1. Har ikke mennesker immunforsvar? 2. Flere eksperter er enige om at PCR tester viser både rester fra andre virus, tidligere infeksjon av sars covid2, kan være falsk positiv, og pga. stor arbeidsmengde og flere uerfarne som jobber på laboratoriet også feil svar. Om testene skulle være egnet til formålet og alle de positive testene er riktige så betyr det jo at viruset ikke skaper så mye innleggelser nå(med mange positive men ikke mange på sykehus og flere isåfall immune), 3. Hvis det ikke finnes flokk/gruppe immunitet så betyr det heller ikke at en vaksine har noen funksjon. 4. Det finnes en pandemiplan- det man skal være klare for å ta imot flere innlagte. 1. Jo, men vi har ikke opparbeidet tilstrekkelig immunitet mot dette viruset. (Dette har du fått svar på før). 2. Nei, det er et svært lite antall feile positive svar. (Dette vet jeg du har blitt forklart før). 3. Vi trenger immunitet hos 60-70 prosent før vi får flokkimmunitet, om vi ikke får vaksine vil vi miste MANGE liv før vi oppnår dette antallet. (Dette har du fått svar på mange ganger før også i denne tråden). 4. Vi har en pandemiplan men tror du i fullt alvor at vi har nok spesialist helsepersonell når kapasiteten kollapser? Og tror du ikke det er grenser på rovdriften av personell din "plan" krever. Har @Robert Koch blitt sparket ut fra Kvinneguiden? For jeg vet at du har fått veldig mange gode svar av h*n. Må du bruke all din tid til å gjenta som en papegøye ting du åpenbart ikke kan noe om? Jeg kommer ikke til å diskutere med deg mer, for det går ikke inn og du bruker de samme argumentene igjen og igjen og igjen og igjen. Og de blir ikke riktigere selv om du gjentar disse. Endret 7. desember 2020 av RoNo
mima Skrevet 7. desember 2020 #54 Skrevet 7. desember 2020 Fakta? skrev (3 minutter siden): Nylig sluppet rapport fra Tyskland anslår at munnbindpåbud reduserte antall smittede med 15 - 75% i løpet av 20 dager, med et snitt på 45%. https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117 Det er i samsvar med flere andre undersøkelser. Naturlig at smitte går ned etterhvert når flere mennesker har hatt viruset. 3
Gjest RoNo Skrevet 7. desember 2020 #55 Skrevet 7. desember 2020 mima skrev (1 minutt siden): Naturlig at smitte går ned etterhvert når flere mennesker har hatt viruset. Hvor mange synes du skal dø av en befolkning som Norge? Kan du prosentregning?
stan Skrevet 7. desember 2020 #56 Skrevet 7. desember 2020 Selv om det er YouTube, virker jo dette ganske fornuftig: Stikkordene er aerosoler og viral belastning. Selv om maskene ikke er hundre prosent, så reduserer de både aerosoler og mengde virus. 1
mima Skrevet 7. desember 2020 #57 Skrevet 7. desember 2020 (endret) RoNo skrev (6 minutter siden): 1. Jo, men vi har ikke opparbeidet tilstrekkelig immunitet mot dette viruset. (Dette har du fått svar på før). 2. Nei, det er et svært lite antall feile positive svar. (Dette vet jeg du har blitt forklart før). 3. Vi trenger immunitet hos 60-70 prosent før vi får flokkimmunitet, om vi ikke får vaksine vil vi miste MANGE liv før vi oppnår dette antallet. (Dette har du fått svar på mange ganger før også i denne tråden). 4. Vi har en pandemiplan men tror du i fullt alvor at vi har nok spesialist helsepersonell når kapasiteten kollapser? Og tror du ikke det er grenser på rovdriften av personell din "plan" krever. Har @Robert Koch blitt sparket ut fra Kvinneguiden? For jeg vet at du har fått veldig mange gode svar av h*n. Må du bruke all din tid til å gjenta som en papegøye ting du åpenbart ikke kan noe om? Jeg kommer ikke til å diskutere med deg mer, for det går ikke inn og du bruker de samme argumentene igjen og igjen og igjen og igjen. Og de blir ikke riktigere selv om du gjentar disse. Det som erfarne eksperter har sagt har jeg hørt på. Ikke matematikere som skremmer oss med tall over hvor mange som kan dø. Slik det var under svineinfluensaen, der var det visst mange tusen som kunne dø i løpet av kort tid. Men det gjorde det ikke. Jeg har fått nedlatende svar av denne personen ja. Og det er flere her som ikke rikker seg med sine meninger heller😄 Endret 7. desember 2020 av mima 3
Gjest RoNo Skrevet 7. desember 2020 #58 Skrevet 7. desember 2020 (endret) mima skrev (9 minutter siden): Det som erfarne eksperter har sagt har jeg hørt på. Ikke matematikere som skremmer oss med tall over hvor mange som kan dø. Slik det var under svineinfluensaen, der var det visst mange tusen som kunne dø i løpet av kort tid. Men det gjorde det ikke. Jeg har fått nedlatende svar av denne personen ja. Og det er flere her som heller ikke rikker seg med sine meninger heller😄 Det er forskjell på meninger og fakta. Du har dessverre systematisk feil og gjentar deg selv. De ekspertene du velger å høre på har blitt motbevist og mesteparten kommer fra grumsete kilder. Jeg synes det er trist og farlig at dere får herje på, uten å bli sagt i mot. Når regjeringen og Europol advarer mot å spre feilinformasjon og propaganda. Jeg kommer ikke til å rikke mine meninger som er faktabasert. At du ikke tar til deg hva som blir skrevet eller informert sier mer om deg enn du tror. Jeg kommer kanskje til å kutte ut hele denne diskusjonssiden, for den har blitt like grumsete som enkelte Facebook sider. Sikkert fordi dere kan skrive idioti mens dere er anonym. Hurra for det. Endret 7. desember 2020 av RoNo
mima Skrevet 7. desember 2020 #59 Skrevet 7. desember 2020 RoNo skrev (5 minutter siden): Det er forskjell på meninger og fakta. Du har dessverre systematisk feil og gjentar deg selv. De ekspertene du velger å høre på har blitt motbevist og mesteparten kommer fra grumsete kilder. Jeg synes det er trist og farlig at dere får herje på, uten å bli sagt i mot. Når regjeringen og Europol advarer mot å spre feilinformasjon og propaganda. Jeg kommer ikke til å rikke mine meninger som er faktabasert. At du ikke tar til deg hva som blir skrevet eller informert sier mer om deg enn du tror. Jeg kommer kanskje til å kutte ut hele denne diskusjonssiden, for den har blitt like grumsete som enkelte Facebook sider. Sikkert fordi dere kan skrive idioti mens dere er anonym. Hurra for det. Det er ikke «grumsete» folk. Men regjering/media vil ikke høre på disse. Media har fokusert på å spre mest mulig frykt. Under andre pandemier har det ikke vært slike ekstremt inngripende regler, så lenge av gangen. 5
Gjest Tutte Skrevet 7. desember 2020 #60 Skrevet 7. desember 2020 (endret) RoNo skrev (41 minutter siden): 2. Nei, det er et svært lite antall feile positive svar. (Dette vet jeg du har blitt forklart før Er dette en "grumsete" kilde også? Fra professor ved institutt for helseledelse og helseøkonomi ved Universitetet i Oslo. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.dn.no/innlegg/koronaviruset/koronadebatt/smittevern/innlegg-misvisende-smittetall-unodvendig-frykt-og-unodvendige-tiltak-kan-bli-resultatet/2-1-899368&ved=2ahUKEwjuh6630rztAhUFjosKHXp9BxQQFjAAegQIAxAC&usg=AOvVaw0bp3DvpJVKWqkkpT_bxo_u Endret 7. desember 2020 av Tutte
Fremhevede innlegg