Gå til innhold

Seroxat/ Paroxetin

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men hva er det som FUNGERER? Personen? Eller har pillene tatt kontroll?

Egentlig bør jeg ikke la meg provosere(for jeg tror bare det er det du vil), og jeg er enig med endel her i at antidepressiva o.l sikkert skrives ut litt "i hytt og pine" innimellom, og at det finnes bedre løsninger for mange, enn å gå på slike medisiner uten å følge det opp med terapi.

MEN du bør også ta høyde for at det finnes folk hvis depresjon/angst/sosial dysfunksjonalitet er en del av et mer sammensatt problem enn slikt som kan løses ved terapi, trening eller kostholdsendring. Når man for eksempel først i voksen alder er utredet og har fått en (eller flere) diagnose® er det ikke bare å "forte seg å endre atferd" eller ta kontroll over livet sitt. Det finnes også de som har unormale verdier for viktige stoffer i hjernen og nervesystemet, noe som medfører at de er syke (for eksempel deprimerte) uten at de kan gjøre noe med det "av seg selv", og uten at det nødvendigvis hjelper med terapi - fordi sykdommen ikke har noen "grunn" som kan løses ved at man "tar kontroll".

Jeg synes du, som åpenbart ikke har særlig greie på psykiatri eller diagnostikk, bør respektere at for noen kan den eneste måten å fungere på, være å bruke medisiner. Jeg synes faktisk folk skal få lov å fungere, jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
En ting er at du og legen er uenige - kanskje du kan prøve å skifte fastlege eller annen behandler? Men du bør i hvert fall være forsiktig med å høre på råd du evt får her; nedtrapping skjer individuelt og under oppfølging, så jeg håper du ikke har tenkt å trappe ned på egenhånd uten å si fra til legen?

Jeg driver allerede og trapper ned på egen hånd, og ja, jeg har fortalt legen min at jeg gjør det. Han er ikke enig med meg, men jeg vil ikke fortsette å gå på anti-depressiva jeg ikke burde fått fra begynnelsen av engang, hele livet.

Jeg ble for flere år siden antatt å ha en depresjon, da jeg sov mye, hadde dårlig korttidshukommelse, dårlig konsentrasjon, lite mimikk osv, selv om jeg ikke følte meg deprimert eller var trist på noen måte. Da jeg nektet å ta anti-depressiva, ble jeg beskyldt for å motarbeide behandlingen, og ble til slutt presset til å ta imot. Det offentlige helsevesenet har hele tiden "slått seg til ro" med at jeg har en depresjon, uten å undersøke meg videre. Men nå, etter en tilsvarende runde hos private leger og spesialister, har jeg fått en annen diagnose. Jeg har ingen depresjon, men derimot en nevrologisk lidelse med mange av de samme symptomene som depresjon. Denne lidelsen behandles slett ikke med anti-depressiva, så jeg har ingen grunn til å medisineres med det lenger. Derfor ønsker jeg å slutte. Legen min mener at siden symptomene er nesten de samme, kan man aldri vite sikkert om jeg ikke har en depresjon også (!), og vil derfor at jeg skal fortsette.

Skrevet
lurer på om jeg blir dårlig magen om jeg bytter til zoloft nå? jeg gifter meg nemlig om 3 uker og har lite lyst å ta den tjansen!

Jeg brukte zoloft et års tid, og jeg hadde store problemer med magen i den perioden, smerter og treg mage. Etterhvert som jeg økte dosen ble smertene verre og verre, nå er jeg heldigvis mye bedre igjen etter å ha kuttet ut zoloft helt. Så jeg tror ikke zoloft vil være så bra for deg nå med tanke på mageproblemene du allerede har hatt i forbindelse med dette medikamentet.

Sånn generelt vil jeg si at jeg tror preparater mot depresjon og angst kun holder symptomer i sjakk og under en viss kontroll, preparatene gjør en ikke frisk. Det er iallefall min erfaring. Jeg har i det siste hatt litt kontakt med en homeopat som er meget interessert i å finne årsaken, selve roten til mitt problem, fjerne alle synlige bidrag til problemet og så eventuelt behandle kropslige problemer som vi står igjen med. Syns dette virker logisk og har hjulpet mere enn alle leger, psykologer og psykiatere jeg har vært innom.

Lykke til med bryllupet, du skal se det går bedre enn du tror, husk at det er DIN dag, du skal ha det flott! :)

Skrevet
Jeg driver allerede og trapper ned på egen hånd, og ja, jeg har fortalt legen min at jeg gjør det. Han er ikke enig med meg, men jeg vil ikke fortsette å gå på anti-depressiva jeg ikke burde fått fra begynnelsen av engang, hele livet.

Jeg ble for flere år siden antatt å ha en depresjon, da jeg sov mye, hadde dårlig korttidshukommelse, dårlig konsentrasjon, lite mimikk osv, selv om jeg ikke følte meg deprimert eller var trist på noen måte. Da jeg nektet å ta anti-depressiva, ble jeg beskyldt for å motarbeide behandlingen, og ble til slutt presset til å ta imot. Det offentlige helsevesenet har hele tiden "slått seg til ro" med at jeg har en depresjon, uten å undersøke meg videre. Men nå, etter en tilsvarende runde hos private leger og spesialister, har jeg fått en annen diagnose. Jeg har ingen depresjon, men derimot en nevrologisk lidelse med mange av de samme symptomene som depresjon. Denne lidelsen behandles slett ikke med anti-depressiva, så jeg har ingen grunn til å medisineres med det lenger. Derfor ønsker jeg å slutte. Legen min mener at siden symptomene er nesten de samme, kan man aldri vite sikkert om jeg ikke har en depresjon også (!), og vil derfor at jeg skal fortsette.

Det hørtes ut som en ganske merkelig lege... Men nå er ike jeg medisinsk utdannet, så jeg skal ikke svare. Uansett håper jeg du også har kontakt med behandlere som "forstår deg" og ikke medisinerer deg for ting du ikke trenger.

• 5 år senere...
Gjest Christina
Skrevet

ufrivillige bevegelser og trøtthet er det som "tar" på her.

har prøvd zoloft, men ble dårlig magen og byttet, ble forsåvidt dårlig magen av disse også første 14 dagene!

lurer på om jeg blir dårlig magen om jeg bytter til zoloft nå? jeg gifter meg nemlig om 3 uker og har lite lyst å ta den tjansen!

ja dette er jævlige greier! gått på dette før og føler jeg har fått varige meen.

gjør dette kun får å klare å sitte i kirken. jeg har massiv panikkangst og agorafobi.

hva mener dere om efexor?

Vær så snill, ikke prøv efexor. Ikke i stor dose i allefall. Jeg har ligget siden torsdag og vært helt borte. Massive bivirkninger når man skal slutte på de. Driver egentlig å prøver å lese meg litt opp på denne Seroxat, men måtte bare skyte inn. HOLD DEG UNNA EFEXOR.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...