Gjest Gjest Skrevet 9. august 2005 #21 Skrevet 9. august 2005 ufrivillige bevegelser og trøtthet er det som "tar" på her. har prøvd zoloft, men ble dårlig magen og byttet, ble forsåvidt dårlig magen av disse også første 14 dagene! lurer på om jeg blir dårlig magen om jeg bytter til zoloft nå? jeg gifter meg nemlig om 3 uker og har lite lyst å ta den tjansen! ja dette er jævlige greier! gått på dette før og føler jeg har fått varige meen. gjør dette kun får å klare å sitte i kirken. jeg har massiv panikkangst og agorafobi. hva mener dere om efexor? ← Jeg må bare spørre, mener ikke å være frekk, men hvorfor i all verden velger dere et slikt bryllup når det tydeligvis er så ille for deg å gifte deg i kirken?
Gjest seroxata Skrevet 9. august 2005 #23 Skrevet 9. august 2005 Jeg har gått til psykologer i øst og vest i tilegg til pillene. men når jeg tenker etter, før jeg begynte på pillene, og fikk en bra psykolog, så var jeg i en periode så bra at de trodde det aldri ville komme tilbake igjen.. Skal i møte med legen om et par uker, bør kanskje ta det opp? men noen som har sluttet på disse pillene? er bare så redd for at det skal gå helt på trynet, for merker at om jeg ikke tar pillene på tre, fire dager, så klikker hodet mitt, og jeg finner på masse dumme ting
Gjest Vindelspev Skrevet 9. august 2005 #24 Skrevet 9. august 2005 Jeg har sluttet på dem, og det var helt jævlig. Men så satte de meg på S altfor ung også da.Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2005 #25 Skrevet 9. august 2005 Jeg må bare spørre, mener ikke å være frekk, men hvorfor i all verden velger dere et slikt bryllup når det tydeligvis er så ille for deg å gifte deg i kirken? ← Jeg stiller meg også det samme spm. Man skal være ytterst forsiktig med å putte i seg piller, og å tro at det er en lettvint løsning for å komme seg gjennom et bryllup kan det hende man angrer på i ettertid... Det er da for guds skyld bare et bryllup det er snakk om. Du kan velge selv, og hvis det er for mye for deg å klare et stort bryllup uten å dope seg ned, så synes jeg du skal velge en annen form for bryllup.
Gjest Miss.Chanel Skrevet 9. august 2005 #26 Skrevet 9. august 2005 (endret) man blir da ikke dopet av c preparater! a og b preparater som vival, valium og stesolid , får man effekt av der å da. SSRI preparater som efexor, paroxetin ,zoloft og seroxat tar man over en viss tid, å man blir bedre i det å våre sosial, og klare å håndtere sosiale situasjoner. f.eks vielsen. dumt med sistnevte er kun bivirkningene, for de kan være ille. jeg kan sitte rundt et bord å prate om bryllupet nå. før jeg startet med paroxetin var det umulig, jeg fikk "må på do følse" og nervene var sterke. jeg regner med at de siste 17 dagene til bryllupet dobler jeg dosen og klarer å gjennomføre slik vanlige mennsker gjør det. da seponerer/slutter jeg med de. jeg vil gifte meg i kirken fordi det er min tro. og jeg føler også en viss tryghet når jeg er i en kirke. Endret 9. august 2005 av jannemm
ADHDmann Skrevet 9. august 2005 #27 Skrevet 9. august 2005 (endret) Det er mange ting man skal gjennomføre i livet. Å gifte seg er en stor opplevelse, og kan man få hjelp slik at opplevelsen blir best mulig er vel det bra - enten det er snakk om medisinering eller annen hjelp. Vi er mange som ikke takler stress så lett. Endret 9. august 2005 av ADHDmann
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #28 Skrevet 10. august 2005 Et oppfølgingsspørsmål til de siste innleggene - nå vet ikke jeg altfor mye om effekten av antidepressiva, men er ikke både startfasen og nedtrappingsfasen ganske "hard", slik at det blir en ekstra påkjenning med tanke på det å bruke det over en kort periode? Jeg ville selv vært noe skeptisk til å bruke legemidler for å takle situasjoner jeg ellers kunne unngått, samtidig har jeg forståelse for det - og for oss utenfor er det ikke så lett å avgjøre hva som er nødvendig eller ei. Om det er dette som skal til for å få trådstarter til å fungere i en sammenheng hun ØNSKER å fungere i synes jeg det ergreit så lenge legen godkjenner og følger opp. Jeg har selv venner som har gått periodevis på antidepressiva med ganske god effekt. Ellers er jeg enig i at antidepressiva er en symptomdemper, ikke årsaksfjerner. Men det finnes faktisk også folk som lider av klinisk depresjon uten "grunn", altså hvor det ikke ER en "psykologisk" årsak til depresjonen. Man skal derfor være forsiktig både med å dømme og anbefale løsninger.
Cassiopeia Skrevet 10. august 2005 #29 Skrevet 10. august 2005 (endret) Det er mange ting man skal gjennomføre i livet. Å gifte seg er en stor opplevelse, og kan man få hjelp slik at opplevelsen blir best mulig er vel det bra - enten det er snakk om medisinering eller annen hjelp. Vi er mange som ikke takler stress så lett. ← Jeg tror alle vi som ikke lider av angst, Asberger etc skal være veldig forsiktig med å komme med pekefingre og si at f.eks et bryllup ikke er "god nok grunn" til å gå på antidepressiva. Folk med psykiske lidelser går glipp av mye som det er. Man må ofte tilrettelegge veldig mye, og forsake en del man eller ville kunne gjort. Å få oppleve drømmebryllupet sitt kan man få unne seg, og når vi i dag har medisiner som kan hjelpe, ser jeg ikke at det er noe i veien for at f.eks Janne, i samråd med sin lege, tar antidepressiva over et midlertidig tidsrom for å kunne oppleve dette. Ja, det skrives ut antidepressiva i alt for stor grad i dag, og for alt mulig, men ingen av oss har rett til å si om verken Janne eller andre får det av "feil" grunner! Og det er viktig å skille mellom folk som får antidepressiva for at de føler at verden er litt kjip, og de som lider av permanente lidelser, som f.eks Asberger. Jeg lider ikke av verken Asberger eller angst selv, og aner ikke hvordan det er å leve med dette. Derfor vil jeg holde meg for god til å fortelle Janne hva hun bør og ikke bør gjøre.. Endret 10. august 2005 av Cassiopeia
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #30 Skrevet 10. august 2005 Vil bare understreke at jeg mente ingenting om hva hun bør gjøre eller ikke, jeg spurte hvorfor hun absolutt vil ha et slikt kirkebryllup når hun tydeligvis får problemer av det. Det finnes andre måte å gjøre ting på! Ønsker deg lykke til jannemm og håper det ikke blir for tøft for deg når du må slutte på pillene igjen.
MiniMjau Skrevet 10. august 2005 #31 Skrevet 10. august 2005 synes nå dere bør slutte å knaske piller jeg....
Gjest Bellatrix Skrevet 10. august 2005 #32 Skrevet 10. august 2005 synes nå dere bør slutte å knaske piller jeg.... ← Og hvis det innebærer at man isolerer seg og unngår sosiale situasjoner skal man fortsatt la vær? Eller skal man tillate folk å fungere?
Hu i Svingen Skrevet 10. august 2005 #33 Skrevet 10. august 2005 Hmm... Jeg går på Efexor, og vet godt hva bivirkninger kan være, selv om det er mest av dem under opp- og nedtrappingen. Antidepressiva er TØFFE saker for både kroppen og hodet, og jeg er også kritisk til om det er lurt for en kort periode. Hadde det vært et mulig alternativ å ta en lav dose med beroligende på selve dagen (og evt. dagen/e før)? Mener ikke så mye at du er dopet, men at du er rolig. Bare lurer altså, jeg har ikke kompetanse på dette området.
reddelinnea Skrevet 10. august 2005 #34 Skrevet 10. august 2005 Hvis antideppressiva virker og gjør at man tør å være feks. i bryllupp så hadde jeg tatt antideppressiva. Jeg har prøvd flere typer før, men det funker ikke på meg.
reddelinnea Skrevet 10. august 2005 #35 Skrevet 10. august 2005 Og hvis det innebærer at man isolerer seg og unngår sosiale situasjoner skal man fortsatt la vær? Eller skal man tillate folk å fungere? ← Jeg er helt enig jeg .
reddelinnea Skrevet 10. august 2005 #36 Skrevet 10. august 2005 Lykke til med bryllupet. Kan du skrive her hvordan det gikk.? Klem
Gjest Hippopotamus Skrevet 12. august 2005 #37 Skrevet 12. august 2005 Dere som har sluttet på Seroxat - hvordan gjorde dere det? Jeg går på 20mg daglig, og vil gjerne slutte. Vet at dette skal gjøres i samråd med lege, men legen min mener at jeg skal fortsette, og vil ikke hjelpe meg med nedtrappingen. Vet at jeg ikke bare kan kutte ut helt plutselig, og at det må skje sakte, men hvor sakte? Og hvilke bivirkninger kan jeg vente meg?
Gjest Gitte Skrevet 12. august 2005 #38 Skrevet 12. august 2005 (endret) Jeg har selv aldri brukt anti-depressiva, men min utvalgte har brukt det i 2 år nå. Han brukte seroxat før, men det gjorde ingenting godt for han. I det siste har han brukt efexor og tolvon, og både han og jeg merker en klar fremgang hos han. Han er i generelt mye bedre humør, er lettere å snakke med, er med ut på ting uten å måtte ta sobril først etc. Jeg er så glad for at det har hjulpet han, han ble "kastet ut" av psykoseteamet han gikk hos fordi han ikke var syk nok (kjempefremgang!!), han hadde aldri psykoser men gikk hos de spesialpsykiaterne i det teamet, og nå er han hos vanlig psykolog én gang annenhver mnd, mot 3 ganger i uka før.. Efexor har hjulpet min kjære mye. Endret 12. august 2005 av Gitte
MiniMjau Skrevet 15. august 2005 #39 Skrevet 15. august 2005 Og hvis det innebærer at man isolerer seg og unngår sosiale situasjoner skal man fortsatt la vær? Eller skal man tillate folk å fungere? ← Men hva er det som FUNGERER? Personen? Eller har pillene tatt kontroll?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #40 Skrevet 15. august 2005 Dere som har sluttet på Seroxat - hvordan gjorde dere det? Jeg går på 20mg daglig, og vil gjerne slutte. Vet at dette skal gjøres i samråd med lege, men legen min mener at jeg skal fortsette, og vil ikke hjelpe meg med nedtrappingen. Vet at jeg ikke bare kan kutte ut helt plutselig, og at det må skje sakte, men hvor sakte? Og hvilke bivirkninger kan jeg vente meg? ← En ting er at du og legen er uenige - kanskje du kan prøve å skifte fastlege eller annen behandler? Men du bør i hvert fall være forsiktig med å høre på råd du evt får her; nedtrapping skjer individuelt og under oppfølging, så jeg håper du ikke har tenkt å trappe ned på egenhånd uten å si fra til legen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå