Gå til innhold

Servere kylling til juleselskap ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jolsen skrev (1 time siden):

"Julemat"

Hvor står det? Og hva sier TS om dagen middagen skal finne sted?

Anonymkode: 1f260...8c2

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker å ha hel stangekylling med fløtepotet, grønnsaker og fløtesaus 2 juledag😊 så mye bedre enn helstekt kalkun. Alle som har spist sammen med oss har vært veldig fornøyd med  maten😊

Anonymkode: 859fb...a9c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2020 den 9.28):

Hei 

Er det gjerrig å servere kylling ?. Det er første gang jeg skal ha en "voksen" middagsselskap. Jeg ser for meg å steke to hele kylling til 6 personer skal gå greit. Ikke er det så dyrt heller. Jeg tenkte jeg kunne ha jule tilbehør(stekt rosenkål, rotgrønnsaker, poteter) Jeg har haug med sylta og fermenter grønsaker fra bestemor i boden, kan servere det også. Jeg er egentlig litt nervøs. Jeg er gode venner med tre av de som kommer. De to andre kjenner jeg ikke så godt.  Er lit redd å bli set ned på.  

Anonymkode: 534ee...3d4

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, jeg skal ha dessert. og folk kan lage seg sine drinker eller min venninne som er god på det, kan lage det for dem etter middag. Det er heller ikke på selve juleaften, det er helgen før. Folk spiser sin tradisjonsmat på juleaften med familien. Jeg kan steke tre. og ha en som reserve hvis jeg ser det trengs ?  Jeg ser kalkun nevnes av flere. Jeg liker ikke smaken på kalkun og det er et styr med steking av en så stor råvare. 

Anonymkode: 534ee...3d4

Tittelen på tråden er "Servere kylling i juleselskap" (ikke til julemiddag), og TS presiserer altså at det er snakk om helgen før jul.

#teskje

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tittelen på tråden er "Servere kylling i juleselskap" (ikke til julemiddag), og TS presiserer altså at det er snakk om helgen før jul.

#teskje

Men hun har planlagt juletilbehør til. Så ikke rart mange peker mot tradisjonsmat som kalkun. 

Anonymkode: 0ae49...de5

• Liker 1
Skrevet

Syns det ser veldig godt ut! Mye gode grønnsaker. Hva slags saus skal du ha? 

Uansett så blir det bra nok, og jeg tenker faktisk det er bra at det ikke blir ribbe, pinnekjøtt eller kalkun. Det spiser man jo nok av i jula tenker jeg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hun har planlagt juletilbehør til. Så ikke rart mange peker mot tradisjonsmat som kalkun. 

Kalkun ble norsk julemat på 80-tallet, det er ikke tradisjonsmat. 

Å servere helstekt kylling med juletilbehør er en genial vri på menyen til julemiddag med venner før jul. Jeg har selv hatt mange, mange romjulsmiddager med venner - da vil ikke folk ha den samme ribba og pinnekjøttet (eller kalkunen) de spiser på julemiddager med familien, men noe annerledes som likevel er julete. TS tenker helt riktig etter mitt syn,

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å servere helstekt kylling med juletilbehør er en genial vri på menyen til julemiddag med venner før jul. Jeg har selv hatt mange, mange romjulsmiddager med venner - da vil ikke folk ha den samme ribba og pinnekjøttet (eller kalkunen) de spiser på julemiddager med familien, men noe annerledes som likevel er julete. TS tenker helt riktig etter mitt syn,

Jeg er enig! Kylling er også lettere å lykkes med en kalkun. Kalkun blir nesten alltid tørt, i min erfaring. 

Anonymkode: fe09f...938

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en importert tradisjon. I likhet med absolutt alt annet vi har av tradisjoner i Norge.  

Så oppsummert har nordmenn assosiert kalkun med jul i ca 40 år nå, vil tro det er lenge nok til at mange har gode minner om kalkun i jula. 

Og skriver jo selv at kalkun er godt, og kan være festmat om det er riktig tilberedt. Men poengterer samtidig at veldig mange vil synes at kalkun er mer passende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en importert tradisjon. I likhet med absolutt alt annet vi har av tradisjoner i Norge.  

Så oppsummert har nordmenn assosiert kalkun med jul i ca 40 år nå, vil tro det er lenge nok til at mange har gode minner om kalkun i jula. 

Og skriver jo selv at kalkun er godt, og kan være festmat om det er riktig tilberedt. Men poengterer samtidig at veldig mange vil synes at kalkun er mer passende. 

Det kan hende, men å kategorisere kalkun som "tradisjonsmat" er ikke riktig av den grunn. 

jf https://www.tine.no/oppskrifter/tema/tradisjonsmat?page=1

Jeg skjønner heller ærlig talt ikke hva som skulle være mer feststemt med helstekt kalkun enn med helstekt kylling. Ikke om jeg legger godviljen til engang. At de fleste øyensynlig ikke klarer å tenke på kylling som noe annet en kjipt, tørrstekt kyllingbryst til hverdags (?) er ikke mitt problem. For the record er det akkurat like lett å lage samme type hverdagsmiddag av tørrstekt kalkunfilet.

Og hvis "kalkun er mer passende" så kommer det jo alt an på anledningen det skulle være passende til? Så hva er egentlig anledningen det er snakk om her? Vel, mange i tråden svarer som om det er julaften eller en av juledagene TS skal invitere familien på besøk selv lenge etter at TS har presisert at det dreier seg om helgen før jul, og at gjestene er venner (to stk kjenner hun ikke, så det kan jo ikke være familie). Gjestene skal også etterpå feire tradisjonell julefeiring med sine respektive familier. TS spør altså ikke om maten er bra nok til tradisjonell julemiddag, men til en førjulsmiddag med venner/bekjente. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det kan hende, men å kategorisere kalkun som "tradisjonsmat" er ikke riktig av den grunn. 

jf https://www.tine.no/oppskrifter/tema/tradisjonsmat?page=1

Jeg skjønner heller ærlig talt ikke hva som skulle være mer feststemt med helstekt kalkun enn med helstekt kylling. Ikke om jeg legger godviljen til engang. At de fleste øyensynlig ikke klarer å tenke på kylling som noe annet en kjipt, tørrstekt kyllingbryst til hverdags (?) er ikke mitt problem. For the record er det akkurat like lett å lage samme type hverdagsmiddag av tørrstekt kalkunfilet.

Og hvis "kalkun er mer passende" så kommer det jo alt an på anledningen det skulle være passende til? Så hva er egentlig anledningen det er snakk om her? Vel, mange i tråden svarer som om det er julaften eller en av juledagene TS skal invitere familien på besøk selv lenge etter at TS har presisert at det dreier seg om helgen før jul, og at gjestene er venner (to stk kjenner hun ikke, så det kan jo ikke være familie). Gjestene skal også etterpå feire tradisjonell julefeiring med sine respektive familier. TS spør altså ikke om maten er bra nok til tradisjonell julemiddag, men til en førjulsmiddag med venner/bekjente. 

Og igjen - 

jeg skriver at riktig tilberedt kylling er noe jeg virkelig verdsetter som festmat.

Men at TS også kan regne med at enkelte ikke ser på det som festmat - noe kommentarene i denne tråden viser. 

Og TS lurer jo på hvordan gjestene vil ta det? 

Skrevet

Fin mat! Men ville gått for en halv kylling til hver. Og hvis økonomi er viktig - hva med høns? De kan du få store og jeg ville blitt veldig imponert over bla hønsefrikassé.

Anonymkode: 1a304...d5c

Skrevet

Dere som sier at kylling er hverdagsmat, hvis vi snakker om pris/eksklusivitet er jo kalkun og ribbe minst like mye hverdagsmåte. I romjula får du gjerne ribbe og kalkun kastet etter deg for 15-20 kroner kiloen.

Kylling kan absolutt være festmat, kommer helt an på anretning og tilbehør. At kylling ikke kan være noe annet hverdagsmat kommer fra folk som ikke evner å være kreative på kjøkkenet.

• Liker 1
Skrevet

Det var veldig lite mat... jeg hadde tatt 3 helstekte kyllinger til 6 voksne. Hvis flere av gjestene er småspiste småbarn kan det hende 2 holder. Jeg hadde aldri reagert negativt på å få kylling i julen, men hadde nok reagert i mitt stille sinn på å ikke få nok mat. Men bortsett fra mengden høres det helt innafor ut! 

Skrevet

Hørtes godt ut😊 Jeg liker kylling bedre enn kalkun, så hadde blitt glad for å få det.

Anonymkode: e2f8a...21e

Skrevet

Når dette selskapet er helga før jul synes jeg dette er en ypperlig løsning på et julete måltid, uten å bidra til at folk blir helt dønn lei julemiddager før jula har starta en gang.

Hadde det vært i juledagene måtte en nok vært mer forberedt på reaksjoner fra gjestene. Juleaften og romjul er nordmenn generelt utrolig opptatt av tradisjon.

Men tilbered 3 kyllinger - og sjekk vekten på kyllingene du kjøper. Tok en titt, og kan rå kylling varierer fra 1 kg til nærmere 3 kg.

Bedre å ha kjøtt til overs å legge i fryseren, enn at folk krangler om siste poteten for å bli mette liksom - satt på spissen :)

• Liker 1
Skrevet

Synes det høres ut som en bra meny, jeg. Ville lagt litt sjel i en god saus. Hvis du ikke er så dreven på kjøkkenet så kan du feks. kjøpe fløtesaus på pose som du pimper med litt portvin. (en halvflaske portvin av billigste sort koster ca 130) Det setter en god spiss på sausen. Som litt snacks før maten er brød og aioli som en annen foreslo en god ide og ikke dyrt. Se oppskriften på eltefri focaccia feks. hos Trines matblogg. Enklere kan det ikke bli. Aiolien kan du kjøpe ferdig. Jeg er selv ganske dreven på kjøkkenet, men skulle aldri aldri bli fornærmet eller skuffet fordi noen ikke serverte mat som var bra nok eller fint nok. Det er hyggelig å bli invitert, uansett! 

Lykke til! 

Anonymkode: 706b3...9bd

• Liker 1
Skrevet

At kylling er hverdagsmat er helt nytt i norsk kultur, det har kun vært slik i 20-30 år. Tradisjonelt har kylling vært luksusmat. I gamle dager når man fikk storfint besøk eller til høytidene slaktet man en gammel høne. Ytterst få nordmenn hadde så god råd at de kunne slakte en kylling. 

Anonymkode: 60c0f...b0e

• Liker 2
Skrevet

Helstekt kalkun. Mindre arbeid enn 2 kylling og nok mat.

Anonymkode: 3b0c0...121

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helstekt kalkun. Mindre arbeid enn 2 kylling og nok mat.

Anonymkode: 3b0c0...121

Synes kalkun blir for tørt hvis den ikke er delt opp. Kylling er bedre. Men vet ikke om jeg ville hatt "juletilbehør". Bakte grønnsaker kanskje. 

Anonymkode: 39b9e...ec6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At kylling er hverdagsmat er helt nytt i norsk kultur, det har kun vært slik i 20-30 år. Tradisjonelt har kylling vært luksusmat. I gamle dager når man fikk storfint besøk eller til høytidene slaktet man en gammel høne. Ytterst få nordmenn hadde så god råd at de kunne slakte en kylling. 

Anonymkode: 60c0f...b0e

De fleste var også sterkt underernærte, og det gikk ellers mye i vassgraut. Vet ikke om det er så mye å trakte etter? 

Men ellers er jeg uenig i at det skulle være noe galt med å servere kylling, vi snakker jo ikke om en ferdiggrillet kylling, men en godt tilberedt kylling. Det kan da virkelig være festmat! Jeg serverer ofte fancy kyllingretter om vi har middagsbesøk. Men jeg synes likevel det er stusselig med mengeberegningen ts snakker om, med mindre hun altså vet at alle gjestene er uvanlig småspiste. Å sitte og trykke i seg poteter eller salat uten kjøtt til for å ikke sulte når man er i middagsselskap, det er stusselig. Lag nok mat, så fryser du heller med restene, eller spiser det neste dag.

Anonymkode: 45ab0...a9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...