AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #21 Skrevet 6. desember 2020 5 hours ago, Jolene said: Ville heller gått for helstekt kalkun enn kylling. Kylling er hverdagsmat, og 2 stykk på 6 gjester høres lite ut. Jeg og mannen spiser lett 1 kylling mellom oss, og vi er bare to. Ville beregnet 1 kylling til 2 personer, og heller hatt litt for mye enn for lite. Da kjøper dere enten veldig små kyllinger eller er storspiste. Dersom en kylling veier 2 kg så får du minst 1 kg kjøtt ut av den. rikelig til tre personer. antar når det er snakk om helstektkylling til et juleselskap så kjøper man ikke priors 850 grams minikylling akkurat Anonymkode: 8405c...e07 1
Jolene Skrevet 6. desember 2020 #22 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da kjøper dere enten veldig små kyllinger eller er storspiste. Dersom en kylling veier 2 kg så får du minst 1 kg kjøtt ut av den. rikelig til tre personer. antar når det er snakk om helstektkylling til et juleselskap så kjøper man ikke priors 850 grams minikylling akkurat Anonymkode: 8405c...e07 Det ble ikke spesifisert størrelse, så er ikke uenig i det du skriver . Derimot anser jeg kylling som hverdagsmat, og ikke noe man serverer i selskap.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #23 Skrevet 6. desember 2020 10 hours ago, Catalina Culès said: Kylling er hverdagsmat, så jeg tenker mange vil bli skuffet. Kalkun er et mye bedre alternativ eller and. Kylling er en Råvare. Om det blir hverdagsmat eller festmat avhenger av tilberedning og oppsrikft, ikke råvaren. Terje Ness vant gull i kokke-vm med sei, kanskje den mest hverdagslige av alle fisker. retten var alt annet enn hverdagsmat Anonymkode: 8405c...e07 16
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #24 Skrevet 6. desember 2020 Crema skrev (12 timer siden): Helstekt kylling, deilig tilbehør OG hjemmesyltede grønnsaker? Dette høres ut som et flott festmåltid både før og etter jul! To kylling på 6 pax kan kanskje bli lite kjøtt, men du kan spe på med tilbehøret slik at det er rikelig med mat. Begynn for eksempel med å ha brød, aioli og syltede grønnsaker som snacks før hovedrett med kylling, poteter, rosenkål og saus. Skal du ha dessert? Ja, jeg skal ha dessert. og folk kan lage seg sine drinker eller min venninne som er god på det, kan lage det for dem etter middag. Det er heller ikke på selve juleaften, det er helgen før. Folk spiser sin tradisjonsmat på juleaften med familien. Jeg kan steke tre. og ha en som reserve hvis jeg ser det trengs ? Jeg ser kalkun nevnes av flere. Jeg liker ikke smaken på kalkun og det er et styr med steking av en så stor råvare. Anonymkode: 534ee...3d4 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #25 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Da kjøper dere enten veldig små kyllinger eller er storspiste. Dersom en kylling veier 2 kg så får du minst 1 kg kjøtt ut av den. rikelig til tre personer. antar når det er snakk om helstektkylling til et juleselskap så kjøper man ikke priors 850 grams minikylling akkurat Anonymkode: 8405c...e07 En vanlig hel kylling i dagligvareforretning veier ca 1 kg, ikke 2 kg. 2 vanlige butikk-kyllinger blir lite til 6 personer. Jeg ville som flere andre sier også sagt 3 kyllinger hvis TS går for kylling. Anonymkode: 19c07...f3c 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #26 Skrevet 7. desember 2020 Ja det går bra Kylling er bedre enn kalkun om du ikke er rå god på å kokkelere åså, kalkun blir alltid tørt! Anonymkode: 78c8c...006 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #27 Skrevet 7. desember 2020 Etter å ha tittet på veganske julemiddag tråder, vet jeg at folk går galne om du serverer noe annet enn det vanlige😅. Og kylling er ikke vanlig julemat! Anonymkode: b63a3...786 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #28 Skrevet 7. desember 2020 Høres veldig godt ut, men ha friske grønnsaker også, ikke bare fermenterte. Og du må ha tre kyllinger, det blir nok ikke mye rester om ikke gjestene er veldig småspiste. Kylling passer til hverdag og fest Som noen sa, pass på at du har en god saus! Og enig i at kalkun er styrete og litt pes, men du kan evt kjøpe kalkunbryst i form, det er enklere. Anonymkode: 464ff...c5f 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #29 Skrevet 7. desember 2020 Tror faktisk mange blir skuffet om de får hel kylling i stedet for kalkun. Hvis det er snakk om økonomi så ville jeg heller laget en god kalkungryte. Da har man jo oppi grønnsaker også og kan spe litt på med det. Anonymkode: 05823...754
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #30 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror faktisk mange blir skuffet om de får hel kylling i stedet for kalkun. Hvis det er snakk om økonomi så ville jeg heller laget en god kalkungryte. Da har man jo oppi grønnsaker også og kan spe litt på med det. Anonymkode: 05823...754 Mange er idioter. Anonymkode: 464ff...c5f 9
Jolsen Skrevet 7. desember 2020 #31 Skrevet 7. desember 2020 Har sett ribbe i butikken til både 59 og 49 kroner kiloet. Hvor mye sparer du egentlig på å gå over til kylling på julaften? 1
Jolsen Skrevet 7. desember 2020 #32 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ville gått for kalkun hvis du har mulighet til det. Synes kalkun passer bedre med det typiske juletilbehøret som rødkål, rosenkål og rotgrønnsaker. Kalkun er også lettere å få saftig. I tillegg er det noe med å kunne skjære store, flotte skiver. Hvis selskapet er på julaften, ville jeg satt pris på å få beskjed om at du vil servere kylling. Ikke fordi jeg ikke ville satt pris på kyllingmiddagen din, men fordi jeg da ville handlet inn til og planlagt en tradisjonell julemiddag hjemme en annen dag. Jeg er en sånn som går i mange uker og gleder meg til den tradisjonelle julemiddagen. Hvis selskapet ikke er på julaften, er kylling - eller aller helst kalkun, helt topp. God saus er viktig! Anonymkode: b3d9a...9e0 Kalkun er dyrere enn ribbe. Kanskje til og med dyrere enn pinnekjøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #33 Skrevet 7. desember 2020 Jolsen skrev (1 time siden): Har sett ribbe i butikken til både 59 og 49 kroner kiloet. Hvor mye sparer du egentlig på å gå over til kylling på julaften? Jolsen skrev (1 time siden): Kalkun er dyrere enn ribbe. Kanskje til og med dyrere enn pinnekjøtt. Hvorfor tror du det er snakk om julaften? Hva med å faktisk lese tråden? Anonymkode: 1f260...8c2 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #34 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Etter å ha tittet på veganske julemiddag tråder, vet jeg at folk går galne om du serverer noe annet enn det vanlige😅. Og kylling er ikke vanlig julemat! Anonymkode: b63a3...786 Nå er det ikke snakk om julaften da, det er snakk om helgen før jul..... Anonymkode: f766d...3c9 4
pulverheksa Skrevet 7. desember 2020 #35 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei Er det gjerrig å servere kylling ?. Det er første gang jeg skal ha en "voksen" middagsselskap. Jeg ser for meg å steke to hele kylling til 6 personer skal gå greit. Ikke er det så dyrt heller. Jeg tenkte jeg kunne ha jule tilbehør(stekt rosenkål, rotgrønnsaker, poteter) Jeg har haug med sylta og fermenter grønsaker fra bestemor i boden, kan servere det også. Jeg er egentlig litt nervøs. Jeg er gode venner med tre av de som kommer. De to andre kjenner jeg ikke så godt. Er lit redd å bli set ned på. Anonymkode: 534ee...3d4 Jeg synes menyen høres helt topp ut. Helstekt kylling er nydelig og med godt tilbehør er det festmat. Husk å lese deg opp på transjering av kylling. Da unngår du at ten grådigper stikker av med brystkjøttet og en blir sittende med gompen. 2
SamusAran Skrevet 7. desember 2020 #36 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kalkun er også lettere å få saftig. Dette er jo ikke sant i det hele tatt. 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #37 Skrevet 7. desember 2020 Riktig tilberedt kan kylling være festmat. Anbefaler å klippe ut ryggraden og rense for fettkanter med en saks. Så koker du kraft på dette. Samtidig blir kyllingen mye jevnere stekt, og med mye sprøtt skinn, når du steker den "flat" på denne måten. Det er ikke slik at festmat må være slik eller slik, eller må være dyr. En annen rimelig favoritt her i huset er billige kutt av okse. Lar det stå i crockpoten i timesvis med tilbehør. Så har man for eksempel en nydelig boeuf bourguignon, eller Anonymkode: 0ae49...de5 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #38 Skrevet 7. desember 2020 Det høres kjempegodt ut ts! Ikke noe galt med å servere det. De som blir skuffet av å få servert kylling i middagsselskap er bare snobbete. Anonymkode: c9a11...6b4 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #39 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres kjempegodt ut ts! Ikke noe galt med å servere det. De som blir skuffet av å få servert kylling i middagsselskap er bare snobbete. Anonymkode: c9a11...6b4 Jeg hater det når begrepet snobbete blir slengt ut i slike tråder. Det er faktisk lov å bli skuffet om man får enkelte typer mat servert, i feil setting. Eller om vertskapet ikke har lagt en innsats inn i å lage god og passende mat. Nå påpeker jeg selv at riktig tilberedt kylling kan være nydelig festmat. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde blitt kjempeskuffet om jeg ble servert noe slikt som svinekoteletter med ris og kokte grønnsaker i et juleselskap. Slikt ville jeg ikke servert gjester en hverdag en gang. Så er jeg sikkert snobbete i dine øyne. Men det handler for meg om matkultur og matglede, tradisjoner, og at man gjør en innsats for gjestene sine. Anonymkode: 0ae49...de5 2
Jolsen Skrevet 7. desember 2020 #40 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor tror du det er snakk om julaften? Hva med å faktisk lese tråden? Anonymkode: 1f260...8c2 "Julemat"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå