Hemoglobin Skrevet 6. desember 2020 #1 Skrevet 6. desember 2020 (endret) Først vil jeg påpeke at jeg ikke har noe forhold til "blackface", eller satt meg inn i hvor grensen går. Jeg har derimot fått med meg at all form for "blackface" tydeligvis er rasisme. Og da lurer jeg på følgende. https://www.tv2.no/underholdning/11819871/ Det ble en del oppstyr rundt "Nissene over skog og hei". Det som forbauser meg litt er at det ikke er like mye oppstyr rundt "Borettslaget". Jeg vet det er noen diskusjon, men langt fra så mye som "Nissene over skog og hei" genererte. Hvorfor står f.eks ingenting om "Ali" og "Borettslaget" på Instagramprofilen til "rasisme.i.norge"? Dette er vel like mye "blackface" som "Nisene over skog og hei"? Og ja, jeg vet at NRK har sagt at de ikke fjerner karakteren fra arkivet. Men hva hadde skjedd om Dplay ikke hadde fjernet "Nissene over skog og hei"? Hadde det da blitt akseptert? Endret 6. desember 2020 av Hemoglobin
Klossmajor Skrevet 6. desember 2020 #2 Skrevet 6. desember 2020 Blackface er uttrykk for en framstilling av svarte (dvs negroide) karakterer bygget både på en forestilling om at svarte fra naturens side har laverestående forutsetninger for utvikling av intellekt og på svartes sosiale situasjon i datidens USA. Eckbo valgte å framstille én av hans karakterer som svart, tilfeldig utvalgt uten noen tanker om at den rasemessige tilknytningen hadde sammenheng med karakterens egenskaper. Stoltenbergs «Ali»-karakter er ment å være pakistaner. Pakistanere er ikke svarte. Tvert imot har folk fra det området heller blitt kategorisert som hvite til tross for at de er litt mørkere i huden enn europeere. «Ali»-karakteren er absolutt ikke bygget på en forestilling om at pakistanere fra naturens side har laverestående forutsetninger for utvikling av intellekt. Det blir dermed feil å sammenstille «Ali»-karakteren med den utdødde amerikanske blackface-sjangeren. 8
Gjest O.G. Skrevet 6. desember 2020 #3 Skrevet 6. desember 2020 Det bor en som heter Ali i mitt borettslag. Han er en sinnsykt hyggelig mann.
Gjest Godhelg2019 Skrevet 6. desember 2020 #4 Skrevet 6. desember 2020 O.G. skrev (2 minutter siden): Det bor en som heter Ali i mitt borettslag. Han er en sinnsykt hyggelig mann. Samme her
Hemoglobin Skrevet 6. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 6. desember 2020 Klossmajor skrev (52 minutter siden): Blackface er uttrykk for en framstilling av svarte (dvs negroide) karakterer bygget både på en forestilling om at svarte fra naturens side har laverestående forutsetninger for utvikling av intellekt og på svartes sosiale situasjon i datidens USA. Eckbo valgte å framstille én av hans karakterer som svart, tilfeldig utvalgt uten noen tanker om at den rasemessige tilknytningen hadde sammenheng med karakterens egenskaper. Stoltenbergs «Ali»-karakter er ment å være pakistaner. Pakistanere er ikke svarte. Tvert imot har folk fra det området heller blitt kategorisert som hvite til tross for at de er litt mørkere i huden enn europeere. «Ali»-karakteren er absolutt ikke bygget på en forestilling om at pakistanere fra naturens side har laverestående forutsetninger for utvikling av intellekt. Det blir dermed feil å sammenstille «Ali»-karakteren med den utdødde amerikanske blackface-sjangeren. Takk for oppklaringen! 1
Drizzt Skrevet 6. desember 2020 #6 Skrevet 6. desember 2020 Klossmajor skrev (6 timer siden): Blackface er uttrykk for en framstilling av svarte (dvs negroide) karakterer bygget både på en forestilling om at svarte fra naturens side har laverestående forutsetninger for utvikling av intellekt og på svartes sosiale situasjon i datidens USA. Eckbo valgte å framstille én av hans karakterer som svart, tilfeldig utvalgt uten noen tanker om at den rasemessige tilknytningen hadde sammenheng med karakterens egenskaper. Stoltenbergs «Ali»-karakter er ment å være pakistaner. Pakistanere er ikke svarte. Tvert imot har folk fra det området heller blitt kategorisert som hvite til tross for at de er litt mørkere i huden enn europeere. «Ali»-karakteren er absolutt ikke bygget på en forestilling om at pakistanere fra naturens side har laverestående forutsetninger for utvikling av intellekt. Det blir dermed feil å sammenstille «Ali»-karakteren med den utdødde amerikanske blackface-sjangeren. Veldig bra oppsummert. Det blir enda tydeligere hvor dum McBrides avgjørelse er. 2
Knitalong Skrevet 6. desember 2020 #7 Skrevet 6. desember 2020 Hvis Ali skal fjernes, så må jo Piirka også fjernes. Eller går det på hudfarge? 2
Rosa blomst Skrevet 6. desember 2020 #8 Skrevet 6. desember 2020 Knitalong skrev (3 minutter siden): Hvis Ali skal fjernes, så må jo Piirka også fjernes. Eller går det på hudfarge? Det går kun på hudfarge. Dersom man ser nøyere på hvordan vi hvite harselerer med hverandre så hadde dette vært "ekstrem rasisme" dersom det hadde vært rettet mot noen som ikke er hvite. Folk er så jævla hårsåre. Det dplay burde ha sagt i denne saken er "såpass får dere tåle". Og egentlig er det ikke noe å tåle heller. Eckbo har forklart at han ønsker å inkludere alle i sitt karaktergalleri. Tydeligvis feil det også. Blir feil uansett hva man gjør. Hadde de brukt en mørkhudet i den rollen så hadde det blitt sutring fordi "den mørkhudede karakteren blir fremstilt med såpass negative egenskaper". Igjen uten at man tar høyde for at de andre karakterene også fremstilles i et lite flatterende lys. 7
Drizzt Skrevet 6. desember 2020 #9 Skrevet 6. desember 2020 Rosa blomst skrev (13 minutter siden): Det går kun på hudfarge. Dersom man ser nøyere på hvordan vi hvite harselerer med hverandre så hadde dette vært "ekstrem rasisme" dersom det hadde vært rettet mot noen som ikke er hvite. Folk er så jævla hårsåre. Det dplay burde ha sagt i denne saken er "såpass får dere tåle". Og egentlig er det ikke noe å tåle heller. Eckbo har forklart at han ønsker å inkludere alle i sitt karaktergalleri. Tydeligvis feil det også. Blir feil uansett hva man gjør. Hadde de brukt en mørkhudet i den rollen så hadde det blitt sutring fordi "den mørkhudede karakteren blir fremstilt med såpass negative egenskaper". Igjen uten at man tar høyde for at de andre karakterene også fremstilles i et lite flatterende lys. Damned if you and damned if you don't. Hadde de droppet mørkhudede, ville det haglet med rasismebeskyldninger og mas om ekskludering, osv. Det er umulig å tilfredsstille ''antirasistene''. Uansett hva man gjør, så er det feil. 5
Klossmajor Skrevet 6. desember 2020 #10 Skrevet 6. desember 2020 Noe av det virkelig paradoksale er at mye av formålet med antirasismen har vært å nyansere. Rasisme knyttes til generalisering av rasegrupper og etniske grupper i den forstand at alle blir stuet sammen i en bås der de plasseres med de samme egenskapene påklistret. Mangfold har en stund vært et moteord ment å gjøre oppmerksom på alle nyansene i folkegrupper. Disse blackface-anklagene er derimot preget av et tunnelsyn. Det males med så bred pensel at antirasismen nå framstår nettopp som hva antirasistene tidligere har advart mot. Nyansene har helt forsvunnet. Navnet på en amerikansk tradisjon, død og begravet for flere generasjoner siden, påklistres nå alt som kan minne om det samme hvor det enn måtte være. Uten noe hensyn til eventuelle nyanser. Fargeblindheten er borte. Antirasismen har gått i sin egen generaliserings-felle så ettertrykkelig at man kan spørre seg om ikke den antirasistiske ånden har forlatt dem til fordel for et mer inkluderende vertskap. For man skulle tro antirasisme i bunn og grunn har inkludering som målsetning. Inkluderingen er det i dette tilfellet ikke disse blackface-anklagerne som står for. Heller tvert imot. Den største graden av inkludering og antiseparatisme er det derimot de blackface-anklagede som her står for. 1
Tiuren Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 22 hours ago, Drizzt said: Damned if you and damned if you don't. Hadde de droppet mørkhudede, ville det haglet med rasismebeskyldninger og mas om ekskludering, osv. Det er umulig å tilfredsstille ''antirasistene''. Uansett hva man gjør, så er det feil. For å være helt sikker på å ikke krenke noen så bør alle humor program starte med et farget menneske som gjør ingenting i 5-10 minutter, for å få tilstrekkelig balanse i rollefordelingen. Det er mulig at det er OK om han gjør narr av europeere, for å få inn litt skikkelig humor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå