Gå til innhold

Hvordan velger du hva du gjør sosialt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har det selv slik at jeg ikke vil spise middag hjemme hos mennesker i risikogruppe (80+ med flere diagnoser) eller ta barn med dit pga hvordan jeg ville hatt det etterpå dersom det skulle ha ført til smitte/ sykdom.

Jeg lar ikke barn klemme besteforeldre, de ville ha dødd av en infeksjon grunnet dårlig helse. 

For meg er det rart at noen "unner seg" klemmer på kryss og tvers, sitter tett i biler og går på pub i et område med høyt smittetrykk fordi de opplever at det er deres behov. "Vi trenger jo litt nå"?

Jeg påvirkes nok av at jeg kjenner en  ung langtidssyk (ikke i risikogruppe) som fortsatt sliter med pust/ brystsmerter / hjernetåke siden koronasykdom i mars.

Som oftest er jeg empatisk og skjønner folks behov, men nå i denne pandemien opplever jeg at jeg tenker så annerledes enn dem rundt meg. Selv om sannsynligheten for smitte kan være lav er konsekvensene så store. Vi har hatt smitte på arbeidsplassen og på alle barneskolene rundt oss, samt flere barnehager. Likevel ser det ikke ut til å påvirke folks sosiale valg? 

Jeg undrer meg over om folk virkelig  ikke vurderer at det både kan bli karantene og smittespredning av sosiale innendørs treff, eller om deres sosiale behov er totalt radikalt annerledes enn mine, så de heller faktisk fint og fullt ut tar karantene / risiko for infeksjon / være smittebærere fremfor å bevisst og aktivt velge å stå over?

Endret av KvinneguidenBruker
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg velger å ha lite sosial omgang utenfor familien. De nærkontakter jeg har er helt nødvendige. Jeg gjør ting utendørs med noen få venninner og resten av tiden brukes med min familie eller på ting som ikke kan unngås. Jeg innrømmer jeg har vært en del på restaurant (føler det er trygt) og konserter (også trygt) med min "kohort", men da er både smittevern og avstand opprettholdt. Det er slik vi har gjort unna feiringer og slikt, også hjelper vi jo bransjen.

Grunnen til at jeg er mer streng enn nødvendig er fordi barna har venner på besøk og lever ganske normalt (fortsatt innenfor retningslinjer). Jeg tenker nærkontakt til oss som familie istedenfor hver og en av oss. Barna går fortsatt på fritidsaktiviteter og sport, i tillegg til skole og venner på besøk, så blir det mange nærkontakter på oss som familie. Jeg har inntrykk av at de fleste rundt oss lever likt oss og derfor anser jeg barnas venner som "trygge". Det viktigste nå er å få feiret en trygg jul og håper det blir slik over hele landet :) Jeg forstår at om man ikke har/bor med kjernefamilien har man større behov for å møte venner, og jeg forventer ikke at enslige lever i en boble slik som vi gjør. Uansett håper jeg at de er ekstra forsiktig om de skal hjem til jul. 

Skrevet
RoNo skrev (10 minutter siden):

Jeg velger å ha lite sosial omgang utenfor familien. De nærkontakter jeg har er helt nødvendige. Jeg gjør ting utendørs med noen få venninner og resten av tiden brukes med min familie eller på ting som ikke kan unngås. Jeg innrømmer jeg har vært en del på restaurant (føler det er trygt) og konserter (også trygt) med min "kohort", men da er både smittevern og avstand opprettholdt. Det er slik vi har gjort unna feiringer og slikt, også hjelper vi jo bransjen.

Grunnen til at jeg er mer streng enn nødvendig er fordi barna har venner på besøk og lever ganske normalt (fortsatt innenfor retningslinjer). Jeg tenker nærkontakt til oss som familie istedenfor hver og en av oss. Barna går fortsatt på fritidsaktiviteter og sport, i tillegg til skole og venner på besøk, så blir det mange nærkontakter på oss som familie. Jeg har inntrykk av at de fleste rundt oss lever likt oss og derfor anser jeg barnas venner som "trygge". Det viktigste nå er å få feiret en trygg jul og håper det blir slik over hele landet :) Jeg forstår at om man ikke har/bor med kjernefamilien har man større behov for å møte venner, og jeg forventer ikke at enslige lever i en boble slik som vi gjør. Uansett håper jeg at de er ekstra forsiktig om de skal hjem til jul. 

Tusen takk for at du deler!

Interessant å lese hvordan du føler og opplever at noen mennesker og barnas venner er "trygge", og hvor bevisst du er på smittevern og avstand ute på arrangementer. Jeg tenker ganske annerledes, at absolutt alle pustende mennesker i prinsippet er "utrygge" fordi jeg ikke har kontroll på hvem de har vært med, eller hvor nøye de er med hygiene og berøringspunkt - samt at barns nærkontakter på skole og idrett gir en helt enorm mengde potensielle smitteveier inn. Ofte 70 stk såvidt jeg kan se. 

Det eneste jeg egentlig ville ansett som en "trygg" tilværelse nå var om alle ble værende i sin egen husstand 2 uker før julefeiring. Jeg ser likevel at det er jeg ganske alene om å tenke. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg forstår godt du føler det slik. Mannen min tenker ganske likt deg, men han reiser en del med jobben.  Alle han treffer er potensielt smittefarlig og han oppfører seg som han selv har det. Han er veldig trygg :) . Vi er i et område med påfallende lite smitte, ikke engang forkjølelse og omgangssyke har spredd seg. Derfor kan man tenke at "vi" (som område) har tatt smittevern på alvor. Hadde situasjonen vært annerledes hadde jeg sikkert ikke følt meg like trygg. Jeg har ikke vært inne i noens hjem (- barnas besteforeldre). Jeg opplever at barnas fritidsaktiviteter tar smittevern på alvor. Skolen også (læreren er i risikogruppe) og barna har blitt drillet på dette. Det føler jeg også når vi er på arrangementet. Slik vi har det nå føler jeg at vi ofrer lite for å holde smitten nede. Dette er et av de viktigste argumentene for å holde smitten lav og slippe nedstengning. 

De jeg er mest bekymret for er de som hører på konspirasjonsteorier/antivaksine. De vennene har jeg mer eller mindre faset ut for jeg føler meg ikke like trygg på deres håndheving av retningslinjer (men i et område med liten smitte skal det i teorien gå bra). Jeg er ikke like begeistret for de som går på kjøpesenter/jobber der (beklager alle må ha en jobb) så de møtr jeg ute med god avstand. 

En faktor som også hjelper er at vi har god plass inne, så jeg tror barna holder avstand også på besøk. Alle barnas venner har svære hus.

Endret av RoNo
  • Opprett ny...