AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #1 Skrevet 6. desember 2020 I flere år fikk jeg regjere fritt i hjemmet. Interiør og oppussing har vært en stor interesse for meg fra jeg var i begynnelsen av 20-årene, og smak, stil og kunnskaper utviklet seg gjennom årene. Jeg traff min mann i slutten av 20-årene, og han hadde ingen interesse eller kunnskaper på feltet, så han overlot det til meg. Slik han har smittet meg med flere av sine interesser har min interesse for interiør og oppussing smittet over på ham. Koselig på en måte, men jeg kan ikke fritt bestemme noe lenger. Det går greit. Det er hans hjem også, og selv om vi ikke alltid er enige klarer vi alltid å komme frem til et bra kompromiss... bortsett fra julepynt. Han ELSKER julen, og det skal være så julete og flashy som mulig nærmest. Der jeg hadde en nedtonet og stilren julepynting av hjemmet så lenge jeg fikk råde fritt er det nå juleeksplosjon. Familie og venner som vet godt at jeg likte å ha hjemmet stilig og stilrent/enkelt, men gjennomført og pent julepyntet, flirer nå godt av krasjkaoset han så ivrig sørger for. Vi har lys i alle farger på utsiden. De kan blinke i utakt også. Inne er det plenty nisser, alle mulige typer ting man kan sette lys inn i, eller hvor det er integrert lys i, det er julelandsby, med stadig flere elementer som blinker som red light district (musikk også om man vil), det er reinsdyr, julefigurer, juletrær i alle materialer, stearinlys med glitter, både i rødt og gull (sølv kommer nok snart), ulike typer stjerner og belysning i vinduene. Det er ALT! Alt man kan tenke seg, og litt jeg ikke engang kunne tenkt. Hvordan takler dere ulik stil og ønsker? Generelt og kanskje spesielt nå i jula. Anonymkode: 9af86...442
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #2 Skrevet 6. desember 2020 Så lenge han egenhendig henger opp og tar ned, er det ikke noe problem. Jula varer ikke lenge. Familie og venner vet at det er han som velger discolys. Anonymkode: 58da0...b8d 16
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #3 Skrevet 6. desember 2020 Så lenge det bare er i jula så hadde jeg latt han kose seg med den rælete pynten sin Vi hadde tidligere en nabo som hadde dekket hekken sin med flerfargede, blinkende lys. Heldigvis flyttet han Anonymkode: 725ed...b20 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #4 Skrevet 6. desember 2020 Hahaha, for en vanskjebne 😂 Når du først tror du begynner å kjenne denne mannen, så viser han plutselig frem hittils ukjente egenskaper som juledekoratør.... Kanskje dere kan pynte annenhver jul? Anonymkode: e8f91...617 11
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #5 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I flere år fikk jeg regjere fritt i hjemmet. Interiør og oppussing har vært en stor interesse for meg fra jeg var i begynnelsen av 20-årene, og smak, stil og kunnskaper utviklet seg gjennom årene. Jeg traff min mann i slutten av 20-årene, og han hadde ingen interesse eller kunnskaper på feltet, så han overlot det til meg. Slik han har smittet meg med flere av sine interesser har min interesse for interiør og oppussing smittet over på ham. Koselig på en måte, men jeg kan ikke fritt bestemme noe lenger. Det går greit. Det er hans hjem også, og selv om vi ikke alltid er enige klarer vi alltid å komme frem til et bra kompromiss... bortsett fra julepynt. Han ELSKER julen, og det skal være så julete og flashy som mulig nærmest. Der jeg hadde en nedtonet og stilren julepynting av hjemmet så lenge jeg fikk råde fritt er det nå juleeksplosjon. Familie og venner som vet godt at jeg likte å ha hjemmet stilig og stilrent/enkelt, men gjennomført og pent julepyntet, flirer nå godt av krasjkaoset han så ivrig sørger for. Vi har lys i alle farger på utsiden. De kan blinke i utakt også. Inne er det plenty nisser, alle mulige typer ting man kan sette lys inn i, eller hvor det er integrert lys i, det er julelandsby, med stadig flere elementer som blinker som red light district (musikk også om man vil), det er reinsdyr, julefigurer, juletrær i alle materialer, stearinlys med glitter, både i rødt og gull (sølv kommer nok snart), ulike typer stjerner og belysning i vinduene. Det er ALT! Alt man kan tenke seg, og litt jeg ikke engang kunne tenkt. Hvordan takler dere ulik stil og ønsker? Generelt og kanskje spesielt nå i jula. Anonymkode: 9af86...442 Takler det med et stort smil. Man er ekstremt heldig om man har både bolig og en partner som vil ha julehygge Anonymkode: 0ccdc...3e0 10
Gjest Den tredje Skrevet 6. desember 2020 #6 Skrevet 6. desember 2020 Vi takler slikt ved å være utradisjonelle. Altså vi endrer litt hver jul, noen ganger er vi ikke hjemme i jula engang da er vi endten på hytta eller besøk. Med utradisjonell mener jeg egentlig bare at vi endrer sted og hvem vi feirer med, og vi endrer julebelysning. For oss handler ofte jula å prøve noe nytt og ikke nødvendigivis henge opp den samme gamle musespiste julebelysningen fra 70-tallet i 50 år.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #7 Skrevet 6. desember 2020 Jeg tenker dere må finme en middelvei nå er det jo han som bestemmer alt. Han får lysene ute og dumper av pynten inne? Eller ikke de voldsomme lys)glitter midt i stua slik St du må se på den hele tiden? Tenker at han ikke kan diktere alt Anonymkode: 60ad1...48a 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #8 Skrevet 6. desember 2020 Synes nesten det er bedre enn samboer som satt å teksta i sofaen det meste av tiden, mens jeg og ungen på 2 satt opp og pyntet treet. Så vidt han så opp. Ble nesten litt trist inni meg over hvor uengasjert han er. Lurer på om han hadde pyntet noe som helst om han hadde bodd alene. Samme var da jeg satt opp julestjernene. En mellomting hadde nok vært perfekt.:) Anonymkode: 82c81...965 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #9 Skrevet 6. desember 2020 Men altså, er det virkelig et problem at han koser seg med julepynt? Det er to uker i året. Mens du kan bestemme alt i femti uker hvert år. Det er så skjevt at jeg fatter ikke at han er fornøyd med den ordningen, men du har hvertfall ingen grunn til å klage. Anonymkode: adab2...dfa 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #10 Skrevet 6. desember 2020 Takk for alle svar! Til min egen store forundring fryder jeg meg over kaoset han lager. Synes det er gøy at han er så ivrig, og ler kanskje mest av alle over hvordan dette utviklet seg. 😄 Angående siste svar om at jeg styrer 50 uker i året står det ganske tydelig i HI at slik er det ikke lenger heller. Jeg gjør ingenting uten at vi er enige om det, og siden han har fått stor interesse for hvordan vi har det generelt også, så diskuterer vi oss frem til løsninger vi begge kan like. Jeg setter pris på at han er engasjert i det, og synes det er kjekkere enn tiden da jeg hadde full kontroll, selv om det innebærer at jeg ikke alltid får det akkurat som jeg først tenkte. Han har bedre stil generelt enn angående jul, hvor juleoverkill er "temaet". To små uker er det heller ikke snakk om. Det er ennå over to uker til jul, jeg har levd i dette et par uker allerede, og regner med at det blir slik til 13 dag jul. Men ja, jeg lar ham styre på og kose seg. Virker som det betyr mer for ham enn det betyr for meg å ha det mer stilig og stilrent. Ungene synes også det er moro, så for min del har jeg bare akseptert dette. Jeg er mer glad i min mann enn i å ha huset slik jeg foretrekker får man kanskje si. 🤭 Han er ivrig som et barn, og det ser egentlig ut som det er barna som har hatt regien her, men mye smil og glede, og jeg må bare flire når folk går forbi og jeg hører de sier "Oi!" For min del går dette uventet bra, så jeg lurte mest på hvordan andre takler slikt. Jeg takler det med smil og latter. 😄 Anonymkode: 9af86...442 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #11 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takler det med et stort smil. Man er ekstremt heldig om man har både bolig og en partner som vil ha julehygge Anonymkode: 0ccdc...3e0 Det er akkurat dette jeg tenker. 💕 Anonymkode: 9af86...442 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #12 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Takk for alle svar! Til min egen store forundring fryder jeg meg over kaoset han lager. Synes det er gøy at han er så ivrig, og ler kanskje mest av alle over hvordan dette utviklet seg. 😄 Anonymkode: 9af86...442 For en utrolig nedlatende og overbærende holdning. Du tar ikke mannen din på alvor i det hele tatt og viser ingen respekt for han. Jeg kan se hvordan du himler med øynene bak ryggen hans. Anonymkode: 7e675...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #13 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): For en utrolig nedlatende og overbærende holdning. Du tar ikke mannen din på alvor i det hele tatt og viser ingen respekt for han. Jeg kan se hvordan du himler med øynene bak ryggen hans. Anonymkode: 7e675...7cf Det hadde vært bedre at jeg ble sur og laget krangel mener du? Nei jeg himler ikke med øynene bak ryggen hans, jeg smiler, ler, rister litt på hodet og kaller ham fullstendig gal. Direkte til ham, men på en så grei måte at det på ingen måte har tatt gnisten fra ham. Han kommer med mer. 😄 "Du skal være glad for at jeg elsker deg!" sa jeg da han kom med en hel nisselandsby, så fyrte vi på hele showet og jeg sang og danset med. Selvfølgelig er jeg en grusom kone! Alle koner er vel det, slik din innstilling er. Hva mener du at jeg BURDE gjøre? Grine julen inn? Være guffen? Rydde bort alle hans skatter og erstatte med min stil? Vel, jeg har en klin kokos crazy mann, og elsker ham som det. Litt overrumplet over hvor langt han dro dette, men han koser seg, jeg koser meg med at han koser seg, og at jeg synes det er vanvittig, men ok og ganske morsomt. Det vet han. Jeg himler med øynene ja, men til ham, og ler mye av det han lager til. Jeg tror det er ene årsaken til at han drar det stadig lengre, fordi han synes det er gøy at jeg blir helt overrumplet, og ler av påfunnene hans. Jeg hadde antagelig sluppet lettere unna om jeg himlet med øynene bak ryggen hans og ikke ble så paff. Latet som ingenting. Fortell meg gjerne din løsning, men jeg tror min gir best stemning. Å bare akseptere og la ham kose seg. Anonymkode: 9af86...442 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #14 Skrevet 6. desember 2020 Jeg er veldig opptatt av interiør, og min eks kunne ikke brydd seg mindre om hvordan det så ut hjemme. Jeg kunne bruke lang tid på å plukke ut farger, møbler, detaljer og å style, og han la aldri merke til noe som helst av det jeg gjorde. Hvis jeg spurte, kanskje han klarte å lire av seg at det var fint, men den vanlige reaksjonen var bare å si "det la jeg ikke merke til". Samtidig vet jeg ikke om det er noe bedre med en mann som er engasjert, men som har helt totalt ulik smak fra meg. I TS sin siutasjon ville jeg nok forsøkt å dele inn hjemmet i soner. Enten at man har ansvaret for å pynte hver sine rom, eller hvis dere har en liten leilighet, ha ulike soner i stua feks der dere pynter. Eller at han får pynte ute og kjøre full baluba julehus, og at du får ansvaret for å pynte inne. Det er vel som alt annet i et forhold, at man må gi og ta. Men hvis man er veldig interessert i interiør så er det ganske irriterende (og det kan til og med være rimelig vondt) å måtte bo i et hus der man ikke liker, men man må vel bare holde ut likevel.. Jeg kjenner at jeg håper at min neste mann heller er som min eks enn som TS sin mann Anonymkode: 9e26c...750 1
Kokeshi Skrevet 6. desember 2020 #15 Skrevet 6. desember 2020 Av og til må man møtes litt på midten. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #16 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er veldig opptatt av interiør, og min eks kunne ikke brydd seg mindre om hvordan det så ut hjemme. Jeg kunne bruke lang tid på å plukke ut farger, møbler, detaljer og å style, og han la aldri merke til noe som helst av det jeg gjorde. Hvis jeg spurte, kanskje han klarte å lire av seg at det var fint, men den vanlige reaksjonen var bare å si "det la jeg ikke merke til". Samtidig vet jeg ikke om det er noe bedre med en mann som er engasjert, men som har helt totalt ulik smak fra meg. I TS sin siutasjon ville jeg nok forsøkt å dele inn hjemmet i soner. Enten at man har ansvaret for å pynte hver sine rom, eller hvis dere har en liten leilighet, ha ulike soner i stua feks der dere pynter. Eller at han får pynte ute og kjøre full baluba julehus, og at du får ansvaret for å pynte inne. Det er vel som alt annet i et forhold, at man må gi og ta. Men hvis man er veldig interessert i interiør så er det ganske irriterende (og det kan til og med være rimelig vondt) å måtte bo i et hus der man ikke liker, men man må vel bare holde ut likevel.. Jeg kjenner at jeg håper at min neste mann heller er som min eks enn som TS sin mann Anonymkode: 9e26c...750 For å være ærlig hadde jeg trodd at dette ville være fælt, eller vondt som du sier, så jeg er egentlig litt overrasket over at jeg tar det med smil og humor. Jeg antar at det har mye med at det ikke skal være slik hele tiden å gjøre. Det var verre da han kom hjem med noen permanente lamper og en vanvittig dyr og like vanvittig stygg veggklokke jeg på ingen måte kunne leve med. Da var det mer behov for å avtale at slik får ingen av oss gjøre lenger. Det vil si meg også. Ting som skal bli mer permanent i huset må vi være enige om. Klokka gikk i retur, og lampene fikk han plassere i feriehuset, men kom etterhvert frem til at de ikke gjorde seg godt i den totale stilen han også. Stort sett har vi klart fint å bli enige angående det som er mer varig, men jula har han nå tatt over, og det kan jeg leve med. Jeg skal få pynte julebordet. 👍 Anonymkode: 9af86...442 2
SoWhat? Skrevet 6. desember 2020 #17 Skrevet 6. desember 2020 Dette innlegget og TS gjorde meg glad! Nå har jeg fulgt min amerikanske venninne når hun pynter til høytider, og jeg simpelthen elsker den entusiasmen og gleden både hun og mannen viser ved å kjøpe alt mulig av pynt og blinkende lys og glassjuletrær med fargerike glasskuler og små julehus og tusen ting til å ha levende lys i. På juletreet har de masse små glitrende lys pluss tre sett med kulørte lyspærer og masse julepynt 😄 de "tar av" ja, men jeg elsker å se gleden og skamløsheten ( ingen som er "harry" der nei!) Det er lov i jula og la det stråle og glitre og være fargerikt. Jeg er vant til nesten kun juletre og julekrybbe. Jeg har en veldig fin julekrybbe da 🙂 kanskje jeg slår meg mer løs 😄 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #18 Skrevet 6. desember 2020 SoWhat? skrev (1 time siden): Dette innlegget og TS gjorde meg glad! Nå har jeg fulgt min amerikanske venninne når hun pynter til høytider, og jeg simpelthen elsker den entusiasmen og gleden både hun og mannen viser ved å kjøpe alt mulig av pynt og blinkende lys og glassjuletrær med fargerike glasskuler og små julehus og tusen ting til å ha levende lys i. På juletreet har de masse små glitrende lys pluss tre sett med kulørte lyspærer og masse julepynt 😄 de "tar av" ja, men jeg elsker å se gleden og skamløsheten ( ingen som er "harry" der nei!) Det er lov i jula og la det stråle og glitre og være fargerikt. Jeg er vant til nesten kun juletre og julekrybbe. Jeg har en veldig fin julekrybbe da 🙂 kanskje jeg slår meg mer løs 😄 Hehehehe, ja det sprer iallefall latter og glede. Nå tror jeg familie og venner ler mest av at jeg som har vært så bevisst og nøye på hvordan jeg vil ha det drukner i fargeglade lys og pynt jeg ALDRI ville ha valgt, men smil og latter er bra uansett. 😊 Ungene i gata sier begeistret "Åh så fint!" De mener det også. 😄 Om du trenger litt hjelp har jeg en ivrig mann som snart slipper opp for plass her. Kanskje jeg burde leie ham ut til andre som trenger litt hjelp til å ta av? 😄 Anonymkode: 9af86...442 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #19 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): For en utrolig nedlatende og overbærende holdning. Du tar ikke mannen din på alvor i det hele tatt og viser ingen respekt for han. Jeg kan se hvordan du himler med øynene bak ryggen hans. Anonymkode: 7e675...7cf Hæ? Wtf, hva slags merkelig tankemåte har du? TS er positiv, og deler denne erfaringen med andre som kanskje har det negativt når slike ting skjer. Hun himler ikke med øynene, men ser på dette som noe fint noe selvom det ikke er hennes smak generelt. Skjerp deg. Anonymkode: 3363f...d22 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #20 Skrevet 7. desember 2020 Lurer litt på det samme som TS, så henger meg på tråden her Jeg er veldig glad i interiør og har funnet meg en mann som også er veldig bestemt på hvordan det skal være - og så har vi ulik smak. Vi har ikke flyttet sammen enda, men har begynt å gå på visninger. Jeg ser hvor stilene våre møtes da, så jeg tror det kan bli en fin symbiose Heldigvis har han heller ikke dårlig smak, jeg trenger ikke sloss om en stressless i stua eller noe. Når det gjelder julepynt så har min pynt alltid vært spartansk, men det er fordi jeg ikke er så julete av meg. Men i år, kanskje grunnet at mørketiden er litt ekstra mørk, så har jeg gått til innkjøp av mer pynt og store mengder lys. Balkongen er rene kakafonien av julelys. Og jeg digger det 😄 Lyst å kjøpe en julelandsby med musikk og tog og hele pakka også jeg! Nå har julepynt for meg alltid vært min reise i kitsch, da. Det skal være rødt og grønt og gull og blinkende lys og noe gammelt ræl man har med seg fra barndommens jul. Trendjula er ofte kjedelig, husker et år alt skulle være sølv og hvitt og kanskje litt blått, nitrist. I år er det mer varme og tradisjonelle farger da Synes det høres kult ut hjemme hos dere jeg, TS - hva er vel bedre enn når man ler og smiler av det? Anonymkode: 36f43...c1f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå