Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Chicchi
Skrevet

Altså, som kvinne i PP så har man mye ansvar! Man sitter på disse EL-testene og har sine apper som sier når "vinduet er åpent", altså når kroppen kan ta imot en spire, men så synes jeg det er vanskelig å kommunisere dette til en partner.

I dag fikk jeg min første nesten-positive EL test, første gang jeg har sett noe i nærheten av to streker. Og ble så glad!

Men prøveperioden har tæret på forholdet og jeg føler jeg må være smart om når jeg skal legge an på mannen. I kveld var han for trøtt, og nå sitter jeg her og føler at vinduet snart lukker seg igjen :(

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men har faktisk et spørsmål:

Det sies at man skal ha sex annenhver dag i EL-uken, men er det sånn at man skal "fylle opp" seg selv med potensiell sæd, eller handler det mer om å øke sjansen for å treffe riktig? 
Jeg har et håp om å få lagt inn aksjer i morgen, men vil ikke føle at vi har kastet bort en dag hvor vi kunne ha hatt sex for å øke sjansen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 hours ago, Chicchi said:

Altså, som kvinne i PP så har man mye ansvar! Man sitter på disse EL-testene og har sine apper som sier når "vinduet er åpent", altså når kroppen kan ta imot en spire, men så synes jeg det er vanskelig å kommunisere dette til en partner.

I dag fikk jeg min første nesten-positive EL test, første gang jeg har sett noe i nærheten av to streker. Og ble så glad!

Men prøveperioden har tæret på forholdet og jeg føler jeg må være smart om når jeg skal legge an på mannen. I kveld var han for trøtt, og nå sitter jeg her og føler at vinduet snart lukker seg igjen :(

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men har faktisk et spørsmål:

Det sies at man skal ha sex annenhver dag i EL-uken, men er det sånn at man skal "fylle opp" seg selv med potensiell sæd, eller handler det mer om å øke sjansen for å treffe riktig? 
Jeg har et håp om å få lagt inn aksjer i morgen, men vil ikke føle at vi har kastet bort en dag hvor vi kunne ha hatt sex for å øke sjansen.

Kan du kjope cb digital? Jeg liker den lilla som viser fire pluss fertiledager

Anonymkode: 91963...5c4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor er ikke mannen din mer involvert i dette? For vår del er det naturlig at dette er et felles "prosjekt". Min samboer har fullt innsyn i appen, og vet når det fertile vindu nærmer seg og når ca. eggløsningsdagen er. Jeg forteller han hvis jeg tester og hva resultatet er. Det skulle bare mangle at mannen også må ta sin del av ansvaret for timingen og at sexen skjer. Er det en årsak til at han er så lite informert?

Når det kommer til spørsmålet ditt så er jeg også litt usikker. Man kan vel bli gravid også utenfor eggløsningsdagen ved at sædcellene overlever i opptil 5 dager i skjeden - så kanskje derfor man ikke skal legge alle aksjer på kun eggløsningsdagen? Samtidig hørte jeg et intervju med en lege i Hausken som mente at hvis man fant ut når eggløsningsdagen (som regel skjer selve eggløsningen når vi sover på natta) så holder det å ha sex kvelden før og morgenen etter. 

Endret av pycmar
Gjest Chicchi
Skrevet
pycmar skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er ikke mannen din mer involvert i dette? For vår del er det naturlig at dette er et felles "prosjekt". Min samboer har fullt innsyn i appen, og vet når det fertile vindu nærmer seg og når ca. eggløsningsdagen er. Jeg forteller han hvis jeg tester og hva resultatet er. Det skulle bare mangle at mannen også må ta sin del av ansvaret for timingen og at sexen skjer. Er det en årsak til at han er så lite informert?

Når det kommer til spørsmålet ditt så er jeg også litt usikker. Man kan vel bli gravid også utenfor eggløsningsdagen ved at sædcellene overlever i opptil 5 dager i skjeden - så kanskje derfor man ikke skal legge alle aksjer på kun eggløsningsdagen? Samtidig hørte jeg et intervju med en lege i Hausken som mente at hvis man fant ut når eggløsningsdagen (som regel skjer selve eggløsningen når vi sover på natta) så holder det å ha sex kvelden før og morgenen etter. 

Vi er ganske nye på dette, så jeg regner med at han etter hvert forstår at han må engasjere seg mer. Men samleie blir så mekanisk når han vet at han må prestere og til slutt var det ikke noe koselig lenger. Så jeg tok på meg ansvaret. 
men ja, kanskje lurt å gi ham innsyn i appen. Vi er begge romantikere og vil at dette skal "skje av seg selv". Vi er vel litt skuffet over at det ikke var så lett å bli gravid som vi trodde. 

takk for svar! Jeg vet at det er mange delte meninger om når man bør ha sex for å øke sjansen, men det er viktig for meg å ikke presse ham når han er sliten.  Det skal jo bli et barn skapt av kjærlighet og lyst :)

Skrevet
Chicchi skrev (13 minutter siden):

Vi er ganske nye på dette, så jeg regner med at han etter hvert forstår at han må engasjere seg mer. Men samleie blir så mekanisk når han vet at han må prestere og til slutt var det ikke noe koselig lenger. Så jeg tok på meg ansvaret. 
men ja, kanskje lurt å gi ham innsyn i appen. Vi er begge romantikere og vil at dette skal "skje av seg selv". Vi er vel litt skuffet over at det ikke var så lett å bli gravid som vi trodde. 

takk for svar! Jeg vet at det er mange delte meninger om når man bør ha sex for å øke sjansen, men det er viktig for meg å ikke presse ham når han er sliten.  Det skal jo bli et barn skapt av kjærlighet og lyst :)

Ja jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og er enig i at det blir mekanisk når begge vet man MÅ gjøre det i kveld. Vi har bare vært nødt til å godta det mekaniske ved det, for jeg føler ikke at jeg har all verdens med tid til å vente på at det bare skal klaffe tilfeldigvis om noen år kanskje. Og som regel er det litt kleint, komisk og ikke så romantisk i starten, men blir fint så fort man kommer i gang.

Jeg ser bare for meg jeg ville blitt mer og mer bitter ovenfor kjæresten min i lengden hvis han ikke var klar over når det fertile vinduet var og alltid var sliten og trøtt, og vi gikk glipp av prøveperiode etter prøveperiode på grunn av det. Jeg håper dere finner ut av det, lykke til :)

Skrevet

Sex annenhver dag handler om at det er nok for å være sikker på å treffe EL. Da kan man regne med at det er sæd der når EL kommer. Man kan gjerne ha oftere også, hvis man har lyst, men man trenger ikke det. 

Er det et alternativ å legge bort tester og bare ha sex ut i fra lyst (eller evt. ca annen hver dag) hvis det tærer på forholdet å holde på med det nå? Som oftest blir man gravid uten å tenke så mye på det fertile vinduet. Mannen min og jeg reagerte i hvert fall ganske ulikt på det. Vi prøvde lenge, og fikk beskjed om å prøve videre over sommeren før vi fikk hjelp. Jeg kjøpte inn eggløsningstester og vitaminer og det ene og andre, mens han tenkte at vi skulle slappe av og nyte ferien og hverandre. Vi hadde ikke blitt gravid på den måten tidligere, tenkte jeg, og stresset videre. Men vi hadde ikke nok ikke fått det til om vi hadde hatt noe mer fokus på syklus fra start heller, vi måtte ha hjelp med IVF til slutt. 

Anonymkode: 9b1ce...146

• Liker 2
Skrevet

Vinduet er jo ganske lenge åpent da. I fem hele dager for å være nøyaktig, og noen påstår kanskje enda et par dager før. Men hovedregelen er tre dager før EL, selve EL-dagen og dagen etter EL. Og man må slettes ikke ha sex på alle disse dagene. Mitt yngste barn ble unnfanget ved at vi hadde sex på 2 av 5 av disse dagene. Og i sommer ble jeg gravid med 3 av 5 dager.

For oss er det helt unaturlig at mannen kjenner syklusen min. I starten var han ivrig og interessert, ja, men det er MANGE år og barn siden. Nå har vi vært i gamet så lenge, at han ikke 'interesserer' seg på den måten lenger. Vi har vært svært aktive prøvere siden mai i år nå, og ikke en gang har han visst når jeg har hatt EL. Jeg har full kontroll på det selv, og sammen sørger vi for å ha sex ca. annenhver dag gjennom hele syklusen. Det er fordi vi liker å ha mye og jevnlig sex, og da blir EL-tidspunktet med skjult. Mannen min har aldri slitt med prestasjonsangst, men jeg er likevel redd for at det kan skje dersom vi ikke hadde hatt sex på en uke og så sa jeg "nå har jeg EL, nå må vi!". Det hadde både blitt stressende (tror jeg) og ikke minst uromantisk. Så syns det er best å unngå den situasjonen. Så sex annenhver dag da altså.

Skrevet

Her har jeg vært veldig åpen om EL-testing osv. Både jeg og mannen har ganske lav sexlyst, og før vi ble prøvere hadde vi sex kanskje 1 gang i mnd eller noe.. men pga EL testinga har både jeg og mannen blitt innstilt på å treffe riktig, og vi har klart å ha sex selv om ingen var kåte i utgangspunktet. Forrige PP hadde vi sex 4 ganger i den fertile uka. Den siste syklusen hadde vi sex bare 1 gang, samme dag som jeg fikk positiv test. Da ble jeg gravid :)

har blitt gravid en gang før også (endte i MA). Da hadde vi også sex bare 1 gang, når jeg fikk positiv test. 

jeg trodde mannen kom til å få prestasjonsangst, men han har så lyst på barn at det fungerer nesten motsatt hehe.

Anonymkode: ee969...47f

Skrevet

Ja det spørs kanskje hvor mye sex dere har fra før av om det trenger å bli mekanisk eller ikke. Man kan tenke at barnet skal komme ut av kjærlighet og lyst, men etter mange år sammen, midt i denne mørketida og etter 9 mnd i karantene sammen så kaster man seg ikke nødvendigvis over hverandre mange ganger i løpet av uka. Og få barn er ikke bare for kåte mennesker, så da er det nødt til å bli litt uromantisk og planlagt 🙉

Anonymkode: 69e2f...d76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...