Gå til innhold

Trenger råd til en bedre livsstil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 168 og veier 74 kg. Vekten er bare et tall, så tenker ikke så mye på det. Men jeg føler meg oppblåst i magen, mye luft og treg avføring. Trener ikke, men går tyrer av og til. 
drikker brus og liker å kose meg. 
hver gang jeg starter med trening er det all in og jeg går lei. 
startet for ei uke siden med flere turer/ småjogging, kuttet brus og lager meg gode salater med spinat, avokado og grønnsaker. 
tips til en sunnere hverdag ? Bedre fordøyelse, mer overskudd og en strammere kropp? 

Anonymkode: f7c56...56b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipset må vel være å slutte å gå "all in", da.

Anonymkode: 4ffaf...d01

Skrevet

"All inn" kan være litt vel tøft for de fleste, finne en mellomting,der man er "mer sunn enn usunn" vil hjelpe på fordøyelse og energi.

Energi kan være like mye mentalt som fysisk.  Hvis det å kose seg hjemme med brus og godteri er så mye bedre enn å være i fysisk aktivitet, så blir omstillingen så stor, dersom man skal kutte det ut over natten at man nesten er dømt til å få store utfordringer med å gjennomføre. 

Legg deg på et nivå som tar deg imot målet litt saktere, men der du kan øke gradvis over tid. 

Skrevet
Mcdonald skrev (1 time siden):

"All inn" kan være litt vel tøft for de fleste, finne en mellomting,der man er "mer sunn enn usunn" vil hjelpe på fordøyelse og energi.

Energi kan være like mye mentalt som fysisk.  Hvis det å kose seg hjemme med brus og godteri er så mye bedre enn å være i fysisk aktivitet, så blir omstillingen så stor, dersom man skal kutte det ut over natten at man nesten er dømt til å få store utfordringer med å gjennomføre. 

Legg deg på et nivå som tar deg imot målet litt saktere, men der du kan øke gradvis over tid. 

Ja det er helt sant.. i dag har jeg hatt ei god treningsøkt ute, spist sunn middag- alt fra bunn med gode råvarer. Da koser jeg meg med et glass brus etterpå. 
malt jeg har gjort siste dagene er bedre enn ingenting.. og som du sier er det bedre å ha en balanse, og ikke gå all in. 

Anonymkode: f7c56...56b

Skrevet

Prøv å tenk mindre «flink/ikke flink» og tenk heller på handlingene dine som vaner. Alt som er en vane er ganske enkelt for det går mer eller mindre automatisk. Det er en vane å sitte i sofaen hver kveld, det er en vane å løpe om morgenen. 

Skriv en liste over vaner du har som saboterer det du ønsker å oppnå. Så prøver du å erstatte dårlige vaner med gode. Ta én om gangen og bruk 1 måned/seks uker før du tar neste. For eksempel gå en kveldstur i stedet for å spise godteri på kvelden. 

Det tar viljestyrke å bryte mønstre og etablere nye vaner, men når ny vane først er etablert krever det mye mindre å følge dem.

Anonymkode: 183f4...7c9

Skrevet

Kaloriinntaket har mye mer å si enn trening.  Det er selvfølgelig bra å trene, men det er ikke det som får deg til å rase ned i vekt.  Å gå en tur hver dag kan være et bra sted å starte, det er lett å gjennomføre (f.eks gå hele eller deler av veien hjem fra jobb). Du lager deg en god vane og du føler deg flink, og det gir ekstra motivasjon til å være flink i matveien også 😊 Og brus trenger du ikke kutte ut, hvis du er glad i brus og drikker sukkerfritt er jo det et kjempefint "kose-alternativ". 

Anonymkode: db5f2...770

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...