Gå til innhold

Noen som har hatt gjeldsordning de ikke har overholdt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av en eller annen grunn? Hvordan har du det nå og får du hjelp på en annen måte?

Jeg har gjeldsordning nå, men vet egentlig at jeg ikke kommer å klare neste innbetaling til våren på ca 100 000 kr. Har 1.2 mill i gjeld. Har 4.5 år igjen av 7 år totalt, men nå klarer jeg det ikke. Trenger ingen til å dømme meg. Det klarer jeg utmerket godt på egenhånd. Er ikke konrona relatert at jeg ikke får dette til.

Anonymkode: c010d...79e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor betaler du ikke hver mnd?

Anonymkode: aac4e...63b

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor betaler du ikke hver mnd?

Anonymkode: aac4e...63b

veldig hjelpsomt.

Endret av Guddla
Skrevet
Guddla skrev (7 timer siden):

veldig hjelpsomt.

Nei, men jeg. lurer også på det. Gjeldsordning får man jo pga at man har problemer med å holde orden i økonomien, og da er det rart hvis det forventes at man skal spare opp og betale store avdrag halvårlig/årlig. Jeg har selv hatt vanlig boliglån i mange år, hvor det normalt har vært ca 4 - 5 000 å betale per mnd, dvs 50 - 60 000 per år. Men da har jeg selvsagt betalt hver mnd. 

Anonymkode: aa99f...848

• Liker 20
Skrevet

En ksn få endret GO om forholdene for å betale har endret seg underveis.

Anonymkode: a9a43...746

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Av en eller annen grunn? Hvordan har du det nå og får du hjelp på en annen måte?

Jeg har gjeldsordning nå, men vet egentlig at jeg ikke kommer å klare neste innbetaling til våren på ca 100 000 kr. Har 1.2 mill i gjeld. Har 4.5 år igjen av 7 år totalt, men nå klarer jeg det ikke. Trenger ingen til å dømme meg. Det klarer jeg utmerket godt på egenhånd. Er ikke konrona relatert at jeg ikke får dette til.

Er du i dialog med saksbehandleren(e)? 

Er det privat eller offentlig gjeldsordning? 

Anonymkode: 5cd6c...45f

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes også det høres veldig rart ut at du skal betale et så stort beløp i en sum istedet for å fordele det ut månedlig.

Hva med å ta kontakt med de som har arrangert gjeldsorndningen, forklare situasjonen og be om månedlige avdrag som er innenfor det du klarer å betale?

Anonymkode: bf629...bdf

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes også det høres veldig rart ut at du skal betale et så stort beløp i en sum istedet for å fordele det ut månedlig.

Hva med å ta kontakt med de som har arrangert gjeldsorndningen, forklare situasjonen og be om månedlige avdrag som er innenfor det du klarer å betale?

Dette er helt normalt.

Skrevet

Hvis vilkårene /inntekta eller utgiftene har endret seg må du ta kontakt med namsmannen. Men har du selv brutt avtalen er løpet kjørt i de fleste tilfellene. Da ville jeg spart opp og betalt de kreditorene som står mest på krava. Men først, ta kontakt. Du kan ev. be om at perioden for gjeldsordning blir forlenget, men hvor stor sjanse det er for gjennomslag vet jeg ikke. 

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/endring-av-gjeldsordning/

Skrevet

Huff... jeg må søke gjeldsordning snart så har ikke svar på spørsmålet ditt men kan jeg spørre hvorfor du fikk 7år? 

Men som flere andre sier,  du må ta kontakt med namsmannen å få beløpene justert

Anonymkode: c6333...66b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Huff... jeg må søke gjeldsordning snart så har ikke svar på spørsmålet ditt men kan jeg spørre hvorfor du fikk 7år? 

Men som flere andre sier,  du må ta kontakt med namsmannen å få beløpene justert

Man får 7 år totalt. 5 på GO og 2 års etterperiode.

Om lånekassen er inne i bildet, er det vanlig at disse krever 7 år på selve GO også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man får 7 år totalt. 5 på GO og 2 års etterperiode.

Om lånekassen er inne i bildet, er det vanlig at disse krever 7 år på selve GO også.

Etterperioden er vel bare hvis man plutselig "får" store summer penger som lottogevinst å arv?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Etterperioden er vel bare hvis man plutselig "får" store summer penger som lottogevinst å arv?

Ja. Som regel enkeltutbetalinger over 1G. Men kan og være annet.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å faktisk lære seg å SETTE AV penger på en egen konto hver måned til kreditorene?? Man må lære seg å styre penger, ikke bare bruke til det er tomt.

Anonymkode: f98a1...1d9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva med å faktisk lære seg å SETTE AV penger på en egen konto hver måned til kreditorene?? Man må lære seg å styre penger, ikke bare bruke til det er tomt.

Det er slik det skal foregå.

Skrevet

Men det er jo derfor vedkommende er under gjeldsordning, fordi de ikke får til dette. Synes det høres ut som et dårlig opplegg, at folk som ikke har greid å disponere penger på en fornuftig måte tidligere, plutselig skal lære seg det under gjeldsordning. 

Anonymkode: 13d2d...651

• Liker 6
Skrevet

Hei

Ja jeg er kjent med at det har vært noen som ikke har klart å overholde ordningen.

Den ene ga rett og slett F. En annen skjønte faktisk ikke hva gjeldsordning gikk ut på.

I den sist nevnte saken sviktet namsmannen sin lovpålagte plikt. Dette fremkommer i gol, andre ledd (avsnitt)

§ 2-2. Namsmannens veiledningsplikt

Namsmannen skal sørge for at skyldneren får den veiledning denne trenger for å kunne gjennomføre en gjeldsforhandling, utforme et forslag til gjeldsordning som ligger innenfor lovens rammer, og i tilfelle begjære tvungen gjeldsordning.

Namsmannen skal forsikre seg om at skyldneren har forstått hvordan den foreslåtte gjeldsordningen skal gjennomføres. Dersom forslaget ikke er utformet som nevnt i § 4-2 tredje ledd første punktum, skal namsmannen sørge for nødvendig oppfølging og kontroll av gjeldsordningens gjennomføring.

Jeg har fulgt med på tråden din noen dager, og stusser litt over den gjeldsordningen du har fått.

Du sier at du skal «…jeg ikke kommer å klare neste innbetaling til våren på ca 100 000 kr.»

Den eneste grunnen til at jeg kan se at du skal kun ha en innbetaling pr år er at du har svært varierende inntekt.

Det vanlig er at en gjeldsordning går ut på at skyldner skal betale inn et fast beløp hver måned under hele gjeldsordningsperioden.

Dette følger av gol tredje ledd (avsnitt) hvor det heter:

«§ 4-2.Hva en frivillig gjeldsordning kan gå ut på

Forslaget skal inneholde en fast angivelse av eventuelt beløp som skal betales til fordringshaverne hver betalingstermin. Beløpet skal være fast angitt gjennom hele gjeldsordningsperioden,…»

For meg kan det se ut som om du har fått en gjeldsordning, som ikke er korrekt, eventuelt at namsmannen ikke har fulgt opp på korrekt måte.

Uansett så er det noen klokker som ringer, når det gjelder din sak.

Hvis du ikke rett og slett har gitt F i å følge gjeldsordningen og sette av penger hver mnd, vel da er det, slik jeg oppfatter din gjeldsordning, noe klin galt.

Hvis du kan oppgi hva som er grunnen til at du ikke kan betale slik du sier, vil det med stor sannsynlighet kunne gi en pekepinn om hva som kan være galt med din gjeldsordning.

Andre bemerkninger

En gjeldsordning har en 3 – tredelt hensikt, formål.

1)      Hindre at skyldner blir et permanent problem i det sosiale hjelpeapparatet.

2)      Få kontroll over sin økonomi

3)      Lære privat økonomi, og hvordan det fungerer, bl.a. ved å føre regnskap og budsjett

En innskriver skriver svarer «Dette er helt normalt.» på bemerkningen:

«Jeg synes også det høres veldig rart ut at du skal betale et så stort beløp i en sum istedet for å fordele det ut månedlig.

Hva med å ta kontakt med de som har arrangert gjeldsorndningen, forklare situasjonen og be om månedlige avdrag som er innenfor det du klarer å betale?»

Hvis du mener at det er normalt å innbetale noen få beløp i løpet av en gjeldsordning, så er det ikke korrekt.

En annen innskriver sier: «Etterperioden er vel bare hvis man plutselig "får" store summer penger som lottogevinst å arv?»

Etterperioden reguleres av

§ 6-2.Omgjøring, opphevelse og tilsidesettelse av en gjeldsordning på begjæring av en fordringshaver

Fjerde ledd (avsnitt) heter det

«Dersom skyldneren innen to år etter gjeldsordningsperiodens utløp mottar arv, gevinst eller liknende av betydelig omfang, kan retten, på begjæring av en fordringshaver, hvis krav er omfattet av gjeldsordningen, sette gjeldsordningen helt eller delvis til side i den utstrekning skyldnerens økonomi og hensynet til fordringshaverne tilsier det. Gjeldsordningen kan ikke settes til side på grunn av gevinst som skyldes verdiøkning på bolig.»

Mulig jeg misforstår, men den perioden er på 2 – nettopp for å fange opp slike ting som arv, gave eller gevinst.

Håper jeg har brakt til torgs litt avklaringer.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det er jo derfor vedkommende er under gjeldsordning, fordi de ikke får til dette. Synes det høres ut som et dårlig opplegg, at folk som ikke har greid å disponere penger på en fornuftig måte tidligere, plutselig skal lære seg det under gjeldsordning. 

Anonymkode: 13d2d...651

Ikke alle som har gjeldsordning har havnet der fordi de ikke klarer styre egen økonomi. Etter boligkrakket i 1987 var rentene skyhøye, og mange måtte selge bolig med tap. Jeg var en av dem. Kjøpte bolig i ung alder. Folk solgte leiligheter i Oslo til 1 krone (pluss fellesgjeld). Renta lå på 14-15 prosent. Det gjorde ikke jeg, men solgte med betydelig tap. 

Siste året av ordningen fikk jeg en høy utbetaling, en ekstra jobb jeg egentlig kunne ha utsatt til jeg var ferdig. Da kunne jeg beholdt alle pengene selv, men penger er ikke alt og gleden ved å utføre jobben var større. Fikk beholde 40 prosent selv. (Det var en del av det vi ble enige om under forhandlingene)

Sier dette fordi utsagn om at alle som har gjeldsordning ikke har økonomisk styring ofte er feil.

• Liker 4
Skrevet
TBergh skrev (12 timer siden):

Hei

Ja jeg er kjent med at det har vært noen som ikke har klart å overholde ordningen.

Den ene ga rett og slett F. En annen skjønte faktisk ikke hva gjeldsordning gikk ut på.

I den sist nevnte saken sviktet namsmannen sin lovpålagte plikt. Dette fremkommer i gol, andre ledd (avsnitt)

§ 2-2. Namsmannens veiledningsplikt

Namsmannen skal sørge for at skyldneren får den veiledning denne trenger for å kunne gjennomføre en gjeldsforhandling, utforme et forslag til gjeldsordning som ligger innenfor lovens rammer, og i tilfelle begjære tvungen gjeldsordning.

Namsmannen skal forsikre seg om at skyldneren har forstått hvordan den foreslåtte gjeldsordningen skal gjennomføres. Dersom forslaget ikke er utformet som nevnt i § 4-2 tredje ledd første punktum, skal namsmannen sørge for nødvendig oppfølging og kontroll av gjeldsordningens gjennomføring.

Jeg har fulgt med på tråden din noen dager, og stusser litt over den gjeldsordningen du har fått.

Du sier at du skal «…jeg ikke kommer å klare neste innbetaling til våren på ca 100 000 kr.»

Den eneste grunnen til at jeg kan se at du skal kun ha en innbetaling pr år er at du har svært varierende inntekt.

Det vanlig er at en gjeldsordning går ut på at skyldner skal betale inn et fast beløp hver måned under hele gjeldsordningsperioden.

Dette følger av gol tredje ledd (avsnitt) hvor det heter:

«§ 4-2.Hva en frivillig gjeldsordning kan gå ut på

Forslaget skal inneholde en fast angivelse av eventuelt beløp som skal betales til fordringshaverne hver betalingstermin. Beløpet skal være fast angitt gjennom hele gjeldsordningsperioden,…»

For meg kan det se ut som om du har fått en gjeldsordning, som ikke er korrekt, eventuelt at namsmannen ikke har fulgt opp på korrekt måte.

Uansett så er det noen klokker som ringer, når det gjelder din sak.

Hvis du ikke rett og slett har gitt F i å følge gjeldsordningen og sette av penger hver mnd, vel da er det, slik jeg oppfatter din gjeldsordning, noe klin galt.

Hvis du kan oppgi hva som er grunnen til at du ikke kan betale slik du sier, vil det med stor sannsynlighet kunne gi en pekepinn om hva som kan være galt med din gjeldsordning.

Andre bemerkninger

En gjeldsordning har en 3 – tredelt hensikt, formål.

1)      Hindre at skyldner blir et permanent problem i det sosiale hjelpeapparatet.

2)      Få kontroll over sin økonomi

3)      Lære privat økonomi, og hvordan det fungerer, bl.a. ved å føre regnskap og budsjett

En innskriver skriver svarer «Dette er helt normalt.» på bemerkningen:

«Jeg synes også det høres veldig rart ut at du skal betale et så stort beløp i en sum istedet for å fordele det ut månedlig.

Hva med å ta kontakt med de som har arrangert gjeldsorndningen, forklare situasjonen og be om månedlige avdrag som er innenfor det du klarer å betale?»

Hvis du mener at det er normalt å innbetale noen få beløp i løpet av en gjeldsordning, så er det ikke korrekt.

En annen innskriver sier: «Etterperioden er vel bare hvis man plutselig "får" store summer penger som lottogevinst å arv?»

Etterperioden reguleres av

§ 6-2.Omgjøring, opphevelse og tilsidesettelse av en gjeldsordning på begjæring av en fordringshaver

Fjerde ledd (avsnitt) heter det

«Dersom skyldneren innen to år etter gjeldsordningsperiodens utløp mottar arv, gevinst eller liknende av betydelig omfang, kan retten, på begjæring av en fordringshaver, hvis krav er omfattet av gjeldsordningen, sette gjeldsordningen helt eller delvis til side i den utstrekning skyldnerens økonomi og hensynet til fordringshaverne tilsier det. Gjeldsordningen kan ikke settes til side på grunn av gevinst som skyldes verdiøkning på bolig.»

Mulig jeg misforstår, men den perioden er på 2 – nettopp for å fange opp slike ting som arv, gave eller gevinst.

Håper jeg har brakt til torgs litt avklaringer.

Med vennlig hilsen

TBergh

Takk for utfyllende svar. Jeg har samme lønn hver måned, men ikke fast jobb. Fast vikariat og har hatt det stund. Har fått budsjett jeg skal følge, men jeg er i den situasjonen med gjeldsordning pga at jeg ikke klarer å styre økonomi. Begynte med studielån og forbrukslån når jeg var 18 år og så ballet det på seg. For meg er det uoverkommelig å sette av så mye penger på konto å bare la det stå når jeg ser at ungene trenger nye klær osv. Da klarer jeg det bare ikke.

Dette har vært et år med en del ekstra utgifter og mannen har også havnet i økonomisk uføre nå. At jeg skal betale inn ca 100 000 kr i året stemmer overens med lønn og livsoppholdsatser, men jeg klarer virkelig ikke å ha så mye penger på konto.  Kommer nok å bli dømt nedenom og hjem her nå, men sånn er det. Vokste opp med foreldre som ikke hadde en krone til noe så når jeg ble myndig ville jeg kjøpe alt jeg kom over..  så har ikke helt kontroll kan man vel si. Røykte også når jeg fikk ordningen og det var det egentlig ikke tom for i min nye økonomi, men klarte ikke slutte før for 3 måneder siden.

Vet ikke hvorfor jeg har årlig innbetaling og ikke månedlig. Viste ikke at det var et alternativ. 

Skrevet
On 12/6/2020 at 11:51 AM, AnonymBruker said:

Det er ikke rart i det hele tatt, det er normalen. Det er slik det foregår. 

Hvor mye mangler du da? Alt, eller en liten prosent? 

Hva er årsaken til at du mangler? Endringer, eller overforbruk? 

Det er drit kjipt om du må bryte, du får det neppe på ny. Det blir trekk til spetakkelet er borte vekk, du har ingrnting å forhandle med. 

7 år var vanvittig lenge, den bør ned til 5, det er lenge nok. 

Du er over det snart. Ville faktisk søkt lån hos sosialtjenesten om du ikke har foreldre til å hjelpe deg ut av dette.

Du har jobbet bra på. Ta kontakt med namsmannen, smør tykt på om uforutsette utgifter, få med legeerklæringer om psykisk helse, hva pokker du måtte trenge, bare ikke bryt. 

Du har ALT å vinne på dialog. Det er ingen reell hjelp å få om du bryter, bortsett fra kanskje Norsk Tipping 🤯

Dette klarer du!

Anonymkode: 37836...864

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...