Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er prøvere selvom jeg studerer. Vi ser både fordeler og ulemper med det. Vi bor i et rekkehus og jeg er ferdig utdannet sommeren 2022. Vi har allerede en sønn født i 2017. Og vi ønsker å flytte i enebolig, ved skolekretsen til barnehagen han går i. 

Men hvor mye vil et barn til trekke ned på et huslån?

Vi vil ha en samlet inntekt på minst 900 000, når jeg er ferdig utdannet. Og forhåpentligvis en egenkapital på 900 000 (dersom boligmarked holder seg frem til da).

Billånene vil være betalt ned, og vi ønsker å kjøpe noe i prisklassen 4 - 4,5 mill, da hus under fire mill ofte ender i syke budrunder og de over ofte går noe under.

Per dags dato så får vi låne 3 mill uten foreldre og 3,8 med foreldre.

Vil et nytt barn senke lånet med 500 000? Jeg synes å ha lest det et sted.

Endret av Møysa
Skrevet

Det må du nesten spørre banken om 🙈

Selv er vi i samme situasjon. Har en 70 kvadrat leilighet nå. Grei plass til oss 2, og et soverom nr2 som mini kan bo i littegranne, om vi ikke finner noe større før jeg blir gravid og får baby. 

Leter etter enebolig, og kan få lån inntil 4,7 med hjelp av mine foreldre. Vi har lønn som kan holde et lån på over 6, sier banken, men det er egenkapitalen som stopper oss fra å låne høyere. 

Tanken har ikke falt meg inn engang om banken har noenting som helst å gjøre med om jeg venter barn eller ikke. Vi bruker jo ikke akkurat BSU pengene mine på babyutstyr 😅 og all egenkapitalen vi har utenom BSU er i leiligheten vi har. Blir frigjort først ved salg. 😉

Skrevet

En del banker trekker fra 100 000 av inntekten deres pr barn.

Anonymkode: df3ba...4d4

Skrevet

Barn vil nok som regel føre til at man kan ta opp et noe lavere lån, ja. Bankene tar vel ofte utgangspunkt i SIfos beregninger for et referansebudsjett og der er barn en relativt stor budsjettpost.

Par uten barn, med samlet inntekt på 800.000, 1 million, og 1,2 millioner kroner