Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er prøvere selvom jeg studerer. Vi ser både fordeler og ulemper med det. Vi bor i et rekkehus og jeg er ferdig utdannet sommeren 2022. Vi har allerede en sønn født i 2017. Og vi ønsker å flytte i enebolig, ved skolekretsen til barnehagen han går i. 

Men hvor mye vil et barn til trekke ned på et huslån?

Vi vil ha en samlet inntekt på minst 900 000, når jeg er ferdig utdannet. Og forhåpentligvis en egenkapital på 900 000 (dersom boligmarked holder seg frem til da).

Billånene vil være betalt ned, og vi ønsker å kjøpe noe i prisklassen 4 - 4,5 mill, da hus under fire mill ofte ender i syke budrunder og de over ofte går noe under.

Per dags dato så får vi låne 3 mill uten foreldre og 3,8 med foreldre.

Vil et nytt barn senke lånet med 500 000? Jeg synes å ha lest det et sted.

Endret av Møysa
Skrevet

Det må du nesten spørre banken om 🙈

Selv er vi i samme situasjon. Har en 70 kvadrat leilighet nå. Grei plass til oss 2, og et soverom nr2 som mini kan bo i littegranne, om vi ikke finner noe større før jeg blir gravid og får baby. 

Leter etter enebolig, og kan få lån inntil 4,7 med hjelp av mine foreldre. Vi har lønn som kan holde et lån på over 6, sier banken, men det er egenkapitalen som stopper oss fra å låne høyere. 

Tanken har ikke falt meg inn engang om banken har noenting som helst å gjøre med om jeg venter barn eller ikke. Vi bruker jo ikke akkurat BSU pengene mine på babyutstyr 😅 og all egenkapitalen vi har utenom BSU er i leiligheten vi har. Blir frigjort først ved salg. 😉

Skrevet

En del banker trekker fra 100 000 av inntekten deres pr barn.

Anonymkode: df3ba...4d4

Skrevet

Barn vil nok som regel føre til at man kan ta opp et noe lavere lån, ja. Bankene tar vel ofte utgangspunkt i SIfos beregninger for et referansebudsjett og der er barn en relativt stor budsjettpost.

Par uten barn, med samlet inntekt på 800.000, 1 million, og 1,2 millioner kroner

Par med to barn på 10 år, med samlet inntekt på 600.000, 800.000, 1 million, og 1,2 millioner kroner

https://www.smartepenger.no/lan/302-dette-laner-banken-deg-til-boliglan

Men som med mye annet foretar de individuelle vurderinger. Hvis dere kan vise at dere over tid bruker mindre penger enn f.eks. Sifo eller banken selv anslår, så vil nok mange banker låne dere mer allikevel.

Anonymkode: 3a156...099

Skrevet
Niny skrev (6 minutter siden):

Selv er vi i samme situasjon. Har en 70 kvadrat leilighet nå. Grei plass til oss 2, og et soverom nr2 som mini kan bo i littegranne, om vi ikke finner noe større før jeg blir gravid og får baby. 

Leter etter enebolig, og kan få lån inntil 4,7 med hjelp av mine foreldre. Vi har lønn som kan holde et lån på over 6, sier banken, men det er egenkapitalen som stopper oss fra å låne høyere. 

Tanken har ikke falt meg inn engang om banken har noenting som helst å gjøre med om jeg venter barn eller ikke. Vi bruker jo ikke akkurat BSU pengene mine på babyutstyr 😅 og all egenkapitalen vi har utenom BSU er i leiligheten vi har. Blir frigjort først ved salg. 😉

Et barn eller flere, koster mer. Så en utgift post banken tar høyde for.

Skrevet

Jeg var overrasket over hvor lite et barn hadde å si 😅 Vi hadde lyst å oppgradere fra leilighet til rekkehus da jeg ble gravid, og tenkte det var lurt å gjøre det før barnet ble født med tanke på lån. Så vi gjorde alt vi kunne og var med i flere budrunder på våren, uten å få napp. Etter baby ble født forventet vi at boligdrømmen skulle gå i vasken, men neida. I følge bankdama utgjorde det ingen forskjell på den lånesummen vi ønsket oss. 

Vi fikk dermed ta opp boliglån på ca 4.3 millioner, hadde nesten 800 000 i egenkapital og med 1 bil og 1 barn. Ca 1,2 million i samlet inntekt. 

Skrevet

Av det jeg har lest så er normalen å trekke fra 50 000 per år, lånetid på 25 år* 50 000

så kommer bil, studielån utenom 

men husk at banken alltid kan vike.

sjekket lånekalkulator nå å vi hadde ifølge den fått 500 000 mindre i lån bare basert på 1 barn i barnehage alder

Anonymkode: 879cc...821

Skrevet
Kassiopeia8 skrev (1 time siden):

Jeg var overrasket over hvor lite et barn hadde å si 😅 Vi hadde lyst å oppgradere fra leilighet til rekkehus da jeg ble gravid, og tenkte det var lurt å gjøre det før barnet ble født med tanke på lån. Så vi gjorde alt vi kunne og var med i flere budrunder på våren, uten å få napp. Etter baby ble født forventet vi at boligdrømmen skulle gå i vasken, men neida. I følge bankdama utgjorde det ingen forskjell på den lånesummen vi ønsket oss. 

Vi fikk dermed ta opp boliglån på ca 4.3 millioner, hadde nesten 800 000 i egenkapital og med 1 bil og 1 barn. Ca 1,2 million i samlet inntekt. 

Synes ikke det var rart så fremt dere ikke har enormt med studie gjeld, deres lån ligger godt under hva boliglånkalkulator tilsier dere kunne ha fått med den lønnen og EK

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Synes ikke det var rart så fremt dere ikke har enormt med studie gjeld, deres lån ligger godt under hva boliglånkalkulator tilsier dere kunne ha fått med den lønnen og EK

Neida, men jeg mente bare at det er ikke sikkert barna har så mye å si på totalen. Vi var forberedt på at de kom til å trekke oss kjempemasse 🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

En del banker trekker fra 100 000 av inntekten deres pr barn.

Anonymkode: df3ba...4d4

Oh shit, da ligger vi tynt ann. Da blir det jo inntekt på 700 000 x 5 = 3,5 mill....

Skrevet
Niny skrev (15 timer siden):

Hvor mye lønn har dere, hvis banken mener at dere kan betjene et lån på over 6 mill?

Skrevet
Møysa skrev (1 minutt siden):

Hvor mye lønn har dere, hvis banken mener at dere kan betjene et lån på over 6 mill?

Jeg ligger på ca 450-500, og min samboer ligger på ca 600-650 + faste tillegg (mener jeg å huske 🤔) Banken sier hvertfall at det kun er egenkapitalen som stopper oss. 

Skrevet
Niny skrev (3 minutter siden):

Jeg ligger på ca 450-500, og min samboer ligger på ca 600-650 + faste tillegg (mener jeg å huske 🤔) Banken sier hvertfall at det kun er egenkapitalen som stopper oss. 

Så da havner dere på ca 1100 og kunne betjent et lån på 6 mill.

mens Kassi hadde inntekt på 1,2 og fikk 4,3.

Kassiopeia8 skrev (13 timer siden):

Så da er det nok på grunn av egenkapitalen for dere begge.

Tror nok det er individuelle forskjeller i bankene også. Blir veldig forvirret av 5 ganger årsinntekt regelen og at det trekkes fra 500 000kr fra total lånesum per barn. Veldig rart at noen (tydeligvis smarte mennesker som klarer vente med å få barn) kan kjøpe bolig og så få barn i ettertid. De får jo høyere lån, men bedre bolig da. I dette ville markedet, som det har har fortsatt med til tross for korona.

Oppussingsobjekter går jo langt over prisantydning her i Moss.

Skrevet (endret)
Møysa skrev (6 minutter siden):

Så da havner dere på ca 1100 og kunne betjent et lån på 6 mill.

mens Kassi hadde inntekt på 1,2 og fikk 4,3.

Så da er det nok på grunn av egenkapitalen for dere begge.

Faste lønnstillegg blir også telt med under lønn som vi kan regne lån utifra. Der er jeg usikker hvor mye han har..

Per nå kan vi låne inntil 4,7, og det med et fullfinansiert lån på leiligheten vi bor i nå 😉

Har også 2 biler med lån på, så føler vi har fått en fin sum å låne for. 

Endret av Niny
Tilleggsinfo
Skrevet

Det er nok veldig spørs hvilken bank man er medlem i, og hvor lenge. Jeg husker vi fikk 1 million mer i boliglån i Sparebank1 enn i DnB som mente at de trekker fra 1 mill pr barn. 
og i tillegg jo lenger man er medlem i Sparebank1, jo bedre rente får du og jo bedre lån får du, for hvis du bruker pengene dine fornuftig, så ser de det. 
anbefaler å høre med forskjellige banker når man søker lån, for det har som sagt mye å si. 

Anonymkode: 2a763...582

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...