Gå til innhold

Har 155 i hvilepuls nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har 155 i hvilepuls nå, pulsen varierer fra 180 til 130 men oftest midt i mellom. Jeg merker også at pulsen er svært høy da jeg trykker med tommelen på siden av halsen så klokka sier nok riktig puls. Har ikke gjort noe som skal tilsi denne pulsen, er det farlig, bør jeg ringe legevakten? 

Anonymkode: 4de55...ea7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler du deg dårlig da? Det er nok ikke bra å ha høy hvilepuls over tid, men om du fokuserer mye på det og begynner å stresse vil jo det også øke pulsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har 155 i hvilepuls nå, pulsen varierer fra 180 til 130 men oftest midt i mellom. Jeg merker også at pulsen er svært høy da jeg trykker med tommelen på siden av halsen så klokka sier nok riktig puls. Har ikke gjort noe som skal tilsi denne pulsen, er det farlig, bør jeg ringe legevakten? 

Anonymkode: 4de55...ea7

Er det deg igjen? Har ikke du hatt høy hvilepuls i et halvt år nå? Sist gadd du ikke ringe legevakta, men kom bare med ørti unnskyldninger for å la være.

Blir du dårlig eller uvel, ring legevakta.
Fortsetter den høye pulsen uten at du ellers føler deg dårlig, kontakt fastlegen på mandag og få hastetime.

Anonymkode: 6d250...129

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke hvilepuls nå. Hvilepuls er pulsen du har når du sover, eller akkurat har våknet FØR du står opp eller gjør noe. Du har bare høy puls fordi er engstelig. Hvis du fortsetter sånn og går på KG blir du bare psykere. Slutt å google, slutt å hause opp deg selv og slutt å skrive på KG. Gå til legen din og få henvisning til psykolog

Anonymkode: a0566...8e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke måle pulsen med tommelen, da du kan kjenne puls derfra også og dermed telle "dobbelt".

Mål med peke- og langfingeren. Hvis du har såpass høy puls når du sitter i ro, og du har det ofte, så er det viktig at du kontakter lege. Det sliter på hjertet å gå med så høy puls over tid. Hvis du har 155 i puls når du sitter, tenk hvor høy puls du har når du beveger deg, går tur, husarbeid osv. 

Anonymkode: 8b515...86d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Middelmådig

Det er forsåvidt ikke farlig å ha høy puls over tid med mindre det ikke går over (etter 20-30 min) Tenk selv, når du trener har du jo det. Derimot er det greit å finne ut om det er en underliggende årsak. Dersom dette er angst så er det ikke farlig eller livstruende. Derimot er det ganske vanlig. Men det er ingen her inne som vet hvorfor du har høy puls, kun leger kan finne det ut. 

Prøv å legge litt is eller kaldt vann i et glass på halsen, det kan hjelpe litt. Om du ellers føler deg fin, vent litt og se om det går over. Om du føler deg elendig, ring 113. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legevakten og spør. Dette var ganske høyt, jeg har så høy puls når jeg er i fysisk aktivitet. Hvilepuls mellom 60 og 115. 

Anonymkode: fe49e...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du ikke ringe legevakten for dette her, med mindre du føler deg uvel og dette har oppstått akutt, og du ikke er kjent med det fra før av, og du ikke ser noen grunn til det (som angst).

Hvis jeg skulle ringt legevakten hver gang jeg hadde 150 i hvilepuls hadde de blitt meget lei av meg.

Dra til legen for en konsultasjon.

Anonymkode: 59776...cad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ring legevakten og spør. Dette var ganske høyt, jeg har så høy puls når jeg er i fysisk aktivitet. Hvilepuls mellom 60 og 115. 

Anonymkode: fe49e...7b6

Mener du at du har hvilepuls mellom 60 og 115(!)  ?

Anonymkode: 83500...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du at du har hvilepuls mellom 60 og 115(!)  ?

Vanlig hvilepuls ligger mellom 40-100. Men hvilepuls er ikke puls når du sitter. Det er pulsen du har når du sover eller akkurat har våknet og ikke rørt en finger. Det forstår ikke folk

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du skal ikke måle pulsen med tommelen, da du kan kjenne puls derfra også og dermed telle "dobbelt".

Mål med peke- og langfingeren. Hvis du har såpass høy puls når du sitter i ro, og du har det ofte, så er det viktig at du kontakter lege. Det sliter på hjertet å gå med så høy puls over tid. Hvis du har 155 i puls når du sitter, tenk hvor høy puls du har når du beveger deg, går tur, husarbeid osv. 

Bullshit. Hvis man tar ordentlig på pulsåren, så vil følelsen av det blodtrykket være 10 ganger så kraftig som den lille pulsen man eventuelt kjenner fra tommelen. Om man er så dum at man klarer å kødde til en så enkel test så burde man heller dra til legevakta så de kan sjekke.

Anonymkode: a664d...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vanlig hvilepuls ligger mellom 40-100. Men hvilepuls er ikke puls når du sitter. Det er pulsen du har når du sover eller akkurat har våknet og ikke rørt en finger. Det forstår ikke folk

Kan normal hvilepuls rett etter at man har våknet være helt opp til 100 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Normal hvilepuls er mer mellom 50 og 80. Med mindre man er toppidrettsutøver bør man sjekkes om man har hvilepuls på 40 og samme hvis hvilepulsen er på 100 over tid. Puls over 100 kalles takykardi, og skal sjekkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Bullshit. Hvis man tar ordentlig på pulsåren, så vil følelsen av det blodtrykket være 10 ganger så kraftig som den lille pulsen man eventuelt kjenner fra tommelen. Om man er så dum at man klarer å kødde til en så enkel test så burde man heller dra til legevakta så de kan sjekke.

Anonymkode: a664d...21f

Vel, det er det jeg alltid har blitt fortalt og lest. Jeg har selv utfordring med for høy puls og har blitt målt pulsen av jevnlig av fastlegen, leger på sykehuset og flere sykepleiere - ingen av dem bruker tommelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel, det er det jeg alltid har blitt fortalt og lest. Jeg har selv utfordring med for høy puls og har blitt målt pulsen av jevnlig av fastlegen, leger på sykehuset og flere sykepleiere - ingen av dem bruker tommelen. 

Nei, men det er noe annet å selv kjenne med egen tommel i halsen. Når man sjekker ved håndleddet slik man som oftest gjør så skal en bruke peke og langefinger fordi pulsen i tommelen kan kjennes like sterk som pulsen på håndleddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...