AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #1 Skrevet 5. desember 2020 Stusser litt på korona reglene ift fødsel. Der jeg fødte for 3 år siden ønsket de ikke å sjekke åpning før det var helt nødvendig. Er egentlig like greit, for det er jo ikke kritisk å skjelke åpning hele tiden heller. Jeg kom inn på fødeavdeling med 8 cm. Hvordan praktiseres dette nå? Skjekker de hver 3 time eller noe slikt? Vurderer de det etter smertepåvirkning? Skal føde igjen snart og har høy smerteterskel. Ønsker heller ikke unødvendige undersøkelser. Anonymkode: 9c1cb...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #2 Skrevet 5. desember 2020 Ble sjekket da jeg kom inn på føden og deretter ganske jevnlig. Husker ikke helt tidsintervallene her, men med noen timers mellomrom og ved forandring i formen min. Fikk alltid spørsmål om jeg ønsket at de skulle undersøke og svarte ja til dette. Du trenger nok ikke å undersøkes ofte hvis du ikke vil. Anonymkode: e8547...c4b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #3 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ble sjekket da jeg kom inn på føden og deretter ganske jevnlig. Husker ikke helt tidsintervallene her, men med noen timers mellomrom og ved forandring i formen min. Fikk alltid spørsmål om jeg ønsket at de skulle undersøke og svarte ja til dette. Du trenger nok ikke å undersøkes ofte hvis du ikke vil. Anonymkode: e8547...c4b Hmm, ja. Satser på at det blir som sist. At jeg venter til jeg har ordentlige smerter og kommer inn på føden med en gang 😅 kjipt om far må sitte timesvis i bilen å vente på meg. Vi bor 2,5 timer fra sykehuset, så han kan ikke akkurat kjøre hjem å vente. Anonymkode: 9c1cb...6d3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 Hva er det med helsevesenet , at far ikke får være med under hele fødselen !!!!! ?? Anonymkode: 02aa5...a17 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #5 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er det med helsevesenet , at far ikke får være med under hele fødselen !!!!! ?? Anonymkode: 02aa5...a17 🤦🏽♀️ Anonymkode: 28d4d...cf5 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #6 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er det med helsevesenet , at far ikke får være med under hele fødselen !!!!! ?? Anonymkode: 02aa5...a17 Du forstår da at det er for å minimere trykk på sykehuset? om 300 pasienter konstant skal ha pårørende så blir dette ganske mange som kommer og går! selv jeg soM var innlagt i en uke fikk ikke ha besøk en gang, og i min by er det omtrent ikke smitte. dersom man absolutt ikke vil risikere å føde alene får man vente til corona er ferdig (med mindre man blir uheldig gravid) Anonymkode: 45649...ebf 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #7 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er det med helsevesenet , at far ikke får være med under hele fødselen !!!!! ?? Anonymkode: 02aa5...a17 Helsevesenet mener at far utgjør en enorm smitterisiko før 4 cm, men i det den fødende når disse cm så forsvinner visstnok smitterisikoen på magisk vis og far kan trå til som den enorme støtten den fødende trenger 🤦♀️ De som føder under en pandemi trenger tydeligvis ikke støtte og hjelp av far (eller annen støttespiller) før 4 cm, kun de som føder i normale tider 🤷♀️ Anonymkode: 98e6e...deb 21
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #8 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helsevesenet mener at far utgjør en enorm smitterisiko før 4 cm, men i det den fødende når disse cm så forsvinner visstnok smitterisikoen på magisk vis og far kan trå til som den enorme støtten den fødende trenger 🤦♀️ De som føder under en pandemi trenger tydeligvis ikke støtte og hjelp av far (eller annen støttespiller) før 4 cm, kun de som føder i normale tider 🤷♀️ Anonymkode: 98e6e...deb Jeg kjenner flere som har hatt både to og tre bomturer til føden, før fødselen var skikkelig igang. Det sies at ved 4 cm er fødselen igang, og at det ikke vil stoppe opp. (det kan skje ja.) Sykehuset ønsker rett og slett ikke flere besøk enn nødvendig. Så hold dere hjemme til fødselen er igang, og dere kan være med partner hele tiden. Anonymkode: 53c7b...b33 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #9 Skrevet 5. desember 2020 Lurer også på dette. Jeg kom inn med 4 cm og hadde ikke hatt en eneste rie. Hadde ikke vondt i det hele tatt, og måtte «settes i gang». Er det aktiv fødsel da? Hadde far fått vært med? Skjønner ikke helt disse reglene. Jeg fikk drypp dog, og det gikk fra smertefri til smertehelvete i løpet av minutter. Skjønner ikke hvordan jeg skulle overlevd uten mannen min 🤷🏽♀️ Anonymkode: 18d2c...b9f 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #10 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du forstår da at det er for å minimere trykk på sykehuset? om 300 pasienter konstant skal ha pårørende så blir dette ganske mange som kommer og går! selv jeg soM var innlagt i en uke fikk ikke ha besøk en gang, og i min by er det omtrent ikke smitte. dersom man absolutt ikke vil risikere å føde alene får man vente til corona er ferdig (med mindre man blir uheldig gravid) Anonymkode: 45649...ebf Virkelig?! Du vet at en graviditet tar 9 mnd sant? Jeg har termin i disse tider og ble gravid før første tilfelle av covid. Jeg kunne virkelig ikke forutse at jeg kan risikere å måtte føde på isolat med munnbind dersom jeg hoster litt 🤦♀️ Anonymkode: 60e1f...331 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #11 Skrevet 5. desember 2020 Bare det at en far regnes som en «besøkende» når barnet hans blir født er helt hårreisende. Og då er det barselshotell/barsel etterpå der de ikke har bemannet opp etter at far ble kastet ut, så de ansatte er løper jo så svetten renner. Jeg følte meg tvunget til å dra hjem for å få den hjelpen jeg trengte av min mor og barnets far. Jeg var skitdårlig, men fikk ingen hjelp på sykehuset. Anonymkode: aa678...756 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #12 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Helsevesenet mener at far utgjør en enorm smitterisiko før 4 cm, men i det den fødende når disse cm så forsvinner visstnok smitterisikoen på magisk vis og far kan trå til som den enorme støtten den fødende trenger 🤦♀️ De som føder under en pandemi trenger tydeligvis ikke støtte og hjelp av far (eller annen støttespiller) før 4 cm, kun de som føder i normale tider 🤷♀️ Anonymkode: 98e6e...deb Poenget med regelen er at noen kan gå ukesvis med åpning opp mot 4 cm. Altså kan man ha flere «bomturer» i forkant av faktisk fødsel. Det er å ha med ledsager på disse bomturene som utgjør unødvendig smitterisiko, ikke om far er til stede noen ekstra timer under samme besøk. Har forøvrig stor sympati med de som må være alene på observasjonspost eller barsel i disse tider, selv om jeg forstår at smittevernet veier tungt. Selv ble jeg igangsatt midt under verste nedstengingen pga. alvorlig svangerskapsforgiftning, noe som er en stor fysisk og psykisk belastning, og måtte være på observasjonsposten i fire dager mens vi ventet på aktiv fødsel. Kjempekjipt, men jeg skjønner jo at reglene ikke er der for å straffe meg personlig. Måtte forøvrig ligge på dobbeltrom og var redd for smitte selv (siden blodtrykket var høyt var jeg jo i risikosonen), så takknemmelig for at romkameraten min ikke hadde med seg partner som kunne spasere fritt inn og ut av avdelingen med mulig smitte. Anonymkode: e8547...c4b 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #13 Skrevet 5. desember 2020 Her får far heldigvis være med under hele fødsel og under hele barseloppholdet. Jeg kommer til å være på sykehuset før 4cm og til ungen er født, så jeg får heldigvis ha med far. Anonymkode: 8c4fc...106 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #14 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Poenget med regelen er at noen kan gå ukesvis med åpning opp mot 4 cm. Altså kan man ha flere «bomturer» i forkant av faktisk fødsel. Det er å ha med ledsager på disse bomturene som utgjør unødvendig smitterisiko, ikke om far er til stede noen ekstra timer under samme besøk. Har forøvrig stor sympati med de som må være alene på observasjonspost eller barsel i disse tider, selv om jeg forstår at smittevernet veier tungt. Selv ble jeg igangsatt midt under verste nedstengingen pga. alvorlig svangerskapsforgiftning, noe som er en stor fysisk og psykisk belastning, og måtte være på observasjonsposten i fire dager mens vi ventet på aktiv fødsel. Kjempekjipt, men jeg skjønner jo at reglene ikke er der for å straffe meg personlig. Måtte forøvrig ligge på dobbeltrom og var redd for smitte selv (siden blodtrykket var høyt var jeg jo i risikosonen), så takknemmelig for at romkameraten min ikke hadde med seg partner som kunne spasere fritt inn og ut av avdelingen med mulig smitte. Anonymkode: e8547...c4b Nå er det jo ikke snakk om at far skal kunne gå ut og inn på avdelingen som han vil, men må holde seg på rommet sammen med den fødende. En ting er om man blir lagt inn til observasjon før rier starter, jeg har vært der selv og hadde da selvsagt ikke far tilstede 24/7. Men i det riene starter så mener jeg at far bør få være der. Mange fødende blir lagt inn lenge før 4 cm fordi riene er så harde og vonde at hun skulle vært lenger i forløpet enn cm tilsier og sykehuset mener at hun bør legges inn tidlig, men hun trenger da en støttespiller som er der for henne, ikke bli overlatt til seg med en jordmor som bare er innom og sjekker ståa innimellom. Samme gjelder de som satt i gang, mange der får så harde rier lenge før 4 cm at de strengt tatt trenger en til å støtte seg, men det er likevel inget helsepersonell som har den muligheten til å være der for den fødende så hun blir likevel overlatt til seg selv mye av tiden før far blir ringt etter ved 4 cm, og den fødende kan endelig få den støtten hun trenger. Så lenge far holder seg på rommet med den fødende så utgjør han ingen større smitterisiko enn den fødende selv. Han kan til og med ha på munnbind og holde over 1 m avstand til helsepersonell, noe den fødende ikke kan og dermed utgjør den fødende en enda smitterisiko enn far... Anonymkode: 98e6e...deb 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #15 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå er det jo ikke snakk om at far skal kunne gå ut og inn på avdelingen som han vil, men må holde seg på rommet sammen med den fødende. En ting er om man blir lagt inn til observasjon før rier starter, jeg har vært der selv og hadde da selvsagt ikke far tilstede 24/7. Men i det riene starter så mener jeg at far bør få være der. Mange fødende blir lagt inn lenge før 4 cm fordi riene er så harde og vonde at hun skulle vært lenger i forløpet enn cm tilsier og sykehuset mener at hun bør legges inn tidlig, men hun trenger da en støttespiller som er der for henne, ikke bli overlatt til seg med en jordmor som bare er innom og sjekker ståa innimellom. Samme gjelder de som satt i gang, mange der får så harde rier lenge før 4 cm at de strengt tatt trenger en til å støtte seg, men det er likevel inget helsepersonell som har den muligheten til å være der for den fødende så hun blir likevel overlatt til seg selv mye av tiden før far blir ringt etter ved 4 cm, og den fødende kan endelig få den støtten hun trenger. Så lenge far holder seg på rommet med den fødende så utgjør han ingen større smitterisiko enn den fødende selv. Han kan til og med ha på munnbind og holde over 1 m avstand til helsepersonell, noe den fødende ikke kan og dermed utgjør den fødende en enda smitterisiko enn far... Anonymkode: 98e6e...deb Det du snakker om her er prosesser som er umulig å time. Fra rier starter kan det fortsatt ta dagesvis, og det er ikke kapasitet på sykehusene til at far kan campe på obs-posten, det er i de fleste tilfeller snakk om dobbeltrom i tillegg, trange nok til at man da blir nærkontakt med den man deler rom med. Poenget med 4 cm er at det er da man blir tildelt fødestue, som alltid er enerom og far vil da ikke risikere å smitte andre pasienter. Man kan jo fortsatt mene at det er teit at far ikke får vært med på alt (her er vel ingen uenige i det heller), men før/etter 4 cm spiller altså en stor rolle fordi det avgjør både hvor lang tid fødselen vil ta (4 cm er omtrentlig point of no return - enten kommer ungen i løpet av et relativt lite tidsrom eller så blir den førløst med snitt) og risikoen for å smitte andre (flermannsrom/åpen avdeling vs. fødestuer som er lukket). Anonymkode: e8547...c4b 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #16 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det du snakker om her er prosesser som er umulig å time. Fra rier starter kan det fortsatt ta dagesvis, og det er ikke kapasitet på sykehusene til at far kan campe på obs-posten, det er i de fleste tilfeller snakk om dobbeltrom i tillegg, trange nok til at man da blir nærkontakt med den man deler rom med. Poenget med 4 cm er at det er da man blir tildelt fødestue, som alltid er enerom og far vil da ikke risikere å smitte andre pasienter. Man kan jo fortsatt mene at det er teit at far ikke får vært med på alt (her er vel ingen uenige i det heller), men før/etter 4 cm spiller altså en stor rolle fordi det avgjør både hvor lang tid fødselen vil ta (4 cm er omtrentlig point of no return - enten kommer ungen i løpet av et relativt lite tidsrom eller så blir den førløst med snitt) og risikoen for å smitte andre (flermannsrom/åpen avdeling vs. fødestuer som er lukket). Anonymkode: e8547...c4b Men nå skriver jeg ikke at far skal være på obs-posten, fødende med så sterke og harde rier at de blir lagt inn før 4 cm blir ikke lagt på flermannsrom. Jeg har selv vært på flermannsrom på obs-posten, og der fikk hun jeg delte rom med så harde og sterke rier, at selv om hun knapt nok hadde åpning ble hun flyttet til et eget rom/fødestue da hun naturlig nok ikke hadde noe på et flermannsrom å gjøre. Min søster og ei venninne ble satt i gang, og lå da noen timer på flermannsrom, men så fort riene kom godt i gang ble de flyttet selv om ingen av de hadde 4 cm. Min andre søster hadde et par bomturer til sykehuset, men ble til slutt lagt inn med bare 1 cm fordi riene var så tøffe at de mente hun hadde det bedre på sykehuset enn hjemme. Hun ble naturlig nok ikke lagt på et flermannsrom, og det tok mange timer med harde rier før hun kom til 4 cm. I alle disse tilfellene trengte den fødende en partner til støtte da da jordmor eller barnepleier ikke kan stille opp. Og sykehusene var helt enig i at så klart trenger den fødende det! Men i disse dager mener sykehusene at de fødende ikke trenger det... Nå skal de klare seg alene uansett hvor tøft og vondt de har det. Har du ikke kommet deg til 4 cm, ja da får du klare deg alene frem til da! Anonymkode: 98e6e...deb 4
Rem Skrevet 5. desember 2020 #17 Skrevet 5. desember 2020 Sykt at far ikke får være med før 4cm aktiv fødsel, når sykehusene kan bruke vikarer fra røde land uten at de må i karantene.... Skal føde nå snart. Noen som vet om sykehusene fyller opp 4 mannrom nå i coronatiden? 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #18 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Virkelig?! Du vet at en graviditet tar 9 mnd sant? Jeg har termin i disse tider og ble gravid før første tilfelle av covid. Jeg kunne virkelig ikke forutse at jeg kan risikere å måtte føde på isolat med munnbind dersom jeg hoster litt 🤦♀️ Anonymkode: 60e1f...331 Da gjelder tydeligvis ikke akk. Det deg da... Resten regner jeg med du er oppegående Nok til Å forstå. når er jeg selv gravid av eget valg og har ingen peiling på pm far får være med på hele ,deler eller ingenting. Anonymkode: 45649...ebf
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #20 Skrevet 6. desember 2020 Far fikk ikke komme inn før 6cm åpning her. Sykehusene oppererer med totalt forskjellig praksiss. Fødte for 6 uker siden. Anonymkode: 081cd...2fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå