AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #1 Skrevet 5. desember 2020 Hei, jeg har en litt vrien situasjon med en kollega på jobb. Jeg føler meg ofte utenfor når hun er i rommet, føler hun til dels fryser meg ut, men som samtidig lager et nummer ut av at jeg trekker meg unna sosialt. Her er noen eksempel: (for enkelhetens skyld kalles kollegaen min Sara) Jeg står ved kaffemaskinen å prater med en kollega, la oss kalle henne Hilde, og vi er i ferd med å avslutte praten og gå tilbake på kontorene våre. Sara kommer bort og henvender seg utelukkende til Hilde «ååå jeg kikket på det hotellet dere hadde vært på det så altså såååå flott ut, når på året var dere, vi tenkte å dra i august»....praten begynner mellom Hilde og Sara og jeg blir stående litt sånn til overs. Sara kikker kun på Hilde, og responderer kun når det er Hilde som prater. Jeg gir til slutt opp å få innpass i samtalen, jeg sier at «jeg går inn igjen jeg vi snakkes etterpå». Da kan kollegaen min ble heeeeeelt oppgitt og sier «ååååå så viktig hun skulle være da! Har det visst mye mer travelt enn oss andre.». Men hun sier det akkurat så lavt at jeg ikke skal høre det. Andre ganger kan hun ta opp veldig sånne «venninne-aktige» temaer i lunsjen eller på sosiale sammenkomster typ: hvem man har datet, klint med, utfordringer i parforhold, bryllupsplanlegging, sykdomsgreier osv. Sara har vært godt gift i mange år, jeg har ikke hatt samboer den tiden vi har jobbet sammen og prøver å holde de litt løsere kjærlighetsrelasjonene mine privat. Jeg har ikke behov for å bli nær venninne med de på jobben. Når hun bringer de temaene på banen synes jeg alltid det er litt ubehagelig, siden jeg helst ikke vil ha spørsmål om jeg dater noen om dagen osv. da trekker jeg meg også høflig unna, og da kan jeg få masete kommentarer om at jeg gikk så tidlig fra lunsjen osv. hun har også sagt at hun synes jeg ikke bidrar til det sosiale. Hun skjønner tydeligvis ikke at det er vanskelig for meg å bidra på de temaene hun tar opp. Jeg prøver ofte å skifte samtaletema til TV, faglige ting, nyheter, om folk har gjort noe kjekt i helgen/ferien osv, eller om snakke om hobbyer, men Sara endrer som regel tema tilbake til det hun hadde på agendaen. I tillegg henvender hun seg utelukkende til de andre rundt bordet, og svarer nedlatende når jeg tar ordet. Jeg lever helt fint med at vi alle er ulike og har ulike roller på en arbeidsplass, men blir lei meg når hun kritiserer alt jeg gjør. Det føles som at uansett hva jeg gjør så blir det galt. Har ikke behov for at hun og jeg skal være nære venner, vil bare at hun skal la meg være i fred. Tidligere har jeg tatt opp at hun ofte er nedlatende og nebbete til meg, men hun svarer bare at «det er bare sånn jeg snakker». Føler meg barnslig hvis jeg enda en gang må ta dette opp med henne. Har dere noen tips til min situasjon? Anonymkode: 608c7...d76 2
F0RUM Skrevet 5. desember 2020 #2 Skrevet 5. desember 2020 For en dust! Hun altså, ikke du. Har dessverre ingen gode råd, men ville bare presisere at det ikke er deg det er noe feil med. 4
sommerkroppen Skrevet 5. desember 2020 #3 Skrevet 5. desember 2020 Ta igjen med samme mynt! Når hun begynner sånn i lunsjen og vil ha svar, så sier du bare høyt «vet du, akkurat det har ikke du noe med» svar konkret og kort. Lurer hun på hvorfor du gjør det, så sier du bare at vel, jeg har prøvd å ta opp dette med deg før, uten hell. Nå har jeg ikke lenger noen respekt for deg, så jeg gidder ikke late som lenger. 8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 7 minutter siden, sommerkroppen said: Ta igjen med samme mynt! Når hun begynner sånn i lunsjen og vil ha svar, så sier du bare høyt «vet du, akkurat det har ikke du noe med» svar konkret og kort. Lurer hun på hvorfor du gjør det, så sier du bare at vel, jeg har prøvd å ta opp dette med deg før, uten hell. Nå har jeg ikke lenger noen respekt for deg, så jeg gidder ikke late som lenger. Da blir hun veldig opprørt. Hun er ekstremt nærtagende og vil helst ha ordet og audiensen selv. Har enkelte ganger vært litt direkte mot henne og da går hun inn på kontoret mitt, lukker døren, og sier «sånn finner jeg meg ikke i at du snakker til meg osv». I tillegg så spør hun ikke meg direkte, for hun vet jeg ikke vil snakke om det. Men jeg er redd noen andre på jobb skal spørre. Og hvis jeg da sier «hehe, det vil jeg holde for meg selv» så setter hun i gang «ååååååå når jeg var singel så eeeeeelsket jeg å snakke om sånt» og så babler hun videre om sitt eget datingliv (for flere tiår siden). Anonymkode: 608c7...d76 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #5 Skrevet 5. desember 2020 Ignorer dama heller og sett ned foten skikkelig og så kan du stille henne litt inngående ubehagelige spørsmål tilbake. Finne et par tema du ser hun ikke liker og kjøre over til dem hver gang hun setter i gang plageriet. Anonymkode: be324...94c 2
sommerkroppen Skrevet 5. desember 2020 #6 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da blir hun veldig opprørt. Hun er ekstremt nærtagende og vil helst ha ordet og audiensen selv. Har enkelte ganger vært litt direkte mot henne og da går hun inn på kontoret mitt, lukker døren, og sier «sånn finner jeg meg ikke i at du snakker til meg osv». I tillegg så spør hun ikke meg direkte, for hun vet jeg ikke vil snakke om det. Men jeg er redd noen andre på jobb skal spørre. Og hvis jeg da sier «hehe, det vil jeg holde for meg selv» så setter hun i gang «ååååååå når jeg var singel så eeeeeelsket jeg å snakke om sånt» og så babler hun videre om sitt eget datingliv (for flere tiår siden). Anonymkode: 608c7...d76 Kommer hun inn på kontoret ditt en gang til, så viser du henne døra. Si bare « ditto, jeg gidder heller ikke finne meg i mer dritt ifra deg. Vi trenger ikke like hverandre, men vi kan i det minste oppføre oss som voksne folk. Ikke bland deg opp i mine saker, enkelt og greit.» det er sikkert flere som ikke liker henne, hun høres fryktelig slitsom ut! 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #7 Skrevet 6. desember 2020 Det er tydelig hun ikke vet selv at hun er mindre sosialt begavet. Hun antar at alle skal like det samme som hun selv, og tror altså at andre er interessert i hennes «oversharing» om sitt privatliv? Anonymkode: 96123...094 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #8 Skrevet 6. desember 2020 Du må slutte å trekke deg når hun ypper. Ikke la henne komme unna med det. Ved kaffemaskinen skulle du tatt ordet, lagt ut om ting ved hotellet imens du så på henne, og ikke stoppet før hun ga deg blikkontakt. Så sier du lett "God tur" så går du. Ved lunsjbordet ikke trekk deg/se i bordet, men heller ikke gi info du ikke vil dele. Enten beveg samtalen over på noe annet, hvis det ikke går så gjør det mer direkte "nå ble det veldig mye sladder om private forhold, kanskje vi kan snakke om litt mer passende tema i jobblunsjen". Eller parer med "Mitt privatliv går fint", "Ingenting å fortelle som egner seg her". Eventuelt bit tilbake "du har jo vært gift lenge, hvilke utfordringer gir det er din erfaring? Sextørke, utroskap, er det vanlig?" Hvis hun kommer inn på kontoret ditt for å klage, så svarer du ærlig at du synes hun ofte bevisst ignorerer deg som en hersketeknikk, at lunsjtemaene hennes er svært upassende og uprofesjonelle for jobb, og at du heller ikke liker måten hun behandler deg på". Anonymkode: 9ed91...526 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #9 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis hun kommer inn på kontoret ditt for å klage, så svarer du ærlig at du synes hun ofte bevisst ignorerer deg som en hersketeknikk. Anonymkode: 9ed91...526 Det er dette hun driver med! Hun manipulerer. Spør en annen kollega om de merker det. Eller har du snakket med noen om det? Snakk med en kollega isåfall og be de følge med på det. Hun behagelige manipulerende kollegaen din virker som en sånn sleip slange som kommer til å klare å vri seg unna og bare sette deg ut uansett hva du sier. Med mindre du er en hard konfronterende nøtt som sier akkurat det du mener mens du er iskald og objektiv. Og da mener jeg at du ikke bør ta en slik rolle, men den må bo i deg. At det er en egenskap du allerede har. Men det høres ikke sånn ut. Så jeg syns du skal snakke med en kollega. Be kollegaen legge merke til det. Gjerne bruk litt tid på det og se om du får med deg flere kollegaer. En manipulator må avsløres. Ikke gjør det alene. Anonymkode: 77667...8b1 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #10 Skrevet 6. desember 2020 Meg over: mente *hun ubehagelige manipulerende kollegaen Anonymkode: 77667...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #11 Skrevet 6. desember 2020 Usj, jeg jobbet sammen med ei sånn en gang, heldigvis sluttet hun. Jeg tok det opp med nestlederen vår, som er ei dame, og hun skjønte akkurat hva jeg pratet om for hun hadde også dårlige erfaringer med kollegaen vår, selv om det ikke var på akkurat samme måte som meg. Den gærne dama maste enda om at vi burde finne på noe sammen, med samboerne våre, på fritiden... HELL NO! Det viste seg at dama i tillegg gjorde en dårlig jobb, hadde fått to advarsler, så det var sikkert derfor hun sluttet, før den tredje advarselen kom.. Hun kom stormende inn på kontoret mitt for å sette meg på plass, heldigvis er jeg temmelig hissig. Jeg ba henne om å ryke å reise, sa at jeg ikke ønsket å ha noe med henne å gjøre, men at det går an å oppføre seg høflig på jobb selv om man ikke liker noen. Jeg tror det feiler henne noe, for hun klarte fortsatt ikke å forstå at jeg ikke ville ha noe med henne å gjøre. Anonymkode: 8e886...d64
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #12 Skrevet 6. desember 2020 Ts her. Var ikke noe vits i å spørre om det hotellet for hun presiserte at det var perfekt for PAR. Hun er veldig opptatt av dette med par. Vi har noen sosiale arrangementer med følge og noen uten, og når det nærmer arrangementene med følge er hun veldig opptatt av å presisere at hun «gleder seg SÅNN til å treffe alle sine menn, da blir man liksom bedre kjent med en person når man treffer ektefellen», og «det er såååå gøy at vi skal være mange par!» Jeg er den eneste på arbeidsplassen som ikke har følge, men har alltid deltatt på det sosiale og følt meg inkludert selv om jeg kommer alene. Etter at hun begynte har dette endret seg, nå føler jeg meg ikke velkommen lenger. Anonymkode: 608c7...d76 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #13 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts her. Var ikke noe vits i å spørre om det hotellet for hun presiserte at det var perfekt for PAR. Hun er veldig opptatt av dette med par. Vi har noen sosiale arrangementer med følge og noen uten, og når det nærmer arrangementene med følge er hun veldig opptatt av å presisere at hun «gleder seg SÅNN til å treffe alle sine menn, da blir man liksom bedre kjent med en person når man treffer ektefellen», og «det er såååå gøy at vi skal være mange par!» Jeg er den eneste på arbeidsplassen som ikke har følge, men har alltid deltatt på det sosiale og følt meg inkludert selv om jeg kommer alene. Etter at hun begynte har dette endret seg, nå føler jeg meg ikke velkommen lenger. Anonymkode: 608c7...d76 Da får hun det hun ønsker. Bare gå bort og Finn noen andre å prate med når hun kommer. Anonymkode: 77667...8b1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #14 Skrevet 6. desember 2020 Gå for god gammeldags ignorering😎 Ikke la deg påvirke. Da mister hun makt Anonymkode: 77667...8b1 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #15 Skrevet 6. desember 2020 Hvis det er noen av kollegaene du kommer ekstra godt overens med (si at Hilde er din jobb-bff), så kan du snakke med de om dette. "Hei Hilde, har du lagt merke til at Sara aldri ser på meg når hun kommer inn i samtalen?" For det kan jo godt hende at Hilde har lagt merke til dette, og synes det er like ubehagelig som du gjør, men aner ikke hva hun skal gjøre med det. (Enten sier Hilde "nei, det har jeg ikke lagt merke til (men hun kommer til å gjøre det framover nå som du har påpekt det!)" eller så sier hun seg enig og så har du noen som kan hjelpe deg med dette.) Når hun kommer og bryter seg inn i samtalen som i eksemplet ditt ved kaffemaskinen, kan du avslutte samtalen før hun egentlig kommer i gang ("jaja, back to business Hilde!" og så bare gå din vei). Hun VIL at du skal prøve å få innpass i samtalen (for hvis du ikke prøver, kan hun ikke nekte deg det), så hvis du ikke gidder å spille dette teite fjortisspillet hennes kommer hun nok til å bli ganske så irritert over det. Sånne kommentarer som "så viktig hun skal være da" må du bare overse. Lat som du ikke hører, og oppfør deg som du ikke har hørt det. I lunsjen, MÅ dere alle sammen snakke om samme tema? (Jeg tviler sterkt på at du er den eneste som ikke liker alt dette dating/klining-snakket, selv om de andre ikke sier noe. Antageligvis liker ikke flere av de andre denne styringen av hva som er emne for lunsjpraten.) Henvend deg direkte til en annen kollega, og har en prat om noe helt annet. "Så Bjørn, fikk du solgt bobilen din?" Ikke gjør det høyt og demonstrativt, men som om det er helt normalt at dere snakker om flere ting rundt lunsjbordet. Hvis hun sier "TS, vi snakker vi om hvem Trine klinte med sist lørdag!" prøv å være helt nøytral og bare "åja, ok. Så Bjørn, hvilken pris fikk du for den?" ("Åja, jeg visste ikke at vi bare fikk snakke om en ting om gangen.") Det er definitivt hersketeknikk hun holder på med, så kanskje å google hvordan håndtere det kan gi deg noen gode løsninger. Og så kanskje også google "grey rock," en type metode å håndtere visse typer mennesker på. (Hvor du bare er verdens kjedeligste menneske med verdens kjedeligste svar på alt.) Anonymkode: 6b3c2...69c 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #16 Skrevet 6. desember 2020 Ts igjen. Jeg tror jeg fremstilte henne litt feil med tanke på de lunsjtemaene. Det er mer at hun tar opp sånne tabloide temaer (tenk side2.no eller VGpluss). «Det er nok mange par som kjenner at koronaen sliter på forholdet», «det er nok sunt i et forhold at man [sett inn noe helt trivielt som man kan lese i et kvinneblad]», «jeg tror nok ditt og datt blir veldig utfordrende for par». Den teknikken med å snu seg bort og endre tema bruker hun nok hyppig selv når samtalen ikke interesserer henne. Anonymkode: 608c7...d76
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #17 Skrevet 6. desember 2020 Jobbet også med ei slik. Visst jeg stod å pratet med noen så blandet hun seg ofte inn samtalen, men bare prata med vedkommende og ikke meg. Hun vendte ofte seg mer og mer foran meg slik at jeg stod utenfor (altså bak hennes rygg 😂🙄). Dette merket flere, og syntes det begynte nesten å bli morsomt. Tilslutt overså jeg henne totalt. Jeg hilste ikke på henne eller noe slik på morgning og ignorerte henne helt. Tilslutt begynte hun å henvende seg til meg osv. Resten husker jeg ikke, jeg slutta i den jobben Anonymkode: a9e48...cc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå