Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer og sluttet på p-piller for en stund siden. Han har aldri nevnt det egentlig, og jeg synes det er litt rart. Vi planla ikke sammen å slutte, det var mer at jeg ønsket å se hvordan jeg ble uten hormoner i kroppen, og han hadde ingen innvendinger. Snakket om det et halvt år før jeg tok siste pilla, så det var ikke noe som skjedde brått. Samtidig nevnte jeg det med jevne mellomrom for å gjøre han obs på at det er ikke lenge til vi ikke er trygge lenger. Men han har aldri sagt noe mer om det enn ja og ha. Det er fare for at det kan bli baby siden jeg ikke lenger går på pilla, så synes liksom det er litt rart han ikke snakker om det.

Hvordan var din kjæreste når du sluttet på prevensjon?

(Spørsmålet er litt rettet til dere som ikke snakket om å begynne aktivt å lage baby, men som bare slutta på grunn av andre grunner, og ikke gikk over på annen prevensjon. Tar selvfølgelig godt imot kommentarer fra dere andre også!)

Anonymkode: 61037...c25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jamen kjære deg, hva slags forhold er dette? Hvis dere skal lage barn, så må dere jo lære dere å snakke sammen!?

"Hei, nå har jeg jo sluttet på pilla, og i praksis betyr det at dersom vi ikke bruker annen prevensjon vil det si at vi prøver å bli gravide. Hva er dine tanker om det? Jeg har lyst på barn, har du lyst på barn?"

Alle, absolutt alle foreldre bør være involvert i avgjørelsen om å lage et barn!

Anonymkode: 58416...cb3

• Liker 7
Skrevet

Da jeg sa jeg ikke ville gå på pilla med tok han initiativ og begynte å skaffe kondomer selv. Det skulle da bare mangle. Vi gjør det cirka annenhver gang, men det er gratis å bestille så det spiller liksom ingen rolle.

Hvis man bare durer på uten å bry seg om det er trygt eller ikke, så har man absolutt ingenting å grine over dersom dama blir gravid. Tenker jeg.

Anonymkode: a05e5...653

Skrevet

Har en venninne som kjørte den løsningen der. Aner ikke hvordan mannen tok det, men hun er uansett «alene» med alle de tre barna.

Mamma hadde lyst på en til, så hun spurte pappa og da sa han at det ikke spilte noen rolle for han. Da hadde hun ikke så lyst siden hun uansett var «alene» med meg og min søster.

Jeg og mannen min har snakket om å få barn siden vi begynte å date. Så når vi gifter oss så sa vi at vi ikke skulle hoppe av i svingen mer og se hva som skjedde. Så da fikk vi sønnen vår. Denne «prøveperioden»(for barn nr. 2), så har vi diskutert mye. Jeg tok ut spiralen og jeg var veldig klar på at vi hopper av i svingen eller kjøper kondomer til han er klar, for jeg gidder ikke å være alene med to barn å kanskje få en fødselsdepresjon igjen.

Det høres gøy ut å bare ta det som det kommer, men det er lurt å ha med mannen før man sitter i saksa som singel mamma.

Skrevet
Møysa skrev (10 timer siden):

Har en venninne som kjørte den løsningen der. Aner ikke hvordan mannen tok det, men hun er uansett «alene» med alle de tre barna.

Mamma hadde lyst på en til, så hun spurte pappa og da sa han at det ikke spilte noen rolle for han. Da hadde hun ikke så lyst siden hun uansett var «alene» med meg og min søster.

Jeg og mannen min har snakket om å få barn siden vi begynte å date. Så når vi gifter oss så sa vi at vi ikke skulle hoppe av i svingen mer og se hva som skjedde. Så da fikk vi sønnen vår. Denne «prøveperioden»(for barn nr. 2), så har vi diskutert mye. Jeg tok ut spiralen og jeg var veldig klar på at vi hopper av i svingen eller kjøper kondomer til han er klar, for jeg gidder ikke å være alene med to barn å kanskje få en fødselsdepresjon igjen.

Det høres gøy ut å bare ta det som det kommer, men det er lurt å ha med mannen før man sitter i saksa som singel mamma.

Takk for en oppvekkende tekst😊 Jeg har tenkt at sålenge han ikke har noe imot at jeg slutter så synes han det er greit, men det virker ikke sånn på det du skriver. Jeg selv er sånn at jeg «bryr» meg ikke. Jeg er ung nok til at jeg har god tid til å få barn enda, men også voksen nok til å få et barn. Så hvis det skjer så er jeg klar, men hvis det ikke skjer så er ikke det noe nedtur.

Vi kommuniserer godt, men vi tar ikke opp ting som egentlig ikke er et problem, derfor spurte jeg her får å se andres erfaring på dette. Siden dette kan være et problem likevel selv om jeg ikke trodde det, så får jeg ta en god samtale om det.

• Liker 1
Skrevet

Vi ble enig at jeg sluttet på p-pillen å st det har greit jeg ble gravid...2 min i fylla 😂

hadde aldri en baby snakk og prøvde ikke...men så gikk det 3 år så tenkte vi at noe ikke stemte å det ble prøverør på oss 😛

Anonymkode: 56384...914

Skrevet

Jeg og mannen hadde flere samtaler om at jeg skulle slutte på pilla, litt fordi de ikke hadde noe effekt lenger (i forhold til mensen og smertelindring) og fordi vi etterhvert ville ha barn. Har endometriose så var ikke sikkert det kunne gå på den naturlige måten. Da ble vi enige om når tid, og hvis han ikke følte seg helt klar måtte han stå for prevensjon. I begynnelsen brukte vi prevensjon før han sa at nå tar vi det som det kommer, blir det baby så blir det baby👍 babyen er på vei😊❤️

Anonymkode: 676a1...d56

Skrevet

Akkurat samme her 😅 Sa jeg ville slutte med p-piller pga bivirkninger, han sa ok. Samtalen varte kanskje 3 min. Han har alltid villet ha barn da. 

Selv fikk jeg også et sterkere ønske om barn etter at jeg sluttet på pillene, og vi gikk ganske fort i gang med aktiv prøving etter det. Snakket om det etter noen måneder da jeg oppdaget at jeg ikke hadde eggløsning, men hadde det ikke vært for det hadde vi nok ikke diskutert det så mye. Jeg visste hele tiden hvor han stod i spørsmålet om barn da. 

Anonymkode: bb48f...f60

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du? Hvis du er 36+ så er det greit å ha en "skjer det så skjer det"-holdning.

Hvis du er yngre, så er jo sjansene for graviditet høy. Slutter du på prevensjon og fortsetter å ha sex, så prøver du aktivt å bli gravid, enten det er hensikten din eller ei. 

Da må du rett og slett sette deg ned med mannen og spørre "vil du ha barn?".

Anonymkode: 273ed...8fe

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa ifra noen mnd i forveien at jeg ønsket å slutte på p piller og begynne å prøve da og da. Visste at han ønsket seg barn men han ble likevel stressa når det kom til stykket. Tenkte at det kom til å ta litt tid men en satt på første forsøk. 

Denne gang sluttet jeg fordi jeg kun fikk p piller av legen jeg ikke tåler så bra, fikk ikke begynne på de jeg hadde gått på. Så da brukte vi kondom. Så tok det noen korte mnd også var jeg jammen gravid igjen. Gubben stressa men glad, samme som mor 😆 

Vi har riktignok pratet mye om det, at selv om det hadde vært fint med 2 tette så ønsket vi ikke utsette kroppen min for det da jeg ikke hadde kommet meg helt etter forrige pga ryggproblematikk. Nå er jeg 21 uker på vei, og er mye bedre i dette svangerskapet enn forrige. 

Prat sammen, finn ut hvor den andre står! Hoppe av i svingen er ikke et trygt alternativ, og ikke kondom bestandig heller.. 

Anonymkode: e7f82...afc

Skrevet

Du MÅ snakke med han.

Du kan ikke bare gå hen å bli gravid å ta det som en selvfølge at "ja" og "ha" betyr "Jeg vil gjerne bli far". Hvorfor tror du så mange menn påstår de blir "tvunget til å bli far?".

Fordi mange av dem ikke klarer å tenke enkle ting som at ingen prevensjon leder til farskap. 

Anonymkode: 1a0ac...153

• Liker 3
Skrevet

Slikt må man prate om. 

Det kan godt være han automatisk tror du har gått over på annen prevensjon, for eksempel har fått satt inn spiral. Eller at du har sikre perioder, eller tenker at graviditet, det skjer sikkert ikke (menn kan være så enkle innimellom....) 

Tenk om du sitter der med en rasende samboer som i verste fall forlater deg den dagen du blir gravid, da det ikke er avtalt? 

Tilsvarende må du ta stilling til om du ønsker å bli gravid nå, eller ikke. "skjer det så skjer det" og "det var ikke helt planlagt" er noe av det blondeste jeg hører når det kommer til graviditeter. Du gikk ikke på prevensjon!!!! Da er du ganske tett i toppen om du ikke har tatt et bevisst valg i forhold til om du ønsker barn nå, eller ikke. 

Anonymkode: 1c2dd...765

• Liker 4
Skrevet

Hvordan har det gått med deg TS? Har du fått snakket noe med mannen din eller funnet ut hva du vil/er komfortabel med? 

Skrevet
Møysa skrev (På 14.12.2020 den 23.11):

Hvordan har det gått med deg TS? Har du fått snakket noe med mannen din eller funnet ut hva du vil/er komfortabel med? 

Takk som spør! Vi har snakket om det, og tror vi har kommet frem til neste år en gang. Jeg er ikke helt sikker enda, men han er ihvertfall ikke redd for en graviditet. Han er mer stille for han tenker på plass og sånt🤷🏼‍♀️ Synes praten var grei ihvertfall😄 Så får vi gå nærmere innpå hvis vi trenger det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg sluttet på prevensjon for en stund siden av diverse årsaker. Jeg har en enorm stabil syklus og god kontroll over den, og selv om «hoppe» av i svingen ikke er anbefalt sånnsett så har det funket for oss. Så blir det all the way typ rett etter mensen. Vi snakket tidlig om utfordringene jeg hadde med prevensjon og han var veldig forståelig til at jeg ikke ønsket det, og han har tatt ansvar med å sette seg litt inn i syklusen min. Har hatt lyst på barn en stund så derfor hadde ikke dette vært så «avskrekkende» om det plutselig hadde resultert i graviditet. Nå har vi dog bestemt oss for å bli prøvere så fra nyåret av blir det ingen hensyn lengre :) 

så ja, kommunikasjon er viktig!! Har noen ganger også fått litt ‘vage’ svar, som ikke har gitt ordentlig pekepinn på når han ser for seg å prøve aktivt. Da er det rett og slett bare å åpne seg fullt og ta en prat og få han til å få innsikt i at du syns det er vanskelig å oppfatte hva han tenker om det hele. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...