Cordelia Skrevet 11. desember 2020 #41 Skrevet 11. desember 2020 (endret) Nå er denne saken litt mer komplisert enn "hvite menn over 50 som klager på krenkelseshysteri". Faktisk er det å generalisere på denne måten like mye en hersketeknikk som å påstå at alt er "krenkelseshysteri". Saken er at et medie har latt seg styre av en instagramkonto. Også at noen personer tar på seg å være såret på vegne av andre. Nå har vi og sett at flere, med mørk hud, går frem i media og problematiserer dette. Det er selvfølgelig lov å ytre sine meninger, men problemet er at mange ikke tør å stå frem med meninger i frykt for represalier fordi de ikke viser sine anti-rasistiske holdninger på rett måte. Og det igjen er et demokratisk problem. Også kan vi ikke fly rundt å sensurere fortiden fordi vi ikke liker alt ved den. Hvor er vi hvis ikke har den å lære av? Da er vi fucked,rett og slett. Endret 13. desember 2020 av Cordelia 9
amz Skrevet 11. desember 2020 #42 Skrevet 11. desember 2020 Helt enig, for all del vi må bekjempe alle former for diskriminering, hets, hat osv osv. Men seriøst, folk er blitt oversensisitve, du kan ikke si noe uten at folk blir krenka. Skal vi ha et samfunn hvor alle må gå på tåhev. Nei det må vi få gjort noe med. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/39BP3A/sv-politiker-jeg-er-moerk-og-jeg-er-dritlei-av-at-folk-lar-seg-krenke-paa-mine-vegne Syntes denne også er verdt å lese... 7
Maleficenta Skrevet 11. desember 2020 #43 Skrevet 11. desember 2020 T-Rex skrev (På 5.12.2020 den 20.51): Det er en vanskelig balansegang. På den ene siden kan man synes folk tar ting annerledes enn det var ment, men så skal man ha litt respekt for folks følelser også. En slesk gubbe som klapper ei ungjente på baken kan selvsagt mene at hun er lettkrenket når hun blir forbanna. Har han rett da, eller bør han legge seg flat? Han mente jo ikke noe negativt med det... Å klaske noen pårumpa blir jo en annen ting da. Blir jo som å klype noen på Puppen. Det er vel de aller fleste enig om ikke er grei oppførsel 1
T-Rex Skrevet 11. desember 2020 #44 Skrevet 11. desember 2020 2 hours ago, Maleficenta said: Å klaske noen pårumpa blir jo en annen ting da. Blir jo som å klype noen på Puppen. Det er vel de aller fleste enig om ikke er grei oppførsel Med mindre de er Forlovet, naturligvis.
Helgeline Skrevet 11. desember 2020 #45 Skrevet 11. desember 2020 Cuntzilla skrev (På 10.12.2020 den 9.15): Jeg er lei av alle som er lei av krenkehysteriet. Jeg spyr litt i munnen hver gang jeg hører noen syte om at andre er krenka, når de ofte tar opp noe helt legitimt. Nå er det ikke alle saker jeg er enig i heller da altså, men jeg ser ofte poenget, selv om saken kan fremstå som banal. Den der "jeg hadde jo ikke blitt krenka" eller "jeg mente ikke noe med det" er ofte fullstendig irrelevant. At du som hvit streit privilegert mann 50+ ikke hadde reagert selv på noe andre mener er rasistisk er jo et helt meningsløst bidrag til denne type debatt. Pluss det handler ofte om å endre på nettopp de små, tilsynelatende banale tingene for å flytte samfunnet fremover. Så folk er ikke nødvendigvis krenka på vegne av en minoritet, de bare peker på småting i hverdagen som bør endres for å flytte kulturen vår fremover og inkludere alle. Du skal ikke undervurdere summen av alle meningsbærende småting man møter i hverdagen og språket og symbolikk. Ta tampongene da, jeg har aldri vært tilhenger av den binære kjønnsinndelingen mann/kvinne uansett så den er kanskje enklere for meg å se enn andre, men nå er det altså slik at man kan identifisere seg som kvinne uten at man menstruerer. Det koster ikke Tampax eller hvem det var noe som helst å endre og modernisere begrepet på pakken litt, og summen av alle sånne småting er at samfunnet beveger seg fremover, gjøre det lettere å være trans etc. Dere ser det bare ikke selv og avfeier derfor alt som irrelevant, og misbruker ordet krenka for å undergrave andres meninger som om det bare er et emosjonelt utbrudd når man kanskje har et poeng. "Krenka" er det nye "politisk korrekt". Og jeg er lei av det. Ja, det er mange kvinner som ikke menstruerer. Av forskjellige medisinske årsaker. Unge kvinner. Gamle kvinner. Transer. Skal jeg bli krenka fordi jeg har mistet mensen... «hjelp det står for kvinner på pakken, regnes jeg ikke som kvinne fordi jeg har gått i menopause.... buhu 😫» Hører du ikke hvor sykt det er? 7
Drizzt Skrevet 11. desember 2020 #46 Skrevet 11. desember 2020 Hva er det å modernisere i forpakningen på Tampax og de andre produktene som brukes av kvinner som har mensen? Har menn også begynt å ha mensen nå? 3
Helgeline Skrevet 11. desember 2020 #47 Skrevet 11. desember 2020 Drizzt skrev (46 minutter siden): Hva er det å modernisere i forpakningen på Tampax og de andre produktene som brukes av kvinner som har mensen? Har menn også begynt å ha mensen nå? De mener at det er ekskluderende for kvinner som ikke har mensen. Les: transseksuelle. «Er vi ikke kvinner vi da?» eller noe sånt. At kvinner etter overgangsalderen ikke har blitt krenka over at de ikke har bruk for Tampax i en årrekke er det ikke tema. Det er dypt patetisk. En viss sketsj fra filmen Life of Brian kommer opp til meg.... han som ble krenka fordi han ikke hadde livmor og mente det var hans rett. 5
Cuntzilla Skrevet 12. desember 2020 #48 Skrevet 12. desember 2020 (endret) Helgeline skrev (17 timer siden): Ja, det er mange kvinner som ikke menstruerer. Av forskjellige medisinske årsaker. Unge kvinner. Gamle kvinner. Transer. Skal jeg bli krenka fordi jeg har mistet mensen... «hjelp det står for kvinner på pakken, regnes jeg ikke som kvinne fordi jeg har gått i menopause.... buhu 😫» Hører du ikke hvor sykt det er? Sykt er vel å ta litt hardt i.. ble du krenka av innlegget mitt, eller? 😜 Jeg tror ikke eldre kvinner som er født kvinner og har følt seg som kvinner heler livet sliter med sin kjønnsidentitet når de mister menstruasjonen. Menopause er noe ganske annet enn nå være typ født i feil kropp. Jeg sliter med å se hvordan du tenker deg at det å være transseksuell og å komme i overgangsalderen kan sammenlignes i det hele tatt. Du forsterker jo bare poenget mitt, at de som ikke er minoritetene sitter og mener at minoritetene er så hårsåre - for jeg som middelaldrende kvinne har aldri blitt krenka av tampong-pakken liksom. Det blir litt irrelevant. Du er ikke trans,, selvfølgelig går ikke du rundt og bærer på hvordan det er å være det hver dag, ingen har stilt spørsmålstegn ved hvilket kjønn du identifiserer deg som og de har heller ikke begynt å gjøre det etter du kom i overgangsalderen. Endret 12. desember 2020 av Cuntzilla 1
Helgeline Skrevet 12. desember 2020 #49 Skrevet 12. desember 2020 Cuntzilla skrev (1 time siden): Sykt er vel å ta litt hardt i.. ble du krenka av innlegget mitt, eller? 😜 Jeg tror ikke eldre kvinner som er født kvinner og har følt seg som kvinner heler livet sliter med sin kjønnsidentitet når de mister menstruasjonen. Menopause er noe ganske annet enn nå være typ født i feil kropp. Jeg sliter med å se hvordan du tenker deg at det å være transseksuell og å komme i overgangsalderen kan sammenlignes i det hele tatt. Du forsterker jo bare poenget mitt, at de som ikke er minoritetene sitter og mener at minoritetene er så hårsåre - for jeg som middelaldrende kvinne har aldri blitt krenka av tampong-pakken liksom. Det blir litt irrelevant. Du er ikke trans,, selvfølgelig går ikke du rundt og bærer på hvordan det er å være det hver dag, ingen har stilt spørsmålstegn ved hvilket kjønn du identifiserer deg som og de har heller ikke begynt å gjøre det etter du kom i overgangsalderen. Jeg forstår selvsagt poenget ditt, med at jeg som er biologisk kvinne og er ok med det ikke vet hvordan det er å være trans. De har nok sine utfordringer, men jeg kan ikke selv om jeg prøver se problemet med at det står «for kvinner» på tampongpakken kan være ett av de. Må vel være andre ting å ta tak i? Det dreier seg tross alt om et produkt de ikke har behov for, i likhet med meg fex. De trenger hverken kjøpe eller på annen måte forholde seg til det. Burde være en ikke-sak. Det er et faktum at tampax er for kvinner. Bortsett fra....: Det er mulig at jeg har misforstått hele debatten, og at det går andre veien. At de som er født som biologiske kvinner men identifiserer seg som mann som blir krenka av påskriften. Det kan jeg forstå rent logisk, selv om det også voldsomt ut for en enkel sjel... 3
Cuntzilla Skrevet 12. desember 2020 #50 Skrevet 12. desember 2020 Helgeline skrev (9 minutter siden): Jeg forstår selvsagt poenget ditt, med at jeg som er biologisk kvinne og er ok med det ikke vet hvordan det er å være trans. De har nok sine utfordringer, men jeg kan ikke selv om jeg prøver se problemet med at det står «for kvinner» på tampongpakken kan være ett av de. Må vel være andre ting å ta tak i? Det dreier seg tross alt om et produkt de ikke har behov for, i likhet med meg fex. De trenger hverken kjøpe eller på annen måte forholde seg til det. Burde være en ikke-sak. Det er et faktum at tampax er for kvinner. Bortsett fra....: Det er mulig at jeg har misforstått hele debatten, og at det går andre veien. At de som er født som biologiske kvinner men identifiserer seg som mann som blir krenka av påskriften. Det kan jeg forstå rent logisk, selv om det også voldsomt ut for en enkel sjel... Det er selvsagt andre ting å ta tak i, men tanken er vel å ta tak i dem alle, store som små. Som sagt vil summen av småting ha en betydning, og når noe er en del av samfunnet og kulturen så er det jo ikke viktig om man bruker det selv eller ei. Og hvis jeg skal snu på det da, er det så viktig at det står kvinner på pakken? Selv om man ikke klarer å forstå helt hvorfor noen reagerer, så burde man ta litt utgangspunkt i at andres reaksjoner og følelser er valide. Og jeg antar det har veldig liten påvirkning på ditt liv om man fjerner "for kvinner", Eskimonika og Nissene over skog og hei. Så jeg skjønner ikke helt den enorme frustrasjonen i kommentarfeltene. Og den burde jeg jo kanskje prøve å forstå som sitter her og hevder at andres følelser skal tas på alvor 😛 Det er kanskje litt den følelsen av sensur som vekker så mye harme? Eller bare generell irritasjon over at folk er for hårsåre for egen smak? Uansett, jeg synes debattene blir så polariserte og kjipe når folk begynner å kaste rundt seg med ord som "krenkelseshysteri". Det finnes alltid et punkt mellom de som ser rasisme i alt og de som mener at alle bare må tåle alt og at rasisme omtrent ikke eksisterer, men noen vil bare ikke møtes der, vil ikke forstå. 2
Helgeline Skrevet 12. desember 2020 #51 Skrevet 12. desember 2020 Cuntzilla skrev (39 minutter siden): Det er selvsagt andre ting å ta tak i, men tanken er vel å ta tak i dem alle, store som små. Som sagt vil summen av småting ha en betydning, og når noe er en del av samfunnet og kulturen så er det jo ikke viktig om man bruker det selv eller ei. Og hvis jeg skal snu på det da, er det så viktig at det står kvinner på pakken? Selv om man ikke klarer å forstå helt hvorfor noen reagerer, så burde man ta litt utgangspunkt i at andres reaksjoner og følelser er valide. Og jeg antar det har veldig liten påvirkning på ditt liv om man fjerner "for kvinner", Eskimonika og Nissene over skog og hei. Så jeg skjønner ikke helt den enorme frustrasjonen i kommentarfeltene. Og den burde jeg jo kanskje prøve å forstå som sitter her og hevder at andres følelser skal tas på alvor 😛 Det er kanskje litt den følelsen av sensur som vekker så mye harme? Eller bare generell irritasjon over at folk er for hårsåre for egen smak? Uansett, jeg synes debattene blir så polariserte og kjipe når folk begynner å kaste rundt seg med ord som "krenkelseshysteri". Det finnes alltid et punkt mellom de som ser rasisme i alt og de som mener at alle bare må tåle alt og at rasisme omtrent ikke eksisterer, men noen vil bare ikke møtes der, vil ikke forstå. Akkurat. Det er et viktig paradoks. Det er fullt mulig at folk blir krenket av at andre sier de blir krenket. F ex gjetter jeg at mange av de som har spurt en innvandrer hvor vedkommende kommer fra uten onde hensikter, føler seg krenket over at de blir tillagt onde hensikter og at uttalelsene sies å være «mikroaggresjoner». Det er menneskelig å bli lei seg og gå i forsvar når man bare mener godt, men blir satt i bås med rasister og det som verre er. Hvorfor skal noen grupper ha lov til å bli krenka, og andre ikke? Når vi er der at folk blir krenka over en lav sko, og andre blir krenka over at folk føler seg krenka, er det kanskje på tide å ta to skritt tilbake i alle leire og spørre oss selv hva vi egentlig holder på med. Om all identitetspolitikken egentlig fører frem, til en mer åpen og inkluderende verden. For det er vel fortsatt dit vi vil? 2
TheWanderLost Skrevet 12. desember 2020 #52 Skrevet 12. desember 2020 Det finnes grader her. 1) Noen gjør narr av dine fysiske særtrekk - kjønn, etnisitet, kroppsform, hårfarge, neselengde eller whatever - da har du grunn til å føle deg krenket. 2) Noen gjør narr av yrket ditt (f.eks sjømann) - ikke bra, men det tenker jeg vi stort sett får tåle. Advokater og journalister er heller ikke spart for slikt. 3) Noen gjør narr av adferden din (f.eks fyll og sløseri) - det får være greit. Det kan faktisk hjelpe deg til å endre en adferd som ikke en gang er bra for deg selv. Stikkordet er likevel å gjøre narr av, tenker jeg... altså sjikanere, trakassere osv. En fremstilling av en person er ikke nødvendigvis å gjøre narr av personen - heller ikke når personen har på en klesdrakt som viser etnisitet (jfr. eskimonika, samen på joikaboksen). For hva med tegninger av bunadskledde personer på for eksempel Synnøve-gulosten? Er det tillatt, positivt og ikke-krenkende? Det å være eskimo eller same er ikke noe krenkende i seg selv. Samer og eskimoer som tenker slik gjør seg selv en bjørnetjeneste og nedvurderer faktisk egen kultur. 3
Maleficenta Skrevet 12. desember 2020 #53 Skrevet 12. desember 2020 TheWanderLost skrev (1 time siden): Det finnes grader her. 1) Noen gjør narr av dine fysiske særtrekk - kjønn, etnisitet, kroppsform, hårfarge, neselengde eller whatever - da har du grunn til å føle deg krenket. 2) Noen gjør narr av yrket ditt (f.eks sjømann) - ikke bra, men det tenker jeg vi stort sett får tåle. Advokater og journalister er heller ikke spart for slikt. 3) Noen gjør narr av adferden din (f.eks fyll og sløseri) - det får være greit. Det kan faktisk hjelpe deg til å endre en adferd som ikke en gang er bra for deg selv. Stikkordet er likevel å gjøre narr av, tenker jeg... altså sjikanere, trakassere osv. En fremstilling av en person er ikke nødvendigvis å gjøre narr av personen - heller ikke når personen har på en klesdrakt som viser etnisitet (jfr. eskimonika, samen på joikaboksen). For hva med tegninger av bunadskledde personer på for eksempel Synnøve-gulosten? Er det tillatt, positivt og ikke-krenkende? Det å være eskimo eller same er ikke noe krenkende i seg selv. Samer og eskimoer som tenker slik gjør seg selv en bjørnetjeneste og nedvurderer faktisk egen kultur. Men det kommer an på om det gjøres narr på en negativ eller positiv måte. Er det trakassering eller er det satire
TheWanderLost Skrevet 12. desember 2020 #54 Skrevet 12. desember 2020 Maleficenta skrev (2 timer siden): Men det kommer an på om det gjøres narr på en negativ eller positiv måte. Er det trakassering eller er det satire Ja, hvem kan avgjøre det? Derfor er det litt viktig å tenke på de tre punktene overfor.
Maleficenta Skrevet 12. desember 2020 #55 Skrevet 12. desember 2020 TheWanderLost skrev (53 minutter siden): Ja, hvem kan avgjøre det? Derfor er det litt viktig å tenke på de tre punktene overfor. Det er vel mottakeren. Så om mottaker syns det er morsomt. Så er det jo teit av andre å bli krenket på vegne av denne personen og liksom bestemme at nå må du bli krenka...
Blålin Skrevet 12. desember 2020 #56 Skrevet 12. desember 2020 Cuntzilla skrev (På 10.12.2020 den 9.15): Jeg er lei av alle som er lei av krenkehysteriet. Jeg spyr litt i munnen hver gang jeg hører noen syte om at andre er krenka, når de ofte tar opp noe helt legitimt. Nå er det ikke alle saker jeg er enig i heller da altså, men jeg ser ofte poenget, selv om saken kan fremstå som banal. Den der "jeg hadde jo ikke blitt krenka" eller "jeg mente ikke noe med det" er ofte fullstendig irrelevant. At du som hvit streit privilegert mann 50+ ikke hadde reagert selv på noe andre mener er rasistisk er jo et helt meningsløst bidrag til denne type debatt. Pluss det handler ofte om å endre på nettopp de små, tilsynelatende banale tingene for å flytte samfunnet fremover. Så folk er ikke nødvendigvis krenka på vegne av en minoritet, de bare peker på småting i hverdagen som bør endres for å flytte kulturen vår fremover og inkludere alle. Du skal ikke undervurdere summen av alle meningsbærende småting man møter i hverdagen og språket og symbolikk. Ta tampongene da, jeg har aldri vært tilhenger av den binære kjønnsinndelingen mann/kvinne uansett så den er kanskje enklere for meg å se enn andre, men nå er det altså slik at man kan identifisere seg som kvinne uten at man menstruerer. Det koster ikke Tampax eller hvem det var noe som helst å endre og modernisere begrepet på pakken litt, og summen av alle sånne småting er at samfunnet beveger seg fremover, gjøre det lettere å være trans etc. Dere ser det bare ikke selv og avfeier derfor alt som irrelevant, og misbruker ordet krenka for å undergrave andres meninger som om det bare er et emosjonelt utbrudd når man kanskje har et poeng. "Krenka" er det nye "politisk korrekt". Og jeg er lei av det. Clefable skrev (På 10.12.2020 den 14.37): Dette. Hver gang man stiller seg kritisk til noen samfunnsproblemer, så kommer de "Generasjon #krenka"-kommentarene. Det er så sykt irriterende. Sånn har det jo alltid vært også, hver gang noen satte fokus på et sosialt eller politisk problem. De som selv ikke ble rammet av problemet, har jo alltid himlet med øynene og lurt på hva det er folk klager over. Eksempel: Hvis noen klasker meg på rumpa vil de politisk korrekte (ja, jeg bruker det uttrykket) mene at jeg ble krenket, slå ring rundt meg og angripe "sexisten". Dette krenker meg. Det krenker meg fordi jeg med skarpe ord eller manipulativ hevn klarer å sette rumpeklaskeren på plass helt på egenhånd. Jeg blir krenket fordi dere antar jeg er svak. Slik har jeg og flere med meg følt det lenge. Man må da som sterk kvinne takle litt på egenhånd. Slik bygger man ryggmarg og "bein i nesa". Det antas for mye om ulike offergrupper. Ofte treffer godhetens og krenketpolitiets piler helt feil og med motsatt virkning enn tiltenkt. 3
Drizzt Skrevet 12. desember 2020 #57 Skrevet 12. desember 2020 (endret) Helgeline skrev (På 11.12.2020 den 21.24): De mener at det er ekskluderende for kvinner som ikke har mensen. Les: transseksuelle. «Er vi ikke kvinner vi da?» eller noe sånt. At kvinner etter overgangsalderen ikke har blitt krenka over at de ikke har bruk for Tampax i en årrekke er det ikke tema. Det er dypt patetisk. En viss sketsj fra filmen Life of Brian kommer opp til meg.... han som ble krenka fordi han ikke hadde livmor og mente det var hans rett. Hvorfor er det ekskluderende når de ikke har mensen uansett og de ikke har bruk for dem? Det er ikke akkurat en målgruppe eller marked for Tampax og Always der. Hva er det som er ekskluderende egentlig? ''Jeg har ikke mens fordi jeg har en mannlig kropp selv om jeg føler meg som en kvinne, så derfor er jeg ekskludert når det gjelder produkter jeg aldri kommer til å ha behov for''. Hva? Dette krenkelsehysteriet når stadig nye høyder. Eller dybder. Endret 12. desember 2020 av Drizzt 5
linsejesus Skrevet 12. desember 2020 #58 Skrevet 12. desember 2020 7 minutter siden, Drizzt said: Hvorfor er det ekskluderende når de ikke har mensen uansett og de ikke har bruk for dem? Det er ikke akkurat en målgruppe eller marked for Tampax og Always der. Hva er det som er ekskluderende egentlig? ''Jeg har ikke mens fordi jeg har en mannlig kropp selv om jeg føler meg som en kvinne, så derfor er jeg ekskludert når det gjelder produkter jeg aldri kommer til å ha behov for''. Hva? Dette krenkelsehysteriet når stadig nye høyder. Eller dybder. Slik jeg har forstått det fjernet de ordet kvinne for å tekkes transmenn, altså personer som biologisk sett er kvinner men anser seg selv som menn, og som fortsatt trenger å bruke tampong. Dette var vel noe selskapene fant på selv, ikke et folkekrav. Uansett gjør ikke store selskaper slike ting fordi de faktisk har omtanke for transpersoner, men fordi de regner med å tjene penger på det. Og folk som har et sterkt behov for å fremstå woke hoier selvsagt med i sin blinde iver etter å påpeke umoderne og ignorante holdninger. Så blir det selvsagt mye styr og veldig negativ PR for transpersoner når folk som Jessica Yaniv skaper masse rabalder ved å saksøke flere skjønnhetssalonger for å nekte å utføre brasiliansk voksing på hennes mannlige kjønnsorganer. Og da er forholdene lagt til rette for kraftig polarisering, og transpersoner kan ikke si at de ønsker å bruke en viss garderobe uten å bli anklaget for å være pervo, og folk som er skeptiske til å la transkvinner konkurrere mot biologiske kvinner i idrett, blir anklaget for å være transfobe. Så det blir som med innvandring, rasisme, feminisme og abort (m.fl): hele diskusjonen blir redusert til to skyttergraver fylt av rasende tullinger helt ute av stand til å se nyanser. Jeg tenker folk med kjønnsdysfori hadde fortjent, og vært tjent med, bedre. 4
Cuntzilla Skrevet 13. desember 2020 #59 Skrevet 13. desember 2020 (endret) Helgeline skrev (18 timer siden): Akkurat. Det er et viktig paradoks. Det er fullt mulig at folk blir krenket av at andre sier de blir krenket. F ex gjetter jeg at mange av de som har spurt en innvandrer hvor vedkommende kommer fra uten onde hensikter, føler seg krenket over at de blir tillagt onde hensikter og at uttalelsene sies å være «mikroaggresjoner». Det er menneskelig å bli lei seg og gå i forsvar når man bare mener godt, men blir satt i bås med rasister og det som verre er. Hvorfor skal noen grupper ha lov til å bli krenka, og andre ikke? Når vi er der at folk blir krenka over en lav sko, og andre blir krenka over at folk føler seg krenka, er det kanskje på tide å ta to skritt tilbake i alle leire og spørre oss selv hva vi egentlig holder på med. Om all identitetspolitikken egentlig fører frem, til en mer åpen og inkluderende verden. For det er vel fortsatt dit vi vil? Ja, men da kan vi jo starte med å være åpen for andres meninger, og ikke avfeie andre med at de er krenka og patetiske. Blålin skrev (13 timer siden): Eksempel: Hvis noen klasker meg på rumpa vil de politisk korrekte (ja, jeg bruker det uttrykket) mene at jeg ble krenket, slå ring rundt meg og angripe "sexisten". Dette krenker meg. Det krenker meg fordi jeg med skarpe ord eller manipulativ hevn klarer å sette rumpeklaskeren på plass helt på egenhånd. Jeg blir krenket fordi dere antar jeg er svak. Slik har jeg og flere med meg følt det lenge. Man må da som sterk kvinne takle litt på egenhånd. Slik bygger man ryggmarg og "bein i nesa". Det antas for mye om ulike offergrupper. Ofte treffer godhetens og krenketpolitiets piler helt feil og med motsatt virkning enn tiltenkt. Nå handler det ofte om å slå ned på eller peke på systematisk rasisme eller kvinneundertrykking eller hva det nå skal være. Jeg synes ikke menn skal gå rundt og klapse hvem de vil på rumpa etter eget forgodtbefinnende, og det mener jeg uavhengig av om kvinnen som ble klapset kan forsvare seg selv eller ei. Så man er nok kanskje mer opptatt av å ta fenomenet enn å slå ring rundt akkurat deg på en måte. Som jeg skrev så er det ikke alltid folk er direkte krenka på andres vegne heller, de bare peker på noe i samfunnet eller kulturen som er problematisk. At man ikke vil sende humor med blackface e.l. i 2020 betyr ikke at man mener alle svarte blir veldig støtt av det. Men kanskje at noen blir. Eller at det er en del av noe uheldig i kulturen som vi vil bort fra. Så skjønner jeg det er irriterende for noen når det føles ut som andre snakker for dem, når man fint kan snakke for seg selv - og kanskje ikke er enig med de som snakker for deg engang! Men å for eksempel bli personlig krenket av #metoo-bevegelsen på grunnlag av at man klarer seg fint selv i møte med seksuell trakassering blir veldig navlebeskuende. I tillegg har noen faktisk gjort en jobb før deg som gjør det lettere for deg å si fra når du blir klasket på rumpa. Du ble ikke bare født i et vakuum med ryggmarg og bein i nesa. Kvinner har blitt "krenka" i årevis over trakassering og diskriminering og jobbet frem en mer likestilt verden. Og det har alltid sittet sånne som deg som har fnyst og himlet med øynene over ethvert krav om likeverd, stort som smått. Mitt poeng er uansett at det ofte kan være fint å ta debatten og sette seg inn i historikken bak f.eks. blackface, ikke bare gå sporenstreks rett til det der "alle er så lettkrenka"-ytterpunktet fordi man selv ikke syntes det var rasistisk. Endret 13. desember 2020 av Cuntzilla 1
parmanoia Skrevet 13. desember 2020 #60 Skrevet 13. desember 2020 Drizzt skrev (12 timer siden): Hvorfor er det ekskluderende når de ikke har mensen uansett og de ikke har bruk for dem? Det er ikke akkurat en målgruppe eller marked for Tampax og Always der. Hva er det som er ekskluderende egentlig? ''Jeg har ikke mens fordi jeg har en mannlig kropp selv om jeg føler meg som en kvinne, så derfor er jeg ekskludert når det gjelder produkter jeg aldri kommer til å ha behov for''. Hva? Dette krenkelsehysteriet når stadig nye høyder. Eller dybder. Dette er HELT SJUKT!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå