Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 5. desember 2020 #1 Skrevet 5. desember 2020 Endelig https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11820457/
T-Rex Skrevet 5. desember 2020 #2 Skrevet 5. desember 2020 (endret) Det er en vanskelig balansegang. På den ene siden kan man synes folk tar ting annerledes enn det var ment, men så skal man ha litt respekt for folks følelser også. En slesk gubbe som klapper ei ungjente på baken kan selvsagt mene at hun er lettkrenket når hun blir forbanna. Har han rett da, eller bør han legge seg flat? Han mente jo ikke noe negativt med det... Endret 5. desember 2020 av T-Rex 12
Gasellen Skrevet 5. desember 2020 #3 Skrevet 5. desember 2020 Glad jeg har Nissene over Skog og hei på DVD Og Best Of DVD'en til Espen Eckbo med opptill flere sketcher med Ernst Øyvind. 8
Hannah80 Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 Det verste som ble nevnt i kronikken er at produsentene av bind og tamponger fjernet "for kvinner" på produktene sine. Fordi folk som vil skifte kjønn blir krenket. 31
Silva Pluvialis Skrevet 5. desember 2020 #5 Skrevet 5. desember 2020 (endret) Enig i noen tilfeller. Et ekstremt eksempel er jo koronasangen på NRK som ble slaktet med over 140 klager av frykt for at den skulle bidra til mobbing og fremmedfrykt selv om det eneste som ble sagt var at en "kineser spiste en flaggermus, istedenfor boller og brus". Hjelpe meg, tenkte jeg da. Det var et BARN som lagde sangen. Endret 5. desember 2020 av Uatskillelig 15
Gjest HarryDotter Skrevet 5. desember 2020 #6 Skrevet 5. desember 2020 Catalina Culès skrev (1 time siden): Endelig https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11820457/ Noe av det beste jeg har lest på lenge!
Gjest Nimbus2000 Skrevet 5. desember 2020 #8 Skrevet 5. desember 2020 (endret) T-Rex skrev (38 minutter siden): Det er en vanskelig balansegang. På den ene siden kan man synes folk tar ting annerledes enn det var ment, men så skal man ha litt respekt for folks følelser også. En slesk gubbe som klapper ei ungjente på baken kan selvsagt mene at hun er lettkrenket når hun blir forbanna. Har han rett da, eller bør han legge seg flat? Han mente jo ikke noe negativt med det... Synes ikke dette kan sammenlignes. I ditt eksempel så blir jo ungjenta påtvunget et klaps på baken. Om det er et humorprogram man ikke liker på TV så kan man slå av TVen eller slå på noe annet. Det er ingen som tvinges til å bli krenket. Mange som hater å se vold. Det betyr jo ikke at vi skal forby samtlige filmer og serier som inneholder vold. I stedet så markeres filmer med aldersgrense og det er mulig å sjekke om filmen er voldelig før man ser den. Endret 5. desember 2020 av Nimbus2000
T-Rex Skrevet 5. desember 2020 #9 Skrevet 5. desember 2020 1 minutt siden, Nimbus2000 said: Synes ikke dette kan sammenlignes. I ditt eksempel så blir jo ungjenta påtvunget et klaps på baken. Om det er et humorprogram man ikke liker på TV så kan man slå av TVen eller slå på noe annet. Det er ingen som tvinges til å bli krenket. Mange som hater å se vold. Det betyr jo ikke at vi skal forby samtlige filmer og serier som inneholder vold. I stedet så markeres filmer med aldersgrense og det er mulig å sjekke om filmen er voldelig før man ser den. Jeg er tildels enig i det. Men et humorprogram kan sikkert være morsomt nok for noen, inntil de plutselig blir konfrontert med ett eller annet støtende. Og det er naturligvis ubehagelig for de det gjelder, uavhengig av intensjonene til programskaperen. Det er vel egentlig ikke noe fasitsvar her. Jeg hører til de som er smått indignert fordi jeg ikke får bruke ordet neger, som jeg oppfatter som verdinøytralt. Men jeg tar til etterretning at mange får negative assosiasjoner, og forholder meg derfor til det. 4
Silva Pluvialis Skrevet 5. desember 2020 #10 Skrevet 5. desember 2020 T-Rex skrev (42 minutter siden): Det er en vanskelig balansegang. På den ene siden kan man synes folk tar ting annerledes enn det var ment, men så skal man ha litt respekt for folks følelser også. En slesk gubbe som klapper ei ungjente på baken kan selvsagt mene at hun er lettkrenket når hun blir forbanna. Har han rett da, eller bør han legge seg flat? Han mente jo ikke noe negativt med det... Det kan ikke sammenlignes. Seksuell trakassering er aldri innafor. Denne debatten handler dog ikke om seksuell trakassering, men om at barnefortellinger, barnebøker, barnesanger og annen sang og litteratur blir sensurert og fjernet. Sang og litteratur som har eksistert i mangfoldige år, og som plutselig nå blir klaget inn for rasisme m.m. DET er forstyrret, det. 15
T-Rex Skrevet 5. desember 2020 #11 Skrevet 5. desember 2020 (endret) 19 minutter siden, Uatskillelig said: Det kan ikke sammenlignes. Seksuell trakassering er aldri innafor. Denne debatten handler dog ikke om seksuell trakassering, men om at barnefortellinger, barnebøker, barnesanger og annen sang og litteratur blir sensurert og fjernet. Sang og litteratur som har eksistert i mangfoldige år, og som plutselig nå blir klaget inn for rasisme m.m. DET er forstyrret, det. Det er ikke 100% sammenlignbart, siden rumpeklappingen innebærer fysisk kontakt. Men ellers er det ganske likt: Det dreier seg om sårete følelser, og en viss grad av avmakt. Edit: Personlig synes jeg mye er krenketøys, men jeg tar på meg rollen som djevelens advokat her, og prøver å sette meg inn i de krenketes situasjon. Endret 5. desember 2020 av T-Rex 3
Helgeline Skrevet 5. desember 2020 #12 Skrevet 5. desember 2020 T-Rex skrev (6 minutter siden): Jeg er tildels enig i det. Men et humorprogram kan sikkert være morsomt nok for noen, inntil de plutselig blir konfrontert med ett eller annet støtende. Og det er naturligvis ubehagelig for de det gjelder, uavhengig av intensjonene til programskaperen. Det er vel egentlig ikke noe fasitsvar her. Jeg hører til de som er smått indignert fordi jeg ikke får bruke ordet neger, som jeg oppfatter som verdinøytralt. Men jeg tar til etterretning at mange får negative assosiasjoner, og forholder meg derfor til det. Jeg også. Ble opplært til at det var et nøytralt ord, som tom ble brukt i nyhetssendinger på tv. Men forholder meg selvsagt til det. Sier det ikke foran barna fex. Jobber sammen med en del mennesker med opprinnelse fra Afrika, innen eldreomsorgen. De blir dypt sjokkert av at smådemente Gudrun på 80 år bruker ordet. «Du, kan du spørre hun som var her i går om hvor hun la høreapparatet mitt, ja du vet hun negeren» Prøver å si til dem at Gudrun ikke mener noe galt med det. 2
Gjest Nimbus2000 Skrevet 5. desember 2020 #13 Skrevet 5. desember 2020 (endret) T-Rex skrev (17 timer siden): Jeg er tildels enig i det. Men et humorprogram kan sikkert være morsomt nok for noen, inntil de plutselig blir konfrontert med ett eller annet støtende. Og det er naturligvis ubehagelig for de det gjelder, uavhengig av intensjonene til programskaperen. Så får tv-seeren slå av når han/hun føler at programmet ikke er morsomt lenger. Selv blir jeg fort redd. Ser jeg et program og synes det er for skummelt så slår jeg av programmet eller slår av lyden. Jeg krever ikke at ingen programmer viser noe jeg synes er skummelt. Selv holder jeg på å slanke meg, men blir lett fristet når jeg ser andre nyte mat og søtsaker. Jeg kan jo ikke forlange at ingen programmer viser folk som spiser av den grunn. Og jeg kan ikke nekte folk å spise og drikke offentlig fordi det kan påvirke meg negativt. T-Rex skrev (17 timer siden): Det er vel egentlig ikke noe fasitsvar her. Jeg hører til de som er smått indignert fordi jeg ikke får bruke ordet neger, som jeg oppfatter som verdinøytralt. Men jeg tar til etterretning at mange får negative assosiasjoner, og forholder meg derfor til det. Jeg liker også ordet neger bedre enn mange andre. Er jeg på jobb så kaller jeg ingen for neger for jeg ønsker ikke påtvinge noen noe de føler er ubehagelig. Hjemme så kan jeg derimot fortelle min samboer at Jonas på jobben er han som er neger. Min samboer tar seg ikke nær av ordet neger så da kan jeg bruke ordet helt fritt. Enig i at det ikke alltid er lett hva man skal forby og ikke. Men i mange tilfeller så kan de som blir støtt enkelt unngå å se og høre det de finner støtende. Om man velger å se et humorprogram man finner støtende så har man seg selv å takke. På samme måte som jeg har meg selv å takke når jeg spiser dobbel porsjon med lørdagsgodt etter jeg tidligere i dag gikk inn i kiosken og tittet for lenge på alt godteriet de selger. Jeg krever ikke at kiosken stenger for å hindre at jeg blir feitere. Endret 6. desember 2020 av Nimbus2000
Drizzt Skrevet 6. desember 2020 #14 Skrevet 6. desember 2020 Catalina Culès skrev (På 5.12.2020 den 19.33): Endelig https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11820457/ Utrolig godt skrevet! Støttes 100%. Snart kan ingen si noen ting lenger fordi noen blir krenket. En hilsen til de lettkrenka. Kan aldri dele det nok: 5
Hannah80 Skrevet 7. desember 2020 #15 Skrevet 7. desember 2020 Drizzt skrev (2 timer siden): Utrolig godt skrevet! Støttes 100%. Snart kan ingen si noen ting lenger fordi noen blir krenket. En hilsen til de lettkrenka. Kan aldri dele det nok: Jeg blir krenket av boyband! 😂😂😂 3
Bag Skrevet 7. desember 2020 #16 Skrevet 7. desember 2020 Jeg er helt enig. Det er alltid noen som føler seg krenket. Hvis vi skal føye oss etter de som blir krenket så får vi etterhvert ingen frihet. La folk få bestemme selv. La kvinner og barn få bruke niqab og hijab hvis de selv vil. La de få bruke burkini på stranda. La de som vil sole seg toppløse eller nakne få lov til det. Og myndighetene skal være nøytrale. 2
Beltedyr Skrevet 7. desember 2020 #17 Skrevet 7. desember 2020 Drizzt skrev (15 timer siden): Utrolig godt skrevet! Støttes 100%. Snart kan ingen si noen ting lenger fordi noen blir krenket. En hilsen til de lettkrenka. Kan aldri dele det nok: Denne er mer aktuell enn noen gang! Slenger i tillegg på denne som også er aktuell i den tida vi lever i: 1
Example Skrevet 7. desember 2020 #18 Skrevet 7. desember 2020 Det er ganske kritisk hvor lett folk bøyer seg for krenkehysteriet. Vi vet jo at alle sammen ikke mener unnskyldningene sine, og det bør de ikke heller. Sier man noe, så er det gjerne noe man mener, før det selvpåførte filteret kommer. Det skumle med dette er at det baner vei for politikere som Trump, som gir faen i hva som er forventet å si, og ikke si. Vi har alle ansvar for at vi har en opplyst samfunnsdebatt med høy takhøyde. Hvilken sjømann blir krenket av begrepet "fulle sjømenn"? Hvilken person som bruker tamponger blir krenket at det står "for kvinner" på pakken? Takk og lov for at NRK står på sitt, og ikke følger bølgen og fjerner Borettslaget for noe så latterlig. Sier opp Dplay. Ikke fordi jeg ikke får sett Nissene på låven, men fordi saken minner meg på at jeg faktisk betaler for noe jeg ikke bruker om dagen. Det var fint med en påminnelse på det. 8
Ichiko Skrevet 7. desember 2020 #19 Skrevet 7. desember 2020 1 hour ago, Example said: Takk og lov for at NRK står på sitt, og ikke følger bølgen og fjerner Borettslaget for noe så latterlig. Sier opp Dplay. Ikke fordi jeg ikke får sett Nissene på låven, men fordi saken minner meg på at jeg faktisk betaler for noe jeg ikke bruker om dagen. Det var fint med en påminnelse på det. Serien Borettslaget er ikke å finne på NRK sine nettsider. Det betyr at NRK er noe du betaler for(via skatten), men som du ikke nødvendigvis får sett.
Example Skrevet 7. desember 2020 #20 Skrevet 7. desember 2020 Ichiko skrev (9 minutter siden): Serien Borettslaget er ikke å finne på NRK sine nettsider. Det betyr at NRK er noe du betaler for(via skatten), men som du ikke nødvendigvis får sett. Det handler vel sannsynligvis om rettigheter som produksjonsselskapet har. NRK kjøper også inn en del av sine programmer, som det kan være dyrt å ha tilgjengelig hele tiden. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå