Gå til innhold

Ta i bruk gender neutral pronounce på jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi, jeg er man. Jeg er bisexuel, jeg er gift for damme. Bortsett fra kona mi og de partnere jeg har had i livet ingen vet det at jeg egentlig er bisexuel. Generelt har jeg tenkt å ikke stille dette frem å ha det som en del av privatlivet mitt. I det siste forskjellige TV-programmer og initiativer over hele verden(star trekk hadde episod om det i går) har gjørt meg å begynne å tenke i forhold til bruken av non gender pronounce in certain curcumstances.  Til og med at jeg er bisexuel nesten hele livet mitt på jobb er jeg man og objekt av manlige stereotyper. Mitt navn er et mnlig navn å det påvirer hvordan andre folk ser på meg. I det siste har jeg lagd merke til at det begynner å vare mer og mer vanskelig å vare man. Spesielt når det gjelder dammer. Jeg har høy utdanning og jobb som kommer med utdanningen og min erfaring er i dag hvis du er man som kommer i konflikt på et eller annen måte med damme the outcome is usualy in favour of the women. Så på en måte hele likestillingen har ført os till situasjon av revers diskriminering. Og det som er litt morsomt er at je egentlig er bisexuel så på en måtte jeg sitter i midten men min manlige kjønnsuttrykk mannlig navn gjør det sånn at jeg blir objekt av manlige stereotyper.

Jeg vurder å bytte navnet mit til et navn som er ekvivalent til navnet mitt men gender neutral og jeg vurderer å si på jobb at min pronoun er HEN. Det er to spørsmål jeg har:

1) Har noen gjørt sånn. Hva var effekten av det ?

2) Trenger jeg å komme ut som bisexuel. Jeg er litt usikker at jeg egentlig vil det men foretrekker å holde det som en del av privatlivet mitt. 

Anonymkode: c032d...b82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke velge om du skal skrive på engelsk eller norsk? Dette var slitsomt å lese. 

Anonymkode: 91699...936

• Liker 14
Skrevet

Vanskelig å lese med alle skrivefeilene.

Hva er poenget her? Kjønnsnøytralt språkbruk? Det er en god ting å bruke kjønnsnøytralt språk der man kan. Som når man sier «menstruerende mennesker». 

Anonymkode: 95b7c...e84

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vanskelig å lese med alle skrivefeilene.

Hva er poenget her? Kjønnsnøytralt språkbruk? Det er en god ting å bruke kjønnsnøytralt språk der man kan. Som når man sier «menstruerende mennesker». 

Anonymkode: 95b7c...e84

Det handler mest om stereotyper.

Skrevet

Det som er litt problematisk med å insistere på pronomener, er at du da invaderer andres samtaler. Det handler jo ikke om hvordan de tiltaler deg, men hvordan de omtaler deg, ofte i samtaler du ikke engang overhører. For veldig mange vil et slikt krav oppleves urimelig.

Anonymkode: f0932...f1d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan du ikke velge om du skal skrive på engelsk eller norsk? Dette var slitsomt å lese. 

Anonymkode: 91699...936

Så var ikke akkurat engelsken veldig korrekt heller...

Anonymkode: 89b3e...76a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som er litt problematisk med å insistere på pronomener, er at du da invaderer andres samtaler. Det handler jo ikke om hvordan de tiltaler deg, men hvordan de omtaler deg, ofte i samtaler du ikke engang overhører. For veldig mange vil et slikt krav oppleves urimelig.

Anonymkode: f0932...f1d

Du har et poeng. Men hva tenker du da om hele bølge som skjer akkurat nå og det at mange organisasjoner begynner sette krav på bruk av riktig pronomer. Og det er et MÅ krav. https://www.google.com/search?q=sacked+for+usage+of+pronouns&sxsrf=ALeKk017LjrEAbM36lusJDWtcZfJgy8jBw:1607190275108&ei=A8fLX5ndBZK53AOTspTABg&start=10&sa=N&ved=2ahUKEwjZ6rursrftAhWSHHcKHRMZBWgQ8tMDegQIBRA2&biw=1536&bih=754

Et eksempel er stackexchange som i det siste sagt opp et av sinne moderators fordi hun ville ikke ta i bruk de pronomene.

Skrevet

Det høres jo ikke ut som akkurat din situasjon har noe med "gender neutral pronoun" å gjøre. 

Skal du bytte til hen fordi du kommer i konflikter med kvinner på jobb?

• Liker 3
Skrevet
Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Det høres jo ikke ut som akkurat din situasjon har noe med "gender neutral pronoun" å gjøre. 

Skal du bytte til hen fordi du kommer i konflikter med kvinner på jobb?

Jeg vil bytte pronomen 1) fordi jeg følger meg som objekt av revers diskriminering. 2) Fordi i hvert fall jeg har aldri vart maskuline, så at noen bruker maskuline stereotyper for meg er det stort sett latterlig. Men jeg er veldig flink for å gjemme meg å på en måtte er vant til det og har akseptert det som noe normal til og med at det er ikke akkurat normal siden jeg er "in the closet".

Skrevet

Dersom noen sier de heter Kim og vil omtales som hen så forholder jeg meg til det.

"Ja du kan gi det til kollegaen min, Kim, hen står der borte".

Anonymkode: 23d15...acf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vil bytte pronomen 1) fordi jeg følger meg som objekt av revers diskriminering. 2) Fordi i hvert fall jeg har aldri vart maskuline, så at noen bruker maskuline stereotyper for meg er det stort sett latterlig. Men jeg er veldig flink for å gjemme meg å på en måtte er vant til det og har akseptert det som noe normal til og med at det er ikke akkurat normal siden jeg er "in the closet".

Er du utenlandsk? Jeg skjønner minimalt av hva du mener.. kanskje det blir mer forståelig på engelsk?

Anonymkode: a792e...670

• Liker 3
Skrevet

Herrejesus. Hun og han. Tema over. 

Anonymkode: be267...b6e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du utenlandsk? Jeg skjønner minimalt av hva du mener.. kanskje det blir mer forståelig på engelsk?

Anonymkode: a792e...670

Jeg identifiserer meg som nordmenn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg identifiserer meg som nordmenn.

På tide med et norskkurs i så fall.

Anonymkode: a4b86...02a

• Liker 6
Skrevet

Paul Jefferson?

Anonymkode: 1bf99...f81

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så speciell snøflak 

Hun. Han. Ferdig. 

Anonymkode: cc87f...2ba

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville aldri hatt noen problemer med at kolleger eller venner definerer seg på den ene eller andre måten, og det bryr meg på ingen måte hva slags legning eller oppfatning andre har når det kommer til egen kjønnsidentitet eller roller. Er Paul blitt Maria som vil kalles hen, er det helt uproblematisk for meg. Virkelig.

Det jeg derimot gjør meg litt skeptisk når jeg leser det du skriver, ts, er at du påstår kvinner kommer seirende ut av konflikter med deg/menn fordi de er kvinner. Da begynner jeg å lure litt på hva det er med deg som gjør at du har begynt å tenke så negativt generaliserende, når du overhodet ikke vil at noen skal tenke i de baner om deg?

• Liker 3
Skrevet
Bernardette skrev (12 minutter siden):

Jeg ville aldri hatt noen problemer med at kolleger eller venner definerer seg på den ene eller andre måten, og det bryr meg på ingen måte hva slags legning eller oppfatning andre har når det kommer til egen kjønnsidentitet eller roller. Er Paul blitt Maria som vil kalles hen, er det helt uproblematisk for meg. Virkelig.

Det jeg derimot gjør meg litt skeptisk når jeg leser det du skriver, ts, er at du påstår kvinner kommer seirende ut av konflikter med deg/menn fordi de er kvinner. Da begynner jeg å lure litt på hva det er med deg som gjør at du har begynt å tenke så negativt generaliserende, når du overhodet ikke vil at noen skal tenke i de baner om deg?

Ikke konkret med meg, men med folk rundt meg. Menn unngår å komme i konflikt med kvinner generelt på arbeidsplassen. Også jeg oppdater kvinner som mer aggressive på arbeidsplassen sammenlignet med men.

Jeg har ikke sett en kvinne å vare sagt opp på grunn av konflikt men har sett nok eksempler på motsatt når det gjelder men.

Det jeg sier er at damer er sjelden punished i konfliktsituasjon kontra men.

Skrevet

At man er biseksuell har ingenting med pronomen å gjøre?
Og de ser nok på deg som mann om du tvinger alle til å kalle deg "hen" og det nye "mindre maskuline" navnet ditt.
Og om du kommer i konflikter med "dammer" så må du slutte å henge i park og skog.

Anonymkode: 980dd...5be

• Liker 7
Skrevet

Jeg identifiserer meg som kongelig, og forventer at folk tiltaler meg som Deres Kongelige Høyhet AnonymBruker. 

Ærlig talt, nå skaper du bare problemer. Bytt gjerne navn om du vil, ikke lag bråk om noen nekter/glemmer å kalle deg hen. Det virker bare som du ønsker å putte deg selv i en offerposisjon. Spesielt når du rører om at the outcome is usualy in favour of the women. Det dreier seg om at du vil ha fordeler, ikke om at du er biseksuell.

Anonymkode: 3f906...d66

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...