Gå til innhold

Trukket visdomstann; et krater i munnen!

Anbefalte innlegg

Gjest Chicchi
Skrevet

Trakk visdomstann for noen dager siden og begynner smått om sen komme på bedringens vei.

I går kikket jeg inn i munnen med en lommelykt og oppdaget et digert krater der tannen skulle vært! Jeg kunne faktisk se inn til kjevebeinet 😱

Tannlegen har stengt til tirsdag, så får ikke kontakter henne, så har noen erfaring med dette?

jeg leser forskjellige historer om "dry socket" på nettet og vil for all del unngå det. Jeg har ingen store smerter, det svir bare litt når jeg spiser.

Men er livredd for å få matrester ned i krateret. Jeg skyller med saltvann etter hvert måltid, er dette nok til å få ut restene? 
vil helst ikke pirke oppi der for mye, for da gjør det svinvondt 😢

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Chicchi skrev (4 minutter siden):

Trakk visdomstann for noen dager siden og begynner smått om sen komme på bedringens vei.

I går kikket jeg inn i munnen med en lommelykt og oppdaget et digert krater der tannen skulle vært! Jeg kunne faktisk se inn til kjevebeinet 😱

Tannlegen har stengt til tirsdag, så får ikke kontakter henne, så har noen erfaring med dette?

jeg leser forskjellige historer om "dry socket" på nettet og vil for all del unngå det. Jeg har ingen store smerter, det svir bare litt når jeg spiser.

Men er livredd for å få matrester ned i krateret. Jeg skyller med saltvann etter hvert måltid, er dette nok til å få ut restene? 

Det er helt vanlig å ha et sår etter å ha trukket tenner, dette vil gro sammen igjen - men det kan ta ganske langt til før det er helt lukket. Slimhinnene gror derimot ganske fort, så du vil ikke ha noe åpent sår der veldig lenge. 

Pass på å skyll godt, ikke pirk oppi der - og bruk gjerne et antibakterielt skyllemiddel morgen og kveld i tillegg til saltvann.  

• Liker 2
Gjest Chicchi
Skrevet
Teatrica skrev (5 minutter siden):

Det er helt vanlig å ha et sår etter å ha trukket tenner, dette vil gro sammen igjen - men det kan ta ganske langt til før det er helt lukket. Slimhinnene gror derimot ganske fort, så du vil ikke ha noe åpent sår der veldig lenge. 

Pass på å skyll godt, ikke pirk oppi der - og bruk gjerne et antibakterielt skyllemiddel morgen og kveld i tillegg til saltvann.  

Takk for svar :) hva innebærer det at slimhinnene gror fort? Er det denne hinnen folk snakker om, som hindrer at mat kommer ned i krateret?

Skrevet

Nei, krateret vil være der, men slimhinnene dekker kantene på dette... altså det ligger som en beskyttende hinne så det ikke er et åpent sår, men du vil ha igjen et søkk der ganske lenge.

Skrevet

Jeg fjernet en visdomstann for ca et år siden nå, og selv om såret har grodd har jeg enda et krater nedi der 😬

Anonymkode: c52b5...58d

Skrevet

Hadde også krater da jeg fjernet mine. Men de grodde igjen.

Anonymkode: 4faff...785

Skrevet

etter jeg trakk de fleste av tennene (sykdom) så var det stooore hull, alle "hullene" er helt borte nu og det er flatt igjen.

Anonymkode: 6d7d2...cfc

Skrevet

Jeg har fjernet 2 visdomstenner. Fikk problemer med at det havnet matrester oppi der ja.

Er noen år siden nå. Men hullene er helt grodd. Ikke tegn til at det har vært krater der lenger. 

Ville ikke bekymret meg. Husker ikke hvor lenge jeg hadde svære hull der, men det tok en stund før det var grodd. De lukket seg gradvis.

Anonymkode: eebf4...9d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde også krater da jeg fjernet mine. Men de grodde igjen.

Anonymkode: 4faff...785

Hvor lang tid tok det før det grodde igjen?

Anonymkode: c52b5...58d

Skrevet
Chicchi skrev (17 minutter siden):

Ikke pirk i det, skylling kan være bra, men tror ikke overdreven skylling er bra heller. «Hullet» vil lukke seg til slutt, men tar litt tid for munnen å omstille seg etter at en tann er borte.

Anonymkode: 768a3...f99

Skrevet
Chicchi skrev (7 minutter siden):

Takk for svar :) hva innebærer det at slimhinnene gror fort? Er det denne hinnen folk snakker om, som hindrer at mat kommer ned i krateret?

Slimhinner er tannkjøtt, opp i innsiden av nesen, vagina, kjønnslepper osv. 

Det gror generelt raskt i munnen.

Anonymkode: eebf4...9d3

Gjest Chicchi
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke pirk i det, skylling kan være bra, men tror ikke overdreven skylling er bra heller. «Hullet» vil lukke seg til slutt, men tar litt tid for munnen å omstille seg etter at en tann er borte.

Anonymkode: 768a3...f99

Så du tror ikke det er fare for dry socket så lenge jeg skyller som vanlig?

Skrevet

Helt normalt at det er et krater. Tannkjøttet vil dekke det verste i løpet av noen uker, men du vil nok ha en grop i mange måneder fremover. Hos meg var det en grop i ihvertfall ett år også en litt dype strek i nesten ett år til. Kjevebeinet ditt skal vokse igjen også, under tannkjøttet. 

Anonymkode: c0c45...6d1

Skrevet

2,5 år siden jeg fjernet mine visdomstenner nede. Har enda krater på begge sider 😅

Anonymkode: b840f...fcf

Skrevet

2 år siden jeg fjernet mine og har fortsatt krater😂

Skrevet

Jeg trakk en visdomstann i februar, der er det helt flatt nå. Jeg trakk også en for en måned siden, der er det fortsatt et krater.

Anonymkode: 1d990...eb0

Skrevet

Jeg hadde et digert krater etter å ha operert ut ene visdomstanna (og det ble gravd og saget helt nedi beinet), da de kun sydde ett lite sting. Fikk stadig matrester oppi der og pirket de forsiktig ut med en q-tips. Gikk helt fint.
Krateret gror fort, og selv om man kanskje får et lite krater lenge etterpå, er det uansett ikke et sår rett på beinet lenger.

Bare slapp av og se det an. Hold god hygiene (bare ikke puss på selve såret/krateret) og skyll med antibakterielt skyllemiddel etter anbefaling fra tannlegen. Det går nok sikkert helt fint! :)

Anonymkode: 4e4dd...ed8

Skrevet

Krater vil det være der. Jeg fikk dry socket, var vel en dag eller to etter trekking og den smerten merker du godt. Fikk noe gasbind med antibiotika oppi hullet i et par omganger.. Bare pass litt ekstra på å ikke få noe oppi der, så går det nok helt fint. 

Anonymkode: 2a2ed...b08

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Krater vil det være der. Jeg fikk dry socket, var vel en dag eller to etter trekking og den smerten merker du godt. Fikk noe gasbind med antibiotika oppi hullet i et par omganger.. Bare pass litt ekstra på å ikke få noe oppi der, så går det nok helt fint. 

Anonymkode: 2a2ed...b08

Helst de som røyker som får dry socket sa tannlegen min. Klarer ikke å holde seg unna røyking de første dagene.

Anonymkode: 5ae67...e59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...