Gjest Chicchi Skrevet 5. desember 2020 #1 Del Skrevet 5. desember 2020 Jeg har fått ny korona-hobby, nemlig inneplanter men jeg kan så lite. Først og fremst, dreneringshull: Må alle planter og vekster stå i potter med dreneringshull? Kan lecakuler erstatte hullet? Jeg har så mange nydelige potter hjemme, men ingen har hull i bunn. Betyr det at de bare kan brukes som utenpå-potte, et slags deksel over en dreneringspotte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 5. desember 2020 #2 Del Skrevet 5. desember 2020 Det er lettest å bruke de som utenpåpotte ja, og så ha en plastpotte med hull inni. Du kan selvsagt også plante rett i eller med leca, men det blir fort fryktelig vanskelig å ikke drukne de plantene. Man kan også ende opp med å vanne de for lite på den andre siden, hvis man blir redd for å drukne de.Generelt er det veldig vanskelig synes jeg og man kan ikke gjennomvanne planten når den trenger det og la det renne ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #3 Del Skrevet 5. desember 2020 Du har flere alternativ som du kan lese mer om på nettet, bl a terracotta, men det vanligste er plantepotte i plast med hull og så pyntepotte utenpå. Jeg har flere plastpotter uten noen pyntepotte, bare fat under (noe som er bra for plantene som ligger å bli vannet fra skål. Skal du ha pyntepotte må du sørge for såpass mellomrom mellom de at du kan ta i hvert fall lillefingeren din mellom. En annen ting jeg vil råde deg til er å lage din egen jordblanding. Blomsterjord, perlite og orkidebark (ikke orkidejord) er en gull blanding for de fleste planter og sørger for god drenering til plantene dine 😊 Anonymkode: 88e53...6ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chicchi Skrevet 5. desember 2020 #4 Del Skrevet 5. desember 2020 Takk for svar! Er helt grønn på dette. Jeg tenkte kanskje at plastpotter som plantene følger med i, ikke var så bra for plantene og at de bør være i en leirkrukke. Men da får jeg bruk for pyntepottene allikevel da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #5 Del Skrevet 5. desember 2020 Chicchi skrev (5 minutter siden): Takk for svar! Er helt grønn på dette. Jeg tenkte kanskje at plastpotter som plantene følger med i, ikke var så bra for plantene og at de bør være i en leirkrukke. Men da får jeg bruk for pyntepottene allikevel da! Plastpottene bør du bruke ja. Men når plantene vokser kan de trenge større plastpotte. Jeg har en grønnplante på veggen, den er plantet rett i pyntepotten med leca-kuler i bunnen. Passer på å ikke vanne for mye, og planten stortrives. Du har funnet deg en veldig koselig hobby! Lykke til! Anonymkode: ceb9c...551 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #6 Del Skrevet 5. desember 2020 Chicchi skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Er helt grønn på dette. Jeg tenkte kanskje at plastpotter som plantene følger med i, ikke var så bra for plantene og at de bør være i en leirkrukke. Men da får jeg bruk for pyntepottene allikevel da! Noen planter har et "nett" surret rundt roten for å forhindre/forsinke vekst, det kan du jo ha i tankene. Hvis jorden ser bra ut ellers, så trenger du ikke potte om før du ser røttene komme ut av innepotta (den i plast) eller bugner ut på toppen. Gled deg til våren, da har du hele sommeren til å bli virkelig bitt av basillen, det er virkelig gøy å se plantene gro og trives 😊 Ps. beklager rablingen min, du kommer sikkert til å bli på samme måte 😅 Anonymkode: 88e53...6ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chicchi Skrevet 5. desember 2020 #7 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Noen planter har et "nett" surret rundt roten for å forhindre/forsinke vekst, det kan du jo ha i tankene. Hvis jorden ser bra ut ellers, så trenger du ikke potte om før du ser røttene komme ut av innepotta (den i plast) eller bugner ut på toppen. Gled deg til våren, da har du hele sommeren til å bli virkelig bitt av basillen, det er virkelig gøy å se plantene gro og trives 😊 Ps. beklager rablingen min, du kommer sikkert til å bli på samme måte 😅 Anonymkode: 88e53...6ee dette er faktisk kjempespennende! He he, plaprer allerede høl i huet på min uinteresserte samboer, så det er bare koselig å høre på rabling ☺️ Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 5. desember 2020 #8 Del Skrevet 5. desember 2020 Chicchi skrev (1 time siden): Jeg har fått ny korona-hobby, nemlig inneplanter men jeg kan så lite. Først og fremst, dreneringshull: Må alle planter og vekster stå i potter med dreneringshull? Kan lecakuler erstatte hullet? Jeg har så mange nydelige potter hjemme, men ingen har hull i bunn. Betyr det at de bare kan brukes som utenpå-potte, et slags deksel over en dreneringspotte? Det er en klar fordel at alle potter har dreneringshull. Utvilsomt. Du har mange fine potter. Det har jeg også. Du kan fint lage dine egne hull til pottene dine. Du trenger en drill og et betongborr. Drillen har du kanskje og borret kjøper du på claseren for langt under 50 lappen. Så borrer du veldig forsiktig og lett på hånden noen hull. Innimellom så dypper du borret i et glass med vann sånn at du ikke får varmt borr. Du trenger ikke mange hull. Jeg er gartner og foretrekker å plante rett i pottene mine. Man velger selv om man vil ha plastpotte. Da trenger du ikke dreneringshull. Leca er en greie som mange i Norge bare syns er så flott. Det brukes som drenering, holde jorda litt luftig og fuktig.. I Norge brukes dette masse men i andre land veldig lite. Det er ingen stor fordel med leca kuler. Noen blander i jorda, noen legger et lag med leca kuler i bunnen av pottene sine. Et lag leca i bunnen kan redde plantene dine fra overvanning – og fungerer som et ekstra vannhull for røttene ved tørke. Du vil få mange plantetips av plantefolk. Du blir sprø dersom du skal følge alt og tenke på alt. Tenk på naturen så får du masse fine svar der.En plante i en potte er et lite stykke natur som du tar med deg inn. Du skal få mitt aller beste tips: Stikk fingeren i jorden og se på planten. Etter en stund forstår du hva planten din trenger. Det enkle er ofte det beste. Håper du koser deg med planter og potter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chicchi Skrevet 5. desember 2020 #9 Del Skrevet 5. desember 2020 DEN NAKNE GARTNER skrev (3 minutter siden): Det er en klar fordel at alle potter har dreneringshull. Utvilsomt. Du har mange fine potter. Det har jeg også. Du kan fint lage dine egne hull til pottene dine. Du trenger en drill og et betongborr. Drillen har du kanskje og borret kjøper du på claseren for langt under 50 lappen. Så borrer du veldig forsiktig og lett på hånden noen hull. Innimellom så dypper du borret i et glass med vann sånn at du ikke får varmt borr. Du trenger ikke mange hull. Jeg er gartner og foretrekker å plante rett i pottene mine. Man velger selv om man vil ha plastpotte. Da trenger du ikke dreneringshull. Leca er en greie som mange i Norge bare syns er så flott. Det brukes som drenering, holde jorda litt luftig og fuktig.. I Norge brukes dette masse men i andre land veldig lite. Det er ingen stor fordel med leca kuler. Noen blander i jorda, noen legger et lag med leca kuler i bunnen av pottene sine. Et lag leca i bunnen kan redde plantene dine fra overvanning – og fungerer som et ekstra vannhull for røttene ved tørke. Du vil få mange plantetips av plantefolk. Du blir sprø dersom du skal følge alt og tenke på alt. Tenk på naturen så får du masse fine svar der.En plante i en potte er et lite stykke natur som du tar med deg inn. Du skal få mitt aller beste tips: Stikk fingeren i jorden og se på planten. Etter en stund forstår du hva planten din trenger. Det enkle er ofte det beste. Håper du koser deg med planter og potter. Takker og bukker 😄 jeg skjønner at jeg har begitt meg inn på en hobby med mange ildsjeler, så dette skal bli gøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #10 Del Skrevet 5. desember 2020 Jeg legger noe i bunnen av de tette krukkene, enten oasis eller lecakuler, litt avhengig av planten. Det fungerer helt utmerket Setter bare de sorte innerpottene rett nedi. Det du vil unngå er at røttene blir stående i vann. Anonymkode: 46e6f...9b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå