AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #1 Skrevet 5. desember 2020 Altså, når kan man forvente at barna klarer å underholde seg selv en stund uten foreldre (og uten skjerm)? Her får jeg knapt laget middag eller gå på do.. Yngste er jo foreløpig liten, men hadde håpet at eldste snart kunne klare seg litt mer selv.. Blir 6. Anonymkode: 84e2f...fdb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #2 Skrevet 5. desember 2020 Det kommer jo an på om de blir lært opp til/vant til å klare seg selv, eller blir gjetet og underholdt 24/7. Anonymkode: 9405a...1ab 19
Ulrikke Skrevet 5. desember 2020 #3 Skrevet 5. desember 2020 Det kan du helt fint forvente nå (gitt at barnet ikke har spesielle utfordringer, men da regner jeg med at du ville nevnt det). Men h*n får det jo ikke til over natta hvis du ikke har begynt i det små og øker. Jeg krevde det fra ungene var 3-4 år ihvertfall. Kunne helt fint gå på do uten unger på slep da de var 2. 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 Ulrikke skrev (10 minutter siden): Det kan du helt fint forvente nå (gitt at barnet ikke har spesielle utfordringer, men da regner jeg med at du ville nevnt det). Men h*n får det jo ikke til over natta hvis du ikke har begynt i det små og øker. Jeg krevde det fra ungene var 3-4 år ihvertfall. Kunne helt fint gå på do uten unger på slep da de var 2. Begynner å lure på eldste (ift spesielle behov) da eldste ikke får det til i det hele tatt. Om jeg overlater barnet til seg selv, er det bare grining, sutring, hyling, eller så består leken bare av å rote / dra ut nye ting. Har øvd fra tidlig alder av, men hjelper ikke. Yngste på 1,5 får til mer lek alene Anonymkode: 84e2f...fdb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #5 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det kommer jo an på om de blir lært opp til/vant til å klare seg selv, eller blir gjetet og underholdt 24/7. Anonymkode: 9405a...1ab Har du noen gode triks? Jeg har prøvd i flere år.. Anonymkode: 84e2f...fdb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #6 Skrevet 5. desember 2020 Burde klare å underholde seg selv fra de er 2. En må lære barna å bli selvstendig og underholde seg selv. Anonymkode: 9571f...4bc 4
cattleya Skrevet 5. desember 2020 #7 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Begynner å lure på eldste (ift spesielle behov) da eldste ikke får det til i det hele tatt. Om jeg overlater barnet til seg selv, er det bare grining, sutring, hyling, eller så består leken bare av å rote / dra ut nye ting. Har øvd fra tidlig alder av, men hjelper ikke. Yngste på 1,5 får til mer lek alene Anonymkode: 84e2f...fdb Hvis du setter i gang noe, og så trekker deg ut da?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #8 Skrevet 5. desember 2020 Min eldste er 2.5 år og han kan fint leke selv. Anonymkode: a33a6...e48 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #9 Skrevet 5. desember 2020 Min har alltid lekt selv fra det klarte å komme seg rundt ved egen maskin. Og det er i vårt tilfelle medfødt. Det er ikke noe vi har lært den. Hva skjer hvis du ignorere barnet? Gir det opp og finner på noe når det ikke finner hjelp og kanskje kjeder seg? Anonymkode: 8ebed...a70
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #10 Skrevet 5. desember 2020 Jeg har ikke barn, men passer to tantebarn på fem og tre år som man kan la være alene en stund. Altså, du kan ikke la dem være alene hjemme, men du kan gå på do og lage mat. Hun på tre kan være et lite troll noen ganger, så femåringen må holde et lite øye på henne for meg hvis jeg står og lager mater, men det går greit. Anonymkode: 0ff96...c06
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #11 Skrevet 5. desember 2020 cattleya skrev (20 minutter siden): Hvis du setter i gang noe, og så trekker deg ut da? Da går det kort tid før det er hyl, grin, et totalt kaos eller ungen stopper og leke og henger i bena mine Anonymkode: 84e2f...fdb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #12 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Min har alltid lekt selv fra det klarte å komme seg rundt ved egen maskin. Og det er i vårt tilfelle medfødt. Det er ikke noe vi har lært den. Hva skjer hvis du ignorere barnet? Gir det opp og finner på noe når det ikke finner hjelp og kanskje kjeder seg? Anonymkode: 8ebed...a70 Da er det hyl, grin, sutring, henger i bena mine, roter og drar ut masse leker uten å leke Anonymkode: 84e2f...fdb
Heihola Skrevet 5. desember 2020 #13 Skrevet 5. desember 2020 Det er en prosess som krever at man har gitt dem anledning til å ta mer og mer ansvar. Noen 6-åringer smører sin egen matpakke, andre klarer ikke en gang tørke seg på do. Det er veldig variabelt, og det er jo åpenbart at barn er i stand til å lære å bli svært selvstendige, bare forholdene er lagt til rette for det med oppmuntrende, støttende foreldre som gir rom.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #14 Skrevet 5. desember 2020 En 6 åring bør absolutt klare å underholde seg selv så du kan gå på do. Vist barnet gråter av 2 min på do er det egentlig bekymringsfullt når de er 6 år. De skal forstå at du er nødt å gå på do, lage mat osv. Anonymkode: 641be...7a4 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #15 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er det hyl, grin, sutring, henger i bena mine, roter og drar ut masse leker uten å leke Anonymkode: 84e2f...fdb Ja, skader det noen? La gråt, sutring og rot komme. Du må bare over den første kneika. Så skjønner ungen atviljen ikke kommer igjennom. Det er du som må være mer bestemt. Skjønner det er lettest å ta den hyggeligste løsningen, men det er ikke den beste. Anonymkode: a33a6...e48 5
GammelKaktus Skrevet 5. desember 2020 #16 Skrevet 5. desember 2020 (endret) Er alenemamma og guttungen er enebarn så er han var alltid flink til å leke alene mens jeg laget middag og slikt, han lekte på gulvet mens jeg styrte rundt. Fra han kunne løpe rundt så når han var 1 år så satt han å lekte med grytene men jeg ordnet det som måtte ordnes. Når jeg skulle dusje så lå han eller satt på gulvet og lekte med doruller og klossene sine i vaskemaskinen... 😄 Så at barnet ditt ikke klarer å underholde seg selv når han er 6 år har du lagt opp til selv tenker jeg... Nå er hen jo så stor at han kan får beskjed om å leke for seg selv mens du gjør det du må. Endret 5. desember 2020 av FrøkenMånestråle 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #17 Skrevet 5. desember 2020 Min blir 6 i februar, og har vært selvstendig lenge. Nå har vi en liten baby i tillegg, og det har vært noen morgener etter en tøff natt med baby som jeg og baby har trengt å sove litt lenger, da har storebror ordnet seg frokost selv, kledd på seg selv og sett på tv på stua 😊 Anonymkode: 53577...ce5 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #18 Skrevet 5. desember 2020 Det er forskjell på bark, noen er selvstendige tidlig , andre ikke. Trenger ikke ha noe med oppdragelse å gjøre Anonymkode: 6c6bf...df8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #19 Skrevet 5. desember 2020 Synes det er skremmende når 6-7-åringer ikke mestrer det min 3-åring gjør. Anonymkode: f47cb...2d4 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #20 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Synes det er skremmende når 6-7-åringer ikke mestrer det min 3-åring gjør. Anonymkode: f47cb...2d4 Det skjønner jeg. Synes det er ille selv.. Derfor jeg spør om råd. Det yngste barnet er mer selvstendig. Virker som det har bikket helt for eldste. Klarer veldig lite selv. Men skolefaglig ligger barnet flere år foran. Skulle virkelig ønske det var mer jevnt. Begynner å lure på om det er noe galt/diagnose Anonymkode: 84e2f...fdb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå