AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #1 Skrevet 5. desember 2020 Hei! Gutten vår på snart to måneder er vanskelig å få til å sove, både dag og natt. Tidligere kunne han sove etter lett byssing, men det kreves bare mer og mer: mer byssing, byssing på en helt spesiell måte, over lengre tid, white noise, være musestille i huset osv. Han har alltid sovet oppå en av oss. Nå sover han maks 30 minutter oppå oss etter at man har brukt like lang tid på å få han til å sove. Men det verste av alt er at det virker som at han ikke vil bli bysset lengre, han bare hyler og gråter 50% av gangene. Dette gjelder uansett om vi starter før han er trøtt, når han er trøtt eller når han er overtrøtt. Vi har prøvd ulike andre metoder, men alt fungerer bare i noen dager før det ikke aksepteres lengre! F.eks både mamaroo, trilling og slyngevugge. Nå sovner han ikke av det, evt sover toppen 10 minutter. Når han da er våken er han grinete, noen ganger kan han skrike ekstremt mye. Er det for tidlig å starte søvntrening, feks opp-ned metoden? Eller skal man prøve alt mulig annet og gi han nye vaner? Jeg lurer på om det er skadelig på noen måte å la han gråte i armene våre uten byssing, og kun med trøst? Og vil han nå som to måneder gammel kunne lære deg å sovne på denne måten, altså uten byssing? Som sagt liker han ikke byssing lengre, så slikt sett burde det ikke ha noe å si om han gråter mens vi bysser på han eller bare mens vi holde han i ro? Når det er sagt så har jeg forsøkt i et par minutter allerede, og han skriker veldig intenst dersom vi bare holder han i ro. Er helt rådvill Jeg tror ikke det er noe som plager han, han virker ikke å ha vondt i magen bortsett fra mye promp. Har hatt ei uke med magevondt tidligere, og det er ikke slik nå. Han har vært hos manuell terapaut Anonymkode: 4b52c...84a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #2 Skrevet 5. desember 2020 Min sønn sov ikke før han ble 4 måneder. Forsøkte alt! Til slutt sa helsesøsten at det eneste som kunne hjelpe var at han ble eldre (...). Og på grunn av at han sov så ekstremt lite hadde han enormt energibehov også, så helsesøsten anbefalte å starte med tynn grøt da han var mellom 3-4 måneder. Først da skjedde det noe! Eendelig sov han noen få timer sammenhengende på natten, og mer enn 10 min på dagen. Anonymkode: 79429...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #3 Skrevet 5. desember 2020 Kan jo også nevne at jeg fullammer, og at han søker til brystet minst en gang i timen Anonymkode: 4b52c...84a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min sønn sov ikke før han ble 4 måneder. Forsøkte alt! Til slutt sa helsesøsten at det eneste som kunne hjelpe var at han ble eldre (...). Og på grunn av at han sov så ekstremt lite hadde han enormt energibehov også, så helsesøsten anbefalte å starte med tynn grøt da han var mellom 3-4 måneder. Først da skjedde det noe! Eendelig sov han noen få timer sammenhengende på natten, og mer enn 10 min på dagen. Anonymkode: 79429...ebe Tusen takk, en liten trøst å ikke være alene i alle fall, og at det blir bedre! Prøvde du noe søvntrening før 4 mnd? Anonymkode: 4b52c...84a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #5 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan jo også nevne at jeg fullammer, og at han søker til brystet minst en gang i timen Anonymkode: 4b52c...84a Kan han være sulten? Min jente skrek mye de første ukene, det visste seg at jeg ikke har nok melk. Etter supplering med erstatning er hun en helt annen baby. På dagtid sover hun kun i bæresele, byssing har aldri fungert noe særlig. Anonymkode: adc5c...39a 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #6 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan han være sulten? Min jente skrek mye de første ukene, det visste seg at jeg ikke har nok melk. Etter supplering med erstatning er hun en helt annen baby. På dagtid sover hun kun i bæresele, byssing har aldri fungert noe særlig. Anonymkode: adc5c...39a Ja, må jo nesten få det sjekket ut. Men han ligger på vekstkurven sin, om ikke over.. kanskje for mye formelk. Takk for tips han her liker dessverre ikke bæresjal 😕 gjorde det tidligere, men en dag var det stopp på det også Anonymkode: 4b52c...84a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #7 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, må jo nesten få det sjekket ut. Men han ligger på vekstkurven sin, om ikke over.. kanskje for mye formelk. Takk for tips han her liker dessverre ikke bæresjal 😕 gjorde det tidligere, men en dag var det stopp på det også Anonymkode: 4b52c...84a Så er det nok ikke for lite melk (min jente tok ikke på i vekt). Men jeg har hørt flere som får litt mer ro på med en ekstra flaske om kvelden i tillegg til amming. Anonymkode: adc5c...39a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #8 Skrevet 5. desember 2020 Jeg tenker det er litt tidlig med søvntrening, men på den alderen var min også vanskelig å få til å sove. Vi brukte little ones programmet for å få rutiner, og det responderte hun veldig godt på og ble etterhvert mye enklere å legge, for oss var det ganske kritisk med våkentid. Men når det er sagt så anbefaler de ikke selv noe veldig rutiner eller søvntrening før rundt 3 mnd, og tror ikke nødvendigvis du kan forvente at han finner søvnen selv såpass tidlig. Vi begynte å øve på det rundt 3,5 mnd når hun gikk inn i 4 month sleep regression, før det var det bare prøving og feiling for å se hva som funket. Hun gråt også alltid før hun sovnet, med byssing, white noise etc etc, samme hva. Noen bruker gråt for å gire ned før søvn. Og et lite tips, white noise må spille HØYT for å ha noen effekt her. Anonymkode: fe21c...998
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #9 Skrevet 5. desember 2020 Vi begynte med tilrettelegging for bedre søvn ved hjelp av little one’s sitt søvnprogram. Tror ikke de kaller det søvntrening når de er så unge, men man legger til rette for at de lettere skal lære å finne søvnen selv. Det har vært helt fantastisk for oss og løst alle utfordringer når de kom. Vi har brukt det siden han var 9 uker og har siden han var 3 mnd sovet kjempegodt på egenhånd og finner søvnen selv (aldri byssing eller lignende). Vi måtte ha noen bedre rutiner og vi fikk programmet anbefalt. De har også en village hvor man kan spør om hjelp til utfordringer. Vi bruker det fremdeles, han er 2 år. Anonymkode: d1d20...449
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #10 Skrevet 5. desember 2020 Du har en nyfødt i hus... det er tøft. Det er det for de fleste, dessverre. Det blir bedre etterhvert. Anonymkode: fc2d6...3d2 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #11 Skrevet 5. desember 2020 Utelukk helseproblemer. Stivhet, reflux osv ☺️ Anonymkode: 09c33...d57
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #12 Skrevet 5. desember 2020 Begge mine sov duppene sine på puppen eller i bæresele når de var så små. Kobla de til puppen og fyrte opp netflix! Anonymkode: 167a5...585 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #13 Skrevet 5. desember 2020 Som en tidligere nevnte, utelukk refluks. Min gulpet aldri ut av munnen, men gulpet opp og svelget det. Sov ekstremt lite og krevde myyyyye byssing. Sov alltid oppå meg. Jeg ammet og ammet som en gaaaaal. Sov nesten ikke i 8 mnd før jeg leste meg opp på stille refluks. For han la godt på seg fra han var født, og det eneste helsesøster spurte om var om han gulpet. Og nei, drt gjorde han ikke. Men jeg skjønte etterhvert at det kom ikke ut, men han svelget det igjen. han fikk kolikk når han var 2-3 mnd, og det var forferdelig for meg og han. Jeg tror at refluksen er mye av grunnen, men det får jeg aldri vite. Men les deg opp, snakk med helsesøster/lege. Ja du har en baby. Men om det er refluks, så blir det hundre ganger mer slitsomt. Anonymkode: 1a69c...e20 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #14 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Du har en nyfødt i hus... det er tøft. Det er det for de fleste, dessverre. Det blir bedre etterhvert. Anonymkode: fc2d6...3d2 Ja? Dette handler om nettopp den nyfødte, som sover halvparten av de timene han trenger for normalt utvikling osv. Lurer derfor på om det er feil å stadig prøve nye metoder, når disse uansett ikke fungerer i lengden Anonymkode: 4b52c...84a 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #15 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som en tidligere nevnte, utelukk refluks. Min gulpet aldri ut av munnen, men gulpet opp og svelget det. Sov ekstremt lite og krevde myyyyye byssing. Sov alltid oppå meg. Jeg ammet og ammet som en gaaaaal. Sov nesten ikke i 8 mnd før jeg leste meg opp på stille refluks. For han la godt på seg fra han var født, og det eneste helsesøster spurte om var om han gulpet. Og nei, drt gjorde han ikke. Men jeg skjønte etterhvert at det kom ikke ut, men han svelget det igjen. han fikk kolikk når han var 2-3 mnd, og det var forferdelig for meg og han. Jeg tror at refluksen er mye av grunnen, men det får jeg aldri vite. Men les deg opp, snakk med helsesøster/lege. Ja du har en baby. Men om det er refluks, så blir det hundre ganger mer slitsomt. Anonymkode: 1a69c...e20 Tusen takk, skal lese om det! Takk dere øvrige også Anonymkode: 4b52c...84a
tussi84 Skrevet 5. desember 2020 #16 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Gutten vår på snart to måneder er vanskelig å få til å sove, både dag og natt. Tidligere kunne han sove etter lett byssing, men det kreves bare mer og mer: mer byssing, byssing på en helt spesiell måte, over lengre tid, white noise, være musestille i huset osv. Han har alltid sovet oppå en av oss. Nå sover han maks 30 minutter oppå oss etter at man har brukt like lang tid på å få han til å sove. Men det verste av alt er at det virker som at han ikke vil bli bysset lengre, han bare hyler og gråter 50% av gangene. Dette gjelder uansett om vi starter før han er trøtt, når han er trøtt eller når han er overtrøtt. Vi har prøvd ulike andre metoder, men alt fungerer bare i noen dager før det ikke aksepteres lengre! F.eks både mamaroo, trilling og slyngevugge. Nå sovner han ikke av det, evt sover toppen 10 minutter. Når han da er våken er han grinete, noen ganger kan han skrike ekstremt mye. Er det for tidlig å starte søvntrening, feks opp-ned metoden? Eller skal man prøve alt mulig annet og gi han nye vaner? Jeg lurer på om det er skadelig på noen måte å la han gråte i armene våre uten byssing, og kun med trøst? Og vil han nå som to måneder gammel kunne lære deg å sovne på denne måten, altså uten byssing? Som sagt liker han ikke byssing lengre, så slikt sett burde det ikke ha noe å si om han gråter mens vi bysser på han eller bare mens vi holde han i ro? Når det er sagt så har jeg forsøkt i et par minutter allerede, og han skriker veldig intenst dersom vi bare holder han i ro. Er helt rådvill Jeg tror ikke det er noe som plager han, han virker ikke å ha vondt i magen bortsett fra mye promp. Har hatt ei uke med magevondt tidligere, og det er ikke slik nå. Han har vært hos manuell terapaut Anonymkode: 4b52c...84a Vår baby ligner litt, og er akkurat like gammel. Eneste forskjellen er at han sover godt om natta og på formiddagen, bortsett fra de 3 gangene han er våken mellom kl 00 til 13 for mat. (Får kun mme) Fra kl 13 og utover derimot så er han ekstremt vanskelig å legge. Han sovner fint på fanget til noen, og kan sove der 30 min, men prøver vi å legge han ned i senga våkner han til med engang. Er vi heldige sover han 10 min. Andre ganger forsøker vi å bysse han i søvn, synge, vugge med han osv fordi han gråter og gråter. Han ser ikke ut til å være fornøyd med noe. Vi kan synge og bysse/vugge i 20 til 30 min uten at han sovner. Det vi har lagt merke til med vår sønn som ser ut til å være noe av problemet er at han har mye luft smerter. Han promper masse og spenner kroppen veldig ofte før det+griner fordi han ikke alltid får ut lufta. Kan det være at deres baby kan slite med noe der? Det er ganske normalt at så små sliter med slike plager da tarmene er umodne, men at det gir seg rundt 3mnd alder. En annen ting å forsøke å gjøre er å heise senga opp litt i vinkel. Mange babyer sliter med refluks også, og da er det bedre for dem å sove halvveis sittende. Dere kan også prøve å svøpe han inn. Også må dere ha en smule tålmodighet. Å bysse et par min er ikke nok. Selv om barnet ikke roer seg, så fortsett å holde. Syng og byss, gå rundt osv. Målet er ikke å stoppe gråten først og fremst men å trøste barnet ved å gi det trygghet. Det er ikke farlig for baby å gråte lenge, så lenge den får omsorg/trygghet, og den gjør det ved å bli holdt osv.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #17 Skrevet 6. desember 2020 Hadde forsøkt med noen flere hjelpemidler feks Tyngdeposen, vognvugge, slyngevugge m motor, smartvugge +++. Kan leies på finn og på kokolikk. det er mange ting som kan hjelpe barnet til å sove, bidra til å endre dårlige rutiner eller bare hjelpe i PERIODER når barnet trenger det (utviklingstrinn, tenner o.l.). men du som mor må vurdere om en gråtekur er hensiktsmessig i lengden. Det viktigste er at du stoler på eget instinkt for DU kjenner barnet best. Ingen av oss kan sette oss inn i deres hverdag uansett om vi prøver å gi velmenende råd ❤️ Styrkeklem 🌸 Anonymkode: 1ef83...c8a
Nysgjerrig1 Skrevet 6. desember 2020 #18 Skrevet 6. desember 2020 Helt sikker på babyen ikke er overtrøtt? Ville ikke hatt mer enn 1 t og 15 m våkentid i den alderen 😇
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #19 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hadde forsøkt med noen flere hjelpemidler feks Tyngdeposen, vognvugge, slyngevugge m motor, smartvugge +++. Kan leies på finn og på kokolikk. det er mange ting som kan hjelpe barnet til å sove, bidra til å endre dårlige rutiner eller bare hjelpe i PERIODER når barnet trenger det (utviklingstrinn, tenner o.l.). men du som mor må vurdere om en gråtekur er hensiktsmessig i lengden. Det viktigste er at du stoler på eget instinkt for DU kjenner barnet best. Ingen av oss kan sette oss inn i deres hverdag uansett om vi prøver å gi velmenende råd ❤️ Styrkeklem 🌸 Anonymkode: 1ef83...c8a Gråtekur skal absolutt ikke brukes på en 2 måneder gammel baby! Anonymkode: 3a49b...401 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #20 Skrevet 6. desember 2020 Anbefaler svøping om du ikke har gjort dette. Og ha rutiner (ikke søvntrening), jeg likte veldig godt Taking cara babies kurs, hun deler også masse tips på instagram. Hun har egen program for nyfødte med masse tips. Anbefales på det varmeste! Anonymkode: 2be2b...ec3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå