AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #1 Skrevet 5. desember 2020 Jeg er i en veldig vanskelig livssituasjon, og har jo skjønt hvem av bekjente/venner som er mer empatiske enn andre. Jeg snakker aldri om situasjonen min uoppfordret, og svarer aldri i lange baner. Men de fleste har fått med seg, og jeg får positiv og empatisk støtte fra de gode nære vennene. Jeg takler akkurat nå dårlig åpenbar kjempeoverflatisk «jatting» som svar - og enkelte har kommet i den kategorien. De få spør innimellom om hvordan det går direkte - og det går aaaalt for dårlig til at jeg kan svare bare «greit». Livet er jo katastrofalt dårlig nå, og det vet disse. Men - jeg ønsker som sagt ikke dele noe, og heller ikke være uhøflig. Nå er ikke jeg suicidal, men det blir litt som å spørre en med nylig selvmordsforsøk om hvordan ting går (når man vet de eksempelvis er innlagt eller noe)- og så bare jatte en kort setning: «jaja/huff og uff da». That’ s it. De få det gjelder har fått MYE gjentakende støtte av meg i sine vanskelige perioder over flere år - og jeg vet (siden jeg kjenner dem godt) at svaret er uttrykk for manglende empati og interesse. De bare gidder ikke legge på en ekstra setning med «håper det lysner snart/åh så kjipt» eller noe sånt. Så....Når noen spør og man ikke gidder ta imot åpenbart uempatisk pjatt - finnes det et litt unnvikende svar som ikke er dramatisk eller tar opp noe spesifikt? Anonymkode: 263d8...583
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #2 Skrevet 5. desember 2020 Jeg pleier bare å svare "Jeg lever fremdeles", "Livet går sånn opp og ned", "Vel, 2020.." eller lignende om jeg ikke akkurat har lyst til å svare på hvordan jeg har det. Anonymkode: 5b00a...42f
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. desember 2020 #3 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så....Når noen spør og man ikke gidder ta imot åpenbart uempatisk pjatt - finnes det et litt unnvikende svar som ikke er dramatisk eller tar opp noe spesifikt? Si det går bedre. Si at du ikke ønsker å svare på det. Si at du har hatt bedre dager, men det går vel over en gang. Si at du ikke orker å snakke om det. Noen evner rett og slett ikke å svare på sånt, de mister munn og mæle. For mange er det ikke enkelt å trøste, eller å si de riktige ordene på de riktige stedene. Det må man ha forståelse for.
Gjest ti10 Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 Hvis du VET at de ikke vil ha et ærlig svar, eller at de bare er interessert i sladder, hadde jeg kanskje ikke brydd meg så mye om hva de tror. Synes godt du bare kan si at det går bra. Eventuelt "Tror ikke jeg har så mye nytt å fortelle", "Det går opp og ned".
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #5 Skrevet 5. desember 2020 ti10 skrev (32 minutter siden): Hvis du VET at de ikke vil ha et ærlig svar, eller at de bare er interessert i sladder, hadde jeg kanskje ikke brydd meg så mye om hva de tror. Synes godt du bare kan si at det går bra. Eventuelt "Tror ikke jeg har så mye nytt å fortelle", "Det går opp og ned". Tror de spør av en slags....høflighet? I tidligere tid har jeg fått LANGT mer ordentlige og velmenende svar fra samme vedkommende om helt andre ting. Men jeg tror de hadde en annen «interesse» av meg da (les; egeninteresse). Merker jeg blir så sinnsykt irritert av den åpenbare manglende empatien, da er det bedre å bare ikke spørre. Legger aldri opp til det selv liksom. Anonymkode: 263d8...583 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå