AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #1 Del Skrevet 5. desember 2020 Tenåringen har fått utslett som klør veldig i perioder, bittesmå nuppete prikker, som klør mest på kvelden. Allergitabletter hjelper minimalt, og det er 2. typen legen har foreskrevet. Kortisonkrem hjelper litt, men ikke nok. Har vært hos fastlegen 2 ganger, tatt allergitester uten utslag, og legen har ikke peiling. Så har jeg lest om skabbepidemien som herjer landet, og lurte på om det kan være det, men blir usikker. Ingen av oss andre (foreldre og søsken) har noe kløe eller utslett, og vi er en veldig kosete familie som har mye nærkontakt. Kan det være skabb uten å smitte? Vi skal få tatt en matintoleransetest, igG og igA, men det er jo dumt hvis det er skabb og vi kaster bort 4000,- på testing.. Det går kraftig utover nattesøvnen med den kløen.. Anonymkode: 0154c...ed6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 5. desember 2020 #2 Del Skrevet 5. desember 2020 (endret) Skabb er svært smittsomt. Hadde det vært skabb hadde nok legen kjent det igjen. Det du beskriver høres ut som en hudsykdom som er vanlig ved f.eks cøliaki, dermatitis herpetiformis. Jeg har det selv og det er slik du beskriver. Tror ikke du trenger å bekymre deg for skabb. De testene du beskriver kan du få tatt hos fastlegen. Det koster da ikke 4000? Endret 5. desember 2020 av Sprinkle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #3 Del Skrevet 5. desember 2020 Skabb er relativt smittsomt, men man får først symptomer rundt 5 uker etter man er smittet. Ofte begynner det med små røde prikker på hendene, også sprer det seg utover kroppen. Hvis det er skabb, bør det stoppes før det når dette punktet. Jeg sleit med det i over 1 år, og har fått mye mer sensitiv hud i etterkant, selv nå som det er over 2 år siden jeg fikk det. Anonymkode: e5ab0...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #4 Del Skrevet 5. desember 2020 Da jeg fikk skabb, trodde jeg på ingen måte at det kunne være det. Hadde ikke hatt nærkontakt med noen, og prikkene og symptomene var heller ikke som beskrevet på nett - det tok en stund før det ble så gale. Anbefaler å be legen henvise til en hudspesialist. Anonymkode: e5ab0...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #5 Del Skrevet 5. desember 2020 Det har vart siden August, kan det fortsatt være skabb uten å ha smittet oss andre? Takk for tipset om dermatitis herpetiformis! Skal ta matintoleransetesten og få henvisning til hudlege. Cøliaki-blodprøve er tatt og var negativ, kan det fortsatt være det? Vet ikke hva som skjedde med minitekst her nå? Sorry.. Anonymkode: 0154c...ed6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #6 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det har vart siden August, kan det fortsatt være skabb uten å ha smittet oss andre? Takk for tipset om dermatitis herpetiformis! Skal ta matintoleransetesten og få henvisning til hudlege. Cøliaki-blodprøve er tatt og var negativ, kan det fortsatt være det? Vet ikke hva som skjedde med minitekst her nå? Sorry.. Anonymkode: 0154c...ed6 Jeg fikk symptomer i mai 2018, og kjæresten min merket ingenting før over sommeren. Jeg smittet ingen i kollektivet mitt. Det er jo slettes ikke sikkert at det er skabb, men det kan være verdt å kjøpe en tube nix og se om det hjelper. HVIS der er skabb, er det faktisk helt krise om det sprer jeg til hele familien. Bedre å være veldig føre var. Kjæresten og jeg brukte over 10 000 på å bli kvitt det, noe som ikke var rent lite på et studentbudsjett (men nå har det vel kanskje kommet på blåresept?). Anonymkode: e5ab0...012 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #7 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg fikk symptomer i mai 2018, og kjæresten min merket ingenting før over sommeren. Jeg smittet ingen i kollektivet mitt. Det er jo slettes ikke sikkert at det er skabb, men det kan være verdt å kjøpe en tube nix og se om det hjelper. HVIS der er skabb, er det faktisk helt krise om det sprer jeg til hele familien. Bedre å være veldig føre var. Kjæresten og jeg brukte over 10 000 på å bli kvitt det, noe som ikke var rent lite på et studentbudsjett (men nå har det vel kanskje kommet på blåresept?). Anonymkode: e5ab0...012 Vil kortisonkrem og allergitabletter ha effekt på skabb? Anonymkode: 0154c...ed6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 5. desember 2020 #8 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det har vart siden August, kan det fortsatt være skabb uten å ha smittet oss andre? Takk for tipset om dermatitis herpetiformis! Skal ta matintoleransetesten og få henvisning til hudlege. Cøliaki-blodprøve er tatt og var negativ, kan det fortsatt være det? Vet ikke hva som skjedde med minitekst her nå? Sorry.. Anonymkode: 0154c...ed6 Ja, det kan fortsatt være denne hudsykdommen. Man ser ofte samme genet hos de som har cøliaki, men man trenger ikke ha cøliaki likevel. krysser fingrene for at det ikke er noe du engster deg for! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #9 Del Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 18.48): Jeg fikk symptomer i mai 2018, og kjæresten min merket ingenting før over sommeren. Jeg smittet ingen i kollektivet mitt. Det er jo slettes ikke sikkert at det er skabb, men det kan være verdt å kjøpe en tube nix og se om det hjelper. HVIS der er skabb, er det faktisk helt krise om det sprer jeg til hele familien. Bedre å være veldig føre var. Kjæresten og jeg brukte over 10 000 på å bli kvitt det, noe som ikke var rent lite på et studentbudsjett (men nå har det vel kanskje kommet på blåresept?). Anonymkode: e5ab0...012 Dette er et forferdelig dårlig råd. Senest forrige uke var det et intervju med en hudlege i VG som snakket om hvor alvorlig situasjonen er. Man begynner å se at skabben blir mer resistent mot Nix og hudlegen sa alt folk for all del ikke måtte gå å kjøpe dette på apoteket fordi man klødde uten å ha fått diagnosen fra en lege, dette kan øke resistensen. I tillegg vil man måtte sanere hele huset og behandle alle samtidig, noe som både kan bli kostbart og slitsomt, og mest sannsynlig helt bortkastet siden ingen andre har symptomer. Ts, jeg ville bedt om en henvisning til hudlege, eller bestilt en time privat. Da kan hun få på- eller avkreftet skabb og dere slipper å lure. En privattime hos hudlege vil uansett være billigere enn å behandle hele familien. Anonymkode: a707e...9b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå