Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke uforklarlige hull i min CV, og er ikke jobbsøker, jeg bare kom på at jeg lurer på dette. Ser så mange sier de må "forklare hullet i CVen" om de har vært syke, hjemmeværende, arbeidsløse etc en stund, men er det faktisk noen arbeidsgivere som spør om dette? Jeg bare fatter ikke at det skal være relevant for noe som helst. Alle vet jo at livet skjer. 

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt spør de om det. Hvis noen har flere store hull i CV-en er det jo naturlig å spørre om hvorfor

• Liker 3
Skrevet

Jeg har et ti års hull i CV-en pga sykdom. Er uføretrygdet, men har nylig blitt frisk nok til å jobbe 50 %, antagelig mer neste år.

Har i år fått tilbudd om jobb hos to ulike arbeidsgivere, ingen av de så det som noe problem at jeg hadde vært ute av arbeidslivet så lenge. Ble ikke stilt spørsmål rundt det hos første arbeidsgiver, andre arbeidsgiver, som jeg er hos nå, kommenterte det som en positiv livserfaring. De var begge opptatt av kompetanse og personlig egnethet for jobben. Jeg er arbeidssom, lojal og dyktig i jobben min og fikk vist det frem på intervjuet, samtidig som jeg fokuserte på at jeg hadde vært ute av arbeidslivet så lenge at jeg var overklar for å jobbe.

Min erfaring: null stress med hull i CV-en!

Anonymkode: f8514...73f

• Liker 2
Skrevet

En dyktig rekrutterer spør hva søker har drevet med i periodene med «hull» i CV’en. En dårlig en gjør det ikke. 

Om dette «hullet» har påvirkning på innstillingen kommer jo selvsagt helt an på hva som er årsaken til «hullet». Alle kan bli syke osv., men dersom det skyldes at man har f. eks. sitter i fengsel så er det ikke akkurat positivt. 

Anonymkode: eb354...9b9

• Liker 1
Skrevet

Ja, det blir spurt om. Derfor er det fint om man gir en forklaring uoppfordret. Da er man ferdig temaet  og kan fokusere på viktigere ting.

Hull i CV'n er ikke veldig viktige ved vurderingen som gjøres ved en ansettelse.

Skrevet

I mange tilfeller blir søknad bere lagt til sides uten meir vurdering. 

Anonymkode: 11e21...5f7

• Liker 1
Skrevet

Ja, de spør.

Anonymkode: 83058...bfa

Skrevet

Ja, de spør om dette. Og da bør man bare være ærlig. Det er det beste. 

Anonymkode: 19680...eb0

Skrevet

Jeg hadde samlet fire arbeidsforhold ila en periode på ca. fem år 2008-2013, fra tiden jeg var student og var 18-22 år gammel. Søkte jobb da jeg hadde hatt en annen deltidsjobb i litt mer enn 7 år, hadde fullført mastergraden min og var over 30. Jeg fikk spørsmål om å spesifisere datoene, for å se om det var noen hull 😅

Anonymkode: 0c372...080

Skrevet

Ja, jeg ble spurt om det da jeg var i 30-årene. Hadde ikke lagt inn førstegangstjensten på CV-en, så da var det et opphold mellom videregående og universitetet.

Anonymkode: ca849...7de

Skrevet

Eksen min hadde et opphold i CV-en på ca 2 år, pga utbrenthet, traumer og depresjon. Da han var på jobbintervju ved et universitetssykehus fikk han spørsmål om hullet i CV-en, men det satt en person der jeg antar var fra HR, muligens tillitsvalgt, som sa at han ikke måtte svare på dette. Han valgte å svare ærlig likevel, og fikk jobben. 

Anonymkode: cc767...538

Skrevet

Jeg har masse hull fordi jeg har slettet alle irrelevante jobber og utdannelser (Bla en hel bachelorgrad). Har aldri blitt spurt.

• Liker 1
Skrevet

Kommer nok litt an på stillingen, og yrket. Det er lov å ta seg "friår " om man vil. 

Anonymkode: 028a8...b2f

Skrevet
Snop skrev (18 timer siden):

Jeg har ikke uforklarlige hull i min CV, og er ikke jobbsøker, jeg bare kom på at jeg lurer på dette. Ser så mange sier de må "forklare hullet i CVen" om de har vært syke, hjemmeværende, arbeidsløse etc en stund, men er det faktisk noen arbeidsgivere som spør om dette? Jeg bare fatter ikke at det skal være relevant for noe som helst. Alle vet jo at livet skjer. 

Har blitt spurt en gang, men da var det til gjengjeld tema LENGE i intervjuet fra hans side. 

Fagforening bare 🤨, det var nærmest kryssforhør :P 

(jeg stod i operasjonskø 10 år tidligere). 

Anonymkode: 63dac...f98

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har et ti års hull i CV-en pga sykdom. Er uføretrygdet, men har nylig blitt frisk nok til å jobbe 50 %, antagelig mer neste år.

Har i år fått tilbudd om jobb hos to ulike arbeidsgivere, ingen av de så det som noe problem at jeg hadde vært ute av arbeidslivet så lenge. Ble ikke stilt spørsmål rundt det hos første arbeidsgiver, andre arbeidsgiver, som jeg er hos nå, kommenterte det som en positiv livserfaring. De var begge opptatt av kompetanse og personlig egnethet for jobben. Jeg er arbeidssom, lojal og dyktig i jobben min og fikk vist det frem på intervjuet, samtidig som jeg fokuserte på at jeg hadde vært ute av arbeidslivet så lenge at jeg var overklar for å jobbe.

Min erfaring: null stress med hull i CV-en!

Det spørs nok VELDIG.

For min del har det vært et stort problem.

Har synlig hull på 1 år.

Har høy utdannelse og bra CV. 

Annonse
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde samlet fire arbeidsforhold ila en periode på ca. fem år 2008-2013, fra tiden jeg var student og var 18-22 år gammel. Søkte jobb da jeg hadde hatt en annen deltidsjobb i litt mer enn 7 år, hadde fullført mastergraden min og var over 30. Jeg fikk spørsmål om å spesifisere datoene, for å se om det var noen hull 😅

Jeg opplevde det samme. Jeg søkte ny jobb etter 12 år i fast jobb på samme sted, og ny jobb var samme type stilling. Jeg hadde slått sammen en del små, irrelevante jobber (har veldig brokete CV). Fikk likevel tips fra rekrutterer om å sette opp «alt» på CV, med måned/år for start og slutt. 

• Liker 1
Skrevet

Det kommer nok an på, min erfaring er at arbeidsgivere for "generelle" jobber som ikke krever noen spesielle  kvalifikasjoner bryr seg veldig, mens arbeidsgivere ved jobber som krever er viss kompetanse ikke bryr seg nevneverdig om det urelevante. Ble faktisk sagt at jeg ikke hadde trengt å sette opp de urelevante jobbene jeg har hatt i det hele tatt, da h*n mante det bare gjorde CV'en mer uoversiktlig. 

Anonymkode: 8bd03...681

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det spørs nok VELDIG.

For min del har det vært et stort problem.

Har synlig hull på 1 år.

Har høy utdannelse og bra CV. 

Kommer nok helt sikkert an på, men for meg var det ikke et problem. Nå er jeg nok i tillegg flink til å selge meg inn, men skal innrømme at selvtilliten ikke var på topp etter 10 år ufør, så ble positivt overraska.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kommer nok an på, min erfaring er at arbeidsgivere for "generelle" jobber som ikke krever noen spesielle  kvalifikasjoner bryr seg veldig, mens arbeidsgivere ved jobber som krever er viss kompetanse ikke bryr seg nevneverdig om det urelevante. Ble faktisk sagt at jeg ikke hadde trengt å sette opp de urelevante jobbene jeg har hatt i det hele tatt, da h*n mante det bare gjorde CV'en mer uoversiktlig. 

Jeg søkte jobb som Jurist i et stort og kjent eiendomsmeglerfirma i en bank. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg søkte jobb som Jurist i et stort og kjent eiendomsmeglerfirma i en bank. 

Ja, men du er jurist om jeg ikke tar feil? Innen juss er det kjent at arbeidsgivere er opptatt av karakterer og ikke hull i CV'en. Jeg jobber med noe teknisk rettet, og der er det egentlig kun relevant erfaring som teller i min retning, resten av CV'en spiller ingen rolle av den enkle grunn at urelevant erfaring ikke gir kompetanse i bransjen uansett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...