Gå til innhold

Fersk i "gamet"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny her på forumet, og har masse spørsmål ang bryllup... Temaet har vært stadig oftere oppe mellom meg og samboeren, etter fire lykkelige år sammen, så det ligger vel i kortene at det står en frier på døra om ikke så alt for lenge....

Vi har egentlig alt snakket mye om hvordan vi vil at et evt bryllup skal være, men det er jo så vanskelig å vite hva en bør og bør ikke, siden vi aldri har arrangert noe slikt før!!!

Vi kommer fra temmelig forskjellig bakgrunn (en religiøs og en "rølpe" gjeng), så utfordringene ligger i å hvordan få til et fint brylupp for alle parter. Det er jo vår dag, men det er jo fint om de andre koser seg også!!! Vi har derfor snakket mye om å ha en liten intim feiring på selve dagen, med foreldre, farfar, forlovere og søsken m/fam, altså max 20 stykk. Og heller ha en større vennefest f.eks helga etterpå. Da kan den nærmeste familien kose seg sammen, uten at det blir alt for påfallende at noen drikker vin, andre ikke og slikt... Vi respekterer jo hverandres familier fullt ut, men føler det kan bli litt voldsomt om vi er 80 gjester der halvparten har en oppfattning av hva et bryllup er, mens den andre delen forventer noe helt annet... Redd vi (særlig jeg) ikke vil greie å slappe av da, og bare bekymre meg over hvordan alle har det.

Lurer derfor på om noen har erfaringer med å gjøre det på denne måten. Blir det fryktelig "trist" å gå opp kirkegulvet i ei mer eller mondre tom kirke? (vil gifte meg i barndoms-kirka mi, og den er av det litt større slaget...) Hvordan reagerer venner på å bli "snytt" for selv bryllupet? Mye styr å planlegge to fester samtidig? Lurer egentlig på ALT!!!! Noen som kan dele noen erfaringer??? Både gode og litt mindre gode..

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei der

Dette blir jo spennende!

Har et vennepar som gjorde det samme - og det var helt kanon! Så det skal du ikke tenke på at ikke går!

Litt mer styr blir det nok - men bruk samme innbydelser og bordkort - så blir det litt mindre styr!

I kirken kan vel alle komme - selv om de ikke er invitert til festen etterpå. Jeg har vært i kirken mange ganger selv om jeg ikke er invitert!

Kos deg med planeleggingen - det er deres dag!

Og ikke tenk for mye p venners oppfaning - da blir du GAL!

Skrevet

Hei hei!

Jeg smilte litt for meg selv da jeg leste innlegget ditt om forskjellig bakgrunn med familier. Det er akkurat det samme hos oss - min kommende mann kommer fra en mer eller mindre religiøs familie, mens jeg kommer fra "rølpegjengen". ;)

Vi skal faktisk gjøre det omtrent ganske så nøyaktig slik du har skrevet om her.

Vi skal gifte oss i kirka 21.juli 2006. Etter vielsen skal vi ut og spise på en restaurant (med eget lokale for oss) sammen med foreldre, forlovere, søsken m/familier og 2 vennepar (som er av våre nærmeste.) Vi skal ikke ha fest, kun ut og spise en bedre middag og kose oss sammen. Dermed unngår vi at noen blir møkkfulle mens andre steiler. Det er store muligheter for at familiene våre ikke har møtt hverandre så mange ganger før innen vi gifter oss, så det er greit å møtes på soft vis :)

Helgen etter vårt bryllup kommer vi antageligvis til å ha en vennefest, hagefest om været er bra. Grillfest eller kun en fest uten mat. Hvor alt er mye mer avslappet og "laxy", sammen med gode venner bare for å feire at vi har giftet oss.

Har vært borti flere som ikke har hatt store selskapene, men som likevel har hatt temmelig fullsatte kirker da de har giftet seg. Som regel kommer venner og ser på likevel, og jeg har iallfall erfaring med at kolleger også kommer i kirken og ser. Jeg har ikke vært i mange bryllup egentlig, men de jeg har vært i så har det vært temmelig mange i kirken uansett. Aldri sett at kirken har vært nesten tom i et bryllup faktisk.

Tror ikke vennene reagerer i det hele tatt. Ikke føler de seg snytt heller.. Er det ekte venner er jeg helt sikker på at de har forståelse for at dere ikke kan invitere hele vennegjengen.

Trenger du å planlegge vennefesten så utrolig mye da? Må den være like formell og "høytidelig" som selve bryllupsdagen? Kan dere ikke ha en mer avslappet fest, som en vanlig vennefest bare at man kanskje pynter seg litt ekstra og feirer at dere er blitt gift? Det er slik vi skal gjøre det, og den festen trenger ikke mer planlegging enn en vanlig fest med gode venner - ergo lite planlegging som skal til. :)

Jeg synes ikke det er mye å planlegge til bryllupet, alt går som smurt. Men jeg er likevel glad for at jeg hadde et år på meg fra vi bestemte datoen (litt over et år faktisk). Selv om vi har fått planlagt en del allerede, så er det godt å vite at man kan "fordele" planleggingen litt utover i året slik at vi slipper å tenke på alt når det er to måneder igjen.

Lykke til!! :)

Skrevet

Godt aa hore at det er flere som tenker i samme baner som oss da! Likte veldig godt innlegget ditt Lassie! Foler liksom tidvis at vi er de eneste i hele verden som har familier og vennegjenger som er fryktelig forskjellige! Har vaert i et par bryllup tidligere der alle har vaert "en stor lykkelig familie" som reiser paa ferier og slikt sammen, og da hra jeg rett og slett blitt litt deppa!!!

Som sagt saa har vi ikke satt noen dato eller noe for bryllup enda, ikke ring paa fingeren heller, men det blir nok.... Bor for tida i utlandet, og blir her iallefall et aar til. Noen som har provd aa planlegge bryllup mens de har vaert utenlands? Ser for meg at det vil kunne vaere litt vanskelig. Bestemme lokaler og slikt...

Dersom vi bestemmer oss for aa dele bryllupet i to, en familie og en vennedel. Hva tror dere om aa holde dem paa to forskjellige steder, siden vi er fra forskjellige deler av landet. F.eks familiedelen paa mitt hjemsted, og vennefesten paa hans hjemsted? Vet enda ikke hvor vi kommer til aa bosette oss naar vi flytter tilbake fra "eksil" i utlandet. Blir det bare ende mer styr aa planlegge?

Hmmm, har mange rare sporsmaal jeg, men haaper noen har litt tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...