AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #1 Skrevet 5. desember 2020 Hei dere. Jeg og min mann har med tiden veldig lyst på et barn, men grunnet ulike helseutfordringer som kan forverres av graviditet ønsker jeg helst å adoptere. Jeg kan lite om dette, og lurer derfor på et par ting. Må vi være styrtrike for å kunne adoptere? Min mann har fast jobb i staten og tjener ca 300k, og jeg er uføretrygdet. Grunnen til at jeg er ufør er kroniske smerter. Det er likevel slik at jeg hadde hatt overskudd til et barn, men jeg er utrolig redd for at dette vil diskvalifisere meg. Må man være et supermenneske for å adoptere? Vi gifter oss over nyttår, har vært sammen i seks år. Vi har mye kjærlighet og stabilitet å tilby, men vi er jo ikke rike, og jeg er ikke alltid i form. Jeg vil likevel heller presse meg på dårlige dager og gi barnet all oppmerksomhet, har så utrolig mye omsorg å gi. Håper noen kan opplyse meg. Anonymkode: ec1b7...64b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #2 Skrevet 5. desember 2020 Lav inntekt og dårlig helse? Kanskje ikke det beste utgangspunktet for å adoptere et barn med mye i baggasjen Anonymkode: bae49...b4f 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #3 Skrevet 5. desember 2020 Nei, man må verken være styrtrik eller supermenneske! Vi er ingen av delene, og lykkelige adoptivforeldre til tre. En adopsjon koster drøyt 200 000 kroner, men man får tilbake halvparten av dette når man kommer hjem med barnet. Dere må lage en sosialrapport med hjelp av fosterhjemstjenesten, dette tar som regel 1-3 møter. Supermennesker må dere ikke være, som sagt, men dere må være stabile, oppegående, og ha god omsorgsevne. I vurderingen her vil både helse og inntekt være en del av det de spør om, og dere må nok forberede dere på at det blir stilt spørsmål ved det. Uførhet i seg selv er meg bekjent ikke grunn til automatisk avslag, men du må nok forklare hvordan du tenker å fylle rollen som omsorgsgiver med helseproblemer. Noen få land har også konkrete inntektskrav, mennde fleste har ikke det. Kontakt en organisasjon (feks Verdens Barn eller Adopsjonsforum), de kan svare mye bedre på spørsmålene deres Anonymkode: 34967...6e8 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 Jeg tror dessverre dere får avslag med begrunnelse i din helsesituasjon. Jeg tenker også at dere muligens har for lav inntekt. Det bedre er å kontakte direkte byråene. Anonymkode: 3b650...106 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå