Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt fra nåværende fysisk krevende jobb pga en skade som mest sannsynlig blir kronisk. Har derfor søkt ny jobb som er fysisk enklere. Jeg er nå innkalt til intervju på et sted som virker meget spennende og vil gjerne ha denne jobben - spørsmålet er om jeg skal være ærlig om skaden? (Mtp referanse fra nåværende leder som de absolutt vil ha, og som da kommer til å fortelle om endel fravær.)

Anonymkode: ab8b7...aa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden de uansett kommer til å få vite om sykefraværet er det vel greit nok å informere om det på intervjuet. Håper det går bra! :)

Anonymkode: 9529b...86c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er sykemeldt fra nåværende fysisk krevende jobb pga en skade som mest sannsynlig blir kronisk. Har derfor søkt ny jobb som er fysisk enklere. Jeg er nå innkalt til intervju på et sted som virker meget spennende og vil gjerne ha denne jobben - spørsmålet er om jeg skal være ærlig om skaden? (Mtp referanse fra nåværende leder som de absolutt vil ha, og som da kommer til å fortelle om endel fravær.)

Det er ikke lov til å spørre om sykefravær og generelt om helsen din. De du har brukt som referanse har heller ikke lov til å si noe om sykefraværet eller helsen din. Hvis du selv mener at det ikke påvirker din mulighet til å utføre arbeidet, så synes jeg ikke at du budre si noe. 

Anonymkode: 47ed9...538

• Liker 3
Skrevet

Du bruker jo ikke nåværende arbeidsgiver som referent!

Anonymkode: 95052...38d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke lov til å spørre om sykefravær og generelt om helsen din. De du har brukt som referanse har heller ikke lov til å si noe om sykefraværet eller helsen din. Hvis du selv mener at det ikke påvirker din mulighet til å utføre arbeidet, så synes jeg ikke at du budre si noe. 

De spør om det selv om det ikke er lov :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bruker jo ikke nåværende arbeidsgiver som referent!

Anonymkode: 95052...38d

Jo må det når ny arbeidsgiver absolutt vil ha det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle spør om det.

Anonymkode: 03099...994

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Alle spør om det.

Anonymkode: 03099...994

Men da bryter de arbeidsmiljøloven § 9 - 3. Det er ikke lov å spørre sykefravær fordi det har ingenting med stillingen å gjøre. Er det et seriøst firma så vet de at det ikke er lov å spørre. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis skaden din ikke på noen måte kan komme i veien for din utførelse av arbeidet i den nye jobben ville jeg vært åpen på at det var grunnen til at jeg byttet jobb. For ganske ofte får man spørsmål om hvorfor man har lyst til å bytte, og da kan det være naturlig å fortelle. 

Anonymkode: e0e66...80e

• Liker 2
Skrevet

"Hva er din motivasjon for å søke på denne stillingen?"

"Pga. en skade blir det vanskelig for meg å utføre nåværende jobb på en god måte. Jeg søker derfor på denne stillingen fordi jeg fremdeles ønsker å være aktiv i arbeidslivet, og å bruke fagkunnskapen min. Denne stillingen er derfor midt i blinken fordi jeg både kan bidra faglig, og hvor skaden ikke vil påvirke arbeidshverdagen.". 

Eller noe sånt. Og hvor du selvfølgelig forklarer hvorfor du har spisskompetansen og de personlige egenskapene som arbeidsgiveren er ute etter.

Å spørre om fravær og årsak er i utgangspunktet ikke lov, og skal heller ikke brukes mot deg, men det skjer likevel. Med mindre du er villig til å ta opp kampen om evt ulovlig intervju, kan det være greit å spille med åpne kort og å snu det til din fordel. Lykke til! 

• Liker 9
Skrevet

Jeg byttet jobb fordi jeg ble langtidssykemeldt. Jeg var ærlig på intervjuet men samtidig var jeg tydelig på hvorfor det ikke ville ha innvirkning på jobben jeg søkte på. De var forståelsesfulle og jeg fikk faktisk jobben 😊

Anonymkode: 18579...f32

• Liker 1
Skrevet
Brevkniven skrev (15 timer siden):

"Hva er din motivasjon for å søke på denne stillingen?"

"Pga. en skade blir det vanskelig for meg å utføre nåværende jobb på en god måte. Jeg søker derfor på denne stillingen fordi jeg fremdeles ønsker å være aktiv i arbeidslivet, og å bruke fagkunnskapen min. Denne stillingen er derfor midt i blinken fordi jeg både kan bidra faglig, og hvor skaden ikke vil påvirke arbeidshverdagen.". 

Eller noe sånt. Og hvor du selvfølgelig forklarer hvorfor du har spisskompetansen og de personlige egenskapene som arbeidsgiveren er ute etter.

Å spørre om fravær og årsak er i utgangspunktet ikke lov, og skal heller ikke brukes mot deg, men det skjer likevel. Med mindre du er villig til å ta opp kampen om evt ulovlig intervju, kan det være greit å spille med åpne kort og å snu det til din fordel. Lykke til! 

Tusen takk for gode tips! :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg byttet jobb fordi jeg ble langtidssykemeldt. Jeg var ærlig på intervjuet men samtidig var jeg tydelig på hvorfor det ikke ville ha innvirkning på jobben jeg søkte på. De var forståelsesfulle og jeg fikk faktisk jobben 😊

Anonymkode: 18579...f32

Så bra at det ikke fikk noen konsekvenser at du var ærlig! Da er det håp :) 

Skrevet

"Ville du ha ansatt personen på nytt" er vel et vanlig spørsmål til en referanse. Spørsmål om fravær er også et normalt spørsmål.

Det er også negativt å ikke ha siste arbeidsgiver som referanse. 

Anonymkode: 9285e...9e6

Skrevet

Jeg ville MYE heller ha ansatt noen som sa det som det var (tipset til Brevkniven over her er supert!) enn å finne ut via via at vedkommende hadde vært mye borte fra jobb og ikke ha hørt det fra vedkommende selv.

Så ja, vær ærlig, men bruk vinklingen positivt og til egen fordel! Det er neppe et problem i denne settingen!

Skrevet
Ulrikke skrev (2 timer siden):

Jeg ville MYE heller ha ansatt noen som sa det som det var (tipset til Brevkniven over her er supert!) enn å finne ut via via at vedkommende hadde vært mye borte fra jobb og ikke ha hørt det fra vedkommende selv.

Så ja, vær ærlig, men bruk vinklingen positivt og til egen fordel! Det er neppe et problem i denne settingen!

Takk for godt svar :) 

jeg kommer til å være ærlig, og håper virkelig jeg får jobben 🤞🏻 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tusen takk for gode tips! :) 

Håper det ordner seg med jobb! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...