AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #1 Skrevet 5. desember 2020 Jeg er den typen mor som blir fort bekymret for at barnet mitt skal fryse ihjel🤣 og det hender at jeg kler på han for mye. Jeg lurer på om det holder med bomullsklær for eksempel body og bukse når han er inne? Men når han skal ut må jeg skifte til ullundertøy? Eller holder det med å ta på vinterdress over de bomulls klærne? hvis vi skal være ute litt lenge da kan det bli kaldt. Men hvis vi skal på besøk og må bort til garasjen for å hente bilen da er det bare 5 min å gå og så inn i bilen. Og når vi er framme så skal han fortsatt være innendørs. Så tenker at ullundertøy kan bli varmt. Holder det med bomullsklær + vinterdress over? Anonymkode: 9ce4e...dca
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #2 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er den typen mor som blir fort bekymret for at barnet mitt skal fryse ihjel🤣 og det hender at jeg kler på han for mye. Jeg lurer på om det holder med bomullsklær for eksempel body og bukse når han er inne? Men når han skal ut må jeg skifte til ullundertøy? Eller holder det med å ta på vinterdress over de bomulls klærne? hvis vi skal være ute litt lenge da kan det bli kaldt. Men hvis vi skal på besøk og må bort til garasjen for å hente bilen da er det bare 5 min å gå og så inn i bilen. Og når vi er framme så skal han fortsatt være innendørs. Så tenker at ullundertøy kan bli varmt. Holder det med bomullsklær + vinterdress over? Anonymkode: 9ce4e...dca Kan også legge til at vi bor i Oslo Ts Anonymkode: 9ce4e...dca
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #3 Skrevet 5. desember 2020 Sjelden man trenger ull, det er når man skal være lenge ute eller det er veldig veldig kaldt. Hvor gammelt er barnet? Vi har et mykt ullpledd liggende i bilen som vi brer over når det er kaldt om morgenen feks Anonymkode: 4cd3d...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjelden man trenger ull, det er når man skal være lenge ute eller det er veldig veldig kaldt. Hvor gammelt er barnet? Vi har et mykt ullpledd liggende i bilen som vi brer over når det er kaldt om morgenen feks Anonymkode: 4cd3d...cc1 Han er 2 år gammel. I bilen er det ikke kaldt. Kan bare slå på varmen Anonymkode: 9ce4e...dca
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #5 Skrevet 5. desember 2020 Du skal kle barnet slik at det har normal kroppstemperatur på alle kroppsdeler, også ute. En fin test er å ta en hånd ned på ryggen til barnet. Er det kaldt? Kle på mer. Er det varmt? Kle på mindre. Er det klamt? Kom dere inn og bytt klær og kle på vesentlig mindre. Du sjekker også hender og tær jevnlig i starten og justerer etter barnets behov. Hva og hvor mye klær som er «passe»? Det finnes det ingen fasit på. Akkurat som min nabo går tur med hunden på vinteren i shorts og t-skjorte og er helt komfortabel mens jeg har på dunjakke, vinterjakke, lue og har med en sånn varmepad i lomma og er litt kald er barn ulike. Anonymkode: 2ac10...459 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #6 Skrevet 5. desember 2020 Mitt barn er også 2 Bomullsklær holder inne ja, du kan jo bare se hva du selv har på deg? Når vi går ut for å lufte hunden f.eks, så tar jeg vinterdressen utenpå bomullsklærne. Med vintersko og ull-lue Min går feks bare i vanlige klær og jakke når vi skal til barnehagen (til og fra bilen). Men vi har som sagt liggende et pledd hvis bilen er kald og frossen.. men både barnet og jeg tåler å gå til bilen uten dress 😅 Viktigste er hakke og god lue. Jeg tenker at jeg kler barnet litt som meg selv, går jeg selv med T-skjorte inne, så kan ikke barnet få i langermet body med genser over. Han fryser ikke fortere enn meg, så sånn er mitt barn i alle fall Anonymkode: 4cd3d...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #7 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du skal kle barnet slik at det har normal kroppstemperatur på alle kroppsdeler, også ute. En fin test er å ta en hånd ned på ryggen til barnet. Er det kaldt? Kle på mer. Er det varmt? Kle på mindre. Er det klamt? Kom dere inn og bytt klær og kle på vesentlig mindre. Du sjekker også hender og tær jevnlig i starten og justerer etter barnets behov. Hva og hvor mye klær som er «passe»? Det finnes det ingen fasit på. Akkurat som min nabo går tur med hunden på vinteren i shorts og t-skjorte og er helt komfortabel mens jeg har på dunjakke, vinterjakke, lue og har med en sånn varmepad i lomma og er litt kald er barn ulike. Anonymkode: 2ac10...459 Hender og tær er jeg enig i. Nakken er og en fin plass å sjekke. Men ryggen? Hvis barnet er kaldt på ryggen så stakkars barn 😅😂 Anonymkode: b1a6a...0b6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #8 Skrevet 5. desember 2020 Ull er gull👌🏼 Anonymkode: b53d5...b32
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #9 Skrevet 5. desember 2020 Kle på barnet omtrent det du selv ville kledd på deg for å holde varmen. Barna bruker ofte kroppen litt mer enn voksne, som bidrar til å holde varmen. Anonymkode: 7fdec...ba6 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #10 Skrevet 5. desember 2020 Å sjekke fingre og tær for å se om barnet er varmt/kaldt er en dårlig idè - det gir kun informasjon om at fingre/tær er for varme/kalde, og må reguleres deretter. Kroppen derimot, kan ha en helt annen temperatur. Derfor er nakken et veldig fint sted å sjekke, for de som ikke er som meg: jeg har alltid iskalde fingre, og ALLE kjennes varme ut for meg, og så føles det som om jeg tar istapper på ryggen til folk. Ull bruker vi bare når vi skal være ute og leke ei stund, særlig hvis det er vått vær. Anonymkode: 30d6d...f42 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #11 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er den typen mor som blir fort bekymret for at barnet mitt skal fryse ihjel🤣 og det hender at jeg kler på han for mye. Jeg lurer på om det holder med bomullsklær for eksempel body og bukse når han er inne? Men når han skal ut må jeg skifte til ullundertøy? Eller holder det med å ta på vinterdress over de bomulls klærne? hvis vi skal være ute litt lenge da kan det bli kaldt. Men hvis vi skal på besøk og må bort til garasjen for å hente bilen da er det bare 5 min å gå og så inn i bilen. Og når vi er framme så skal han fortsatt være innendørs. Så tenker at ullundertøy kan bli varmt. Holder det med bomullsklær + vinterdress over? Anonymkode: 9ce4e...dca Dette skjønte jeg ikke. Mener du at han har på vinterdress i bilen? Eller på vei ut til garasjen? Det hørtes tungvint ut å ta på dress bare for å gå ut til bilen. Det holder vel med jakke? Vi bruker jakke ut til bilen, tar av jakken i bilstolen og legger den over barnet. Jeg skjønner heller ikke problemet med å bruke ullundertøy inne. Både jeg og ungene bruker ullundertøy inne hele vinteren. Hvis vi skal være ute tar vi på vinterdress over, med eller uten mellomlag avhengig av temperaturen. Anonymkode: b2fcb...d11
Hactar Skrevet 5. desember 2020 #12 Skrevet 5. desember 2020 Ikke for å legge sten til bekymringsbyrden, men det kan være greit å velge noe annet enn vinterdress i bilen for å få strammet selen skikkelig. Om bilen er oppvarmet, er det ikke så farlig hva gutten har på seg mellom dør og bil. Du kan ta på en ekstra genser/jakke og lue om det er kaldt eller regner veldig. Dette med veldig nøye passe påkledning inne, er mest når de er babyer og ikke mobile. Med en toåring ser du lettere om han blir varm og svett eller kald og hufsen.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #13 Skrevet 5. desember 2020 Bruker alltid ullundertøy i barnehagen, da trenger han ikke å ha et lag til med klær. 2.5 år gammel. Hjemme, inne er bare bomullstøy. Anonymkode: c8b00...e5b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #14 Skrevet 5. desember 2020 Vår på to år løper ofte rundt halvnaken inne, liker å ha på sommerkjole 🙈 hun har også av og til på kun tynt ullundertøy på inne, det utgjør ikke så stor forskjell, vi tar det bare av om hun er varm. Hun er oftere varm enn kald og bruker veldig lite energi på å tenke på bekledning egentlig. Hvis vi skal ut i bilen tar vi på en tynn ulldress eller en ullgenser over det hun har på inne. Anonymkode: 3d4db...bd0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #15 Skrevet 5. desember 2020 Mitt barn er ein frysepinn (født før termin) og har alltid på seg tynt lag med ull, med mindre det er supersommar vær. Om vinteren kjører eg ull, ullfleece, tjukk vinterdress. Fleste barn er flinke å sei i frå om noko er ubehagelig f.eks via gråt. Ein for kald eller varm baby gråtet også. Anonymkode: 2ee00...c39
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #16 Skrevet 5. desember 2020 Vi har alltid hatt bomull innerst, men når vi skal ut har vi tatt på ull som mellomlag, av varierende tykkelse, slik at det bare er å kle av eventuelt yttertøy når vi skal i temperaturskifte. Anonymkode: 3bb8c...e86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå