Gå til innhold

Noen som hadde bestemt seg for å droppe amming før baby kom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangs og er 4 mnd unna baby. Jeg sliter litt med depresjon, er forsåvidt frisk nå, men det trigges av mye ansvar og det å føle seg overveldet. Derfor vurderer jeg å bare droppe ammingen fra start. Kanskje jeg kan pumpe og gi fra flaske og kanskje jeg bare bruker mme. Noen andre som ikke har ammet og vil fortelle?

Anonymkode: 9d1c3...27d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ventet med beslutningen til barnet kommer. Se hva du da føler og vær tydelig ovenfor jordmor/barnepleier hva du ønsker. Det er ikke farlig å gi det et forsøk og dersom det ikke fungerer så har du en plan på mme. Noen får til amming og syns det er lettvint og praktisk og noen gir mme og syns det fungerer godt. Jeg har to barn og hadde to ulike opplevelser med amming og mme, men jeg kunne ikke planlegge noen av dem, det ble som det ble. Stress ned og senk ambisjoner. Jo mer man planlegger jo mer kaos blir det for en ting er helt sikkert, det blir aldri som man forestilte seg. 

• Liker 10
Skrevet

Med nummer to sleit jeg med psyken og tenkte at jeg skulle amme. Det dro meg lengre ned siden jeg tydelig ikke fikk det til. Og det å amme er vondt og føles ubehagelig. Så med neste så skal jeg på forhånd ha med flasker og erstatning. 

Anonymkode: a6a0e...237

• Liker 2
Skrevet

Slet selv med amming i starten, men veldig verdt det da det "løsnet" etter noen uker. Mye mindre jobb enn å styre med pumping og flasker, satte særlig pris på hvor lettvint det var om natten og på reise 😊 

• Liker 10
Skrevet

Jeg venter barn til våren, og ønsker heller ikke å amme. Er åpen for at det kan endre seg, men du er ikke alene. 

Anonymkode: 940dd...776

• Liker 2
Skrevet

Du kan eventuelt gi amming et forsøk. Men ikke la det gå på psyken løs, det er ikke amming som avgjør om du er en god mor🙂

Og hvis du bestemmer deg for å ikke amme, vær tydelig når du "forklarer" det til helsesøster og personell på barsel, noen tar ammepresset mange hakk for langt. Iallefall når du er førstegangsfødende. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ønsket ikke å amme og var fast bestemt på det. Men da hun ble født ble det plutselig bare rett for meg å amme alikevel. Så ting kan forandre seg til det ene eller andre. Bare prøv å slapp av frem til tiden kommer. Uansett hva du velger, masse lykke til med babyen 😊

Anonymkode: 09a8e...04b

• Liker 7
Skrevet

Jeg er tre måneder unna, og står i samme problemstilling som deg. Gruer meg til å bli låst fast til hus og baby, da jeg vet jeg trenger en del alenetid for å være en god samboer. Jeg blir også trigget når det blir overveldende og mye stress, så jeg er avhengig av å lufte hodet i form av turer i skogen alene med hunden eller styrketrening. Jeg er selvfølgelig åpen for at det kan endre seg, og vurderer å gi det et forsøk, men terskelen min kommer til å være lav før jeg går over til flaske. Så, jeg har ingen råd å komme med siden jeg er førstegangsfødende selv, men jeg ville bare du skulle vite at du ikke er alene ❤️

Anonymkode: 57f77...8a9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har termin i februar, og jeg skal ikke amme. Det har jeg visst siden positiv test i juni. Dette er min andre, og første fikk også flaske og mme fra start. Med henne hadde jeg først bestemt meg for å prøve, til tross for hva jeg egentlig følte gjennom hele svangerskapet. Endte med at jeg satt og gråt mens jeg prøvde å få til ammingen fordi det bare føltes helt feil for meg, så denne gangen blir det flaske fra start :) 

Endret av Marisana
  • Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er førstegangs og er 4 mnd unna baby. Jeg sliter litt med depresjon, er forsåvidt frisk nå, men det trigges av mye ansvar og det å føle seg overveldet. Derfor vurderer jeg å bare droppe ammingen fra start. Kanskje jeg kan pumpe og gi fra flaske og kanskje jeg bare bruker mme. Noen andre som ikke har ammet og vil fortelle?

nei, jeg har ammet mine 2 første og har bestemt meg for og amme baby nr 3 som kommer i Feb...☺ for meg hjalp ammingen mye, og fikk også ett veldig sterkt bånd til mine 2 første. i begynnelsen kan det være litt slitsomt og ukomfortabelt, men det går seg til når melkeproduksjonen øker.

Anonymkode: 2d066...dcc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det å få baby er dessverre både overveldende og mye ansvar, fullstendig uavhengig av amming eller ikke. Jeg har både fullammet og delammet og syntes faktisk flaskemating var mer overveldende pga rengjøring og sterilisering av flasker, passe på at vannet har riktig temperatur osv osv. Brystmelken var liksom ferdig temperert og fra ren beholder. Ikke sikkert du føler det på samme måte, men jeg ville i hvert fall gitt ammingen en sjanse 🙂

Anonymkode: 4433b...dca

• Liker 20
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det å få baby er dessverre både overveldende og mye ansvar, fullstendig uavhengig av amming eller ikke. Jeg har både fullammet og delammet og syntes faktisk flaskemating var mer overveldende pga rengjøring og sterilisering av flasker, passe på at vannet har riktig temperatur osv osv. Brystmelken var liksom ferdig temperert og fra ren beholder. Ikke sikkert du føler det på samme måte, men jeg ville i hvert fall gitt ammingen en sjanse 🙂

helt enig 

Anonymkode: 2d066...dcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enig. Jeg supplerer med mme da jeg ikke har nok melk, og der er bare stress. Så misunnelig på de som får til å fullamme. 

Anonymkode: cec50...75e

• Liker 2
Skrevet

Vurderte å ikke amme, men etter fødsel gjorde det jeg likevel.
Er selvfølgelig vondt og ubehagelig men det går jo over. Om man vil amme er det bare å holde ut, men om man ikke vil / klarer  så er det bare å stoppe. Ett mett barn er best!

Anonymkode: 4c247...414

• Liker 1
Skrevet

Jeg ammet første i 3 dager. Såre nippler, vonde pupper, brystbetennelse.... nan ble løsningen. Gutten var født dysmatur og fikk ikke tak på puppen.

Nr2 delammet jeg i ett par uker før det var slutt på melk.

Skal nå føde nr3 innen en mnd. Har fått tilbud om en tabelett som stopper morsmelk ved fødsel, men jeg har valgt å prøve igjen... alle gode ting er 3, sant?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 12.49):

Ja forsåvidt. Bestemte meg for det ganske tidlig. Men jeg dro på ammekurs (tilbud av kommunen til førstegangs). Og jeg tenkte at greit, kan gi det et forsøk. Ammet i 2 dager før jeg måtte gi meg. Psykiske grunner. Bare gren og hadde det ubehagelig.. Usikker hva jeg vil nå med nr 2 🤔 gjør kanskje et nytt forsøk, så får vi se hvordan det går :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 12.49):

Det er mye mer lettvint å amme hvis det går uten spes tilpasninger. Du ungår tid på pumping (det tar mer tid å pumpe enn å amme), vasking og sterilisering. Hvis du gir mme så må du også varme, forberede det og vaske/sterilisere etterpå. Så vent og se ann hvordan ammingen går. 

En som fullpumpet til slutt som dropper pumping hvis det ikke går naturlig neste gang. Ble utslitt, rett og slett 

Anonymkode: 9df5a...1e9

• Liker 3
Skrevet

Da jeg var førstegangsfødende var jeg ekstremt skeptisk på at jeg kom til å få til amming (flate brystvorter og slet med kosthold, så skeptisk på at jeg kom til å få melk) så var ganske innstilt på at det ikke ble aktuelt. Men det gikk fint det, selvfølgelig noe dritt de første par ukene pga brystspreng, men det tror jeg det er for alle. Pumpa ved siden av å amme så pappaen også kunne gi, men det er tusen ganger lettere å bare amme enn å styre med å sterilisere flasker og pumper og mas. 

Ikke gi opp før du har prøvd :) Går det ikke så er det ikke noe problem å gi MME, men å amme er veldig praktisk. 

Anonymkode: 42999...2ef

• Liker 5
Skrevet

Hvis man skal gi mme i tillegg til amming, kan man gi en flaske om kvelden? Eller ødelegger dette for ammingen? 

Anonymkode: 4e57c...6d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis man skal gi mme i tillegg til amming, kan man gi en flaske om kvelden? Eller ødelegger dette for ammingen? 

Anonymkode: 4e57c...6d6

Det er anbefalt at man har fått til ammingen og føler seg trygg på den før man begynner med flaske i tillegg til pupp. Det er for at babyen ikke skal bli sugeforvirret. Men sånn bortsett fra det, så ødelegger det ingenting.

Anonymkode: 095d7...f0b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...