Gå til innhold

Kan man avtale med arbeidsgiver om å få en kortere oppsigelsestid som lærling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har et lite dilemma. Jeg begynte som voksen lærling i september, da jeg ikke fant noe fast innen det yrket jeg vil ta fagbrev i. Det var enten å bli lærling og jobbe hver dag, eller å sitte hjemme å håpe på at jeg skulle få en jobb, så da valgte jeg å bli lærling.

Jeg har samboer og barn og merker det er utrolig vanskelig å leve på usle 3000 kr i måneden som lærling. Den siste måneden har jeg så sendt åpne søknader til bedrifter og fikk et intervju forrige uke. Får vite på mandag om jeg får den, og vist jeg får så må jeg avslutte lærling kontrakten.

Eneste problemet er vist jeg får den så har jeg en måned oppsigelsestid der jeg jobber nå, og de som intervjuet meg ville ha inn den rette kandidaten som raskt som mulig. Er det mulig å avtale med leder om at hun kan slippe meg tidligere enn en måned? Eller er det fylkeskommunen som bestemmer dette og kan gjøre det vanskelig for meg?

Har virkelig lyst på denne jobben så blir kjipt om leder eller kommunen hindrer meg i å få den.

Anonymkode: 9f4f9...310

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.dere kan også avtale at du unntas fra arbeidsplikt i oppsigelsestiden.

Anonymkode: 53f67...4e1

Skrevet

3000??!! Hvilken bransje er dette? Hadde selv rundt 7000 utbetalt mitt første halvår som lærling, og det var jo ille nok.

Anonymkode: 44f0a...622

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

3000??!! Hvilken bransje er dette? Hadde selv rundt 7000 utbetalt mitt første halvår som lærling, og det var jo ille nok.

Anonymkode: ....

......

Endret av Olepetter
Skrevet
Olepetter skrev (2 timer siden):

......

Hva?

Anonymkode: 44f0a...622

Skrevet

En mnd er en kort oppsigelsestid, så uvanlig at noen som ansetter vil ha kortere enn det. Høres merkelig ut. Å vente 3-4 mnd på at nyansatte begynner  er helt vanlig.  du kan høre med nåværende  om å slutte på dagen eller få innvilget ulønnet permisjon i oppsigelsestiden.

Anonymkode: 88a03...93d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...