Gå til innhold

Bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnemor er skilt og har to barn 50/50 og delt bosted. Jeg betaler endel i barnebidrag pga stor inntektsforskjell. Alt dette er greit, men i tillegg er det faste utgifter som tlf, forsikringer, abbonement o.l. som jeg også betaler. I mitt hode skal hun da være med på å betale halvparten av dette, men det skjer ikke. Tenker jeg feil her eller er det hun som snor seg unna?

Anonymkode: c938d...43a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere skal i utgangspunktet dele, men det du nevner her høres ikke nødvendig ut, så dere må i så fall bli enige om at det er noe dere ønsker å prioritere, du kan ikke kjøpe noe og lever halve regningen til henne uten videre.

Anonymkode: 6b8af...a45

Skrevet

Kom kanskje litt dårlig frem. Dette gjelder tlf, forsikringer o.l. på barna. Ikke noe jeg kjøper og krever etterbetalt, men ting som barna har løpende abbonement på og som vi begge er enige om at de må ha...

Skrevet

Usikker på hvordan det er med bidrag ved 50/50 men hadde du hatt "vanlig samvær " altså annenhver helg og betalt bidrag etter det så hadde mor vært den som måtte stå for alle barnens kostnader.  Borsett fra exempelvis konfirmasjonskostnader.

Så du skal nok ikke betale alt det der selv. Hadde sjekket med nav, dere står ju fritt til å avtale akkurat hva dere ønsker men bidrag plus plus... det hadde ikke jeg betalt. 

Anonymkode: 987bd...eef

• Liker 1
Skrevet

Syns det virker rimelig at mor betaler halvparten av slike utgifter. 

• Liker 5
Skrevet
Guddla skrev (1 time siden):

Syns det virker rimelig at mor betaler halvparten av slike utgifter. 

Enig! 

Skrevet

Ved delt boste skal dere dele på utgiftene 50%, hvordan dere gjør det må dere sammen komme frem til. Om du betaler telefon og forsikring står kanskje mor for andre utgifter som klær og fritidsaktiviteter? Her må rett og slett du og mor snakke sammen og bli enige, skal delt bosted kunne fungere er det en forutsetning at man samarbeider godt...

Anonymkode: 3046b...c81

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved delt boste skal dere dele på utgiftene 50%, hvordan dere gjør det må dere sammen komme frem til. Om du betaler telefon og forsikring står kanskje mor for andre utgifter som klær og fritidsaktiviteter? Her må rett og slett du og mor snakke sammen og bli enige, skal delt bosted kunne fungere er det en forutsetning at man samarbeider godt...

Far skal her betale mer enn 50% , når han tener mer en mor. Om nav har reknet ut bidraget står der en brøk som viser hva foreldrene skal betale .

Anonymkode: 26de1...c58

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far skal her betale mer enn 50% , når han tener mer en mor. Om nav har reknet ut bidraget står der en brøk som viser hva foreldrene skal betale .

Anonymkode: 26de1...c58

Stemmer, men utgangspunktet er likevel at de deler på alt 50% - og så må han i tillegg betale bidrag... 

Les mer om nettobidrag her: 

https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/relatert-informasjon/bidrag-nar-barnet-har-delt-bosted

Skrevet

Lite tips! Dersom mor ikke vil være med å betale på forskingene til barna, så bør du sjekke hvem utbetalingen går til dersom det skulle bli et forsikringsoppgjør!

• Liker 1
Skrevet

Å betale bidrag når man har ungene 50/50 er en helt latterlig ordning. Har du eget AS? Ville vurdert å ta minimalt ut i lønn slik at du slipper urettferdige bidrag.

Anonymkode: 38efb...6c0

• Liker 3
Skrevet

Men altså - dette er ting som går direkte til dine barn - så hvorfor lage dårlig stemning ? Er ikke det viktigste at barna dine har det bra og har det de trenger? 

Anonymkode: 09b3f...12c

Skrevet

Er det snakk om en vanvittig stor inntektsforskjell? Jeg synes det er ganske håpløst å betale bidrag med 50/50 fordeling. Det kommer selvsagt an på hva hun tjener - har hun direkte dårlig inntekt så er det jo kurant for at barna skal ha det de trenger.

Øvrige kostnader fordeles da 50/50. Du skal ikke betale bidrag OG mer når du har dem.

Anonymkode: 020e7...e76

• Liker 2
Skrevet

Slikt bør man dele på. Samme med fritidsaktiviteter. Alle ekstra kostnader skal man dele på likt. 

Sliter hun økonomisk siden hun får bidrag ?

Anonymkode: f5892...1cf

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Slikt bør man dele på. Samme med fritidsaktiviteter. Alle ekstra kostnader skal man dele på likt. 

Sliter hun økonomisk siden hun får bidrag ?

Anonymkode: f5892...1cf

jepps, dog selvforskyldt. Men har råd til masse anna tull da...*S*

• 4 uker senere...
Skrevet

Helt latterlig ordning. Her gjelder tydeligvis ikke personvernet mtp inntekt!

Anonymkode: 15b96...110

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...