Million Skrevet 7. desember 2020 #21 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) Brunhilde skrev (På 5.12.2020 den 11.27): Jeg har flere Lasagne, biff stroganoff og boef bourguignon. Om sommeren serverer jeg gjerne fiskesuppe. Alle fire er populære blant gjestene mine. Disse to gryterettene lager jeg også (fra bunnen av selvsagt, så ingen tror det er Toro poser) når jeg har gjester (bytter på hvilken jeg lager, har en eller to gryteretter til, bl.a. gulasj), eller bare som ekstra god middag til meg og sønnen min i helgen 😛 Nam! Har oppskriftene nedskrevet i min gamle oppskriftbok som jeg har hatt siden jeg flyttet hjemmefra i 1991. Endret 7. desember 2020 av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 7. desember 2020 #22 Del Skrevet 7. desember 2020 Her går det ofte i lasagne og kylling fajitas når vi har middagsgjester 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #23 Del Skrevet 7. desember 2020 Serverer ofte hjortesteik med rotgrønnsaker, soppstuing og hasselbackpoteter, eller evt en hjortegryte. Pizza med kylling, torsk med pesto og spekeskinke, eller kylling curry er også alternativer vi serverer når vi får gjester :-) Anonymkode: 5d6a9...552 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #24 Del Skrevet 7. desember 2020 Chicken green curry, tom kha gai og torskeloin svøpt I parmaskinke servert med rødvinssaus. Anonymkode: 52d1b...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 7. desember 2020 #25 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 10.39): Som du vet alltid slår bra an hos gjester og som du ofte ender opp med å lage? Anonymkode: 6a60f...32d Nei, ikke alltid jeg lager, men har to. De er en familiehemmelighet. Har delt kun med innerste sirkel, ikke med søskenbarn og hele verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #26 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ok. Men du hadde problemer med å forstå poenget. Hvis det er så viktig å kalle vegetarmat det "riktige", så burde vel "veggisburgere" osv het noe annet som ikke sikter til kjøtt... Anonymkode: 86398...e8b "Burger" heter egentlig hamburger og har ikke den opprinnelige betydningen lengre. Ham=skinke, altså ble hamburgere laget av svin når de ble oppfunnet. Nå lages de normalt av oksekjøtt, og kalles bare burger. Å kalle burgere laget av f.eks kyllingkjøtt eller andre ting enn kjøtt for "burger" er derfor ikke i strid med hvordan ordet brukes i dag. Anonymkode: 173c9...264 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #27 Del Skrevet 7. desember 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: "Burger" heter egentlig hamburger og har ikke den opprinnelige betydningen lengre. Ham=skinke, altså ble hamburgere laget av svin når de ble oppfunnet. Nå lages de normalt av oksekjøtt, og kalles bare burger. Å kalle burgere laget av f.eks kyllingkjøtt eller andre ting enn kjøtt for "burger" er derfor ikke i strid med hvordan ordet brukes i dag. Anonymkode: 173c9...264 Dette er jo helt feil. Hamburger har fått navnet sitt fra den tyske byen Hamburg og ikke fra det engelske ordet ham. Tenker man seg litt om så burde det være åpenbart. Hadde noen funnet en gammel oppskrift som beskrev skinke i brød så hadde ingen sagt at dette var oppskriften på den originale hamburgeren. Skinke i brød er ikke hamburger. Anonymkode: 061e6...4ad 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #28 Del Skrevet 7. desember 2020 Lager en fantastisk god hjemmelaget pizza. Høres kjedelig ut, men har hatt naboer som ringer på døra når de lukter at det er pizza i ovnen 😄 Anonymkode: 05deb...e92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mon_nom Skrevet 7. desember 2020 #29 Del Skrevet 7. desember 2020 Lasagne. Den får jeg alltid skrøyd for. Vet ikke hvorfor, men alle synes den er god og ønsker oppskrift. Men følger ikke noe oppskrift 😂. Lasagne er jo egentlig ganske lett å lage fra bunnen. (Kjøper ferdige lasagneplater) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #30 Del Skrevet 7. desember 2020 Wienerpølser Anonymkode: cd994...70b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rant Skrevet 7. desember 2020 #31 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Wienerpølser Anonymkode: cd994...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rant Skrevet 7. desember 2020 #32 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette er jo helt feil. Hamburger har fått navnet sitt fra den tyske byen Hamburg og ikke fra det engelske ordet ham. Tenker man seg litt om så burde det være åpenbart. Hadde noen funnet en gammel oppskrift som beskrev skinke i brød så hadde ingen sagt at dette var oppskriften på den originale hamburgeren. Skinke i brød er ikke hamburger. Anonymkode: 061e6...4ad Det er vel ikke skinke personen du siterer mener, men svin, som svinekjøttdeig. Amerikanere kaller kjøttdeig for hamburger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #33 Del Skrevet 7. desember 2020 18 minutter siden, Rant said: Det er vel ikke skinke personen du siterer mener, men svin, som svinekjøttdeig. Amerikanere kaller kjøttdeig for hamburger. Det ville jo vært enda mindre logisk om hamburger het hamburger fordi det originalt ble brukt svinekjøttdeig. Ham betyr jo ikke svinekjøttdeig. Så uansett så tok personen jeg siterte feil og kom med en helt ulogisk forklaring. Amerikanerne kaller heller ikke kjøttdeig for hamburger. Hamburger er patties of ground meat,. I en pastarett med oppsmuldret kjøttdeig så vil jo ingen amerikanere skrive at man skal putte hamburger i pastasausen. De vil bruke ordet ground meat for hamburger refererer jo til kjøttdeigen i en bestemt form. Kjøttdeig som er oppsmuldret kalles jo ikke for hamburger hverken i Norge eller USA. Anonymkode: 061e6...4ad 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rant Skrevet 8. desember 2020 #34 Del Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det ville jo vært enda mindre logisk om hamburger het hamburger fordi det originalt ble brukt svinekjøttdeig. Ham betyr jo ikke svinekjøttdeig. Så uansett så tok personen jeg siterte feil og kom med en helt ulogisk forklaring. Amerikanerne kaller heller ikke kjøttdeig for hamburger. Hamburger er patties of ground meat,. I en pastarett med oppsmuldret kjøttdeig så vil jo ingen amerikanere skrive at man skal putte hamburger i pastasausen. De vil bruke ordet ground meat for hamburger refererer jo til kjøttdeigen i en bestemt form. Kjøttdeig som er oppsmuldret kalles jo ikke for hamburger hverken i Norge eller USA. Anonymkode: 061e6...4ad Så mener du at amerikanere jeg kjenner sier feil når dem bruker hamburger (kjøttdeig) i f.eks pastarett? Dem sier hamburger på lik linje som minched meat og ground beef. Du bør lære deg litt om amerikansk kultur/språk før du uttaler deg. Det med at ham er svin er jo ikke feil. Men det er sant at ordet brukes for skinke. Jeg prøvde å forstå hva den du siterte mente med det, og det var det mest logiske jeg kom frem til. Men ordet hamburger kommer fra en biffrett som ble kalt hamburg etter den tyske byen Hamburg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 8. desember 2020 #35 Del Skrevet 8. desember 2020 Å ha en rett du gjør bra at jo fint, men blir vel fort litt kjedelig? For min egen del, så har jeg et godt grep om de grunnleggende teknikkene for å tilberede mat og klarer som oftest å lage noe gjestene er fornøyd med. Skal jeg virkelig imponere, så handler det ikke så mye om hva jeg lager, men hvor god tid jeg har til å planlegge, handle inn og finne riktig kvalitet av whatever proteiner jeg ønsker å tilberede. Rene vegetar måltider må jeg innrømme at ikke er min sterke side, mye kjipe teksturer og tamme smaker. Jeg har selvfølgelig måtte tilberede vegetar måltider hvis vi har hatt det på menyen steder jeg har jobbet, og vi på kjøkkenet har alltid prøvd å lage vegetarmat som smaker bra og ikke er helt plankekjøring, men det er likevel en veldig begrenset palett i forhold til når det ikke er noen begrensninger på ingrediensene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 8. desember 2020 #36 Del Skrevet 8. desember 2020 Rant skrev (21 minutter siden): Så mener du at amerikanere jeg kjenner sier feil når dem bruker hamburger (kjøttdeig) i f.eks pastarett? Dem sier hamburger på lik linje som minched meat og ground beef. Du bør lære deg litt om amerikansk kultur/språk før du uttaler deg. Det med at ham er svin er jo ikke feil. Men det er sant at ordet brukes for skinke. Jeg prøvde å forstå hva den du siterte mente med det, og det var det mest logiske jeg kom frem til. Men ordet hamburger kommer fra en biffrett som ble kalt hamburg etter den tyske byen Hamburg. Jeg kjenner da flere Amerikanere og ingen av de sier f.eks lasagne med hamburger, de sier selvfølgelig ground beef. En hamburger skiller seg også fra en kjøttkake da en hamburger (ihvertfall en god en) har forskjellige delere av kua eller oksen blandet samme for å få riktig smak og fettprosent. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rant Skrevet 8. desember 2020 #37 Del Skrevet 8. desember 2020 K.B. skrev (4 minutter siden): Jeg kjenner da flere Amerikanere og ingen av de sier f.eks lasagne med hamburger, de sier selvfølgelig ground beef. En hamburger skiller seg også fra en kjøttkake da en hamburger (ihvertfall en god en) har forskjellige delere av kua eller oksen blandet samme for å få riktig smak og fettprosent. Ja vel. Og poenget er? Fordi du kjenner amerikanere som ikke sier det, så sier man det ikke? Ha ha. Jo, amerikanere kaller kjøttdeig for hamburger OGSÅ i tillegg til andre varianter som ground beef. 🙄 https://healthyeating.sfgate.com/difference-ground-round-chuck-hamburger-12377.html 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #38 Del Skrevet 8. desember 2020 Toro tomatsuppe. Mamma sier alltid at det smaker godt når jeg serverer den. Anonymkode: e19ab...dad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #39 Del Skrevet 8. desember 2020 Vegansk julemiddag , kjøttsuppe og viltgryte Anonymkode: 75760...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 8. desember 2020 #40 Del Skrevet 8. desember 2020 Rant skrev (5 timer siden): Ja vel. Og poenget er? Fordi du kjenner amerikanere som ikke sier det, så sier man det ikke? Ha ha. Jo, amerikanere kaller kjøttdeig for hamburger OGSÅ i tillegg til andre varianter som ground beef. 🙄 https://healthyeating.sfgate.com/difference-ground-round-chuck-hamburger-12377.html Det står ingen steder i vedlegget ditt at hamburger er en type kjøtt. Det står: Hamburger meat is essentially the same as ground beef, which can contain meat and trimmings from any of the primal cuts. Oversatt betyr det: Hamburgerkjøtt er malt okse eller storfe som det sies i Norge. Det kan også inneholde kjøtt og avskjær fra andre deler av dyret. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå