Gå til innhold

Har du en middagsrett som er din «signaturrett»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Belima skrev (4 timer siden):

Det står ingen steder i vedlegget ditt at hamburger er en type kjøtt. Det står: Hamburger meat is essentially the same as ground beef, which can contain meat and trimmings from any of the primal cuts. Oversatt betyr det: Hamburgerkjøtt er malt okse eller storfe som det sies i Norge. Det kan også inneholde kjøtt og avskjær fra andre deler av dyret.

Signerer denne. Vil legge til at jeg er amerikaner og bodde der til jeg var 13 år. Har aldri hørt noen bruke ordet hamburger som kjøttdeig. Da hadde jeg trolig ledd så tårene begynte å renne.

Anonymkode: 35ffd...d2f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (7 timer siden):

Det står ingen steder i vedlegget ditt at hamburger er en type kjøtt. Det står: Hamburger meat is essentially the same as ground beef, which can contain meat and trimmings from any of the primal cuts. Oversatt betyr det: Hamburgerkjøtt er malt okse eller storfe som det sies i Norge. Det kan også inneholde kjøtt og avskjær fra andre deler av dyret.

Himmel og hav. Det er jo det jeg skriver! At kjøttdeig også blir kalt hamburger. Jeg skriver ikke at det er en spesiell type kjøtt, følg med før du kommenterer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Signerer denne. Vil legge til at jeg er amerikaner og bodde der til jeg var 13 år. Har aldri hørt noen bruke ordet hamburger som kjøttdeig. Da hadde jeg trolig ledd så tårene begynte å renne.

Da får du bare le så du griner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (7 timer siden):

Det er jo akkurat det @Rant skriver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rant skrev (20 minutter siden):

Himmel og hav. Det er jo det jeg skriver! At kjøttdeig også blir kalt hamburger. Jeg skriver ikke at det er en spesiell type kjøtt, følg med før du kommenterer. 

Hamburger meat. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Da hadde du ledd godt da min venninne fra Minneapolis omtalte kjøttdeig som hamburger mens vi lagde middag sammen i fjor.

Fra American Meat Science Association:

Consumers are familiar with the terms hamburger and ground beef, but often use them interchangeably.

Anonymkode: 2f737...359

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helstekt, langtidsstekt mørbrad.
Lettfrest i panne med margarin før den legges på en seng av gulrøtter, purre og champignon, gjerne med litt kryddersmør i bunnen for å få ekstra god stekesjy, på 75 grader over og undervarme i så lang tid den trenger på å få kjernetemperatur på 63 grader.
Serveres med grønnsaksengen, dampet blomkål og rosenkål, samt hjemmelagede potetbåter og peppersaus eller bearnaisesaus.

Finnes ikke en kjeft som ikke eter seg skvett ihjel når jeg setter det på bordet.

Som dessert lager jeg Dronning Maud Pudding, også kalt Haugesundsdessert.

20191009_163822.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere, det kommer an på anledningen.

Til spleiselag, piknik og lignende lager jeg gjerne pai -- veldig enkelt, kan varieres etter hva som er i sesong, lett å lage vegetarisk. Og det er alltid nok folk som tar med salat eller focaccia, av en eller annen grunn, så syns det er fint med noe som metter litt mer. 

På studentfester var bidraget mitt alltid en skikkelig god guacamole. 

Om vi har middagsgjester hjemme og jeg vil imponere, liker jeg å lage indisk. Da flere retter, f.eks. saag paneer, en daal, og gjerne en grønnsaksrett til, raita, hjemmelaget chutney, roti eller paratha, og ris. Om jeg ikke har tid til å lage full indisk middag, lager jeg gjerne lasagne. 

Anonymkode: 9f967...846

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minya skrev (52 minutter siden):

Lettfrest i panne med margarin før den legges på en seng av gulrøtter, purre og champignon, gjerne med litt kryddersmør i bunnen for å få ekstra god stekesjy, på 75 grader over og undervarme i så lang tid den trenger på å få kjernetemperatur på 63 grader.

63 grader? Er ikke det fryktelig mye? Jeg pleier å sette termometeret på 49 grader når jeg steker biff, da blir den sånn passe blodig. Har vel brukt det samme på hel ytrefilet på grillen. Kanskje opp mot 54 grader i verste fall.

Anonymkode: 173c9...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minya skrev (6 timer siden):

Serveres med grønnsaksengen, dampet blomkål og rosenkål, samt hjemmelagede potetbåter og peppersaus eller bearnaisesaus.

Finnes ikke en kjeft som ikke eter seg skvett ihjel når jeg setter det på bordet.

Som dessert lager jeg Dronning Maud Pudding, også kalt Haugesundsdessert.

20191009_163822.jpg

Det der så fryktelig godt ut!!! 

Anonymkode: 3a585...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenkomponert biffgryte, lasagne og vegetarlasagne, carbonara og fiskegrateng.

Anonymkode: c8ae6...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2020 den 15.45):

-En curry med aubergine peanøttsmør

:) 

Anonymkode: 04731...677

Dette hørtes interessant ut. Vil du dele oppskriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rant skrev (På 8.12.2020 den 3.20):

Så mener du at amerikanere jeg kjenner sier feil når dem bruker hamburger (kjøttdeig) i f.eks pastarett? Dem sier hamburger på lik linje som minched meat og ground beef. Du bør lære deg litt om amerikansk kultur/språk før du uttaler deg. 

Ja, amerikanerne du kjenner sier feil. Sannsynligvis forkorter de uttrykket "hamburger meat" (som er kjøttdeig) til bare hamburger. Det er lettvint, men fremdeles feil og fører som du ser til misforståelser. 

Anonymkode: 23270...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/8/2020 at 4:02 AM, AnonymBruker said:

Vegansk julemiddag , kjøttsuppe og viltgryte 

Anonymkode: 75760...168

Hva lager du?

Anonymkode: 061e6...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/7/2020 at 4:04 PM, AnonymBruker said:

Jeg er ikke en mesterkokk, men det er mye torsk(og annen fisk) her jeg bor så serverer ofte retter med fersk fisk. Godt med fisk og liker å servere fisk jeg har fisket selv. 

Glemte å legge til at enkelte ganger får jeg besøk av barn som ikke liker fisk. Da er min signaturrett å prøve å lage noe barna liker som ekstrarett. Mange barn blir strålende fornøyd når de får spise frossenpizza mens de voksne spiser fisk.  Samme når de får iskrem til dessert. 

Som sagt jeg er ikke en mesterkokk. Men jeg prøver å gjøre gjestene mine fornøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/8/2020 at 9:47 PM, AnonymBruker said:

63 grader? Er ikke det fryktelig mye? Jeg pleier å sette termometeret på 49 grader når jeg steker biff, da blir den sånn passe blodig. Har vel brukt det samme på hel ytrefilet på grillen. Kanskje opp mot 54 grader i verste fall.

Anonymkode: 173c9...264

Nei, når jeg tar den ut av ovnen når den såvidt treffer 63 grader, så er den fortsatt lett rød inni, ikke gått over til rosa. Men bruker du som regel ytrefilet, så er det en mye smalere filet, mørbrad er ofte tykkere og krever litt høyere kjernetemperatur, men den blir også mye mørere som biff synes jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...