AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #1 Skrevet 5. desember 2020 Klutene mine blir så fort sure! De blir vasket i kokvask og får av og til klorbad, men det nytter ikke. Hva gjør du med dine kluter? Hvor lenge bruker du en klut før den går i vask dersom den ikke er flekkete og skitten? Anonymkode: 83c14...b12
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #2 Skrevet 5. desember 2020 Hvis du tenker kjøkkenkluter så byttes de hver dag. Vasker dem i maskinen på 60 grader. De blir aldri sure. Anonymkode: bcb02...25e
Skogkløver Skrevet 5. desember 2020 #3 Skrevet 5. desember 2020 Jeg skyller alltid kluten i kaldt vann etter bruk. Dersom du avslutter vaskingen med en skyll i varmt vann vil bakteriene kose seg skikkelig mens kluten kjøles ned på tørk. 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 Min ekssvigermor vasket aldri klutene på hytta, de luktet oppkast.. Jeg kokte de i en kjele en gang,da stinket de ikke. Så, hvor lenge bruker du dem? Henger de lenge nok til tørk etter vask? Anonymkode: 5440d...8bc
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #5 Skrevet 5. desember 2020 Da må du vaske dem oftere. Anonymkode: a6be5...78c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #6 Skrevet 5. desember 2020 Gjør akkurat det samme som en over her. Bytte hver dag og vasker på 60 grader. Alltid luktfrie kluter. Kanskje du bytter for sjelden eller ikke koker lenge nok? Anonymkode: e6434...9de
SoWhat? Skrevet 5. desember 2020 #7 Skrevet 5. desember 2020 Hvor mye skitt vasker dere bort som bytter kluter hver dag egentlig?? Jeg tørker ofte benk osv med tørkepapir først, og så bruker jeg Zalo og vasker over. Og jeg lager mye mat! Men jeg vasker da ikke klutene mer enn en til to ganger i uka. Skyller de jo selvfølgelig i kaldt vann og henger opp etter bruk. 1
Hannah80 Skrevet 5. desember 2020 #8 Skrevet 5. desember 2020 SoWhat? skrev (6 minutter siden): Hvor mye skitt vasker dere bort som bytter kluter hver dag egentlig?? Jeg tørker ofte benk osv med tørkepapir først, og så bruker jeg Zalo og vasker over. Og jeg lager mye mat! Men jeg vasker da ikke klutene mer enn en til to ganger i uka. Skyller de jo selvfølgelig i kaldt vann og henger opp etter bruk. Kjøkkenkluten kan inneholde millioner med bakterier, selv om den "virker ren". Det beste er å bytte hver dag. 2
SoWhat? Skrevet 5. desember 2020 #9 Skrevet 5. desember 2020 Hannah80 skrev (7 minutter siden): Kjøkkenkluten kan inneholde millioner med bakterier, selv om den "virker ren". Det beste er å bytte hver dag. Javel. Det syns jeg er totalt hysterisk. Alt inneholder millioner med kryp og bakterier. Da skulle folk ha vasket dyner og puter hver dag også. Lite logikk blant noen spør du meg 🙂 5
SoWhat? Skrevet 5. desember 2020 #10 Skrevet 5. desember 2020 Ikke at jeg tror så mye på de som sier de bytter hver dag. De tror de svarer det mest riktige bare. Sånn er det med alt som omhandler "renslighet" og vasking osv osv. Og så kommer den ene som er ærlig, og snur hele tråden. Veldig typisk her inne altså 🙂 men bevares. Noen er vel engstelige nok til å vaske dem hver dag... 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #11 Skrevet 5. desember 2020 Bytter klut etter hver bruk. Vasker på 90 grader. Har mange microfiberkluter så jeg vasker ikke før maskinen er full. Anonymkode: 54f53...237
Hannah80 Skrevet 5. desember 2020 #12 Skrevet 5. desember 2020 SoWhat? skrev (2 timer siden): Ikke at jeg tror så mye på de som sier de bytter hver dag. De tror de svarer det mest riktige bare. Sånn er det med alt som omhandler "renslighet" og vasking osv osv. Og så kommer den ene som er ærlig, og snur hele tråden. Veldig typisk her inne altså 🙂 men bevares. Noen er vel engstelige nok til å vaske dem hver dag... Herregud, jeg har sikkert 50 kjøkkenkluter. Hvorfor skal jeg vegre meg for å bytte dem ut daglig? Det koster med 10 sekund å hente en ny i kjøkkenskuffen, og hive den andre inn på vaskerommet. Selv om du ikke gjør det, så trenger du ikke kalle oss andre for løgnere. 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #13 Skrevet 5. desember 2020 SoWhat? skrev (2 timer siden): Ikke at jeg tror så mye på de som sier de bytter hver dag. De tror de svarer det mest riktige bare. Sånn er det med alt som omhandler "renslighet" og vasking osv osv. Og så kommer den ene som er ærlig, og snur hele tråden. Veldig typisk her inne altså 🙂 men bevares. Noen er vel engstelige nok til å vaske dem hver dag... Ikke tro på??? Skitne kjøkkenkluter er noe av det mest guffne jeg vet. Synes det er skikkelig udelikat med folk som mener at den må lukte surt før de bytter. Har masse kluter og bytter selvfølgelig hver dag. Anonymkode: e6434...9de
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #14 Skrevet 5. desember 2020 Bytter klut når den lukter surt dvs etter 2-3 dager. Gidder aldri skylle de i kaldt vann. Vasker de på 70 gr sammen med håndklær, undertøy, sokker osv. Anonymkode: 93f7d...e9a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #15 Skrevet 5. desember 2020 Bytter etter middag hver dag, slik at vi starter neste dag med ren klut. Bruker stort sett kjøkkenpapir til matsøl. Har et lite stativ over varmtvannsberederen på vaskerommet, så her tørker klutene raskt. Vasker på 90 grader når jeg er tom for kuter. Aldri vært problem med lukt. Og så ser jeg enkelte ikke tror på at man bytter hver dag.... For det første lager vi mye mat, det er kaffesøl og smuler tidlig morgen, gjerne en omelett og stekefett rundt lunsjtider, og middag laget fra grunnen. For det andre har vi 40+ kjøkkenkluter. For det tredje tar det null tid å plukke opp en ny fra skuffa på kjøkkenet, og ta med den skitne kluten til vaskerommet. Hvorfor i alle dager skal man ikke bytte hver dag=? Anonymkode: 15a1e...ce2 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #16 Skrevet 5. desember 2020 Det viktigste for å unngå sure kluter er å la de tørke før de legges i skittentøyskurven. Anonymkode: 57ba7...dd1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #17 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det viktigste for å unngå sure kluter er å la de tørke før de legges i skittentøyskurven. Anonymkode: 57ba7...dd1 Hvorfor det? Jeg hiver de ofte i kurven våte og har aldri kjent sur lukt av en ny klut? Anonymkode: 93f7d...e9a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #18 Skrevet 5. desember 2020 SoWhat? skrev (3 timer siden): Ikke at jeg tror så mye på de som sier de bytter hver dag. De tror de svarer det mest riktige bare. Sånn er det med alt som omhandler "renslighet" og vasking osv osv. Og så kommer den ene som er ærlig, og snur hele tråden. Veldig typisk her inne altså 🙂 men bevares. Noen er vel engstelige nok til å vaske dem hver dag... Jeg er ikke engstelig for bakterier, men går gjennom 3-4 kjøkkenkluter hver dag. Jeg har små barn som griser ekstremt mye når de spiser. Vasker klutene på 60 grader sammen med andre 60-klær. Går en maskin med dette nesten hver dag pga barn. Anonymkode: 469e8...5aa
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #19 Skrevet 6. desember 2020 Kluter blir sure fordi bakterier formerer seg og lager stoffer som lukter surt. Bakterier liker mat, fuktighet og varme, så for å unngå sure kluter må man redusere de faktorene. Mat reduserer man ved å skylle kluten etter bruk. Varme reduserer man ved å bruke kaldt vann til å skylle kluten. Fuktighet reduserer man ved å vri opp kluten og så henge den til tørk mellom bruk. Likevel vil det uansett være litt bakterievekst i kluten, så den bør byttes 3-7 ganger i uken, avhengig av hvor mye den brukes. Man bør alltid bytte kluten etter å ha tørket opp søl fra kjøtt, spesielt kylling, siden det kan inneholde bakterier som er farlige for mennesker. Om man har gravide eller syke i hus bør man være ekstra nøye med å bytte klut ofte. Anonymkode: 6b7a8...2b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå