Gå til innhold

Forlate psykisk syk partner for å beskytte barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle sier det er detcriktige å gjøre.

Men man ender sannsynligvis opp med å måtte sende barna på samvær alene med den ustabile forelderen. Hvor er logikken? Hvordan skal man beskytte barna i slike tilfeller? 

Anonymkode: a4c68...f1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke dette enkel matematikk.. Hva er mest skadelig, 100% samvær med psykisk farlig (regner med at vi snakker om alvorlig lidelse her) enn 20%, 50%?

Nå får han neppe 50% får man håpe 

Anonymkode: eadf9...553

• Liker 1
Skrevet

Har han en diagnose? 
ring krisesenter eller barnevernsvakten anonymt og beskriv situasjonen. De kan gi gode råd. 
når det er sagt så skal det ekstremt mye til før en forelder mister samvær med barna... 

Anonymkode: b2654...e64

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke dette enkel matematikk.. Hva er mest skadelig, 100% samvær med psykisk farlig (regner med at vi snakker om alvorlig lidelse her) enn 20%, 50%?

Nei, for hvis man blir er man der selv hele tiden. Ved samvær må barna dra alene. Vet om en som ble rådet av fagfolk til å bli da hun mistenkte at mannen misbrukte datteren, fordi det var den eneste måten å beskytte henne på. Det er naivt å tro at han ikke får samvær, og ganske riktig, min venninnes mann dro fra henne, og barnet ble misbrukt i flere år. Noen straff har han aldri fått, til tross for at det har vørt anmeldt, og både barnet selv og senere halvsøsken forteller.

Dette er alt annet enn enkel matematikk.

Anonymkode: 959a3...9d1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men man ender sannsynligvis opp med å måtte sende barna på samvær alene med den ustabile forelderen. Hvor er logikken? Hvordan skal man beskytte barna i slike tilfeller? 

Jeg har vært i din situasjon. Jeg fikk beskjed av barnevernet at de ikke kunne blande seg inn. Men de sa samtidig at det var min oppgave å skjerme barna. Dersom jeg anså at barna var i fare, måtte jeg avgjøre om samvær skulle gjennomføres. Jeg skulle ønske jeg visste da at man kontakter advokat først og ikke barnevernet i slike situasjoner. Barnevernstjenesten gjør sikkert en god jobb i mange tilfeller, men de har ikke peiling på psykisk syke forelder og barnefordeling. 

Så mitt forslag er at du kontakter en advokat og tilbakeholden samvær med forklaringen at du skjermer barna fra mor/fars psykiske sykdom. Deretter må du faktisk gå til en barnefordelingssak. Først da vil du ha muligheten til å la mor/far gå gjennom samtaler med en sakkyndig. Så får det være opp til retten hva utfallet blir. I det minste har du nå gjort ditt vedrørende det å ta ansvar overfor barna. 

Anonymkode: 4ca72...7a2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har vært i din situasjon. Jeg fikk beskjed av barnevernet at de ikke kunne blande seg inn. Men de sa samtidig at det var min oppgave å skjerme barna. Dersom jeg anså at barna var i fare, måtte jeg avgjøre om samvær skulle gjennomføres. Jeg skulle ønske jeg visste da at man kontakter advokat først og ikke barnevernet i slike situasjoner. Barnevernstjenesten gjør sikkert en god jobb i mange tilfeller, men de har ikke peiling på psykisk syke forelder og barnefordeling. 

Så mitt forslag er at du kontakter en advokat og tilbakeholden samvær med forklaringen at du skjermer barna fra mor/fars psykiske sykdom. Deretter må du faktisk gå til en barnefordelingssak. Først da vil du ha muligheten til å la mor/far gå gjennom samtaler med en sakkyndig. Så får det være opp til retten hva utfallet blir. I det minste har du nå gjort ditt vedrørende det å ta ansvar overfor barna. 

Og om du avgjør at samvær ikke kan gjennomføres, vil ikke det kunne fåxrettslige konsekvenser for deg? 

Og advokat og rettsak betyr vel fort fullstendig økonomisk ruin? 

• Liker 1
Skrevet

Je stusser ofte over hvor raskt bv virker å være til å ta barna fra familien pga bagateller i noen tilfeller. Men der foreldrene bor hver for seg, skal det veldig mye til å ikke få samvær. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og om du avgjør at samvær ikke kan gjennomføres, vil ikke det kunne fåxrettslige konsekvenser for deg? 

Og advokat og rettsak betyr vel fort fullstendig økonomisk ruin? 

Dersom du tilbakeholder barna uten å ha lagt saken fram for advokat først, vil du kunne få rettslige konsekvenser. Det kan du for så vidt få uansett, men du stiller sterkt med egen advokat. Men hvis du vet at mor/fars psykiske sykdom er så alvorlig at det er til fare for barna, så har du igrunn ikke noe valg. En barnefordelingssak koster deg ca 100-150.000,- 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette er ikke enkel matte. Når man bor sammen kan man skjerme barnet så mye som mulig. Være til stede, se hva som skjer. Om barnet er alene på samvær har man null kontroll. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom du tilbakeholder barna uten å ha lagt saken fram for advokat først, vil du kunne få rettslige konsekvenser. Det kan du for så vidt få uansett, men du stiller sterkt med egen advokat. Men hvis du vet at mor/fars psykiske sykdom er så alvorlig at det er til fare for barna, så har du igrunn ikke noe valg. En barnefordelingssak koster deg ca 100-150.000,- 

Det er mye penger det ikke bare er å spa opp... Samlivsbrudd er jo også dyrt i seg selv. Gjerne doble boutgifter en stund før ting går i orden og blir solgt. Når man i tillegg skal samarbeide med en person det er umulig å samarbeide med om salg mm... 

Skrevet

Hva skjer om jeg rett og slett tar med meg barnet hjem til familien min på en annen kant av landet, og så lar væte å komme tilbake. Tar det derfra, finner meg et sted å bo og ny jobb i nærheten der...? 

Familien vil jeg og barnet skal "komme hjem", men jeg prøver å si at det ikke er så enkelt når man har delt foreldreansvar. Man kan ikke bare ta barnet og flytte permanent langt vekk. Eller kan man det? 

Skrevet

Hva skjer om jeg rett og slett tar med meg barnet hjem til familien min på en annen kant av landet, og så lar væte å komme tilbake. Tar det derfra, finner meg et sted å bo og ny jobb i nærheten der...? 

Familien vil jeg og barnet skal "komme hjem", men jeg prøver å si at det ikke er så enkelt når man har delt foreldreansvar. Man kan ikke bare ta barnet og flytte permanent langt vekk. Eller kan man det? 

Da må man vel i så fall ta barnefordelingssaken først, og flytte om man vinner fram? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er mye penger det ikke bare er å spa opp... Samlivsbrudd er jo også dyrt i seg selv. Gjerne doble boutgifter en stund før ting går i orden og blir solgt. Når man i tillegg skal samarbeide med en person det er umulig å samarbeide med om salg mm... 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du må enten søke fri rettshjelp eller ta opp lån. Her må jeg være litt hard å fortelle deg at du MÅ velge barnas sikkerhet over økonomien. Dersom du er heldig å kunne bo hos familie i mellomtiden, så anbefaler jeg at du gjør dette. Men sørg for stabilitet for barna. Flytter du mye rundt vil du ikke stille sterkt i en evnt rettsak. Se om du kan finne en barnehage/skole i nærheten av dine foreldre og finn så en bolig i nærheten etterhvert, sånn at barna slipper å bytte sted. Få gjerne hjelp av familien til salg av bolig. 

• Liker 1
Skrevet

Spør advokat om råd, ikke oss. Du aner ikke hva vi vet eller ikke vet.

Jeg stopper samvær etter råd fra barnevernet. Det ble rettssak, ja. Heldigvis hadde jeg etter råd fra advokat fått barnevernets anbefaling/ordre skriftlig. Hun hadde opplevd litt for ofte at de ikke sto ved det de hadde sagt i retten. Det økonomiske løste jeg ved å redusere stillingen min så mye at jeg fikk fri rettshjelp. Totalt sett lønte det seg, det var jo bare for en kort periode.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Je stusser ofte over hvor raskt bv virker å være til å ta barna fra familien pga bagateller i noen tilfeller. Men der foreldrene bor hver for seg, skal det veldig mye til å ikke få samvær. 

De er overhodet ikke for raske. De er det bare foreldrene som blir fratatt barna og deres nærmeste som sier.. 
Desverre er de ofte så sent ute at barna allerede har rukket å blitt preget for livet når de blir reddet ut. 

TS: Gå til advokat og snakk med barnevernet. Mye her avhenger av hvorfan psyk han er. Har han en diagnose? Skader han seg selv, deg eller barna fysisk? Er det agressjon og kort lunte som er problemet? Har han søkt hjelp?

Svært mange faktorer spiller inn her. 

Anonymkode: 0f9f1...fa8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere må uansett på time hos FVK for å avtale samvær, og hvis den ene forelderen er såpass psykisk syk, så kommer det nok til å bli ett tema om den friske forelderen skal ha 100% foreldrerett - og at samvær avtales sporadisk utifra hvordan den psyke parten har det i livet. 

(been there done that)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De er overhodet ikke for raske. De er det bare foreldrene som blir fratatt barna og deres nærmeste som sier.. 
Desverre er de ofte så sent ute at barna allerede har rukket å blitt preget for livet når de blir reddet ut. 

TS: Gå til advokat og snakk med barnevernet. Mye her avhenger av hvorfan psyk han er. Har han en diagnose? Skader han seg selv, deg eller barna fysisk? Er det agressjon og kort lunte som er problemet? Har han søkt hjelp?

Svært mange faktorer spiller inn her. 

Det virker ihvertfall som om systemet er raskere til å ta fra noen barna i enkelte tilfeller enn til å beskytte barn som skal på samvær. 

Noen barn blir jo fratatt foreldrene rett etter fødsel. 

Han skadee ingen fysisk. Aggresjon, stygg språkbruk, konstant dårlig stemning, vrangforestillinger, føler seg konstant forfulgt og motarbeidet. Trekker de utroligste slutninger ut av ingenting. Beskylder folk for ting som bare er i hans eget hode. 

Vil ikke ha hjelp. Det er ikke noe galt med han, kun med alle andre. 

Skrevet
okurrr skrev (7 minutter siden):

Dere må uansett på time hos FVK for å avtale samvær, og hvis den ene forelderen er såpass psykisk syk, så kommer det nok til å bli ett tema om den friske forelderen skal ha 100% foreldrerett - og at samvær avtales sporadisk utifra hvordan den psyke parten har det i livet. 

(been there done that)

Men det avhenger jo av at den syke parten går med på det. Hvis ikke må man til retten, uten garantier.

• Liker 2
Skrevet
okurrr skrev (9 minutter siden):

(been there done that)

Barnet er under ett år, blir vel ikke mye samvær i første omgang, da? 

Skrevet

Det virker ihvertfall som om systemet er raskere til å ta fra noen barna i enkelte tilfeller enn til å beskytte barn som skal på samvær. 

Noen barn blir jo fratatt foreldrene rett etter fødsel. 

Han skadee ingen fysisk. Aggresjon, stygg språkbruk, konstant dårlig stemning, vrangforestillinger, føler seg konstant forfulgt og motarbeidet. Trekker de utroligste slutninger ut av ingenting. Beskylder folk for ting som bare er i hans eget hode. 

Vil ikke ha hjelp. Det er ikke noe galt med han, kun med alle andre. 

Hvor gammel er han? 
Les litt om Frontotemporal Demens. Dette hørtes kliss likt ut som min forelder som fikk dette i en alder av 45 år ihvertfall.
Du kan også snakke med legen hans og prøve å få han til å ta kontakt. 
Noe er jo galt her og en diagnose vil være til hjelp for dere alle sammen inkl han selv. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...