Gå til innhold

Hvor mange får ditt barn gave av? Liten familie gjør barnet lei seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hvor mange får ditt barn gaver av? Leser og hører så ofte om julegaver som bugner under treet, og at barna får så mye at foreldrene ikke behøver å kjøpe gaver.

Vi har liten familie, og få som gir gaver. Hvordan forklare det til barnet? Barnet synes det er så sårt at andre snakker om alle de skal få gaver av.

Anonymkode: ae961...c0a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det mye kommer av at dere lar han føle det er greit hvis du skjønner?

Har ikke barn selv, men feiret jul med mine tanter når jeg var liten (selvfølgelig de sine unger og familie pluss mine foreldre)

Og jeg satt utrolig pris på gaven.

Nå vet ikke jeg hvor gammel barnet ditt er, men prøv å fortelle det så rett frem som mulig at dere er familie, og det er det som er viktig. Og at hver eneste gave viser jo bare hvor mye familien til barnet ditt bryr seg om barnet ditt.

• Liker 3
Skrevet

Vi har og en liten familie og ikke noe stor vennekrets som gir gaver heller, så hos oss så bugner det heller ikke over av gaver🙂Han fikk litt mer når han var pitteliten, men ikke så mye nå lengre, men han er alltid fornøyd.Selv om han får få gaver så får han ihvertfall det han ønsker seg istedenfor mye ræl som bare blir liggende. 

• Liker 6
Skrevet

Fra julenissen er alltids en slager 

Anonymkode: 31b01...f02

• Liker 27
Skrevet

I år får hun ( 5 år )
fra mormor x3
farmor x3
bestemor og bestefar x2
mamma x2
pappa x2
onkel x1
tante x1
oldemor x1
nabo x1

tror det er alle, mer enn nok! Blir heller flere fra noen av oss, enn personer som gir gaver.

Anonymkode: a4c3c...5e4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei.

Hvor mange får ditt barn gaver av? Leser og hører så ofte om julegaver som bugner under treet, og at barna får så mye at foreldrene ikke behøver å kjøpe gaver.

Vi har liten familie, og få som gir gaver. Hvordan forklare det til barnet? Barnet synes det er så sårt at andre snakker om alle de skal få gaver av.

Med mitt eldste barn og feiring hos meg (mamma) så kunne det endt med at han bare fikk av meg og en gave til. Første tiden jeg var alene med han så gjorde foreldrene mine sånn at de pakket inn mange gaver til han i stedet for å samle det i en pakke. 

Nå har jeg ny samboer og barn med han også så nå får barna gaver fra 6 plasser. 

Anonymkode: 0e6eb...049

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei.

Det å få lite gaver, er vel egentlig det minste problemet med å ha liten familie. God anledning til å snakke om hvorfor vi EGENTLIG feirer jul. Og dere foreldre kan kanskje kjøpe noen ekstra gaver, hvis målet er mange gaver? Kjenner foreldre som gjør det.

Endret av Tatja
  • Liker 15
Skrevet

Stor familie her, får rundt 25 -30 gaver 

Anonymkode: 66756...449

Skrevet

Vi har stor familie, men allikevel få gaver. Men jeg ser ikke negativt på det.

Vi kjøper alltid noen større gaver. Kvalitet fremfor kvantitet! 

Nå er vi veldig opptatt av miljø, så mange smågaver hadde ikke vært ønsket. Holder huset ryddig også 😄 

Kjøp noe barnet virkelig vil bli glad for, så tror jeg ikke han vil bry seg om mengden 

Anonymkode: 99f78...b5f

• Liker 3
Skrevet

Fem gaver til barnet mitt. Han er strålende fornøyd fordi han får akkurat det han ønsker seg, han glemmer ikke hva han får og han er utrolig blid og takknemlig.Vi er liten familie.

Tantebarnet får over 30, men barnet glemmer hva han får, blir sur og øsnker seg bare flere ting til neste år. I år har søstra mi satt ned foten så han får kanskje bare 10. Hu er lei oppførselen og holdningen hans. 

Det kommer ikke annpå hvor mange gaver man får, men den gleden av å få. Her burde du ta en prat med barnet ditt og forklare at familier er forskjellige. Han mangler to ingenting selv om han får mindre gaver 😊

Anonymkode: 33a00...cf2

• Liker 13
Skrevet

Og ps, size matters!  Store gaver er alltid stas. 

Anonymkode: 99f78...b5f

• Liker 2
Skrevet

Får gaver fra rundt 15 stykker har bedt de om å pakke alt i en for jeg syntes det kan bli mye. 

Jeg kjøper jo selv en del gaver også. Hadde jeg hatt mindre familie ville nok barnet fått mer av mamma og pappa siden jeg da slapp å kjøpe til så mange andre

Anonymkode: a508c...5e1

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var alene med mine barn kjøpte jeg en gave fra meg, en fra søsken og en fra hunden 😁 

3 gaver holdt i massevis ☺️ 
evt kjøp en ekstra ting og legg inni. 
Min datter får vinterjakke av meg i år. Legger da en bok/tusjer etc inni sammen med jakken. 

Anonymkode: 29e4a...941

• Liker 2
Skrevet

Vi har liten familie og jeg kompenserer sånn sett i forhold til barnet mitt. Tror aldri han har tenkt at han får gaver fra få steder, han vet jo ikke om noe annet... Og de dyreste gavene kommer uansett fra meg. Jeg har god (nok) økonomi til det, så da blir det sånn. Og heller kvalitet enn kvantitet.

Anonymkode: 0229b...d76

Skrevet

Vi har ikke så stor familie, men barna gir til typ "guttene eller jemtene  i klassen" så de får mye gaver! Småtterier som godteri - men likevel mange! :)

Skrevet

Mine barn får fra:

Mormor og morfar
Farmor og Farfar
Oss foreldre
Onkel og tante
Oldemor

Morgengave fra nissen

De får sannsynligvis også fra den andre oldemoren, men det er penger som settes inn på konto og noe som blir abstrakt for dem siden de er så små. 

Her i huset er det uaktuelt å bruke hele dagen/kvelden på gaveåpning. Er veldig glad for at det ikke blir overveldende mye, det tror jeg rett og slett ikke er sunt. 

Anonymkode: 3044e...c5c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei.

Her er det ca 22 pakker som ligger under treet, og disse 22 pakkene skal fordeles på 5 mennesker.
Barna får 5 pakker hver, gamle bestemor får 7, og vi foreldre får 3 hver.

Slik har det vært i alle år, og barna har aldri reagert på at det er lite pakker.

Anonymkode: a77dd...ed6

• Liker 3
Skrevet

Vi er heller ikke mange. 

Får fra

farmor (eneste besteforelder som lever)

mamma

pappa

tante og onkel nr 1

tante og onkel nr 2

søskenbarm (3 stk)

Men både pappen og jeg (er ikke i lag) gir gjerne to-tre pakker, hovedgave og så litt småtteri. Og det er ei jente, så de gir venninnegaver.

Anonymkode: c5d18...739

Skrevet

Gaver er ikke det viktigste da, vi har også en liten familie og vi gir ikke mange gaver. Men siden 2020 har vært et litt annerledes år med mye innestitting og sånn så gir vi ekstra gaver i år. 

• Liker 3
Skrevet

Vi har også liten familie, så her får barna leker fra oss foreldrene og fra mine foreldre. Svigers kjøper tøy (og det er barna så små at de ikke setter pris på, så egentlig er det jo mest en gave til oss foreldre siden vi da slipper å kjøpe inn tilsvarende som de får) 

Vi forsøker å «kompensere» ved å kjøpe flere gaver til barna selv. Vet de snakker om at det er «tusen gaver under treet» i barnehagen, men slik er det jo ikke hos oss. 

Anonymkode: 62e19...7ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...