Gå til innhold

Sletter dere ting fra CVen etter hvert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo grenser for hvor lang en CV kan være. Den skal vel helst være en A4 side.

Så når ting begynner å bli irrelevant. F.eks McDonnalds jobber du hadde i ungdommen. Sletter dere det da? Er det OK å ha hull i CVen så lenge det er lenge siden? Eller skal man beholde alt?

Anonymkode: 6a8f0...09b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som 45-åring tenker jeg at det er totalt irrelevant hvilke sommerjobber jeg hadde som student for 20+ år siden, så disse er ikke med, nei. Nye arbeidsgivere vil kun være interessert i hva jeg har bedrevet etter jeg var ferdig utdannet.

Anonymkode: 5cf09...b7e

• Liker 8
Skrevet

Jeg har ikke relevant erfaring og har bare ett langt arbeidsforhold de siste åtte årene, og har det derfor med uten beskrivelse. Type:

2012-2020 Butikk
                    *beskrivelse*
2011-2012 Telefonselger
2010-2011 Ringevikar
2007-2010 McDonalds

Hvor nødvendig det er, vet jeg ikke. Jeg synes det er fint å vise at jeg har vært i jobb, men utbroderer det ikke på noe vis. 

Anonymkode: b61c9...2eb

• Liker 1
Skrevet

Jepp, sletter alt av irrelevante jobber og utdannelser. Arbeidsgivere bryr seg ikke om hull i CV'en, det er en myte. En lang og detaljert CV oppfattes bare som støy. 

Mine fremtidige arbeidsgivere driter i om jeg var avisbud da jeg var 18, eller stekte pølser på Shell da jeg var 22.

• Liker 5
Skrevet

Jeg skriver bare de siste årene som er relevant til stillingen.

Anonymkode: 8fce2...62b

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Knirke said:

Arbeidsgivere bryr seg ikke om hull i CV'en, det er en myte.

Jeg tror jeg aldri har opplevd å IKKE bli spurt om det (og av og til valgt bort på grunn av det), uansett om det har vært veiledere, bemanningsbyråer eller arbeidsgivere.

Anonymkode: fe8eb...15c

Skrevet

Tar med det som er relevant for stillingen jeg søker. Det jeg gjorde et års tid da jeg var 20 er lite interessant, samme gjelder alle kurs jeg som ikke er av betydning, sertifiseringer ol. Bytter ikke jobb akkurat ofte, men en del har dog sett min CV. Aldri blitt spurt om hull, noe jeg har både som følge av denne praksisen, men også grunnet langvarig sykdom. 

De ser på den relevante utdanningen min (tar ikke med VGS ol.), de ser på arbeidserfaringen jeg har som er relevant.

Anonymkode: b9af2...892

• Liker 2
Skrevet
Knirke skrev (3 timer siden):

Jepp, sletter alt av irrelevante jobber og utdannelser. Arbeidsgivere bryr seg ikke om hull i CV'en, det er en myte. En lang og detaljert CV oppfattes bare som støy. 

Mine fremtidige arbeidsgivere driter i om jeg var avisbud da jeg var 18, eller stekte pølser på Shell da jeg var 22.

har vært uten jobb i to år på grunn av akkurat det der, så en forbanna myte er det neppe når alle oppgir dette som grunn.

Anonymkode: ad5f6...f3f

• Liker 1
Skrevet

Deltidsjobber jeg hadde som student og irrelevante og utdaterte kurs forsvant ut da jeg hadde mer relevante ting å vise til. 

Jeg fikk en gang jeg satt på arbeidsgiversiden i en tilsettingssak en tre sider lang cv hvor søkeren ramset opp hvert eneste endagerskurs hun hadde tatt i løpet av 30 års svært variert yrkesliv. Vi ble ikke imponert, vi la henne bare nederst i bunken...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

har vært uten jobb i to år på grunn av akkurat det der, så en forbanna myte er det neppe når alle oppgir dette som grunn.

Det kan kanskje ha noe med at hullet i CVen er fra nåtid eller kun noen år tilbake? Ikke fra 10+ år siden liksom... 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg aldri har opplevd å IKKE bli spurt om det (og av og til valgt bort på grunn av det), uansett om det har vært veiledere, bemanningsbyråer eller arbeidsgivere.

Anonymkode: fe8eb...15c

1 hour ago, AnonymBruker said:

Å lete etter hull i CV'en er en gammaldags måte å luke ut lathanser, unnasluntrere og folk som har sittet i fengsel. Søker man på en jobb som krever et minimum av kompetanse vil ikke arbeidsgiver bry seg om å spørre hva du gjorde mellom Januar og April 1999. Bemanningsbyråer har jeg også vært på intervju hos, og har fått så mye irrelevante spørsmål og tester at det hele var bare til å le av. De får så mange hundre søkere fra folk som vil jobbe med "hva som helst" at det blir mer eller mindre tilfeldig hvem som blir silt ut. 

Hvis man skriver "Kun relevant erfaring er tatt med" øverst på CV'en unngår man som regel spørsmål om hull. Man kan også bruke sekkeposter som "diverse strøjobber" eller "diverse fag fra Høyskole/Universitet" for å glatte over hull eller rydde opp i en rotete CV. 

• Liker 1
Skrevet

En grei måte å luke ut unyttige ting fra en CV er følgende:

• Ta vekk ting som er 10 år gammelt eller mer. Derimot har man hatt et arbeidsforhold de siste 15 årene, tar man jo selvsagt ikke bort dette, men dersom du har hatt flere jobber de siste 10 årene, ta vekk det som er 10 år eller eldre. Dette gjelder også kurs og lignende.
  • Tilpass CV til jobb som det søkes til. Her kan man bruke overskrifter lignende:
    • - "Arbeidserfaring"
      - "Relevant arbeidserfaring"
    • Her lister man opp den arbeidserfaringen som matcher stillingen man søker på.
      2018 - DD Kommune AB Konsulent
      I denne stillingen jobbet med i hovedsak med ABS og saksbehandling. Mine arbeidsoppgaver var a, b og c.
      2015 - 2018 Kommune AC Konsulent.
      I denne stillingen jobbet jeg med kommunens fagsystemer innenfor ABCD. Mine arbeidsoppgaver var knyttet inn mot forbedringer av dette systemet, blablabla.
      - Ol.
    • Dersom man har annen arbeidserfaring, skriver man bare "Annen arbeidserfaring" og lister opp.
      2012 -2015 Butikk 123 Butikkmedarbeider
      2010 - 2012 Butikk ABC Butikkmedarbeider
  • En CV skal ikke være på mer enn 2 A4-sider, hvor det mest relevante er på side 1.
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har riktignok veldig lite arbeidserfaring ennå, så dere får ta dette forslaget med en klype salt.

Men jeg vil tro det er viktig å huske hva CV-en er ment å brukes for. Den er nemlig en måte å overbevise arbeidsgiveren på om at han/hun har god av å ansette deg, fordi du vil gi selskapet en eller annen form av verdi, som de nok sliter litt med å finne. Det siste gjelder jo særlig høykvalifiserte jobber. Det er dette med hva som du har å tilby som de bryr seg om, og ikke så mye om hvorfor du har et "hull".

Det kan da hende at de frykter du vil ha en dårlig arbeidsmoral, og dette tror jeg er hovedproblemet med hull i CV-er, men det er da bare å vise at de egentlig har ingenting å være redd for. Husk at de kanskje trenger deg like mye som du trenger dem.

Edit: glemte å si: de bryr seg nok heller ikke særlig mye om at du for eksempel var fotballtrener for fem år siden når du søker en ingeniørstilling. Prøv å sette deg på arbeidsgiverens skoene.

Endret av eif
  • Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at dette varierer veldig. Jeg har vært i intervjuer hvor de har lagt vekt på hvert minste opphold i måneder og år, og der de måtte ha bekreftelse på alle arbeidsforhold og kurs. Dette var selv om kurset var på dager for 20 år siden. Så det er mye rart man møter på, selv i store selskaper. 

Så er det også forskjell på hva man tar med, alt etter alder og erfaring. 

Anonymkode: 70b1e...fd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan kanskje ha noe med at hullet i CVen er fra nåtid eller kun noen år tilbake? Ikke fra 10+ år siden liksom... 

9 år siden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring er at dette varierer veldig. Jeg har vært i intervjuer hvor de har lagt vekt på hvert minste opphold i måneder og år, og der de måtte ha bekreftelse på alle arbeidsforhold og kurs. Dette var selv om kurset var på dager for 20 år siden. Så det er mye rart man møter på, selv i store selskaper. 

Så er det også forskjell på hva man tar med, alt etter alder og erfaring. 

Anonymkode: 70b1e...fd0

Det kan også gi en god indikasjon på hvilke bedrifter/avdelingeer man bør styre unna. Min erfaring er at miljøer som skal ha petimeterdetaljer om alt ved intervju, også er slik som arbeidsgiver, slik at man endre opp med å være byråkrat fremfor å få gjort jobben sin. Styr unna er min anbefaling. 

Anonymkode: d6738...8db

Skrevet
Knirke skrev (56 minutter siden):

Å lete etter hull i CV'en er en gammaldags måte å luke ut lathanser, unnasluntrere og folk som har sittet i fengsel. Søker man på en jobb som krever et minimum av kompetanse vil ikke arbeidsgiver bry seg om å spørre hva du gjorde mellom Januar og April 1999. Bemanningsbyråer har jeg også vært på intervju hos, og har fått så mye irrelevante spørsmål og tester at det hele var bare til å le av. De får så mange hundre søkere fra folk som vil jobbe med "hva som helst" at det blir mer eller mindre tilfeldig hvem som blir silt ut. 

Hvis man skriver "Kun relevant erfaring er tatt med" øverst på CV'en unngår man som regel spørsmål om hull. Man kan også bruke sekkeposter som "diverse strøjobber" eller "diverse fag fra Høyskole/Universitet" for å glatte over hull eller rydde opp i en rotete CV. 

Skulle så inderlig ønske jeg trodde på deg, men all erfaring viser at arbeidsgivere er hysterisk opptatt av hull.

Skrevet

Jobber før jeg ble ferdig med min opprinnelige utdanning tar jeg ikke med. De står i en samlepost med dato fra - til og beskrivelsen "diverse ferie- og deltidsjobber". Alt av fulltidsjobber etter ferdig utdanning tar jeg med. De virksomhetene jeg har søkt jobb hos har alltid søknadsportal med standardisert skjema, og dermed fyller jeg inn alt der. Jeg spisser CV-en til hver søknad ved å beskrive hvilke relevante oppgaver jeg har hatt, og da spesielt de siste årene. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo lage et samlepunkt hvis du har mye irrelevant erfaring og vil vise at du ikke har ligget på sofaen i ti år, for å sette det på spissen. For eksempel:

2005–2015: Diverse jobber innen varehandel og landbruk (detaljert oversikt kan oppgis hvis ønskelig)

Hvis du har en haug med "tullekurs" som kun var relevant i de jobbene, er det ikke noe poeng i å nevne det. Hvis du var på førstehjelpskurs i 1997, 1998 og 1999, skriver du ikke det.

Og hvis du er over 40, søker jobb på aldershjem og jobbet på kiosk da du gikk på videregående, dropper du å ta det med, med mindre det er den eneste jobben du har hatt.

Tenk på hva som er relevant for stillingen du søker på, og hva som vil få arbeidsgiveren til å ansette deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis det er så mange som oppgir det som grunn til at de ikke ansetter deg, burde du kanskje ta tak i det. Enten lag et samlepunkt, eller hvis det er umulig, forbered deg på å måtte forklare hullet på en ordentlig måte som får dem til å se potensialet ditt likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...